Huomenta, Arkipiispa PP Pelkuri.
- Huomenta.
Mitä teille kuuluu?
- No, mm minä olen vain yksi monista.
... Mennään sitten päivän asioihin. Kirkosta erottiin eilen 100 000 ihmisen voimin. Näistä valtaosa tapahtui eroakirkosta.fi-sivuston kautta sen jälkeen kun esiinnyitte tv:ssä ilman lipereitä. Miten vastaatte tähän?
- Pö..ppö mi minusta myös verkkosivuilla voi olla yhteisöllisyyttä, arkista ja ennenkaikkea, tärkeää.
Entä miten ne liperit?
- No minä vastaan vain omista lipereistäni.
??
- Ka-katson että kirkossa on monia kysymyksiä, ihmistä katsotaan avoimesti silmiin.
Mennään sitten viime viikolla kirkkokansaa kuohuttaneisiin tapahtumiin Pohjanmaalla. Siellä paloi 10 eri kirkkoa maan tasalle...
- Tämä tällainen on valitettava piirre.
Entä mitä mieltä olette köyhyydestä?
- Nn No no meillä Suomessahan menee hyvin, minusta voidaan olla solidaarisia muita kohtaan.
Tarkoittaa mitä?
- Minusta verotuksella köyhyyttä voidaan tasata reilusti.
Eihän Suomen verotus ulotu Afrikkaan?
- Aidolla verotuksella.
Entä oma palkkanne. Verotustietojen mukaan tienasitte viime vuonna yli sata kaksikymmentä tuhat..
- No enhän minä tässä ole kuin yksi piispa, eikä meillä luterilaisessa käytännössä ole katsottu rippiä tarpeelliseksi, mutta korostaisin sitä että on tärkeää aidosti miettiä näitä kysymyksiä.
Sitten vielä lopuksi viimeisimpään kohuun, monesta eri kirkosta on löytynyt viime aikoina mustia raamattuja penkeistä, mikä on johtanut sekasortoon kirkon sisällä. Miten vastaatte?
- No, no minusta näissä kannattaa harjoittaa, viisautta. Vitsaileeko toimittaja nyt Pohjanmaalla yhä kirkkojen raunioissa savuavista Raamatuista...
Ei vitsaile, vaan nuo ovat ilmestyneet Helsingin ja oman hiippakuntanne kirkkoihin...
- Mm minä en ole tästä tietoinen, olisin kovin vaatimaton johtajana. Meillä kirkossa on perinteisesti ollut hyvin monta eri näkemyslinjaa ja kirkolliskokous prosessina...
Minulla on tässä yksi mallikappale. Jos ojennan sen teille, olkaa hyvä?
- Jahhhah hah, no katsotaas.. tässähän on ihan risti ja mustat kannet, vaikuttaa tutulta. Ihan aito raamattu.. taas tuo sana aito hehh. Minusta kirkon sana on aina jykevää, elävää.
???
- Niin siis minä, minusta on viisasta katsoa ihmisiä, kohdata, arki. On minullakin hyllyssä koraani.
Lopuksi mitä sanotte siihen, että osa piispoista on lähtenyt nyt kävelemään kirkostanne?
- Kö..kykysymys, tämä, tämä sana.. Vavalitettavaa. Mutta eikös vanhassa testamentissa jo apostolit kulkeneet kävellen. Minusta näkisin perinteet osana kirkkoa ja ristijännitteitä.
Mistä muuten nimilyhenteenne tulee, jos saa näin henkilökohtaisia udella? :-)
- Niin no, minua kutsuttiin jo lapsena PikkuPiruksi. Olin niin pieni ja vaatimaton.
Kiitos haastattelusta Arkipiispa Pelkuri, ja turvallista päivänjatkoa.