Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 615 157
  • 7 275

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi kirkon pitäisi uudistua? Kirkko on mikä on. Vaikka itse en mikään uskon mies olekaan niin veikkaan, että kirkon jäsenkato johtuu suurelta osin niiden "uudistus" innosta. Nykyajan ev.lut.kirkolle käy kaikki.
Ei kirkon pidäkään uudistua, minulle on ihan sama mitä tekevät, kunhan eivät ala kivittämään ihmisiä ja antavat muiden olla muutenkin rauhassa. Sen sijaan, yhteiskunnan pitää uudistua koko ajan ja siksi ketjun otsikon kysymykseen on helppo vastata, että nyt heti. Ei yhteiskunta voi raahata mukanaan riippakiveä keskiajalta kun maailman vaatimukset ovat kuitenkin ihan tätä päivää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Täällä ei ole ollut mahdollisuutta nuukailla lihan alkuperästä, nötkötti on maistunut, teurastamistavalla hifistelystä puhumattakaan.
Mitä tekemistä kristinuskolla tai sen puutteella on lihan alkuperän kanssa? En minä uskonnottomana hifistele teurastamistavalla, ainakaan enempää kuin keskiverto kristitty.

Miksi kirkon pitäisi uudistua? Kirkko on mikä on. Vaikka itse en mikään uskon mies olekaan niin veikkaan, että kirkon jäsenkato johtuu suurelta osin niiden "uudistus" innosta. Nykyajan ev.lut.kirkolle käy kaikki.
Tätä epäilen vahvasti. Toki on änkyröitä, joille nykykirkko on liian liberaali, mutta eiköhän suurin osa jäsenkadosta johdu yhteiskunnan maallistumisesta. Minä ainakin erosin kirkosta, koska en usko sen opetuksiin ja perussanomaan, en uudistusten vuoksi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ylivieskan kirkko poltettu, mielenkiinnolla odotan, onko kyseessä kiihkoateisti, kirkkoon pettynyt kiihkokristitty vai ihan peruspyromaani.

Veikkaan viimeksi mainittua. Oli käsittääkseni jäänyt lähistölle seuramaan saavutuksensa loistoa.
 

ipaz

Jäsen
Ylivieskan kirkko poltettu, mielenkiinnolla odotan, onko kyseessä kiihkoateisti, kirkkoon pettynyt kiihkokristitty vai ihan peruspyromaani.

Vaikka itse en kirkkoon kuulu, enkä ole uskovainen, niin tämä on todella surullista kun lähes 300-vuotta vanha paikallishistorian kannalta tärkeä rakennus tuhoutuu - ja vielä jonkun idiootin mielenvian vuoksi. Toivottavasti rakennuspiirustukset ovat tallella ja rakentavat uudelleen täysin samanlaisena. Iso homma, mutta täysin mahdollista.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Ketjun otsikko on ”Kirkko eroon valtiosta -nyt vai heti?”. Kun nyt olen tutustunut raamattuun, niin vastaus on helppo. Eroon ja mahdollisimman nopeasti ja kauaksi…

”Herra sanoo:-- Koska Siionin tyttäret ovat tulleet niin ylpeiksi, kenokauloina kulkevat silmät vilkkuen, ja keimaillen ja sipsutellen helisyttävät nilkkojensa helyjä, niin Herra peittää rupeen Siionin tyttärien päälaen ja paljastaa heidän häpynsä” (tarkoittaa juuri sitä mitä ajattelitkin). (Jesajan kirja 3:16-17)

Raamatun Jumala, jota kirkko ja uskovaiset palvoo, seksuaalisesti ahdistelee naisia. Mikä oli heidän kauhea tekonsa? He olivat ylpeästi naisia, pukeutuivat kuin halusivat ja keräsivät katseita kun eivät olleet alisteisia miehelle.

Raamatun Jumala on kaikkea tätä:

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty, ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal (lasten tappamista), genocidal, filicidal (vanhemmat tappaa lapsensa), pestilential (lähettää ruttoja ym.), megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.” (Richard Dawkins: The God Delusion, Jumalharha)

jos et jaksa kahlata koko raamattua läpi, lue Dan Barkerin (entinen evankelista saarnaaja) uusi kirja, jota suosittelen lämpimästi: GOD: The most unpleasant character in all fiction (jos taittuu lontoo. Ei vielä löydy suom.). Kirjassa on jokaiselle yllä olevalle luonnehdinnalle oma kappaleensa, jossa johdanto ja sitten lukuisia esimerkkejä raamatusta. Ja lopuksi hän lisää vielä 8:n uutta luonnehdintaa (mm. pyromaani, vihainen) Dawkinsin listan lisäksi.

Joitain esimerkkejä:

Jealous (mustasukkainen )

- ”Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas* Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan” (2. Mooseksen kirja 34:14-15). (Englanninkielisissä jossain versiossa on suoraan muodossa…”my name is Jealous” toisissa samassa muodossa kuin suom. ”…joka on..”. Huom.! *Jealous ei ole Suom. ”kiivas”. Mustasukkainen olisi oikea ja sitä hän on. Tulee sairaalloisen mustasukkaiseksi ja vihaiseksi, jos katsotkin muihin jumaliin. Alk.per. sana Qanna).

-”Mutta minä olen Herra, sinun Jumalasi, minä toin sinut Egyptistä. Muuta jumalaa sinulla ei ole, ei muuta auttajaa kuin minä yksin.” (Hoosean kirja 13:4). Liittyy Efraimiin, joka alkoi palvella muuta kuin Lord Jealous, kuten Barker häntä kirjassa kutsuu, ja Efraim ei saa mitään sääliä.

Petty (pikkumainen)

- ”Jos joku teistä on yöllisen siemenvuodon takia epäpuhdas, hänen on mentävä leirin ulkopuolelle ja pysyttävä siellä. Illansuussa hänen on peseydyttävä, ja vasta auringonlaskun aikaan hän saa palata leiriin.” (5. Mooseksen kirja 23:11-12)

- "Teillä tulee olla leirin ulkopuolella paikka, missä voitte käydä tarpeillanne. Varusteidenne joukossa teillä tulee olla pieni lapio, jolla kaivatte ulosteitanne varten kuopan ja peitätte jälkenne. Herra, teidän Jumalanne, kulkee leirissänne, suojelee teitä ja antaa vihollisenne teidän käsiinne. Sen tähden leirin on oltava pyhä, niin ettei hän näe siellä mitään sopimatonta eikä jätä teitä.” (5.Mooseksen kirja 23:13-15)

- ” Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa” (3.Mooseksen kirja 19:27)

- ”Kirottuja ovat teidän viljakorinne ja taikinakaukalonne.” (5.Mooseksen kirja 28:17)

Unjust (epäoikeudenmukainen)

- ” Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua”(5.Mooseksen kirja 5:9)

- ” Joka katsoo isäänsä karsain silmin ja kyräillen kuuntelee äitinsä neuvoja, siltä korpit repivät silmät, ja kotkan poikaset syövät ne.” (Sananlaskujen kirja 30:17)

- ” Minä, Herra, vaadin maailman tilille pahuudestaan ja jumalattomat synneistään. Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä, painan maahan väkivaltaisten ylpeyden,…
Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.” (Jesajan Kirja 13:11-16)

Unforgiving (anteeksiantamaton)

- ”…hän on kiivas (oikea siis mustasukkainen/jealous) Jumala, joka ei anna anteeksi teidän rikkomuksianne eikä syntejänne. Jos te hylkäätte Herran ja alatte palvella vieraita jumalia, hän kääntyy teitä vastaan ja kurittaa teitä, ja viimein hän tekee teistä lopun, vaikka onkin ennen osoittanut teille hyvyyttään." (Joosuan kirja 24:19-20)

- ” Vaikka nämä ihmiset paastoavat, minä en kuule heidän valitustaan; vaikka he uhraavat polttouhreja ja ruokauhreja, he eivät saa minua leppymään. Miekalla, nälällä ja rutolla minä teen heistä lopun." (Jeremian kirja 14:12)

Control Freak (kontrollifriikki)

- Miten tehdä lamppu? (2.Mooseksen kirja 25:31-40, http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.25.html )

- Miten tehdä ja sisustaa telttamaja (jossa tietysti pitää palvoa häntä) (2.Mooseksen kirja 26:1-37, http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.26.html )

- Kokonainen luku millaiset vaatteet yhdelle miehelle ja hänen pojilleen (2.Mooseksen kirja 28:4-42, http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.28.html )

- Kokonainen luku märistä unista, siemennesteestä ja naisten kuukautisverestä (3.Moseksen kirja 15:1-33, http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.15.html )

- ” Maan asukkaat ovat kaikki tyhjän veroiset. Tahtonsa mukaisesti hän tekee taivaan joukoille ja maan asukkaille, eikä ole ketään, joka voisi estää hänen työtään ja joka voisi sanoa hänelle: "Mitä sinä teet?” (Danielin kirja 4:32)

Vindictive (kostonhimoinen)

- ”koston ja rangaistuksen päivään saakka, siihen päivään, jona he sortuvat. Heidän perikatonsa on lähellä, se, mikä heitä odottaa, tulee pian.” (5.Mooseksen kirja 32:35

- ” Nyt Herra kostaa sille: Tehkää sille niin kuin se on tehnyt muille!" (Jeremian kirja 50:15)

- ” Hehkuvassa vihassani minä kostan kansoille, jotka eivät minua kuule.” (Miikan kirja 5:14)

Bloodthirsty (verenhimoinen)

- ” Herran miekka on kauttaaltaan veressä…” (Jesajan kirja 34:6)

- ” Itse Herra on vihastunut kaikkiin kansakuntiin, hänen vihansa kohtaa kansojen joukot. Hän on vihkinyt ne tuhon omiksi, jättänyt ne teurastajan käsiin. Surmatut jätetään hautaamatta, löyhkä nousee heidän raadoistaan, heidän verensä valuu pitkin vuoria.” (Jesajan kirja 34:2-3)

Ethnic cleanser (etninen puhdistaja)

- ” hävittäkää tieltänne kaikki sen maan asukkaat. Hävittäkää heidän kiveen veistetyt epäjumalansa, samoin kaikki heidän valetut jumalankuvansa, ja tuhotkaa heidän uhrikukkulansa. Ottakaa maa haltuunne ja asettukaa sinne asumaan, sillä minä annan sen teidän omaksenne.” (4.Mooseksen kirja 33:52-53)

Jatkuu...
 
Viimeksi muokattu:

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
...jatkuu

Misogynistic (naisia alistava)


- ” Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.” (1.Mooseksen kirja 3:16)

- ”Silloin sinä kysyt mielessäsi: "Miksi minulle on näin käynyt?" Etkö ymmärrä, että monien syntiesi tähden sinun helmasi on nostettu ylös ja sinut on raiskattu!...
Minä itse nostan helmasi sinun pääsi yli, niin että kaikki saavat nähdä alastomuutesi.” (näin käy tottelemattomuudesta. Jeremian kirja 13:22,26)

- ” Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa. Mutta tytöt, jotka eivät ole maanneet miehen kanssa, saatte ottaa itsellenne.” (4.Mooseksen kirja 31:17-18)

Homophobic (homofoobikko)

- ” Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko” (3.Mooseksen kirja 18:22)

- ” Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.” (3.Mooseksen kirja 20:13)

Racist (rasisti)

- ” Lain määräyksen kuultuaan israelilaiset erottivat pois joukostaan kaikki, joissa oli muukalaista verta.” (Nehemian kirja 13:3)

- ” …Vannotin heitä Jumalan kautta: "Älkää antako tyttäriänne vaimoiksi muukalaisten pojille älkääkä ottako pojillenne tai itsellenne vaimoiksi muukalaisten tyttäriä…
Näin puhdistin kansani kaikesta vierasmaisesta…” (Nehemian kirja 13:23-30)

Lasten tappaminen (infanticidal)

- ”Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki.” (Hoosean kirja 14:1. Englannin käännöksessä 13:16)

- ”a sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen! Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit. Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!” (Psalmit 137:8-9)

- ”he piirittävät teitä niin ankarasti, että te nälkänne ahdistamina syötte omia lapsianne, poikianne ja tyttäriänne, jotka olette saaneet Herralta, Jumalaltanne.” (5. Mooseksen kirja 28:53.)

Genocidal (kansanmurhaaja)

- Nooan arkin tarina, jossa Jumala hukuttaa kaikki paitsi arkkiin menijät. Pahin kansanmurha kirjallisuuden historiassa ja, jos joku uskoo sen oikeasti tapahtuneen, niin silloin Hitler jää vähäiseksi amatööriksi.

- Seitsemän kansanmurhaa 13:ssa jakeessa (Joosuan kirja 10:28-40, http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.10.html )

- Sihon tuli sotajoukkoineen Jahasiin taistelemaan meitä vastaan. Mutta Herra, meidän Jumalamme, antoi hänet meidän käsiimme, ja me kukistimme hänet, hänen poikansa ja koko hänen sotajoukkonsa. Me valloitimme ja tuhosimme kaikki hänen kaupunkinsa, julistimme ne Herralle kuuluvaksi uhriksi ja surmasimme niissä joka ikisen miehen, naisen ja lapsen jättämättä eloon ainoatakaan.” (5.Mooseksen kirja 2:32-34)

- ”Silloin israelilaiset antoivat Herralle lupauksen: "Jos annat sen kansan meidän käsiimme, niin me julistamme heidän kaupunkinsa sinulle kuuluvaksi uhriksi ja tuhoamme ne." Herra kuuli israelilaisten pyynnön ja antoi kanaanilaiset heidän käsiinsä. Niin israelilaiset julistivat heidät Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosivat kaupungit asukkaineen. Siitä paikka sai nimen Horma.” (4.mooseksen kirja 21:2-3)

Filicidal (vanhemmat tappaa lapsensa)

- ” Äidit, ennen hellät ja hyvät, keittivät omia lapsiaan saadakseen ruokaa hädän hetkellä, kansani luhistumisen päivänä. ” (Valitusvirret 4:10)

- ” Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut. Kivittäkää hänet kuoliaaksi, sillä hän yritti viekoitella teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne” (5.Mooseksen kirja 13:7-11)

Pestilential (lähettää ruttoja yms.)

- ”Minä kasaan heille onnettomuuksia onnettomuuksien päälle, kulutan heihin kaikki nuoleni. He nääntyvät nälkään, he menehtyvät ruttoon, kulkutauti korjaa heidät. Minä lähetän heidän kimppuunsa raatelevia petoja ja myrkkykäärmeitä. Ulkona heidän lapsensa tappaa miekka ja kodeissa kauhu” (5.Mooseksen kirja 32:23-25)

- ”Minä lyön rutolla tämän kaupungin asukkaita, niin ihmisiä kuin eläimiä” (Jeremian kirja 21:6)

- ”Niin Herra antoi Israeliin tulla ruton, jota kesti siitä aamusta hänen säätämäänsä hetkeen asti. Kansaa kuoli Danista Beersebaan seitsemänkymmentätuhatta henkeä” (2. Samuelin kirja 24:15)

- ”Minä kuritan heitä rutolla ja hävitän heidät. Mutta sinusta minä teen heitä suuremman ja mahtavamman kansan." (4.Mooseksen kirja 14:12)

- ”Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia.” (4.Mooseksen kirja 21:6)

Megalomaniacal (suuruudenhullu)

- ”Kuka on sinun vertaisesi, Herra, jumalien joukossa? Kuka on sinun kaltaisesi, sinä pyhyydessä ihmeellinen, maineteoissasi pelättävä, sinä ihmeiden tekijä! (2.Mooseksen kirja 15:11)

- ”Julistakaa hänen kunniaansa, ilmoittakaa hänen ihmetekojaan kaikille kansoille.” (Psalmien kirja 96:3)

- ”Suuri on Herra, ylistettävä yli kaiken, tutkimaton hänen suuruutensa!” (Psalmien kirja 145:3)

- ”Sinä tiedät, että minä olen Herra, kaikkien luotujen Jumala. Onko minulle mikään mahdotonta?” (Jeremian kirja 32:27)

- ”Mutta minä olen säästänyt sinut sitä varten, että voisin näyttää sinulle voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin kaikkialla maailmassa”(2.Mooseksen kirja 9:16)

Sadomasochistic (sadomakistinen)

- ” niin Herra peittää rupeen Siionin tyttärien päälaen ja paljastaa heidän häpynsä.” (Jesajan kirja 3:17)

- ” ja sinä juovut tuskasta. Se on kauhun ja tuhon malja, sisaresi Samarian malja. Sen sinä juot, ryystät pohjia myöten, sinä puret maljan sirpaleiksi ja revit verille rintasi. Minä, Herra, olen puhunut. Näin sanoo Herra Jumala.” (Hesekielin kirja 23:33-34)

Capriciously malevolent (voisi kääntää oikukkaasti pahansuopa)

- Jobin tarina. Job oli kaikin puolin hyvä mies. Ei ollut koskaan tehnyt mitään väärää. Saatana tulee vierailulle Jumalan luo ja epäilee Jobia ja kehottaa Jumalaa testaamaan Jobia. Jumala ei sano ”ei käy!” vaan ”Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikelle mitä hänellä on. Mutta häneen itseensä et saa koskea.” (Jobin kirja 1:12). Jobin karja, palvelijat ja lapset tapettiin ja talo tuhottiin. Job uskoi silti Jumalaan, vaikka Saatana Jumalan katsellessa ja teot hyväksyen tappoi hänen lapsensa. Mitä Jumala nyt Saatanalle: ” Herra kysyi: "Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa. Yhä vain hän on pysynyt nuhteettomana, vaikka sinä olet yllyttänyt minut syöksemään onnettomuuteen hänet, viattoman miehen." (Jobin kirja 2:3). Jumala antoi tuhota Jobin ilman mitään syytä. Tarina jatkuu vielä esim. Jobin kiduttamisella ja lopussa Job palkitaan. (tarinaan liittyvä video: https://www.youtube.com/watch?v=uh8TJC-XXFg )

Tarinan opetus tiivistettynä: Jumala palkitsee sinut kun uskot häneen, vaikka lapsesi tapettaisiin.

Bully (kiusaaja/öykkäri/tyranni)

- ”Yhtä lailla hän tekee sinusta lopun, olitpa syytön tai syyllinen. Kun tuhon ruoska iskee ihmisiin, hän ei välitä viattomien kärsimyksistä.” (Jobin kirja 9:22-23)

- Faarao tarina, jossa kuudennen kirouksen jälkeen Faarao on jo valmis vapauttamaan Jumalan valitun kansan, mutta Jumalalle se ei käykään vaan jatkaa temppujensa näyttämistä vielä neljän kirouksen verran.

- ”Paetkaa vuorten luoliin, maan onkaloihin Herran kauhistuttavan voiman tieltä, hänen ylhäisen kirkkautensa tieltä, kun hän nousee järisyttämään maata!” (Jesajan kirja 2:19)

- ”Minä jätän israelilaisten ruumiit heidän epäjumaliensa eteen ja hajotan heidän luunsa heidän alttariensa ympärille…ja ruumiita lojuu kaikkialla teidän keskellänne. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra…. He näkevät, että minä, Herra, en puhunut tyhjiä sanoja, kun uhkasin heitä tällä onnettomuudella.” (Hesekielin Kirja 6:5-10)

HUOM.! nämä oli vain joitain esimerkkejä.

---------------

”Herra oli Juudan heimon kanssa, ja Juudan heimo otti haltuunsa vuoriston mutta ei pystynyt kukistamaan tasangon asukkaita, joilla oli raudoitettuja sotavaunuja” (Tuomarien kirja 1:19) Jumala ei sitten ollutkaan niin mahtava kuin luulee olevansa…
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ylivieskan kirkko poltettu, mielenkiinnolla odotan, onko kyseessä kiihkoateisti, kirkkoon pettynyt kiihkokristitty vai ihan peruspyromaani.
En ole uskonnollinen oikein millään tavalla, mutta siitä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) militantti ateismi on (melkein) yhtä ärsyttävää kuin fundamentalismi, uskonnosta riippumatta. Haluaisin kuitenkin kuulla, milloinka "kiihkoateistit" ovat kirkkoja polttaneet Suomessa? Ei äkkiseltään tule yhtään kertaa mieleen, sivistäkää toki jos näin on ikinä käynyt.

(Ja todettakoon vielä että onhan etenkin tuollaisten vanhojen kirkkojen polttaminen todella perseestä, onhan niillä ehdottomasti kulttuurihistoriallista arvoa.)
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Ylivieskan kirkonpolttamisesta täytyy sanoa, että typerää, on sitten syy mikä tahansa. Suomessa on muutenkin purettu ja pistetty maan tasalle arvokasta vanhaa ja historiallista rakennuskantaa. Vaikkei olis uskonnollinen yhtään, niin kyllä hienoja ja vanhoja kirkkoja pitää säilyttää siinä missä muitakin historiallisia rakennuksia. Ja onhan esim. Keski-Euroopan keskiaikaiset kirkot todella näyttäviä rakennuksina.

Mutta, että ihan kriisipuhelin pitää perustaa Ylivieskaan tämän kirkon polttamisen takia...pidän hieman liioitteluna.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Haluaisin kuitenkin kuulla, milloinka "kiihkoateistit" ovat kirkkoja polttaneet Suomessa? Ei äkkiseltään tule yhtään kertaa mieleen, sivistäkää toki jos näin on ikinä käynyt.
...
Tuskin normijärkinen ateisti mitään kirkkoja polttaa, koska ei hänellä ole mitään uskoa mitä puolustaa tai jonka nimissä noita polttelee.

Veikkaanpa, että tämänkin on tehnyt joku nuori mies jolla ei ole ihan kaikki tikut askissa ja tämän liittäminen mihinkään ismiin lienee tarkoitushakuista.

Sinänsähän se on ikävää, että joillakin on tarve poltella kulttuurihistoriallisia paikkoja, mutta kun luin YLEn sivuilta juttuja tästä aiheesta, niin kyllä nekin ihmettelemään pistää. Aikuiset ihmiset itkevät kun joku talo on poltettu. Toivottavasti ei käytetä latiakaan valtion verorahoja uudelleenrakentamiseen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu ikäväähän se on, jos hieno tönö menee nurin, mutta on kyllä vuoden vitsi tuo kriisipuhelin, jos tosiaan pitää paikkaansa.

Koittaisivat ymmärtää, että se kirkko on loppuviimeksi kasa hirsiä eikä mikään elävä olento. Elämä jatkuu.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
MTV:n uutisissa mainittiin, että Ylivieskan seurakunta on ollut julkisuudessa myönteisestä suhtautumisesta pakolaisiin. En oikein pidä siitä, että toimittajan piti mainita tästä ennen kuin poliisi on kertonut motiivista yhtään mitään.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
MTV:n uutisissa mainittiin, että Ylivieskan seurakunta on ollut julkisuudessa myönteisestä suhtautumisesta pakolaisiin. En oikein pidä siitä, että toimittajan piti mainita tästä ennen kuin poliisi on kertonut motiivista yhtään mitään.

Poliisi oli kuitenkin erinomaisen tarmokas kertomaan heti, että sen haavin jäänyt epäilty on kantasuomalainen mies. Siivet pois huhuilta, ettei joku epäile vaan, että joku ulkomaalaistaustainen olisi TAAS polttanut kirkon.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Haluaisin kuitenkin kuulla, milloinka "kiihkoateistit" ovat kirkkoja polttaneet Suomessa? Ei äkkiseltään tule yhtään kertaa mieleen, sivistäkää toki jos näin on ikinä käynyt.
Kiihkoateismista en tiedä, mutta Porvoon kirkon polttaja mainitsi motiivikseen kristinuskon vastaisuuden. Muistelisin, että muissa Ruotsissa ja Norjassa näitä olisi ollut useampikin? (Joo, tiedän etteivät ole Suomessa, mutta lähellä kumminkin.)
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Poliisi oli kuitenkin erinomaisen tarmokas kertomaan heti, että sen haavin jäänyt epäilty on kantasuomalainen mies. Siivet pois huhuilta, ettei joku epäile vaan, että joku ulkomaalaistaustainen olisi TAAS polttanut kirkon.

Näin on. Norjalaista minäkin ehdin epäillä ennen poliisin tiedotusta. Siellä kun on kirkon polttamisen kulttuuria.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kiihkoateismista en tiedä, mutta Porvoon kirkon polttaja mainitsi motiivikseen kristinuskon vastaisuuden. Muistelisin, että muissa Ruotsissa ja Norjassa näitä olisi ollut useampikin? (Joo, tiedän etteivät ole Suomessa, mutta lähellä kumminkin.)
Niin, eikös Porvoon tapauksessa (ja etenkin norjalaisissa) kyse ollut black metal-jampoista? Joita ei kai ateisteina voi pitää, kovinkin teistisiä osaltaan vaikka uskomukset melkoista naurettavuutta onkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiihkoateismista en tiedä, mutta Porvoon kirkon polttaja mainitsi motiivikseen kristinuskon vastaisuuden. ...

Ateismilla ja kristinuskon vastaisuudella ei kaiketi nyt ole mitään tekemistä keskenään. Eri asia on sitten kiihkoilu milloin minkäkin asian puolesta ja tässä yhteydessä tulisi lähinnä mieleen otsikon mukaisen tavoitteen edistäminen, mutta rohkenen epäillä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Taitaa muuten olla yksi helpoimmista tavoista vaikeuttaa omaa elämää tuo kirkonpolttelu. Kun noita Porvoon vastaavan korvaussummia katselee, niin ilman henkirikoksen tuomia tunnontuskia saa pienellä vaivalla pelattua itsensä yhteiskunnan elätiksi. Normiduunarin liksoilla ei liiemmin noista makseta edes korkoja ja sen jälkeen työelämä tuskin liiemmin enää inspiroi. Luottotietoihin merkinnän saa varmasti helpomminkin ja joku 15 vuoden (eikös nuo vanhene?) kituuttaminen työelämässä sosiaaliturvaan hyvin pitkälti vertautuvalla korvauksella voi hieman hillitä työintoja. Melkein toivoisin jo tekijän itsensä kannalta, että nyt kyseessä olisi joku jo valmiiksi mieleltään hyvinkin epävakaa yksilö, eikä mikään hetken mielijohteesta toiminut larppaaja. Voi nimittäin nyt vähän ahdistaa jos kovan jätkän roolin vetäminen on mennyt "hieman" yli ja lähitulevaisuuden suunnitelmiin sillä "Vikernesiä seuraavalla nietzscheläisellä übermenschillä" kuuluu mahdollisesti vuoden tai parin istuminen ja kuusinumeroinen summa ulosotossa. Ehkä joku teinigootti hieman kostuu, mutta noin muuten plussia on vaikea etsiä.

Vaikka henkilökohtaisesti en kirkkoon sen suuremmalla lämmöllä suhtaudu, niin noiden rakennusten polttamisessa en ihan suoraan sanoen näe mitään järkeä. Jos kyseessä on joku BM-larppaaja, kirkkoa vakaumuksellisesti vastustava taho tai vastaava, niin näissä tapauksissa todennäköisesti lopputulema on jotain muuta kuin toivoivat. Kirkkorakennus saattaa hetkellisesti pitäjästä kadota, mutta kirkko ei laitoksena tuolla pitäjästä katoa. Ja jos en nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin monessa pitäjässä vastaavat teot ovat jopa nostaneen kirkon kannatusta. Lisäksi jos tulesta jotain kiksejä saa, niin todennäköisemmin joku pienempi liekki jossain olisi tältäkin kantilta parempi. Ainakaan ei tarvitsisi ottaa riskiä parin vuoden istumisesta seisokin takia liekittömässä ympäristössä ja tulevia kokkoja varten tulentekovälineisiinkin jäisi enemmän fyrkkaa ilman miljoonien ulosottovelkaa.

Noh, katellaan mitä sieltä oikein löytyy. Oli taustalla mikä tahansa, niin toivon ettei Porvoon vastaavan tapainen kohtalo toteudu: tuossa tapauksessa loppuviimein pienestä jurrisesta päähänpistosta tuli helvetin kova lasku. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos tuhotun kirkon lisäksi kyseessä olisi jo valmiiksi varsin tuhoutunut ihmiselämä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Aika monen kirkon piirissä toimivan päässä myös. Mitä näitä tässä on vastustettu liki kaikkia uudistuksia kuten naispappeus, homoliitot ....

Vastauksessani sinulle kirjoitin: " Ahdasmielisyys on sinun päässäsi."
Unohdin kirjoitushekumassani vastaavani sinun viestiisi, joten pronominivalintani 'sinun' oli virheellinen. En tarkoittanut erityisesti sinua, vaan ihmisen, useiden tai vaikka meidän käyttäminen olisivat kuvanneet paremmin ajatustani. Noh ,'meidän' kollektiivinen ahdasmielisyytemme olisi toki ylilyönti.

Ahdasmielisyys on päässäsi tai yhteisösi koodeissa.
Kristinusko ei mielestäni pohjimmiltaan, ominaispiirteiltään ole ahdasmielinen. Eikä Lutherin tulkintakaan erityisesti kannusta ahdasmielisyyteen. Suomalaiset ovat umpitollo-kansa (Martti Huuhaa Innasen näkemys) ja myös alttiita synkkämielisyydelle, joten mikä tahansa uskonto tuottaisi ahdasmielisiä tulkitsijoita.

En tiedä synnyttäisikö kirkon ero valtiosta erilaisia jenkkityylisiä fundamentalistia lahkoja, ahdasmielisyyden kiteytymiä. Jäsenmääriltään ja siten vaikutusvallaltaan niistä tuskin tulisi mitenkään merkittäviä.

Kansalaiset ovat suurimmaksi osaksi tapakristittyjä ja vanhemmat opettavat lapsukaiset toimimaan yhteisössä ilman uskonnon opetustakin. Koulun uskonnonopetus ei toisaalta pysty korjaamaan vanhempien osaamattomuutta, koulu kokonaisuutenakaan ei siihen pysty.
Lisäksi maahanmuuttajien mukanaan tuomien uskontojen opetusvelvollisuus kuormittaa koululaitosta.
Uskonnon, uskontojen opetusta voitaisiin riittävästi käydä läpi historian tunneilla ja syytä olisi pieni briiffaus myös biologian puolella.
Sotilaspastorit, tai mitä nimikkeitä niitä nyt eri uskonnoille sitten onkaan, voidaan vapauttaa palveluksesta. Myöskään mitään helvetin rukoushetkiä on turha mankua.

Valtion pitäisi olla valmis antamaan tukensa kulttuurihistoriallisesti merkittävien kohteiden, siis kirkkojen ja hautausmaiden kunnossapitoon.
Ja presidentti saa toivottaa Jumalan, tai vaikka Odinin, siunausta mikäli hänestä se hyvältä tuntuu.

Kirkko eroon valtiosta, valtio eroon kirkosta. Antaa markkinavoimien ratkaista.
Kansalla on jo moraalisäännöt hallussa, siis sen verran kun ne nyt ikinä voivat olla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Van Cleef tuossa yllä veti jeremiadinsa, Moosesta toki enimmäkseen.
Antaa perspektiivin juutalaisten maailmaankuvaan. Tai siis voi antaa näkemyksen Israelin valtion toimintaan. Toisen posken kääntäminen ei ole vaihtoehto heille.

Odotan innolla Uuden Testamentin valittuja paloja.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Näiden "black metal - jamppojen" uskomukset ovat yhtä kuin kristinuskon vastustamista ja ikivanhan pohjolan kultturin ylläpitämistä.

En pidä sitä naurettavana, päinvastoin.
Jaa, omasta näkökulmasta kyllä "Loputon Gehennan liekki" oli yksi parhaimpia kotimaisia komedioita vuosikausiin. Joillekin kai tuo on sitten totisinta totta. Joka tapauksessa, ateisteista ei kyse.
 

Animal

Jäsen
Ketjun otsikko on ”Kirkko eroon valtiosta -nyt vai heti?”. Kun nyt olen tutustunut raamattuun, niin vastaus on helppo. Eroon ja mahdollisimman nopeasti ja kauaksi…

Hyviä nostoja, mutta varmaan samalla vaivannäöllä pystyt listaamaan ne viralliset ja vakavasti otettavat kristilliset yhteisöt jotka a) pitävät näitä 3000 - 6000 vuotta vanhoja paimentolaistekstejä, kertomuksia ja legendoja opinkappaleinaan b) ja jos niitä yhteisöjä löytyy niin sen jälkeen kerrot mitkä näistä ovat niitä. Ja jos virtaa riittää, niin etsippä vastaavanlaiset lainaukset uudesta testamentista.

Ei tarvitse olla uskovainen perehtyäkseen uskontojen ja kristillisen kirkon historiaan selvittääkseen sen mikä ero on VT:lla ja UT:lla ja mikä on VT:n tarkoitus kristinuskossa.
 

Animal

Jäsen
Toivottavasti ei käytetä latiakaan valtion verorahoja uudelleenrakentamiseen.

Ei pitäisikään käyttää, mutta taitaa kyllä valitettavasti käydä niin, että tämä kirkonpolttaja ei ikinä pysty maksamaan noita korvauksia vakuutusyhtiölle ja apuun rientänee silloin valtionkonttori.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Ei pitäisikään käyttää, mutta taitaa kyllä valitettavasti käydä niin, että tämä kirkonpolttaja ei ikinä pysty maksamaan noita korvauksia vakuutusyhtiölle ja apuun rientänee silloin valtionkonttori.

Mahdollista toki, mutta lienee melko epätodennäköistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös