Islannissa kehitys kulkee oikeaan suuntaan ja tämän jutun mukaan 0,0% alle 25 vuotiaista uskoo jumalan luoneen maailman. Suomessakin varmasti ollaan samalla polulla, mutta jäljessä kuten tämmöisissä ahdasmielisissä ja junteissa maissa on tapana.
Islannissa kehitys kulkee oikeaan suuntaan ja tämän jutun mukaan 0,0% alle 25 vuotiaista uskoo jumalan luoneen maailman. Suomessakin varmasti ollaan samalla polulla, mutta jäljessä kuten tämmöisissä ahdasmielisissä ja junteissa maissa on tapana.
Kirkon jäsenmäärä laski alle 4 miljoonan - jäsenmäärän lasku hidastui
Kirkon jäsenmäärä on nyt hieman yli kolme miljoonaa
Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 3 999 800 henkilöä
Olen käyttänyt tässä evankelisluterilaista tilastojen ilmaisutapaa. Rapiat kolme milliä pian kuuden millin väestöstä. Tuo on helppo muistaa.
Alkaakohan taas Belgian tapahtumien johdosta maailmanjohtajien mantra "nothing to do with Islam"?
Miksi ei alkaisi, koska se pitää paikkansa… Aivan kuten Breivikin jälkeen "nothing to do with chrstianity"...
.Uskonoillekin on kaksoisstandardit.
Miksi ei alkaisi, koska se pitää paikkansa… Aivan kuten Breivikin jälkeen "nothing to do with chrstianity"...
Uskonoillekin on kaksoisstandardit. Islamilla yleistetään, kristinuskolla ei, koska kommentoijina olemme me, kristityt kansakunnat.
Uskonnot on aina olleet hyvä keppihevosia terrorismille ja väkivallalle, mutta syyt on vähän kuitenkin muualla. Eriarvoistumisessa, oikeudenmukaisuuden puutteessa, tulevaisuuden toiveen puutteesta. Vasta näiden olosuhteiden vallitessa voidaan ottaa joku ideologia, jolla luodaan yhteisöllisyyttä, viholliskuvia ja valmiutta hirmutekoihin. Uskontojen lisäksi tähän on käytetty tehokkaasti erilaisia ismejä, kommun, nats, ras, ...
Eli, ei, terrorismin syy ei ole islamissa vaikka "maahanmuuttokriitikot" toki ideologisin syiin niin haluavatkin väittää.
Perusteliko Breivik tekojaan kristinuskolla ja raamatulla? Jos ei, niin miten tämä liittyy tähän tapaukseen, missä tekijät mitä luultavammin perustelivat sekä itselleen, että muille, koko kuviota uskonnolla?Miksi ei alkaisi, koska se pitää paikkansa… Aivan kuten Breivikin jälkeen "nothing to do with chrstianity"...
....
.... kymmenen käskyä ovat moraalinen ohjenuora ihmiselle ja niin varmaan onkin. Kuitenkin nykypäivänä tällä tietomäärällä moraalin ei pitäisi olla kiinni uskonnosta.....
Miksi ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan, vaan tukeutuvat niin usein johonkin "suurempaan voimaan"? Mä en ymmärrä. Sen ymmärrän ja hyväksyn että vuosisatoja sitten jumalia pidettiin selityksenä esim. luonnonilmiöille ja sairauksille joita ei ymmärretty. Mutta nykyään kun tiede on selittänyt suurimman osan maailman ihmeistä, niin siltikin "liian suuri" osa ihmisistä ei vaivaudu ajattelemaan maailmaa ja elämäänsä omilla aivoillaan individuaalisti, vaan seuraavat jotain heille opetettua ismiä - mikä ikinä se sitten kullakin onkaan.
Uskonnot ovat pahimmillaan valtava vallan lähde...
...
Samalla on todettava, että raamattu ei ole sen parempi. Historian aikana kristinuskon saldo aivan yhtä murhaava. Kun niitä kirjoja lukee, niin ei tarvitse ihmetellä sitä väkivallan määrää historian saatossa, joka uskonnon nimissä on tehty ja tehdään.
Pari esimerkkiä raamatusta (lisää on raamattu täynnä):
"...jokaisen, joka ei palvele Herraa, Israelin Jumalaa, olisi kuoltava, olipa hän nuori tai vanha, mies tai nainen" (toinen aikakirja 15:13),
"Jos joku uhraa muille jumalille kuin Herralle, hänet tuomittakoon tuhon omaksi.(toinen Mooseksen kirja 22:19).
Ja eduskunnassa ja muualla tasa-arvoisen avioliittolain yhteydessä sitä vastaan oleville jumalaan/raamattuun vetoaville: "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa" (3. Mooseksen kirja 20:13). Näin sanoo raamattu, johon he vetoavat. Oletan, että ovat siis samaa mieltä...
Ja lukekaapa nämä:
Viides Mooseksen kirja 28:1: "Jos kaikessa tottelette Herraa, Jumalaanne, ja tarkoin noudatatte hänen käskyjään, jotka minä teille annan, niin Herra asettaa teidät maan kaikkien kansojen yläpuolelle."
ja 5.Mooseksen kirja 28:15-68 (jos et palvo häntä, usko häneen ja tee kuten hän käskee Jumala rankaisee hyvin eri mielikuvituksellisin keinoin): Viides Mooseksen kirja 28 luku (Rakastava Jumala??? Tuo kaikki kohtaa esim. minua raamatun/jumalan mukaan)
Ehkä uskontoakin olisi välillä syytä rohkeasti kritisoida ja mitä se voi saada aikaan ihmisissä...Ja kaikkia uskovaisia kehoitan oikeasti lukemaan raamatun (tai koraanin tai...). Ja mitä siellä niiden kirkossa kerrottujen hyvien/neutraalien kohtien lisäksi oikeasti löytyy ja millainen teidän rakastava ja hyvä Jumalanne oikeasti on...Et haluaisi Jumalan muuttavan sun naapurustoon.
Mielestäni kristinuskolle ominaisessa opinkappaleessa, siis Uudessa Testamentissa ei ole väkivaltaista sanomaa.
.[/USER]
...
Näin hän myös sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä. "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle." (Matteus 10:34-37)
Jeesus myös lainaa Vanhaa testamenttia ja viittaa siihen.
Ja uudessa Testamentissa Jeesus esittelee meille helvetillä uhkaamisen (joka on suoraa väkivaltaa):
"Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita." (Matteus 13:41-42)
"Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen" (Matteus 25:41)
Hän sanoi myös näin:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni." (Luukas 14:26)
Tämä on kai retoriikkaa, vahva kielikuva. Miekalla viitataan sanan säilään, väittelyyn tämän Jeesus-hipin uskottavuudesta. Isän mielestä huuhaa-tyyppi mutta poika uhmaa isäänsä, ehkä jopa vaimo miestään. Joka tapauksessa viittaus on heimon sisäinen, ei ulkopuolisten tappamiseen kannustava.
No mitä helvettiä, pojalta lipsahti helvetin tulilla uhkaaminen. Kyllähän se on koko homman juju. Taivas ja helvetti, eikös juu.
Nykypäivän sosialidemokratiassa lapset toki traumatisoituvat tällaisesta ajatuksesta ja kielenkäytöstä. Ja muutenkin epistä, jos joku joutuisi helvettiin.
Eli Jeesus kannusti itsemurhapommittajaksi??? Vai mitä hait?
Minä tulkitsen tämän kannustukseksi muuttaa juutalaisten traditiota, uusien ajatusten omaksumista. Isän, Jahven murhaa jopa.
Isän murha, siinäpä Jeesuksen väkivaltaista agendaa kerrakseen. ( keksin idean just, ehkä varsin kevyt heitto. Analysoikaa vapaasti)
... Ja miksi ev lut uskoo uuteen tuotantoon enemmän kuin vanhaan (lue uusi testamentti vs vanha testamentti)...
Miten ISIS eroaa Temppeliherroista? Aika ja aseet ovat vain erilaisia. Eikö kristinuskon varjolla ole tapettu vääräuskoisia myös? Miten selitätte tämän minulle? Minusta tuossa ei ole mitään eroa. Anteeksi offtopic, mutta koko ketju on useasti riistäytynyt uomistaan.