Pääsiäinen ja taas kirkoissa ja uskovaisten keskuudessa juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Monille varmaan on kerrottu muka yksi yhtenäinen kertomus ylösnousemuksesta. Minullekin vuosia sitten. Sellaista vain yhtä yhtenäistä kertomusta vaan ei ole raamatussa. Kirkko/papit eivät kerro ihmisille koko totuutta. Raamatussa on ainakin viisi eri tarinaa, joten niitä voi verrata ja ne ovat ristiriitaisia keskenään. Okei, jos puhuttaisiin jostain mitättömästä sivutarinasta, niin voisi sivuuttaa, mutta tämä on SE kertomus. On koko kristinuskon peruskivi.
Väitetysti Jumalan sanaa ja totuutta julistava ja muka erehtymätön (jota se ei ole) koko kristinuskon perustana oleva opus ei ole yksimielinen kirjoittajiensa toimesta kristinuskon peruskertomuksesta. Oli yllätys itsellekin kun lähemmin tutustuin miten ristiriitainen ylösnousemus tarina raamatussa on. Miten raamattua voi pitää millään tavalla luotettavana lähteenä kun edes kristinuskon peruskertomus ei ole kohdallaan?
Esimerkkejä (kysymykset ja vastaukset by Dan Barker [entinen evankelista saarnaaja]):
Mihin aikaan naiset vieraili haudalla?
- ”Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa” (Matteus 28:1)
- ”Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle” (Markus 16:2)
- ”ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle” (Luukas 24:1)
- ”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä” (Johannes 20:1)
Toisissa auringon jo noustua ja toisissa kun vielä oli hämärää.
Keitä naiset olivat?
- Magdalan Maria ja se toinen Maria (Matteus 28:1)
- Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome (Markus 16:1)
- Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria (Luukas 24:10)
- Magdalan Maria (Johannes 20:1)
Mikä oli heidän tarkoituksensa?
- Tulivat katsomaan hautaa (Matteus 28:1)
- ”…katsoivat, mihin Jeesus haudattiin.” (Markus 15:47), ”ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.” (Markus 16:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)
-” He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan” (Luukas 23:5), ”ottivat (naiset) hankkimansa tuoksuöljyt mukaan” (Luukas 24:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)
- ”hänellä (Nicodemus) oli mukanaan sata mittaa mirhan ja aaloen seosta. Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita” (Johannes 19:39-40) (Ruumis oli jo voideltu naisten tullessa)
Oliko hauta auki vai kiinni heidän saapuessa?
- ”Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.” (Matteus 28:1-2) (hauta oli kiinni) (huom. järistys, jota kukaan muu ei mainitse).
- ”tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois” (Markus 16:4) (hauta oli auki)
- ”He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta” (Luukas 24:2) (Hauta oli auki)
- ”näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois” (Johannes 20:1) (hauta oli auki)
Missä sanansaattajat olivat?
-” (herran enkeli) vieritti kiven pois ja istuutui sille” (Matteus 28:2)
- ”Sisälle hautaan mentyään he (naiset) näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen ”(Markus 16:5)
- ”kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä” (Luukas 24:3-4)
- ”näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä” (Johannes 20:12)
Mitä sanantuoja(t) sanoi?
- ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.” (Matteus 28:5-7)
-”Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7 Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.” (Markus 16:6-7)
- ”Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.” (Luukas24:5-7)
- ”Mitä itket, nainen?” (Johannes 20:13)
Kertoivatko naiset mitä oli tapahtunut?
- Kyllä. ”…riensivät viemään sanaa…” (Matteus 28:8)
- Ei. ”…He eivät kertoneet kenellekään mitään…” (Markus 16:8)
- Kyllä. ” naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille” (Luukas 24:9 ja 22-24)
- Kyllä. ” Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" (Johannes 20:18)
Kun Maria palasi haudalta, tiesikö hän Jeesuksen nousseen kuolleista?
- Kyllä (Matteus 28:7-8)
- Kyllä (Markus 16:0-11)
- Kyllä (Luukas 24:6-9)
- Ei. ” Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu” (Johannes 20:2)
Milloin Maria ensimmäisen kerran näki Jeesuksen?
- Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Matteus 28:8-10)
- Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Markus 16:9-10)
- Palattuaan opetuslasten luo (Johannes 20:2, 14)
Pystyikö Jeesusta koskettamaan kuolleista nousun jälkeen?
- Kyllä. ”Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan…” (Matteus 28:9)
- Ei. ”Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo…” (Johannes 20:17), Kyllä. ”hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni” (Johannes 20:27)
Kenelle naisten jälkeen Jeesus ilmestyi?
- Yhdelletoista opetuslapselle (Matteus 28:16)
- Ensin kahdelle ja myöhemmin yhdelletoista opetuslapselle (Markus 16:12,14)
- Kahdelle opetuslapselle matkalla Emmaukseen, myöhemmin 11:lle (Luukas 24:13,36)
- Kymmenelle opetuslapselle (Juudas ja Tuomas eivät olleet läsnä) (Johannes 20:19,24)
- Ensin Keefakselle ja sitten kahdelletoista (12? Juudas oli kuollut) ( Paavali 1. Kirje Korinttilaisille 15:5)
Missä Jeesus ensimmäisen kerran ilmestyi opetuslapsille?
- Vuorella Galileassa ( 96-160km päässä Jerusalemista) (Matteus 28:16-17)
- Kahdelle kaupungin ulkopuolella, yhdelletoista heidän ollessaan aterialla (Markus 16:12,14)
- Kahdelle Emmauksessa (7 km päässä) illalla ja myöhemmin kaikille Jerusalemissa (Luukas 24:31,36)
- Huoneessa illalla (Johannes 20:19)
Uskoivatko opetuslapset kahta miestä (että Jeesus oli ilmestynyt)?
- Eivät (Markus 16:13)
- Kyllä (Luukas 24:33-35.)
Mitä tapahtui ensimmäisellä ilmestymisellä?
- Kumarsivat Jeesusta, joskin jotkut epäili ja Jeesus sanoi ”menkää saarnaamaan” (Matteus 28:17-20)
- Jeesus nuhteli heitä ja sanoi ”menkää saarnamaan” (Markus 16:14-19)
- Jeesus tuntemattomana, tekee katoamistempun, ilmestyy tyhjästä, nuhtelee, illallinen (Luukas 24:13-51)
- Jeesus ilmestyy lukittuun huoneeseen, opetuslapset iloisia, Jeesus siunaa heidät, ei nuhtelua (Johannes 20:19-23)
Pysyikö Jeesus maassa enemmän kuin yhden päivän?
- Ei (Markus 16:19. Vertaa 16:14 Johanneksen 20:19. Osoittaa, että tapahtui yhtenä päivänä [sunnuntaina])
- Ei (Luukas 24:50-52. Tapahtui sunnuntaina)
- Kyllä. Ainakin kahdeksan päivää (Johannes 20:26, 21:1-22)
- Kyllä. Ainakin 40 päivää (Apostolien teot 1:3)
Missä ylösnousemus (taivaaseen) tapahtui?
- Ei ole ylösnousemusta. Loppuu Galileaan (Matteus)
- Jerusalemissa tai lähellä, illallisen jälkeen (Markus 16:19)
- Betaniassa (lähellä Jerusalemia), illallisen jälkeen (Luukas 24:50-51)
- Ei ylösnousemusta (Johannes)
- Ei ylösnousemusta (Paavali)
- Öljymäellä (lähellä Jerusalemia ) (Apostolien teot 1:9-12)
(Näistä pääsiäisajan ylösnousemus kertomuksista aikajärjestyksessä ensimmäisenä kirjoitettu on Paavalin. Paavali vuonna 50-55, Markus v.70, Matteus v.80, Luukas v.85, Johannes v.95. Tämä on aika tavalla hyväksytty aikajana. Voi olla aikaisemminkin, mutta järjestys säilyy. Sitä varmaan tärkeintä kohtaa kertomuksessa, ylösnousemusta taivaaseen, ei ole siis mainittu OLLENKAAN kolmessa ja, joissa on, kaksi antaa eri paikan ja yksi ei tarkkaa määritystä.
Ja aikaisimmat kertomukset ovat yksinkertaisia, myöhemmät sisältävät sitä enemmän erikoisia (luonnollisia tai yliluonnollisia) tapahtumia mitä myöhemmin kirjoitettu = legendan kasvu ).