@Van Cleef tuossa yllä veti jeremiadinsa, Moosesta toki enimmäkseen.
Antaa perspektiivin juutalaisten maailmaankuvaan. Tai siis voi antaa näkemyksen Israelin valtion toimintaan. Toisen posken kääntäminen ei ole vaihtoehto heille.
Odotan innolla Uuden Testamentin valittuja paloja.
Hyviä nostoja, mutta varmaan samalla vaivannäöllä pystyt listaamaan ne viralliset ja vakavasti otettavat kristilliset yhteisöt jotka a) pitävät näitä 3000 - 6000 vuotta vanhoja paimentolaistekstejä, kertomuksia ja legendoja opinkappaleinaan b) ja jos niitä yhteisöjä löytyy niin sen jälkeen kerrot mitkä näistä ovat niitä. Ja jos virtaa riittää, niin etsippä vastaavanlaiset lainaukset uudesta testamentista.
Ei tarvitse olla uskovainen perehtyäkseen uskontojen ja kristillisen kirkon historiaan selvittääkseen sen mikä ero on VT:lla ja UT:lla ja mikä on VT:n tarkoitus kristinuskossa.
Nostoja, valittuja paloja...Näinhän aina sivuutetaan nämä hirveydet mitä raamatussa on. Sanoin jo tekstissä ja korostin sitä, että esimerkkini ovat vain joitain esimerkkejä (valitsin lyhyempiä tilan säästämiseksi ja Mooseshan nyt oli "melko" tärkeä henkilö koko raamatussa...hän on oikeastaan ainoa, joka nähnyt Jumalan koko "mahtavuudessaan". Yksi tyyppi! Sekin on ristiriitainen. Raamatussa on ettei kukaan ole nähnyt Luojaa, mutta kuitenkin Mooses on, face to face. Kirjoittajalta nerokas peite sille ettei kukaan näe Jumalaa, koska fiktiivinen hahmo, että kukaan EI SAA nähdä häntä.). En rupea koko raamattua tai Barkerin kirjaa tänne listaamaan. Lukekaa ne itse.
Olen sanonut aiemmissa viesteissä, että me tiedämme varmaan kaikki ne hyvät kohdat ja Uusi Testamentti ei ole niin sotaisa, se on totta, mutta kuten Jeesus sanoi (jos hän edes oli olemassa): "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Johannes 14:9), "Minä ja Isä olemme yhtä."(Johannes 10:30).
Uusi Testamentti on missattu mahdollisuus. Jeesus olisi voinut sanoa, että "isäni oli väärässä", mutta ei. Annoin jo joitain esimerkkejä aikaisemmin Jeesuksen sanomisista (sivu 259 viesti 6471). Jeesushan myös viittaa Vanhaan Testamenttiin ja lainaa sitä ja isäänsä.
Pitää huomata, että anteeksianto ja rakkaus on vain niille, jotka uskoo ja palvoo:"...Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. - Jeesus "ei uskovista" (Matteus 15:6). Miten paljon ihmisiä tapettu tämänkin lauseen johdosta...
"Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa." (Matteus 12:30)
" ...sinne tuli nainen, jolla oli alabasteripullossa aitoa, hyvin kallista nardusöljyä. Hän rikkoi pullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän. Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen: "Millaista voiteen haaskausta! Sen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille...
Köyhät teillä on luonanne
aina, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte, mutta
minua teillä ei aina ole." (Markus 14:3-7). Miksei hän poista köyhyyttä?...Minä olen nyt tärkeämpi kuin ne köyhät!
"jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan" (Matteus 5:28)
"Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa." (Matteus 6:24) Ehkä kirkkojen tulisi antaa omaisuutensa pois ja pappien palkkansa. Ja miettikääpä USA:n miljoonakirkkoja...
" Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille" (Luukas 12:33) Katolinen kirkko/Vatikaani voisi alkaa noudattaa tätä. Mutta eivät tee niin vaan Paavikin istuu sen valtavan omaisuuden päällä ja rukoilee köyhien puolesta, kun samaan aikaan lapsia kuolee nälkään (
Nothing Fails Like Prayer, Dan Barker - YouTube ).
Jeesus kertoo tarinaa: ..."Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?"Kuningas sanoi vieressään seisoville miehille: 'Ottakaa häneltä raha pois ja antakaa se sille, jolla on kymmenen kultarahaa.'He sanoivat: 'Herra, hänellä on jo kymmenen kultarahaa.' Mutta hän jatkoi: 'Jokaiselle, jolla on, annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni." (Luukas19:23-26)
Omassa esimerkkejä sisältäneessä viestissä puhuin Raamatun Jumalasta. Siitä johon kirkko ja uskovaiset uskoo. Kaiken luoja. Ilman häntä ei ole myöskään Jeesusta. Raamatun Jumala ei ole rakastava, anteeksiantava, hyvä Jumala.
Ja Jeesus on isänsä poika.
Ei raamattua voi lukea niin, että unohdetaanpa ja siirretään syrjään se Vanha Testamentti kun se ei oikein sovi tähän rakkauden sanomaan ja valitaan Uudesta Testamentista ne hyvät kohdat ja mennään niillä. Sitähän kirkko tekee nykyään ainakin. Jos he eivät usko raamatun Jumalaan, niin miksi sitten uskoa Jeesukseenkaan. Se on valikoivaa ja ei rehellistä.
Ei kristityt yhteisöt (ainakaan moni) elä näiden Raamatun sanomisien mukaan. He ovat parempia kuin heidän Raamattunsa, Jumalansa ja mitä Jeesus koskaan oli. He eivät saa moraalikäsityksiään Raamatusta. Ja hyvä niin.
Kirkolla oli mahdollisuus hallita ja olla ylin auktoriteetti. Nykyään kutsumme sitä aikaa Pimeäksi Keskiajaksi.