Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 888
  • 7 275

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä alkaa olla ihan absurdia. Minulle riittää hyvin se, että otetaan samanlainen käytäntö uskontojen suhteen kuin politiikan suhteen. Kouluissa ei tietääkseni ole hirvittävän suuria ongelmia harjoittaa poliittisesti neutraalia opetusta, mutta jostain syystä uskontojen kohdalla tämä tuntuu kristittyjen mielestä olevan aivan mahdotonta ja heitellään unisia viittauksia kommunismiin ja valitetaan "hyperkorrektiudesta".

Suvivirsi on ihan mahdoton ajatus tai vaikka koulun bändin esittämä Hoosianna heviversiona ja yhteislauluna. Sen sijaan jos se koulun bändi esittäisi U2:n ehkäpä kuuluisimman biisin "I still haven't found what i'm looking for" se olisi ihan ok koska sinä et vaan tajua että se on gospelia?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on hyvä idea. Näin saataisiin Väinämöinen, jeesus ja joulupukki samalle viivalle, eikä kiihkeimmälläkään ateistilla olisi enää tarvetta vaatia yhtä mielikuvitusolentoa kiellettäväksi koulujen ja muiden julkisten laitosten juhlista. Tasa-arvoa taruolennoille!

Mun mielestä kanssa erittäin hyvä idea. Kalevala oli pakko lukea koulussa äidinkielen tunnilla, miksei siis Raamattukin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suvivirsi on ihan mahdoton ajatus tai vaikka koulun bändin esittämä Hoosianna heviversiona ja yhteislauluna. Sen sijaan jos se koulun bändi esittäisi U2:n ehkäpä kuuluisimman biisin "I still haven't found what i'm looking for" se olisi ihan ok koska sinä et vaan tajua että se on gospelia?

Minä en tunne U2:n musiikkia, joten en osaa ottaa kantaa tähän. Jos nyt nähdään tärkeäksi pitää joku yhteinen valtakunnallinen kevätjuhlabiisi, niin ilman muuta sen tulisi olla sellainen, jota ei voi vahvasti yhdistää johonkin tiettyyn poliittiseen aatteeseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suvivirsi on ihan mahdoton ajatus tai vaikka koulun bändin esittämä Hoosianna heviversiona ja yhteislauluna. Sen sijaan jos se koulun bändi esittäisi U2:n ehkäpä kuuluisimman biisin "I still haven't found what i'm looking for" se olisi ihan ok koska sinä et vaan tajua että se on gospelia?
Mitäs jos ihan vaan jätettäisiin laulamatta? Pakkoko sun on työntää joka väliin noita itse keksimiäsi esimerkkejä, joita joku kutsuisi olkiukoiksi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä kanssa erittäin hyvä idea. Kalevala oli pakko lukea koulussa äidinkielen tunnilla, miksei siis Raamattukin.
Ja samalla tuodaan hyvin selvästi esille, että nyt tutkitaan kirjallisuutta. Minun koulussani ei opetettu, että maailma luotiin sotkan munasta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä menet toki metsään, että luulet sen tarkoittavan automaattisesti uskonnon opettamisen lopettamista kouluissa. Ei se sitä tarkoita, tietenkään. Eikä uskonnonvapaus siihen loppuisi, tietenkään.

Hienoa, onnistuit kaatamaan kaksi omassa mielessäsi rakentamaasi uhkakuvaa. Mitä jos loppuillan ajan keskittyisit selvinpäin keskustelemaan muidenkin ajatuksista etkä vain omistasi?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs jos ihan vaan jätettäisiin laulamatta? Pakkoko sun on työntää joka väliin noita itse keksimiäsi esimerkkejä, joita joku kutsuisi olkiukoiksi?

Mun puolesta voidaan jättää koko kevätjuhla juhlimatta. Samoin joulujuhla. Jaetaan viimeisenä päivänä viimeisellä tunnilla todistukset ja siinä se. Ei puhuta sanallakaan joulupukista tai tontuista koko koulun aikana eikä edes kerrota että mikä on suvivirsi. Silloin tuskin ateisteillakaan on perse niin kipeä kuin nyt tuntuu olevan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ja samalla tuodaan hyvin selvästi esille, että nyt tutkitaan kirjallisuutta. Minun koulussani ei opetettu, että maailma luotiin sotkan munasta.

Juuri näin, tai ehkä olisi parempi opettaa, että Raamattu, Koraani, Kalevala sun muut ovat, eivät vain kirjallisuutta, vaan nimenomaan ihmisten kynäilemää satukirjallisuutta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja samalla tuodaan hyvin selvästi esille, että nyt tutkitaan kirjallisuutta. Minun koulussani ei opetettu, että maailma luotiin sotkan munasta.

Eikä mun koulussa että maailman loi Jumala. Siitä kerrottiin Raamatun kannalta ihan samalla tavalla kuin Kalevalankin kannalta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hienoa, onnistuit kaatamaan kaksi omassa mielessäsi rakentamaasi uhkakuvaa.

Olet taas väärässä. Sinä luulet että uskonnonvapaus loppuisi siihen, että valtio ja kirkko erotettaisiin toisistaan. Sinä luulet myös että uskonnon opetus loppuisi siihen. Molemmissa tapauksissa olet väärässä.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että valtio ja kirkko erotetaan toisistaan. Mulla ei ole mitään pelkoja tai harhaluuloja sen suhteen, koska tiedän ihan tasan tarkkaan että mitä se tulee tarkoittamaan. Sinä sen sijaan elät jossain illuusiomaailmassa tämänkin asian suhteen. Kannattaisi ehkä sinunkin ajatella ihan niillä omilla aivoillasi, että mitä se tarkoittaa, jos valtio ja kirkko erotetaan toisistaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että valtio ja kirkko erotetaan toisistaan. Mulla ei ole mitään pelkoja tai harhaluuloja sen suhteen, koska tiedän ihan tasan tarkkaan että mitä se tulee tarkoittamaan. Sinä sen sijaan elät jossain illuusiomaailmassa tämänkin asian suhteen. Kannattaisi ehkä sinunkin ajatella ihan niillä omilla aivoillasi, että mitä se tarkoittaa, jos valtio ja kirkko erotetaan toisistaan.

Mielenkiinto heräsi. Kerro mitä kirkon ja valtion ero tarkoittaisi? Jumala rankaisee meitä pakanallisia?
 

Morgoth

Jäsen
Olet taas väärässä. Sinä luulet että uskonnonvapaus loppuisi siihen, että valtio ja kirkko erotettaisiin toisistaan. Sinä luulet myös että uskonnon opetus loppuisi siihen. Molemmissa tapauksissa olet väärässä.

Tämä ei ollut mulle, mutta mitä helvettiä sä selität? Pitäisi ilmeisesti olla kännissä tai muuten ihan sekaisin, että avautuisi. Kuka täällä uskonnonvapautta on ollut poistamassa tai kieltänyt uskomasta?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä ei ollut mulle, mutta mitä helvettiä sä selität? Pitäisi ilmeisesti olla kännissä tai muuten ihan sekaisin, että avautuisi. Kuka täällä uskonnonvapautta on ollut poistamassa tai kieltänyt uskomasta?

Seuraa noita Yläpesän tekstejä niin se avautuu sinullekin.

edit. Tokihan kukaan ei ole kieltänyt ketään uskomasta tai puhunut sellaisesta, en ymmärrä että mistä olet moisen ajatuksen päähäsi saanut. Ehkä se oletkin sinä, joka on kännissä tai sekaisin?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heti kun vastaat tähän jo moneen kertaan sinulta kysyttyyn kysymykseen...

...lupaan vastata sinulle. Reilu peli vai mitä? Se toki on sinulle ylitsepääsemätöntä.
Joko tämä vastaus on reilun pelin nimissä pian tulossa?
Kuten tunnettua niin minä vastasin sinulle jo:
Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti? | sivu 254 | Jatkoajan keskustelupalsta

Jätin kohteliaasti vielä huomauttamatta, siitä että tuo moneen kertaan kysyminen oli täyttä horinaa. Kysyit sitä tasan kerran (ja vastasin siihen heti kun ehdin):
Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti? | sivu 254 | Jatkoajan keskustelupalsta

En tiedä sotkitko sen, että olit Yläpesältä kysynyt jotain liittyvää vai mihin:
Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti? | sivu 252 | Jatkoajan keskustelupalsta

Päästin myös tämän paskan lävitse, vaikka sekin oli täydellinen ymmärttömyys nimimerkiltä, joka täällä kehuskeli kovasti ymmärtävänsä:
Puhumattakaan siitä, että @dana77 rupesi väittämään, että hänellä sellainen ateistinen vakaumus on ollut jo aiemmin kuin kolmannella luokalla, jolloin hän aiempien omien sanojensa mukaan (jotka siis myöhemmin kumosi) koki jonkin heräämisen ja alkoi vakaumukselliseksi ateistiksi ja ymmärsi kristillisten juhlien ja symbolien typeryyden. Siis ihan itse, ilman ulkopuolista apua, käytännössä alle 10-vuotiaana. Sitä ennen koulujuhlat eivät olleet tuskaa, sen jälkeen ilmeisesti olivat, mutta silti siellä istui. Tai sitten ne eivät olleet tuskaa senkään jälkeen...
En ole puhunut sanaakaan mistään heräämisestä ja väänsin sinulle rautalangasta, että vaihdoin tuolloin koulua. Nokkelampi ymmärsi, että suhtautumiseni ei muuttunut, vaan pienemmässä koulussa juhlien luonne oli kovin erillainen kuin isommassa koulussa jossa olin siihen asti ollut. En suostunut ottamaan kantaa, että olivatko joulujuhlat tuskaa tai edes siihen, että olenko niissä aina istunut, joten voisit lopettaa paskapuheet ja sanojen laittamiset muiden suihin. En ole koskaan uskonut jumalaan tai ollut asiasta epävarma eli se asia ei ole missään vaiheessa muuttunut.
 

Baldrick

Jäsen
Siitä kerrottiin Raamatun kannalta ihan samalla tavalla kuin Kalevalankin kannalta.

Meillä ei tarvinnut Kalevalaa lukea. Sen sijaan Raamattua jumpattiin pitkään ja hartaasti. Ilmeisesti missään koulussa ei tähän mennessä ole opetettu maailman syntyneen sotkan munasta, mutta sen jumalan luomana useassakin. Toki huomioitavaa, että alkuperäisessä väittämässä kerrottiin nimenomaan, että Kalevalaa ja Raamattua pitäisi opettaa samalla viivalla, pelkkänä tarinana eikä minään muuna. Ei kirjaimellisesti samalla tavalla, vaikka tietysti pääsit näin kiertotietä kiukuttelemaan takaisinpäin ja oletettavasti ajattelit tuon olevan ovela comeback.

Mun puolesta voidaan jättää koko kevätjuhla juhlimatta. Samoin joulujuhla. Jaetaan viimeisenä päivänä viimeisellä tunnilla todistukset ja siinä se. Ei puhuta sanallakaan joulupukista tai tontuista koko koulun aikana eikä edes kerrota että mikä on suvivirsi. Silloin tuskin ateisteillakaan on perse niin kipeä kuin nyt tuntuu olevan.

Heittäydyt nyt kuin pieni lapsi kinastelemaan, että "jos en minä saa, niin sitten kaikilla pitää olla kurjaa"-tyyppiseksi. Vetelet jatkuvasti vain eri bändejä ja biisejä mukaan tähän touhuun ihan turhanpäiten. Homojen avioliitto ja adoptio-oikeus -keskustelussa tarjosit joskus jopa kunnollista haastetta, mutta tässä lähdet vetelemään jatkuvasti asioita ulkopuolelta mukaan ja jollain tasolla vain keskityt kiukuttelemaan. Sanon tämän siksi, että aikaisemmin arvostin sinun argumentaatiotaitojasi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joko tämä vastaus on reilun pelin nimissä pian tulossa?
Kunhan nyt vielä muutaman kerran kysyt, niin sitten saat vastauksen. Kuten minä jouduin kysymään sinulta useamman kerran vastauksen saadakseni täysin selvään kysymykseen, jota kiertelit kuin mielipuoli. Kuvitteletko, että muilla on velvollisuus vastata sinulle sen nopeammin tai paremmin kuin itse viitsit muille vastata? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, vai miten se nyt menikään.

Noin muuten koskien loppuviestiäsi, älä nyt noin pahasti kiihdy edes tälleen keskellä yötä. Ymmärrän toki sen että omat ristiriitaisuutesi aiemmissa viesteissäsi vituttavat ja hävettävät sinua itseäsikin ankarasti, mutta kuitenkin, ota ihan rauhallisesti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heittäydyt nyt kuin pieni lapsi kinastelemaan, että "jos en minä saa, niin sitten kaikilla pitää olla kurjaa"-tyyppiseksi. Vetelet jatkuvasti vain eri bändejä ja biisejä mukaan tähän touhuun ihan turhanpäiten. Homojen avioliitto ja adoptio-oikeus -keskustelussa tarjosit joskus jopa kunnollista haastetta, mutta tässä lähdet vetelemään jatkuvasti asioita ulkopuolelta mukaan ja jollain tasolla vain keskityt kiukuttelemaan. Sanon tämän siksi, että aikaisemmin arvostin sinun argumentaatiotaitojasi.

Biisien ja joulupukkien mukaan vetäminen tähän keskusteluun osoittaa vain tähän "debattiin" osallistuneiden ateistien vähä-älyisyyden ja argumenttien ristiriitaisuuden. Ei mitään muuta. Itse te itsenne pussiin puhutte, minä vain tuon sen julki selkeillä esimerkeillä. Harmittaahan se varmasti, ei siinä mitään. Samat argumentit, joilla te puolustelette esim. suvivirren jättämistä pois kevätjuhlista, ei sitten kuitenkaan käy teille argumenttina muissa asioissa. Tai Jeesus-näytelmä vs. joulupukkinäytelmä. Samat argumentit teiltä, mutta eri lopputulos, joka ei kuitenkaan ole teidän mielestänne ristiriidassa itsensä kanssa vaikka kaikki muut sen ristiriidan näkee.
 

Baldrick

Jäsen
Tai Jeesus-näytelmä vs. joulupukkinäytelmä.

Tässäkin esimerkiksi on perustavanlaatuinen ero, että Joulupukkiin ei usko käsittääkseni yksikään täysipäinen aikuinen, eikä Joulupukkia ylistävällä yhteisöllä ole veronkanto-oikeutta tai muutakaan roolia valtion taloudessa. Joulupukki on siis varsin harmiton valhe, koska ihmiset kasvavat siitä pois. Myöskään Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarumpu -kirjaa ei esitetä totena yhdessäkään suomalaisessa koulussa. Tämä toinen taruolento taasen on paljon merkittävämpi tekijä monen ihmisen elämässä ja siihen valheeseen kasvattaminen maksaa tulee maksamaan kyseiselle henkilölle todennäköisesti suuriakin summia. Tähän kun ynnää pienille ipanoille uskontotunnilla omien syntien pohdintaa ja sen jälkeen kerrotaan, että syntiset joutuvat ikuisesti kärsimään jos eivät rukoile anteeksiantoa, niin se on mielestäni täysin tyhjäpäistä. Molempia illuusioita pidetään kouluissa tällä hetkellä yllä, mutta toisesta kasvetaan automaattisesti ulos tässä yhteiskunnassa, mutta toisessa taas aikuiset ihmisetkin menettävät järjenkäyttönsä ja kokoontuvat laulamaan ja kuuntelemaan jonkun kauan sitten eläneen heimolaisen sepittämän fiktiivisen henkilön fiktiivistä tahtoa, millä on joskus yritetty selittää omaa ja maailman olemassaoloa, kun paremmin ei ole tiedetty. Nyt tiedetään ja siitä syystä ihmiset sivistyneissä maissa ovat hiljalleen alkaneet kasvaa ulos tuosta kaikkien aikojen huijaukseksi muodostuneesta yhteisöstä.

Edellä mainituista syistä olisin varovaisempi, että miten jumaluuksia käsitellään kouluissa, kun taas Joulupukki on tähän mennessä vain lapsille harmiton kuvitteellinen olento, jolla tuodaan lapsien elämään vähän tarunhohtoisuutta, ennen kuin pitää kohdata kylmä todellisuus. Joulupukista kasvetaan hyvin myös ulos, kun sitä ei toitoteta totuutena väkisin lapsille ja Joulupukin kyseenalaistamistakin pidetä jo vääränä aikuisten toimesta. Lapsi kyllä ymmärtää siinä 8-12 haarukassa, että Joulupukki ja hänen tekemisensä ovat mahdottomia ja aiheesta keskusteleminen on ihan ok. Sen sijaan Jeesuksen ihmetekoja lähdetään selittelemään ilmeisesti ihan tosissaan, jos niitä kyseenalaistetaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kunhan nyt vielä muutaman kerran kysyt, niin sitten saat vastauksen. Kuten minä jouduin kysymään sinulta useamman kerran vastauksen saadakseni täysin selvään kysymykseen, jota kiertelit kuin mielipuoli.
Kuka tahansa lukutaitoinen näkee, että siinä vaiheessa kun aloit vinkua ettei sinulle ole vastattu, et ollut minulle koko kysymystä esittänyt. Se monesti helpottaa ja nopeuttaa.

Ymmärrän toki sen että omat ristiriitaisuutesi aiemmissa viesteissäsi vituttavat ja hävettävät sinua itseäsikin ankarasti, mutta kuitenkin, ota ihan rauhallisesti.
Sinä et ole kyennyt niistä mitään ristiriitaisia osoittamaan jonka senkin jokainen jolle on edes pipetillä annettu näkee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tähän kun ynnää pienille ipanoille uskontotunnilla omien syntien pohdintaa ja sen jälkeen kerrotaan, että syntiset joutuvat ikuisesti kärsimään jos eivät rukoile anteeksiantoa, niin se on mielestäni täysin tyhjäpäistä...

.... Sen sijaan Jeesuksen ihmetekoja lähdetään selittelemään ilmeisesti ihan tosissaan, jos niitä kyseenalaistetaan.

Muistuttaisin nyt, että opetussuunnitelma ei sisällä tämän tyylistä materiaalia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistuttaisin nyt, että tätä kuitenkin tapahtuu käytännössä.

Maailmassa tapahtuu kaiken näköistä vääryyttä, lait ovat tästä huolimatta olemassa, yhteiskunta instituutiona on ne asettanut. Olen linkittänyt tänne useampaan kertaan erilaisia ohjeita ja määräyksiä opettajille. Jos yksittäinen opettaja tai rehtori rikkoo näitä, syy löytyy heistä, ei koulusta instituutiona. Koulun järjestämistä uskonnollisista tilaisuuksista voidaan kyllä keskustella kriittisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös