Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 341
  • 7 275

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yrität semantikaalla oikaista ontuvaa argumentaatiota, mikä kielii siitä, että todellisuudessa sinulla ei ole mitääm sanottavaa.

Ps. Oikeastiko lauloit mukana?

Miten niin oikaisen semantiikalla argumentaatiota? Täällä väitetään, että yksi virsi muuttaa tilaisuuden uskonnolliseksi, eikö tämä sitten pädekään kaikkiin tilaisuuksiin? Yritän ymmärtää sinua ja muita, joidenka mielestä yksittäinen virsi muuttaa juhlan uskonnolliseksi tilaisuudeksi ja tämä on vaarallista lapsille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista miten yhdellä biisillä voidaan muuttaa maailmaa.
Näinhän sinä itsekin väität ihan perustuslakivaliokunnan perustelevan, yksi virsi ei tee tilaisuudesta uskonnollista, mutta jos lisää vielä YHDEN niin jo on uskonnollinen tilaisuus.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten niin oikaisen semantiikalla argumentaatiota? Täällä väitetään, että yksi virsi muuttaa tilaisuuden uskonnolliseksi, eikö tämä sitten pädekään kaikkiin tilaisuuksiin? Yritän ymmärtää sinua ja muita, joidenka mielestä yksittäinen virsi muuttaa juhlan uskonnolliseksi tilaisuudeksi ja tämä on vaarallista lapsille.
virsi on uskonnollinen jo lähtökohtaisesti siinä missä joku rukouskin. Kyse on linjanvedosta.

sinun perinne-argumenteilla voisi aivan yhtä hyvin puolustella vaikka pakollista joulukirkkoa. Kirkolla on ihmeellisiä erivapauksia kuten nämä virret ja aamunavaukset sun muut. Muilla uskontokunnilla ei ole niihin mitään mahdollisuutta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten niin oikaisen semantiikalla argumentaatiota? Täällä väitetään, että yksi virsi muuttaa tilaisuuden uskonnolliseksi...
Aiemmin epäilit sen muuttavan maailmaa. Kysymys on edelleen siitä, että onko OK harrastaa uskonnollista toimintaa koulussa. Koulu on kuitenkin yhteisin verovaroin maksettua toimintaa johon osallistuu muita kuin kristittyjä ihan iso määrä noin suhteellisestikin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli myös Kuosmasen keikat olivat uskonnollisia tilaisuuksia, kun lauloimme mukana. Mielenkiintoista miten yhdellä biisillä voidaan muuttaa maailmaa.
No jos siellä on virsi yhteislaululla vedetty niin sitten se osa keikasta on ollut uskonnollinen tilaisuus. Ei tämä nyt niin vaikeata ole. Mutta eihän tuonne ole pakko kenenkään mennä jos tuo vituttaa. Jos Kuosmanen taas tulisi kouluun laulamaan tuota virttä ja kaikki pakotettaisiin mukaan laulamaan nousisi siitä ihan yhtä lailla meteli.

Etkö todella ymmärrä noiden tilaisuuksien eroa?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänä vuonna tehdään ennätys ev.lut.kirkkoon lliittymisen suhteen, n. 17 000 ihmistä on löytänyt kirkon (osa uudelleen). Kirkosta eroamiset sen sijaan ovat jyrkässä laskussa, tänä vuonna eroaa ainoastaan noin puolet siitä määrästä kuin viime vuonna. Mistä tämä kaikki kertoo vai kertooko yhtään mistään?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kirkosta eroamiset sen sijaan ovat jyrkässä laskussa, tänä vuonna eroaa ainoastaan noin puolet siitä määrästä kuin viime vuonna.

No itseasiassa vähän yli 40k vuosittaista kirkosta eroamista on jonkinlainen perustaso jos mitään erillispiikkiä ei ole. Viime vuonna oli erillisryntäys tasa-arvoisen avioliittolain aikoihin ja tuo 78 300 onkin toisex suurin vuosieroamisten määrä koskaan. 2013 oli Räsäskohu ja eronneita 58 965 ja 2010 oli homoiltakohu (83 097) Muuten toi on pyöriny siinä 30k - 40k tienoilla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja eiköhän kirkosta eroavista suurin osa eroa ihan kirkkomaan kautta ja toisaalta suurin osa uusista jäsenistä on lapsia, mutta vähenevässä määrin. Tosin kyllähän tuo normivauhtikin vie sellaiset puoli miljoonaa jäsentä kymmenessä vuodessa. Kun lasten pakkoliittäminen ja valtion ja kirkon ero toteutuvat niin kirkon jäsenmääräksi vakiutuu varmaan jotain ehkä miljoona tms.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
No itseasiassa vähän yli 40k vuosittaista kirkosta eroamista on jonkinlainen perustaso jos mitään erillispiikkiä ei ole. Viime vuonna oli erillisryntäys tasa-arvoisen avioliittolain aikoihin ja tuo 78 300 onkin toisex suurin vuosieroamisten määrä koskaan. 2013 oli Räsäskohu ja eronneita 58 965 ja 2010 oli homoiltakohu (83 097) Muuten toi on pyöriny siinä 30k - 40k tienoilla.
Eronneiden perusvuositasoksi voi huoletta laskea sellaiset rapia 40 000 (ehkä 45 k) ihmistä. Alle tuon on jääty eroakirkosta.fi:n aikana vain sen ensimmäisenä vuotena. Tämä vuosi oli aika hiljainen syyskuun pikku pursketta lukuunottamatta. Myös tämä kuluva joulukuu vaikuttaa olevan ihan hyvin vetävä. Veikkaan, että viime vuonna "tyhjennettiin pajatso" potentiaalisista eroajista homoiltakohun myötä ja siten tälle vuodelle jäi vähemmän porukkaa kirkosta lähtemään. Mutta toki uutta eroajapopulaatiota täysi-ikäistyy koko ajan ja tuota vanhemmista monet käyvät prosessia läpi omaa tahtiaan. Veikkaankin, että ensi vuoden lukema on ainakin jonkin verran tämän vuotista suurempi.

EDIT. Ja mitä enemmän kirkosta erotaan, niin toki sitä enemmän kirkkoon myös liitytään syystä tai toisesta. Aika pientä tuo kasvu on kuitenkin ollut. Kymmenen vuoden aikana noussut n. 5 000 henkeä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänä vuonna tehdään ennätys ev.lut.kirkkoon lliittymisen suhteen, n. 17 000 ihmistä on löytänyt kirkon (osa uudelleen).
....

Mistä tämä kaikki kertoo vai kertooko yhtään mistään?

Kertoo todennäköisesti shoppailusta eli liitytään kirkkoon väliaikaisesti jotta saadaan kirkkohäät ja erotaan uudestaan sen jälkeen.

Tässä kuvaaja eroamisista vuodesta 2007 alkaen:
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/kkpalkit.svg

Kolmen vuoden välein ollaan oltu 40 000 hujakoilla ja siinä välissä paljon korkeammilla luvuilla. Näillä sekunneilla kirkon kokonaisjäsenmäärä kirjataan alkavaksi 3:lla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ajattelin jo, etten tähän jouluteemaan enää palaa, kun Jessen synttärit on jo juhlittu ja joulukirkoissa käyty, mutta kun minulle kerran hyvin asiallisesti vastattiin, niin vastaan omalta osaltani takaisin.

Mielenkiintoinen kysymys, jota on tullut pohdittua. Mielestäni jouluevankeliumi menee joulujuhlassa näytelmänä, kunhan se esitellään lapsille fiktiivisenä näytelmänä niin kuin se onkin. Joku radikaalimpi on varmaan eri mieltä.

Jos asia olisikin noin, niin periaatteessa missään ei olisi mitään ongelmaa. Uskontojen opetus siirrettäisiin osaksi historiaa ja yhteiskuntaoppia ja joulujuhlassa voidaan esittää joulupukkinäytelmä ja Jeesuksen seiminäytelmä. Molemmat kuuluvat osalla ihmisistä jouluun, osalla ei mutta molemmat kuuluvat kulttuuriin ja yleissivistykseen. Samoin kuin kevätjuhlissa suvivirsi. Mutta minä en usko, että mielensäpahoittajat jättäisivät asiaa siihen.

Jumalaa tai jumaluuksia ylistävät rallit tai näytelmät voisi mielestäni jättää pois. Sen sijaan jouluun liittyvä tarina esimerkiksi ei haittaa paljoa, siinä missä on näytelmiä joulupukistakin jne. Kuuluhan se sivistykseen tietää Jessen syntymätarina. On koulussa ollut myös kalevalaisiakin näytelmiä. Ero on siinä, että voidaanko näytelmää pitää vakaumuksellina ja onko juhla tunnustuksellinen. Kuten olit uskonnon opettamisesta samaa mieltä, että on hyvä opettaa uskonnoista, mutta ei uskomaan, niin sama pätee mielestäni juhliinkin. Minulla ei antipatiat niin paljoa tähän juhlajuttuun kohdistu, vaan enemmänkin tuohon aivopesuopetukseen.

Mun puolesta uskonnon voi siirtää historian ja yhteiskuntaopin alle. Ei tunnu missään. Kokonaan sitä ei kuitenkaan voi lopettaa. Kaikki ketkä väittävät, ettei uskontoa tarvitse opettaa ollenkaan, ovat pahasti vieraantuneita reaalimaailmasta. Mitähän tällaiset ihmiset selittävät lapsilleen, että mistä johtuu esim. Lähi-Idän tilanne tällä hetkellä tai miksi jotkut saman kansan ihmiset eivät vain kertakaikkiaan tule toimeen?

En tiedä, että onko kivaa järjestää juhlia, jos lähtökohtaisesti esimerkiksi tuo @Daespoo heittämä 10% eivät pitäisi juhlista lainkaan. Tarkempaa prosenttiosuutta en nyt osaa sanoa ja jos sanoisin, niin senkin heittäisin vain mutulla. Tunnustuksettomuus on kuitenkin se tilanne, missä ei loukata ketään, kun taas kristilliset tunnustukselliset juhlat eivät ole ystävällisiä muiden uskontojen edustajille tai uskonnottomille. Se ei sorsi ketään, jos tunnustuksellisuus jätettäisiin pois. Täällä ei kuitenkaan kukaan ole vaatimassa näytelmiä esimerkiksi raamatun logiikkavirheistä tai siitä, että jumalia ei ole olemassa. Minä ja moni muu vain toivoisimme, ettei juhlat ole tunnustuksellisia, jotta 100% väestöstä voi hyvällä omatunnolla osallistua ja heillä on myös mahdollisuus nauttia juhlasta lähtökohtaisesti.

Nyt on hyvä muistaa se, että yksikään joulujuhla ja kevätjuhla ei loukkaa tällä hetkellä yhtäkään lasta, vaan kaikki loukkaantujat ovat aikuisia. Jos joulujuhlissa ei ole ollenkaan kristillisiä arvoja tai kevätjuhlassa sitä suvivirttä, niin se loukkaa tällä hetkellä paljon useampia ihmisiä kuin se, että niitä olisi. Myös sellaisia, jotka eivät muuten kristillisyydestä piittaa. Tämä on tosiasia, jota ei voi muuksi muuttaa. Tällä hetkellä halutaan, että kristilliset symbolit ja muut jätetään pois juhlista, jotta pienellä mutta äänekkäällä ateistiryhmällä olisi "kiva olla". Silloin se sorsii sitä isompaa ryhmää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No itseasiassa vähän yli 40k vuosittaista kirkosta eroamista on jonkinlainen perustaso jos mitään erillispiikkiä ei ole. Viime vuonna oli erillisryntäys tasa-arvoisen avioliittolain aikoihin ja tuo 78 300 onkin toisex suurin vuosieroamisten määrä koskaan. 2013 oli Räsäskohu ja eronneita 58 965 ja 2010 oli homoiltakohu (83 097) Muuten toi on pyöriny siinä 30k - 40k tienoilla.

Toki noin. Mutta mistäs sitten johtuu käytännössä vuosittainen jatkuva kasvu liittyjien suhteen?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkoitatko että jos lapsi raiskataan lempeästi, niin että hän tykkää siitä, ei rikosta tapahdu?

Nyt on kyllä sen verran mielenkiintoinen rinnastus, että avaas hieman lisää tarkoitusperiäsi. Koitan sen jälkeen vastata, jos ymmärrän että mitä tarkoitat.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt on kyllä sen verran mielenkiintoinen rinnastus, että avaas hieman lisää tarkoitusperiäsi. Koitan sen jälkeen vastata, jos ymmärrän että mitä tarkoitat.

Jos lapsen ymmärrys asioista on iästä johtuen puutteellinen ja se ymmärrys tulee vasta myöhemmin aikuisiällä, jolloin ne varhaisetkin teot alkavat tuntua loukkaavilta. Vrt. insestilasten traumatisoituminen vasta myöhemmällä iällä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos lapsen ymmärrys asioista on iästä johtuen puutteellinen ja se ymmärrys tulee vasta myöhemmin aikuisiällä, jolloin ne varhaisetkin teot alkavat tuntua loukkaavilta. Vrt. insestilasten traumatisoituminen vasta myöhemmällä iällä.

Eli sä vertaat nyt suvivirren laulamista ja kristillistä joulunäytelmää insestiin? Nyt on saavutettu ehkä pohjat, mutta kun kyseessä olet sinä ja tämä aihe, niin ei toisaalta mitään yllättävää. No mutta mites se joulupukkinäytelmä vertautuu skaalallasi? Samaa insestiä seiminäytelmän kanssa, jos ei niin miksi ei?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt on hyvä muistaa se, että yksikään joulujuhla ja kevätjuhla ei loukkaa tällä hetkellä yhtäkään lasta, vaan kaikki loukkaantujat ovat aikuisia.
Nyt on hyvä muistaa että tämä on paskapuhetta. Ei kaikki lapset niin tyhmiä ole, etteivät tajuaisi että milloin kyseessä on uskonnon pakkosyöttöä ja vakausta loukkaavaa propagandaa (tai milloin oikeuksista kiinnipitämisestä rangaistiin). Minä muistan tämän tajunneeni noin 3.-4. luokalla ja nykyään kysymykset ovat enemmän pinnalla ja paremmin tiedossa. Sen sijaan osa lapsista on vielä senkin verran fiksuja etteivät ala auktoriteettien kanssa ottamaan yhteen.

Väite on yhtä tyhmä kuin sanoisi, ettei tes-rikkomukset ole ongelmia työntekijöille vaan AY-liike niistä vain mieltään pahoittaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt on hyvä muistaa että tämä on paskapuhetta. Ei kaikki lapset niin tyhmiä ole, etteivät tajuaisi että milloin kyseessä on uskonnon pakkosyöttöä ja vakausta loukkaavaa propagandaa (tai milloin oikeuksista kiinnipitämisestä rangaistiin). Minä muistan tämän tajunneeni noin 3.-4. luokalla ja nykyään kysymykset ovat enemmän pinnalla ja paremmin tiedossa. Sen sijaan osa lapsista on vielä senkin verran fiksuja etteivät ala auktoriteettien kanssa ottamaan yhteen.

Kun "tajusit" asian kolmannella luokalla, niin oliko sen jälkeen joulu- ja kevätjuhlissa istuminen yhtä tuskaa juurikin tämän asian takia? Oliko se sitä ennen yhtä juhlaa? Koitko tulleesi raiskatuksi (copyright by @Yläpesä )
 

Baldrick

Jäsen
Nyt on hyvä muistaa se, että yksikään joulujuhla ja kevätjuhla ei loukkaa tällä hetkellä yhtäkään lasta, vaan kaikki loukkaantujat ovat aikuisia.

Peruskoulussa ärsytti, nyt vituttaa. Peruskoululaisena en tosin nähnyt mahdollisuuksia myöskään vaikuttaa hihhulointiin, sillä jo ensimmäisenä kun kouluun tulimme, opettelimme ruokarukouksen ulkoa ja kaikkien odotettiin rukoilevankin. Uskonnon tunneilla kyseenalaistaminen ei ollut kovinkaan suotavaa ja joskus pienen puhuttelurumbankin sain aikaiseksi, kun rättikässän tunneilla tein hernepussiukon, jonka nimesin anti-kristukseksi. Tämä kuulemma loukkasi koko muuta luokkaa, vaikka en erityisemmin esitellytkään koko teostani kovaan ääneen eli sanoin asiani vain opettajalle, joka muuten oli tosi mukava ja opetti minua siis koko ala-asteen. Uskonnon sijasta vaihtoehtona ollut elämänkatsomustieto ei houkutellut, koska sille varattu aika oli silloin, kun muut olivat jo päässeet koulusta.

Yläasteella onneksi uskonto vaihtui yhteiskuntaoppiin 8. luokalla muistaakseni, mikä olikin merkittävästi hyödyllisempi oppiaine kuin tunnustuksellinen uskonnonopetus, jossa jätetään tieto muista uskonnoista erittäin pintapuoliseksi. Lukiossa taas pakolliset kaksi uskonnon kurssia menivät jo paljon mukavammin, kun opettajan saimmekin hyviä keskusteluja aikaan uskonnoista, kristinuskon ja raamatun loogisista virheistä ja niin edelleen. Kyseenalaistaminen oli ihan ok, vaikka opetus silti hieman vakaumuksellista olikin. Silti otti kyllä koteloon, että pakko oli aikaansa tuhlata samojen asioiden jumppaamiseen, mitä on koko ala-aste jauhettu eli raamatun tarinoiden läpikäymiseen. Ala-asteella ne toki opetettiin totena, siinä missä lukioaikana tilaa kyseenalaistamiselle oli.

Edit. Ainiin. Ala-asteen aikana meillä piti myös erota kirkosta, jotta pääsisi elämänkatsomustiedon pariin. Vanhempani, vaikkeivat uskoon kallellaan olekaan, olivat sitä mieltä, että kirkkohäät ja riparit ynnä muut, niin kannattaako erota. Itsellänihän ei ollut oikeutta päättää kirkostaeroamisestani ala-asteikäisenä koltiaisena. Toki olisivat vanhempani sen sitten siunanneet (heh) jos olisin väkipakolla halunnut, mutta eipä minua houkutellut se kouluun jääminen muiden jälkeen, joten menin virran mukana.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun "tajusit" asian kolmannella luokalla, niin oliko sen jälkeen joulu- ja kevätjuhlissa istuminen yhtä tuskaa juurikin tämän asian takia? Oliko se sitä ennen yhtä juhlaa? Koitko tulleesi raiskatuksi (copyright by @Yläpesä )
Minä en ole kiinnostunut leikkimään maalien siirtelyä. Todetaan vain että silloin tuo loukkasi vakaumusta ja thats it.

Joskus on jälkikäteen harmittanut ettei tuolloin ollut samoja valmiuksia pitää puoliaan kuin mitä nyt on, sillä siitä olisi varmasti melkoinen riemu revennyt.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Peruskoulussa ärsytti, nyt vituttaa. Peruskoululaisena en tosin nähnyt mahdollisuuksia myöskään vaikuttaa hihhulointiin, sillä jo ensimmäisenä kun kouluun tulimme, opettelimme ruokarukouksen ulkoa ja kaikkien odotettiin rukoilevankin. Uskonnon tunneilla kyseenalaistaminen ei ollut kovinkaan suotavaa ja joskus pienen puhuttelurumbankin sain aikaiseksi, kun rättikässän tunneilla tein hernepussiukon, jonka nimesin anti-kristukseksi. Tämä kuulemma loukkasi koko muuta luokkaa, vaikka en erityisemmin esitellytkään koko teostani kovaan ääneen eli sanoin asiani vain opettajalle, joka muuten oli tosi mukava ja opetti minua siis koko ala-asteen. Uskonnon sijasta vaihtoehtona ollut elämänkatsomustieto ei houkutellut, koska sille varattu aika oli silloin, kun muut olivat jo päässeet koulusta.

Minä vuonna, missäpäin Suomea ja kuinka isossa kunnassa on opetettu ruokarukous? Kuulostaa erikoiselta, jos on tapahtunut tämän vuosituhannen puolella.

Edit. Ainiin. Ala-asteen aikana meillä piti myös erota kirkosta, jotta pääsisi elämänkatsomustiedon pariin. Vanhempani, vaikkeivat uskoon kallellaan olekaan, olivat sitä mieltä, että kirkkohäät ja riparit ynnä muut, niin kannattaako erota. Itsellänihän ei ollut oikeutta päättää kirkostaeroamisestani ala-asteikäisenä koltiaisena. Toki olisivat vanhempani sen sitten siunanneet (heh) jos olisin väkipakolla halunnut, mutta eipä minua houkutellut se kouluun jääminen muiden jälkeen, joten menin virran mukana.

Tästä on keskusteltu tällä palstalla jo aikaisemmin ja paljon, mutta vanhemmat päättävät alaikäisen lapsensa puolesta lukemattomista asioista. Uskonnonopetus on vain yksi niistä, ei sen kummempi kuin muutkaan vastaavat.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä en ole kiinnostunut leikkimään maalien siirtelyä. Todetaan vain että silloin tuo loukkasi vakaumusta ja thats it.

Ymmärrän, vituiksihan tuo pätemisesi meni. Äkkiä takavasemmalle nurkan taakse piiloon ja sieltä kurkkimaan, sehän tapasi on.

Kolmasluokkalaisen vakaumus? Heh.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärrän, vituiksihan tuo pätemisesi meni. Äkkiä takavasemmalle nurkan taakse piiloon ja sieltä kurkkimaan, sehän tapasi on.
Älä nyt pikkuvauva ole. Kyse oli siitä että loukkaako uskonnolliset juhlat lapsia ja vastaus oli kyllä.
Sen jälkeen halusit rakentaa olkiukon siitä oliko juhla kärsimystä, mutta en tähän lapselliseen argumentaatiovirheeseen lähtenyt mukaan.
Kolmasluokkalaisen vakaumus? Heh.
Joillakin sellainen on. Kummalliselta se jo silloin tuntui, että aikuiset uskovat satuihin, mutta en kuitenkaan niin pitkälle mene että sanoisin, että se olisi syönyt ko. opettajien auktoriteettiä. (vaikka sellainen ajatus nyt tämän persu-satu-uskovaisen kohdalla tuleekin).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös