Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 618 357
  • 7 275
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En nyt tiedä, mitä tarkoitat palvontamenoilla, mutta jokaista jumalanpalvelusta kohden tarvitaan kolme palkattua henkilöä jokaisessa kirkossa (pappi, kanttori, suntio), jossa jumalanpalvelus suoritetaan. Ja vaikka kirkon palkat eivät nyt kovin kummoisia olekaan (pappeja lukuunottamatta) niin silti tuosta muodostuu aika iso summa joka viikko. Itse asiassa, mitä siis oikein tarkoitat palvontamenoilla?

Palvontamenoja ovat ne kirkolliset tapahtumat, joiden tarkoituksena on palvoa Jahvea. Niihin siis ei kuulu esim perheneuvonta ja nuorisotyö, vaikka osin samojen henkilöiden toimesta näitä suoritetaan. Nyt sitten kun raha vähenee, niin vähennetäänkö papilta perheneuvonnan tunteja vai sunnuntaisaarnan valmistelua. Julkisesti on ainakin itketty että perheneuvonnasta on säästettävä kun rahat vähenee... vai voisiko sen sunnuntaisaarnan käyttääkin pariin eri kertaan ja pistää ne tunnit diakoniatyöhön?

Eli jos Jesse sais päättää, niin mihinkäs niitä rajallisia kirkon resursseja tyyppi haluais käyttää? Noin ihan niikun sen perusteella mitä on kirjotettu äijän opettaneen?

No EvLut panostaa kuitenkin reilulla puolella varoistaan ylistämään Jessevainaan isukkia ja supistaa lasten iltapäiväkerhoista.

No, ne kristilliset arvothan eivät ole puheissa, vaan teoissa.. vai miten sitä raamatuntulkinnan tarkotuksenhakusuutta nyt puolustellaankn.

Kirkon rahat on onnex julkisia niinkauan kun ne yhteiskunnan kukkarolla käy, joten mikään salaisuus tai yllätys tiedon ei pitäs olla.. ellei sitten vaan olekkaan tutustunu siihen puolustamaansa instituutioon edes sen maallosen vertaa, että tiätäs miten ne rahansa käyttää. Raamatun lukenuutta nyt ei tiätty voi odottaa.. kristityltä..
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nostakaa kirkkoväki veroja. Kirkollisvero suoraan 10 prosenttiin, niin ei tarvitse hurskastella tosiasiassa noin prosentin tai vähän yli suuruisilla "kymmenyksillä", jotka eivät ole kymmenesosaa nähneetkään. Samalla lähtee seurakunnista pois tarpeettomia tapakristittyjä, joilla ei ole motivaatiota maksaa noita kymmenyksiä, jotta saadaan kuulla pappien pakinoita. Loppuporukka luulee oikeasti saavansa rahalle vastinetta, joten useimmat lienevät tyytyväisempiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
No EvLut panostaa kuitenkin reilulla puolella varoistaan ylistämään Jessevainaan isukkia ja supistaa lasten iltapäiväkerhoista.

Kovaa vauhtia ikääntyvissä kristityissä on sellainen perkeleellinen ominaisuus, että jollei niitä viikon välein pelottele kaikilla mahdollisilla kauhistuttavilla tavoilla helvetin kärsimyksistä ja Saatanan viekkauksista, ne penteleet rupeavat ajattelemaan omilla aivoillaan ja eroavat kirkosta.

Sikälihän tuo on ihan ymmärrettävää liiketoimintaa, enkä ainakaan itse pysty millään muotoa syyttelemään kirkkoa ajamasta ensisijaisesti omaa asiaansa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse näen tuossa kolmikossa (pappi, kanttori, suntio) kaksi täysin turhaa vapaamatkustajaa, jotka voitaisiin kaikista seurakunnista ja kirkoista irtisanoa saman tien.

En siis tarkoittanut viestilläni, että nuo kaikki kolme ovat välttämättömiä yhden jumalanpalveluksen läpiviemiseen, mutta ne kolme siellä nyt kuitenkin nykyään ovat. Kyllähän pappi ja kanttori saisivat kahdestaankin vietyä homman läpi, ei siinä mitään, ja pappi vaikka yksinään, jos osaisi soittaa (pl. ne kerrat kun tarjoillaan ehtoollista).
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Palvontamenoja ovat ne kirkolliset tapahtumat, joiden tarkoituksena on palvoa Jahvea. Niihin siis ei kuulu esim perheneuvonta ja nuorisotyö, vaikka osin samojen henkilöiden toimesta näitä suoritetaan.

Yritin siis kysyä, että mitä tuohon mainitsemaasi palvelumenoihin sisältyy, mikä kaikki lasketaan mukaan? Kun jumalanpalveluksissa on siis mukana kolme palkattua ihmistä, niin lasketaanko niiden palkka mainitsemiisi palvontamenoihin? Pappi, kanttori ja suntio kun ovat olemassa myös muutenkin kuin pelkästään jumalanpalveluksia varten, mutta jos niiden palkka lasketaan pelkästään palvelumenoiksi, niin potti on toki iso mutta väärin laskettu. Jos kirkkojen ylläpitokustannukset lasketaan pelkästään palvontamenoiksi, niin sekin vääristää asiaa, jne.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palkkojen jakautumista eri toimintojen kesken kirkon sisällä on täysin turha laskea, koska kirkon nuoriso- ja diakoniatyö eivät ole palveluja, joita valtion on mitään järkeä ostaa. Sehän on suoraa syrjintää niitä ihimisä kohtaan, jotka eivät halua tai voi näitä palveuja käytää. Miksi kirkon jäsenet eivät maksa omista palveluistaan todellisia kuluja ja käytä sitten palveluja? Miksi minun pitää osallistua kustannuksiin, kun en palveluja voi käyttää? Paitsi hautausta, mutta en kyllä halua sitäkään käyttää, vaan olen suunnitellut hautauksen sijaan patsashanketta, missä patsas olisikin muumioitu ruumiini. Testamenttaan ehkä omaisuuteni jussin mumiopatsas -hankkeelle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen on kirkon ulkokultaisuuden jättänyt taakseen vajaa tuhat kirkollisveron maksajaa ja vauhti näyttää tänään olevan vähintäänkin samaa luokkaa. Päivi on puhunut. Vai olisiko ajankohtainen kirkon ja puoluepolitiikan epäterve yhteispeli (=vaalit) ärsyttänyt sen verran, että nämäkin tapakristityt viitsivät nähdä sen eroamisen vaivan?

http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_08_2014.html?year=2014
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mua ei ihmetytä ihmisten eroaminen kirkosta. Ihmiset pahoittavat mielensä nykyään kaikesta ja kovin moni kirkosta eronnut ilmoittaa syyksi sen, että on pahoittanut mielensä Päivi Räsäsen takia. Ymmärrän sen, ei varmasti sovi Räsäsen ajatukset kaikille kirkkoon kuuluville. Sen sijaan mua ihmetyttää se, että joku kuvittelee Päivi Räsäsen sanan olevan kirkon virallinen kanta tai että Räsäsen mielipiteillä olisi yhtään mitään merkitystä tai vaikutusvaltaa, kun kirkon kantoja erinäisiin asioihin määritellään.

Vielä enemmän mua toki ihmetyttää se, että näitä ihmisiä vielä kuuluu kirkkoon, jotka pahoittavat mielensä Päivi Räsäsestä. Luulisi, että kaikki sellaiset ihmiset ovat jo kirkosta eronneet. Vai liittyvätkö ne tässä välillä uudestaan kirkkoon, jotta voivat erota taas uudestaan?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai olisiko ajankohtainen kirkon ja puoluepolitiikan epäterve yhteispeli (=vaalit) ärsyttänyt sen verran, että nämäkin tapakristityt viitsivät nähdä sen eroamisen vaivan?

Oletan, että tarkoitat kirjoituksellasi käynnissä olevia seurakuntavaaleja. Mikä noissa vaaleissa nyt on epätervettä? Avaappas hiukan. Ja mikä ihme niissä voi ihmistä ärsyttää? Ei niissä ole pakko äänestää, vaikka kirkkoon kuuluisikin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vielä enemmän mua toki ihmetyttää se, että näitä ihmisiä vielä kuuluu kirkkoon, jotka pahoittavat mielensä Päivi Räsäsestä. Luulisi, että kaikki sellaiset ihmiset ovat jo kirkosta eronneet. Vai liittyvätkö ne tässä välillä uudestaan kirkkoon, jotta voivat erota taas uudestaan?

Ainakin valtakunnan virallisiin mielensäpahoittajiin kuuluva, henkisestä loukkaantumisesta itselleen rahakkaan poliittisen uran tehnyt Jani Toivola on nyt taas kirkon jäsen ja seurakuntavaaleissa ehdolla sydän täynnä lämmintä kristillistä anteeksiantoa, vaikka hänhän erosi kirkosta viimeksi kun Räsänen kertoi näkemyksiään televisiossa.

Kirkko saisi pistää jonkinlaisen stopin näille jojo-jäsenille. Vakaumusta tulisi kunnioittaa sen verran, että jos vakaumus käskee erota kirkosta niin sitten kirkkoon ei noin vain ponkaistaisi takaisin sopivasti ennen seurakuntavaalien ehdokasasettelua. Toki näin ei tapahdu, sillä kirkkohan on tässä asiassa täysin linjaton ja selkärangaton kuten monessa muussakin asiassa, ja raha/kirkollisveron perintähän tässä ratkaisee, ei uudelleenliittyjien muuttunut vakaumus.

Räsäs-perustelu kirkosta eroamiselle on kyllä erittäin kulunut ja ontuva perustelu. Jos ei oma vakaumus kestä sitä, että Räsäsen Päivillä on vähän erilaisempi näkemys, niin eipä se vakaumus ole kauhean vahva alun perinkään ollut.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainakin valtakunnan virallisiin mielensäpahoittajiin kuuluva, henkisestä loukkaantumisesta itselleen rahakkaan poliittisen uran tehnyt Jani Toivola on nyt taas kirkon jäsen ja seurakuntavaaleissa ehdolla sydän täynnä lämmintä kristillistä anteeksiantoa, vaikka hänhän erosi kirkosta viimeksi kun Räsänen kertoi näkemyksiään televisiossa.

Jostakin syystä tuo ei Toivolan kohdalla yllätä yhtään. Toivolahan on ilmeisesti jossain päin Helsinkiä ehdolla enkä epäile hetkeäkään etteikö hän pääsisi läpi, mutta voi tulla Janillekin pienoisena shokkina että kirkollisvaltuuston jäsenellä ei ole oikeastaan juuri mitään virkaa mitä tulee siis koko kirkon linjauksiin. Siellä päätetään vain sen kyseisen seurakunnan asioita ja yksittäinen seurakunta taas ei voi sooloilla mitenkään verrattuna kirkon yleiseen linjaan, ei ne voi päättää että heidän seurakunnassaan aletaan vihkiä homoja vaikka kuinka Jani sitä toivoisikin. Samoin häntä varmasti järkyttää, että kuinka vanhoillista porukkaa nuo kirkkovaltuustot ovat täynnä. Siellä ei kaikki valtuutetut hyväksy vieläkään sitä, että Suomessa nainen pääsee papiksi, joten ei varmasti tule Janille helppoa istua noissa kokouksissa ja kuunnella niitä puheenvuoroja. Tokihan saamme varmasti lukea useammastakin lehdestä Toivolan syvähaastattelun, että kuinka hän on taas järkyttynyt ja pahoittanut mielensä asiasta, jonka kaikki muut ovat tienneet jo pitkän aikaa.

Kirkko saisi pistää jonkinlaisen stopin näille jojo-jäsenille. Vakaumusta tulisi kunnioittaa sen verran, että jos vakaumus käskee erota kirkosta niin sitten kirkkoon ei noin vain ponkaistaisi takaisin sopivasti ennen seurakuntavaalien ehdokasasettelua. Toki näin ei tapahdu, sillä kirkkohan on tässä asiassa täysin linjaton ja selkärangaton kuten monessa muussakin asiassa, ja raha/kirkollisveron perintähän tässä ratkaisee, ei uudelleenliittyjien muuttunut vakaumus.

Olen ihan samaa mieltä, että jonkunlainen "karenssi" olisi ihan paikallaan. Mutta ei tule tapahtumaan, syistä jotka mainitset, ja se on hyvin valitettavaa. Eroaminen saa puolestani olla jatkossakin ihan vain ilmoitusluontoinen asia, mutta uudelleen liityttäessä voisi olla jonkinlainen kirkkoherran haastattelu, että miksi haluaa takaisin. Jos kyseessä on tosiaan se, että haluaa vain ehdolle vaaleissa tai että haluaa häät kirkossa (jonka jälkeen taas eroaa), niin ovi saisi puolestani pysyä kiinni.

Räsäs-perustelu kirkosta eroamiselle on kyllä erittäin kulunut ja ontuva perustelu. Jos ei oma vakaumus kestä sitä, että Räsäsen Päivillä on vähän erilaisempi näkemys, niin eipä se vakaumus ole kauhean vahva alun perinkään ollut.

Näinhän se on. Kertoo myös tuollaisen ihmisen älykkyydestä aika paljon, joka eroaa kirkosta Räsäsen takia ja kuvittelee että sillä on jotain väliä. Siis sillä eroamisella tai Räsäsen mielipiteillä suhteessa kirkkoon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oletan, että tarkoitat kirjoituksellasi käynnissä olevia seurakuntavaaleja. Mikä noissa vaaleissa nyt on epätervettä? Avaappas hiukan. Ja mikä ihme niissä voi ihmistä ärsyttää? Ei niissä ole pakko äänestää, vaikka kirkkoon kuuluisikin.

Jos olet yhtään ajatuksella ja vastaanottavaisesti lukenut tämän ketjun kirjoituksiani, olet huomannut että suhtaudun jyrkän kielteisesti julkisen vallan (=politiikan) ja uskonnon ristisiitokseen. Puolueiden sekaantuminen uskontoon seurakuntavaalien kautta on "portti kovempiin" suhteisiin, jotka ovat se varsinainen lettosuo. Sen seurauksena meillä on kaikki tässä ketjussa useaan otteeseen luetellut modernille länsimaiselle demokratialle vieraat ilmiöt. Omassa kotikunnassani seurakuntavaaliluettelossa on puoluekohtainen lista ainakin demareilla, vihreillä ja persuilla. Olen vakuuttunut, että näiden puolueiden suorat poliittiset yhteydet ovat haitaksi katsomusten tasapuoliselle kohtelulle kunnassani.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos olet yhtään ajatuksella ja vastaanottavaisesti lukenut tämän ketjun kirjoituksiani, olet huomannut että suhtaudun jyrkän kielteisesti julkisen vallan (=politiikan) ja uskonnon ristisiitokseen. Puolueiden sekaantuminen uskontoon seurakuntavaalien kautta on "portti kovempiin" suhteisiin, jotka ovat se varsinainen lettosuo. Sen seurauksena meillä on kaikki tässä ketjussa useaan otteeseen luetellut modernille länsimaiselle demokratialle vieraat ilmiöt. Omassa kotikunnassani seurakuntavaaliluettelossa on puoluekohtainen lista ainakin demareilla, vihreillä ja persuilla. Olen vakuuttunut, että näiden puolueiden suorat poliittiset yhteydet ovat haitaksi katsomusten tasapuoliselle kohtelulle kunnassani.

Olen toki ihan samaa mieltä siitä, että politiikkaa ja uskontoa ei pidä sotkea toisiinsa. Ehdottomasti ja täysin. Siksi en itse esim. äänestä Kristillisdemokraateja eduskuntavaaleissa.

Seurakuntavaaleista taasen en oikein ymmärrä, että miten varsinainen puoluepolitiikka siihen liittyy. Itse olen ollut yhden kauden kirkkovaltuuston jäsen, ja sen pohjalta olen vakaasti sitä mieltä, että puolueilla kuten ne muissa vaaleissa käsitetään (demarit, vihreät, persut, jne.) ei ole mitään merkitystä kirkkovaltuustossa tehtyihin päätöksiin. Ei yhden seurakunnan kirkkovaltuusto/kirkkoneuvosto päätä oikeasti juuri yhtään mistään, ei sillä ole valtaa päättää mistään "isoista asioista" kuten homojen vihkimisestä omassa seurakunnassaan. Ihan kuten yksittäinen kunta ei voi päättää, että ne ei tästä eteenpäin opeta ruotsinkieltä kouluissaan, ei vaikka joka ikinen valtuutettu olisi persu. Kirkkovaltuustot/kirkkoneuvostot hyväksyvät budjetit, haastattelevat ja valitsevat tietyt seurakunnan palkolliset ja siinäpä se oikeastaan sitten onkin. Miettivät ehkä että missä järjestetään rippileirit tai remontoidaanko kirkkoa 100 000 €:lla vai ei tai myydäänkö metsää tänä vuonna vai vasta ensi vuonna.

Ei siellä tehdä demaripolitiikkaa tai persupolitiikkaa tai kokoomuspolitiikkaa, vaikka jonkun ryhmän nimitys saattaisi ollakin ihan vihreät. Siksi siis kirjoituksesi "kirkon ja puoluepolitiikan epäterve yhteispeli (=vaalit)" on outo, sillä ei kirkko ole missään seurakunnassa demarihenkinen kirkko, tai persuhenkinen kirkko tai kokoomushenkinen kirkko, vaikka yhdellä puolueella olisi ehdoton enemmistö ko. seurakunnan valtuustossa. Enkä ymmärrä kikkailua ryhmien nimillä, sillä jos vaikkapa keskustan jäsenkirjan omaavat poliitikot laittavat seurakuntavaaleihin ryhmän nimeksi keskustan sijaan "maaseudun puolesta", niin tarkoittaako se muka silloin sitä että tuo ryhmä ei ajattele keskustalaisesti? Vai pitäisikö mielestäsi siis jäsenkirjan omaavilta kieltää kokonaan osallistuminen seurakuntavaaleihin? Vai kieltää peräti vaalit kokonaan? Vai mitä siis pitäisi tehdä, se kun ei minulle ole kirjoituksestasi auennut että miten asia korjataan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskontoministeri Räsänen tuulettelee juuri päättyneen valiokuntakäsittelyn syvästi uskonnollisia kristillisiä piirejä myötäilevästä äänestystuloksesta: homppelit eivät pääse saastuttamaan kirkkoa avioliitoillaan. Herännäispiirien "kirkkoministerinä" pitämä Räsänen vauhkosi eilen todella erikoisesti samaa sukupuolta olevien avioliittoa YK:n ihmisoikeusjulistuksen vastaiseksi. Ei siis ihme, että kirkosta eronneiden alati herkkä mittari pompsahti heti yläviistoon.

Avioliittoon rekisteröiminen tulee ottaa kirkolta pois koska kyse on yhteiskunnallisesta sopimuksesta, ei uskonnollisesta.

Suomessa viime vuonna solmituista avioliitoista puolet oli kirkollisia vihkimisiä. Siviilivihkimisten suosio on noussut vuosien 2010–2013 välillä 43,7 prosentista 49,4 prosenttiin. Näiden lukujen valossakin kirkolla ei pitäisi olla mitään määräysvaltaa koko asiassa.

http://yle.fi/uutiset/siviilivihkimisten_suosio_ohittanee_pian_kirkolliset_vihkimiset/7641917
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeusasiamies on sitten linjannut, että uskonnollisten aamunavausten vaihtoehdoksi on järjestettävä korvaavaa toimintaa niin, että uskonnonvapaus toteutuu täysimääräisesti. YLE:n uutinen aiheesta:http://yle.fi/uutiset/oikeusasiamie...ehto_uskonnolliselle_paivanavaukselle/7650536

Jäämme odottelemaan ketjuun kommentteja siitä, kuinka iänaikainen kulttuurimme perusta ja kansakunnan ohjenuora revitään pois lapsilta ateistiuskovaisten pienen vähemmistön edun vuoksi.

Lisäksi odotan keskustelua siitä, että kumpiko on halvempaa ja järkevämpää toteuttaa: järjestetään uskonnottomien porukalle omaa korvaavaa toimintaa, että kirkko pääsee sanomaan lapsille käännyttävän sanansa viikottain, vaiko se, että luovutaan jeesustelusta aamunavauksissa ja aletaan puhua asiaa. Lähinnä oikeastaan odotan sitä, että kuinka typerästi tuota ensin mainittua vaihtoehtoa tällä kertaa tullaan perustelemaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Oikeusasiamies on sitten linjannut, että uskonnollisten aamunavausten vaihtoehdoksi on järjestettävä korvaavaa toimintaa niin, että uskonnonvapaus toteutuu täysimääräisesti. YLE:n uutinen aiheesta:http://yle.fi/uutiset/oikeusasiamie...ehto_uskonnolliselle_paivanavaukselle/7650536
Vähän jäi oikeusasiamiehen kommenteista epäselväksi se, kuinka järjestetään korvaavaa toimintaa niin, että toisinajattelijoiden vakaumus ei paljastu. Kaikki pitävät aamunavauksen ajan silmät kiinni että halukkaat voivat poistua luokkahuoneesta sen ajaksi muiden näkemättä?
 

Fordél

Jäsen
Lisäksi odotan keskustelua siitä, että kumpiko on halvempaa ja järkevämpää toteuttaa: järjestetään uskonnottomien porukalle omaa korvaavaa toimintaa, että kirkko pääsee sanomaan lapsille käännyttävän sanansa viikottain, vaiko se, että luovutaan jeesustelusta aamunavauksissa ja aletaan puhua asiaa. Lähinnä oikeastaan odotan sitä, että kuinka typerästi tuota ensin mainittua vaihtoehtoa tällä kertaa tullaan perustelemaan.

Kirkkoko niitä aamunavauksia on alkanut pitämään ympäri Suomea kouluissa?
 
Jotenkin absurdilta tuntuvaa keskustelua. Ite en nimittäin muista omastakaan kouluajasta - josta jo on pitkä aika - mitään uskonnollisia päivänavauksia. Oikeasti sellaisia järjestetään jossakin?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirkkoko niitä aamunavauksia on alkanut pitämään ympäri Suomea kouluissa?

Joo. Tai ei ole varsinaisesti alkanut, vaan käytäntö on ollut useissa/useimmissa kouluissa "aina" olemassa.

Kirkon omilta sivuilta lainattua:

Seurakunnan päivänavausvuoron on syytä olla säännöllinen, jotta se niveltyy luontevasti koulun työjärjestykseen.

No niinpä tietysti.

Tuolta pääsee bongailemaan esimerkkisisältöjä: http://evl2.fi/blogit/aamunavaus/
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivottavasti tämä johtaa tunnustuksellisten aamunavausten loppumiseen. Seurakunnan lisäksi uskonnolliset opettajat saattavat pitää tunnustuksellisia aamunavauksia. Minusta yhteiset aamunavaukset voisi lopettaa kokonaan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Toivottavasti tämä johtaa tunnustuksellisten aamunavausten loppumiseen. Seurakunnan lisäksi uskonnolliset opettajat saattavat pitää tunnustuksellisia aamunavauksia. Minusta yhteiset aamunavaukset voisi lopettaa kokonaan.

Kyllä Itä-Suomessa ja täällä etelässä seurakunnat käyvät pitämässä näitä uskonnollisia aamunavauksia. Kuten kirjoitit, niin osa kollegoista edelleen pitää hengellisiä aamunavauksia ja soittavat ns. kristillistä musiikkia (gospel...). Itse toivoisin myös muutosta tuohon aamunavauspakkoon. Ehkäpä jo seuraava hallitus hyväksyy perusopetuslain muutoksen asian suhteen.
 

Fordél

Jäsen
Kyllä ainakin Tampereella joissakin kouluissa seurakunnan työntekijät pitävät säännöllisesti aamunavauksia. Tuskinpa Tampere tässä on mikään poikkeuspaikkakunta.

Ok, kumma juttu, johon en ole koskaan törmännyt omana kouluaikana tai sen jälkeen. No, näistä sietäisi kyllä päästä eroon.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskustelu on hyvin omituista, kun kiinnitetään jatkuvasti huomiota siihen, miten joku voi pahoittaa mielensä. Ajattelutapa on enemmän islamilaisista teokratioista kuin liberaalista länsimaisesta yhteiskunnasta. Suvivirren ja joulujuhlien kanssa sama asia.

Minusta kouluissa joissa enemmistö kuuluu kirkkoon, ei ole mitään ongelmaa seurakunnan aamunavauksien pitämisessä. Aivan vastaavasti olisi ihan hienoakin, jos joku vapaa-ajattelija kertoisi lapsille ja nuorille sekulaarin humanismin perusteista. Samalla tavalla monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa voisi maahanmuuttajavaltaisissa kouluissa olla joku kertomassa islamista tai jostain muusta uskonnosta jne. Moniarvoinen liberaali yhteiskunta tarkoittaa minulle sitä, että kunnioitetaan muiden vakaumuksia ja ollaan valmiit kuuntelemaan erilaisia mielipiteitä. Ei sitä että kaikki steriloidaan johonkin samaan muottiin.
 

Fordél

Jäsen
Minusta kouluissa joissa enemmistö kuuluu kirkkoon, ei ole mitään ongelmaa seurakunnan aamunavauksien pitämisessä. Aivan vastaavasti olisi ihan hienoakin, jos joku vapaa-ajattelija kertoisi lapsille ja nuorille sekulaarin humanismin perusteista. Samalla tavalla monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa voisi maahanmuuttajavaltaisissa kouluissa olla joku kertomassa islamista tai jostain muusta uskonnosta jne. Moniarvoinen liberaali yhteiskunta tarkoittaa minulle sitä, että kunnioitetaan muiden vakaumuksia ja ollaan valmiit kuuntelemaan erilaisia mielipiteitä. Ei sitä että kaikki steriloidaan johonkin samaan muottiin.

Kyllä, ilman muuta oppilaiden pitää saada tasaisesti tietoa eri uskonnoista ja elämankatsomuksista, mutta tiedon välittäjiksi riittää mun puolesta opetushenkilökunta. Turha noita aamunavauksia on sotkea tällaisiin asioihin. Toki jos uskonnontunnille opettaja haluaa ottaa esim. hindun kertomaan omasta uskonnostaan niin mikäs siinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös