Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kyllä se minusta on todella outoa. Ymmärrettävää, koska emme ole putkahtaneet nykypäivään "historiallisesta tyhjiöstä", mutta puhtaasti järjellä ajatellen outoa. Että enemmistön uskonnollisen vakaumuksen mukaisia juttuja koulussa aamunavauksessa pidetään. Helsingissä vissiin enää 50-60 pinnaa lapsista kastetaan ja käy riparin, olisiko kohta sitten ok suoltaa aamunavausämyreistä järjestäytyneiden vapaa-ajattelijoiden, jotka varmasti tulisivat yhtä mielellään kuin jeesusporukat, propagandaa? No ei helvetissä olisi, vaan yhtä perverssiä kuin se että sieltä soitetaan jeesuspropagandaa. Ei tälläinen kuulu kouluun, tai jos kuuluu niin korkeintaan sinne etiikan oppitunnin keskustelujen pohjaksi. Koulujen tulisi olla vapaita kaikesta mainostuksesta. Tai ehkä jonkun hammastahnasponsoroinnin hyväksyn jos sellainen mahdollistaa hammashoitajan valistusvierailun, jne. Toki niistäkin voisi ohjeistaa, että suositaan kotimaista työtä ylikansallisen suurpääoman sijaan.
Kuten olen sanonut, minun mielestäni kouluissa ei tarvita uskonnollisia aamunavauksia, jos koulu niin päättää. Mielestäni kuitenkin koululla tulisi olla oikeus pitää niitä, jos koulu niin itse haluaa. Nykymaailmassa kun nimittäin lasten vanhemmat saavat päättää, mihin kouluun lapsensa laittavat, kuntarajoista viis, joten miksi koulut eivät voisi tietyllä tapaa "markkinoida" itseään?
Minun mielestäni on hyvin vaarallinen lähtökohta, jos muutamien vanhempien annetaan päättää koko koulun linjasta. Missään asiassa. Ei mikään koulu (poislukien nyt tietenkin muutamien oppilaiden kyläkoulut joita vielä on olemassa) voi olla kaikkien mieleen kaikessa tekemisessä ja on mielestäni vaarallista opettaa lapsille, että 100 ihmistä saa "kärsiä" jos 10 ihmistä vain tarpeeksi kovaa valittaa. Jos uskonnolliset aamunavaukset ovat pahasta, niin minkälaiset ovat sitten hyvästä, siis sellaiset jotka eivät loukkaa ketään?
Tätä kirjoittaessa tuli kyllä mieleen, että mitä varten vuonna 2014 Suomen kouluissa edes pidetään aamunavauksia? Toki jos pitää kaikille jotain kuuluttaa päivän kulusta tai joistain poikkeuksista koulun toiminnoissa, niin mikä jottei, mutta mikä muu funktio niillä nykyään edes on? Tai pitäisi olla? TosiFani tai joku, kertokaa.