Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tää on niin monta kertaa koluttu tässä ketjussa.
Kyse on siitä miten yhteiskunta, eli "me" as kollektiivina, tekee. Miten yhteiskunta esim koulutuslaitoksena suhtautuu eri katsomussuuntiin. Nyt kahdella uskontokunnalla on etuoikeus olla oletusarvona ja muut katsontakannat eristetään ja eriytetään muista omiksi yhteisöiksi "oman uskonnon" opetuksen nimissä. Tälläinen yhteiskunnan puolesta lapsiin kohdistuva erittely ei nyky Suomessa välttämättä palvele yhteiskunnan eheyttä tulevaisuuteen.
Koulussa tulisikin olla omien erillisten oman uskonnon tuntien sijaan kaikille yhteinen etiikka, uskontotieto tms. oppiaine. Näin eriuskoisten perheiden lapset tutustuisivat toistensa tapoihin ja uskomuksiin lapsuusiässä ja olisivat näin vähemmän ennakkoluuloisia vanhempina toisiaan kohtaan. Tämä ei ikävä kyllä jostainsyystä sovi valtauskonnon edustajille.
Raamatun tunteminen on toki osa historiasivistystä ja säilyisi osana oppiainetta, mutta ei siinä uskonnon opetusta tarvita. Yhteisillä, useita uskontoja sisältävässä oppiaineissa oppisi myös Koraanin (arabitaiteet), shintolaisuutta kulttuurina ja hindujen kuvakielen perusteita. Sen sijaan että nyt kerrotaan vain sixtuksen kappelin kattofrescon kultuurisidonnaisuudesta.
Kyse on siitä miten yhteiskunta, eli "me" as kollektiivina, tekee. Miten yhteiskunta esim koulutuslaitoksena suhtautuu eri katsomussuuntiin. Nyt kahdella uskontokunnalla on etuoikeus olla oletusarvona ja muut katsontakannat eristetään ja eriytetään muista omiksi yhteisöiksi "oman uskonnon" opetuksen nimissä. Tälläinen yhteiskunnan puolesta lapsiin kohdistuva erittely ei nyky Suomessa välttämättä palvele yhteiskunnan eheyttä tulevaisuuteen.
Koulussa tulisikin olla omien erillisten oman uskonnon tuntien sijaan kaikille yhteinen etiikka, uskontotieto tms. oppiaine. Näin eriuskoisten perheiden lapset tutustuisivat toistensa tapoihin ja uskomuksiin lapsuusiässä ja olisivat näin vähemmän ennakkoluuloisia vanhempina toisiaan kohtaan. Tämä ei ikävä kyllä jostainsyystä sovi valtauskonnon edustajille.
Raamatun tunteminen on toki osa historiasivistystä ja säilyisi osana oppiainetta, mutta ei siinä uskonnon opetusta tarvita. Yhteisillä, useita uskontoja sisältävässä oppiaineissa oppisi myös Koraanin (arabitaiteet), shintolaisuutta kulttuurina ja hindujen kuvakielen perusteita. Sen sijaan että nyt kerrotaan vain sixtuksen kappelin kattofrescon kultuurisidonnaisuudesta.