Kirkon ja valtion erottamista voi kyllä kannattaa lämpimästi. Tähän asiaan ei mitenkään voi eikä saa liittyä uskonnottomuuden suosiminen. Se on vain yksi näkökulma asiaan ja sen takana oleva uusateismi on vain yksi vakaumus muiden vakaumusten joukossa. Uusateismille on jo nyt annettu suvaitsevaisuuden nimissä aivan liikaa periksi. Monien visvojen kapasiteetti ei tietenkään riitä ymmärtämään asiaa, joten he eivät usein aivan aidostikaan käsitä ateismin olevan vain yhden periaatteessa muiden kanssa tasa-arvoisen vakaumuksen. Heille ei mene jakeluun, että ateismin/uskonnottomuuden suosiminen siten että siitä tulisi yhteiskunnan pakollinen normi rikkoisi uskonnonvapautta vastaan. Toki asiassa on kyse tietämättömyydestä, kouluttamalla tietoisuus paranee.
Tuohon "uusateismiin" lienee syytä tarttua. Ei ole mitään uusateismia vaan on uskonnottomia ihmisiä. Suurimmalle osalle uskonnottomia uskonnot ovat vain osa kulttuurievoluutiota, jonka kehittymistä on mielenkiintoita seurata.
Esimerkiksi Yhdysvallat ja Ranska ovat virallisesti uskonnottomia valtioita, joissa jokainen saa uskoa tai olla uskomatta mihin haluaa. Kummassakin maassa kirkot ja uskonnolliset yhteisöt voivat hyvin.
Mistä ihmeestä sinä keksit, että joku taho, jota sinä kutsut peruskoulun ala-astetasoisella lempinimellä "visvat" olisi tekemästä ateismista valtanormia?
Vapaa-ajattelijoiden liitto haluaa vain samanlaista valtiomuotoa kuin Ranskassa ja USA:ssa, jossa julkinen sektori ei ota mitään kantaa uskontoihin. Siitä seuraa, että missään julkisen sektorin instansseissa kuten peruskoulussa, armeijassa, eduskunnassa ei oteta missään muodossa kantaa mihinkään uskontoon. Käytännössä se näkyisi kuten edellämainituissa maissa, että millään uskontokunnalla ei ole verotusoikeutta, eikä niiden palvontamenoja sallittaisi julkisella sektorilla.
Ainoa poikkeus on hautaustoimen ylläpito, jossa valtio osallistuisi kuluihin.
Muuten kulttiporukat olisivat tavallisia yhdistyksiä siten kun yhdistyslaki sanoo. Voisivat kerätä jäsenmaksuja sekä harjoittaa yritystoimintaa ja vastata kulttipaikoistaan omilla rahoillaan. Pois luettuna historiallisesti poikkeuksellisen merkittäviä kirkkoja, joiden kustannuksiin Museoviraso osallistuisi.
Mikä tässä ehdotuksessa mättää?