Käväisimme koko perhe keskimmäisen lapsen koulun kevätjuhlassa eilen. Yllättävän pitkä oli ohjelma. Kaikesta näki selvästi kuinka pikkukoululaiset olivat harjoitelleet ahkerasti laulunsa, leikkinsä ja kaikki muutkin esitykset.
Lopuksi kajautettiin ilmoille Suvivirsi ja yleisökin sai osallistua kuten aina. Jotenkin taas kerran aisti, kuinka sekä lapset että vanhemmat olivat odottaneet tuota hetkeä eniten. Ei siksi että Suvivirren luikauttamalla pääsee pois pönöttämästä, vaan ihan symbolisista syistä. Vaikea uskoa että Suvivirren aikana kukaan mitään jeesuksia tai taivahan riemuja tuolla mietti, tai kuka minä olen toisten puolesta mitään lupaamaan.
Vaihdoin pari sanaa lapsen koulukaverin isän kanssa, jonka tiedän laillani kirkkoon kuulumattomaksi ja uskontoja harjoittamattomaksi. Totesimme yhdessä että Suvivirsi on mukava perinne josta tulee hyvä mieli kaikille, ikään kuin lapsille lupa aloittaa kesäloma ja symbolinen kiitos yhteisestä kouluvuodesta.
On itse kunkin vapaasti tulkittavissa kuinka paljon koulun päättäjäisten Suvivirressä näkee uskonnollista kontekstia. Kyllä Suvivirressä uskonnollisia sävyjä on, ei siitä mihinkään pääse. Näin uskontoja harjoittamattoman näkökulmasta pidän asiaa kuitenkin sivuseikkana. En näe ollenkaan tarpeellisena kiistää Suvivirren asemaa, koska se on niin monelle mieluisa ja mukavia tuntoja nostattava ohjelmanumero.
Kokonaan toinen asia on toisuskoisten suhtautuminen Suvivirteen. Olkoon miten tahansa puhkikaluttu teema Suvivirren sopivuutta pohdittaessa, niin totean tässäkin että vakavasti islaminuskoisten keskuudessa Suvivirteen osallistuminen nähdään varmasti mahdottomana asiana. Oletan etteivät hekään jotain satunnaista dogmifriikkiä lukuun ottamatta halua riistää Suvivirttä muilta. Muslimeilla on lukuisia haditheja jotka tulkitsevat Koraania suhteessa tällaisiin tilanteisiin, esimerkiksi
Kärpäsen Uhraamisen hadith. Linkki vie islaminuskoisten Tulevaisuus.org -sivuston suomenkieliselle keskustelupalstalle. Tämän perusteella on helppoa ymmärtää, miksi vakavasti islaminuskoinen ei voi ainakaan yhtyä Suvivirteen, eikä tiukan tulkinnan mukaan olla edes läsnä tilaisuuksissa joissa esitetään tällaisia lauluja.