Ja kirkkoon kuuluvat jäsenet varmaankin jääväsivät itsensä?
Millä tavalla koulujen joulujuhlista päätettäessä kirkkoon kuuluvat ovat jäävejä? Mikä jääviyden tyyppi siinä täyttyy?
Ja kirkkoon kuuluvat jäsenet varmaankin jääväsivät itsensä?
...Koulun päättäjäisjuhlat ovat myös minun omia juhliani, kristityt eivät omista niitä. Osallistun opettajien palkan maksuun yhtälailla, joten pidän luonnollisesti halveksuntana sitä että ohjelma täytetään vain yhden uskontosuunnan palvontamateriaalia kunnioittaen ja muille annetaan "jalosti" mahdollisuus poistua juhlatilaisuudesta käytävään sillä aikaa kun yhden uskonnon jumalaa palvotaan.
Poikkeus vahvistaa säännön. Joukkoon mahtuu aina mielensäpahoittaja tai parikin. En tiedä sinusta, mutta jotenkin tuntuu että nämä Suvivirttä vastaan ristiretkeilevät (heh) ovat sukua niille jotka tekevät kaikissa penteleen kaava- ynnä muissa asioissa valituksia loppuun saakka.Tiedoksesi: ei tule.
Suvivirsikysymyksessä saa mielestäni aivan hyvin toteutua enemmistön tahto. Sitten kun aika on kypsä ja suurin osa väestöstä on uskonnottomia tai jotakin siihen suuntaan, niin tätäkin asiaa voi tarkastella niin sanotusti asiakaslähtöisellä tavalla. Tämä siis ei-uskovaisen henkilön sanomana.Olet väärässä - se ei mitenkään ole toinen asia vaan sama asia.
Uskonnon harjoittamisen osallistumiseen pakottaminen osana koko koulun/yliopiston/eduskunnan/armeijan virallista agendaa, on vakaumuksen vastaiseen toimintaan alistamista riippumatta siitä onko henkilö toisuskoinen tai uskonnoton.
Kertokaapa hyvät kristilliset alistajat, miksi Suvilaulu ei kelpaa yhteislauluksi päättäjäisiin? Sama melodia, osin samat tekstit, vain uskonnolliset palvonnat karsittu. Mutta ei kelpaa. Miksi?
Eli sinulle ei kelpaa se, että voisit poistua lapsesi kanssa tilaisuudesta ennen juhlan päättävää suvivirttä vaan haluat itsellesi ja lapselle vastaavan päätöslaulun?
Sopisi erittäin hyvin esim. järjestely jossa varsinaisen kaikille yhteisen ohjelman jälkeen ennen jumalanpalvelusta olisi 5 minuutin poistumistauko ja saliin jäisivät kristityt palvontamenoihinsa (sama jouluisin). Mutta tähän ei rehtorien ja ohjelmatoimikuntien etiikka taivu.
Sitten kun aika on kypsä ja suurin osa väestöstä on uskonnottomia tai jotakin siihen suuntaan, niin tätäkin asiaa voi tarkastella niin sanotusti asiakaslähtöisellä tavalla.
Vähemmistö suomalaisista uskoo kristinuskon jumalaan sellaisena kuin kirkko sen opettaa (viimeisin Kirkon tutkimuslaitokset selvitys). Alkaako riittää?
Tuosta tuntuu olevan vielä aika pitkä matka esimerkiksi siihen että luterilaiselta ja ortodoksiselta kirkolta poistettaisiin valtionkirkkostatus.Vähemmistö suomalaisista uskoo kristinuskon jumalaan sellaisena kuin kirkko sen opettaa (viimeisin Kirkon tutkimuslaitokset selvitys). Alkaako riittää?
Sopisi erittäin hyvin esim. järjestely jossa varsinaisen kaikille yhteisen ohjelman jälkeen ennen jumalanpalvelusta olisi 5 minuutin poistumistauko ja saliin jäisivät kristityt palvontamenoihinsa (sama jouluisin). Mutta tähän ei rehtorien ja ohjelmatoimikuntien etiikka taivu.
Itse en ymmärrä mikä ongelma tässäkään on, koska ei kukaan pakota sinua edes laulamaan tuota traditionaalista laulua
Kaikille yhteisessä julkisessa valtion tai kunnan organisoimassa tilaisuudessa yhden uskontokunnan menojen (ylistäminen laulun muodossa) salliminen loukkaa yksiselitteisesti muiden vakaumusta.
Ainoa neutraali tapa on karsia uskonnolliset (kaikkien) kokonaan pois kaikille oppilaille tarkoitetusta ohjelmasta tai sallia kaikkien uskontokuntien osallistuminen ohjelmiston laadintaan.
Fordel, miten menettelisit itse koulun päättäjäisissä jossa ylistetään yhteislaulun keinoin Saatanaa? Nousisitko seisomaan laulun ajaksi? Protestoisitko asiaa joskus jollain tapaa? Pyrkisitkö muuttamaan tilannetta?
Edelleen, kyse on traditiosta eikä ei uskonnon harjoittamisesta.
Edelleen, kyse on traditiosta eikä ei uskonnon harjoittamisesta.
Johan siellä on monipuolisesti kaikenlaista ohjelmaa aina näytelmistä erilaisiin lauluihin, hyvä niin.
En osallistuisi tällaisiin päättäjäisiin tai käyttäisin oikeuttani poistua tilaisuudesta tämän laulun ajaksi.
Millä tavalla koulujen joulujuhlista päätettäessä kirkkoon kuuluvat ovat jäävejä? Mikä jääviyden tyyppi siinä täyttyy?
Jos tuossa ei ole mitään uskonnollista, niin aika sokea pitää olla tai älyllisesti epärehellinen.
Edelleenkään sanakikkailulla asia ei muutu miksikään.
En tiedä onko kielletty. Luultavasti. Yhtään uskonnottomuutta ylistävää yhteislaulua ei ainakaan ole kuuden vuoden aikana esitetty joulu- tai kevätjuhlissa.
Kuinka hyvin tällainen pakoilu ja segregoituminen edistää yhteisöllisyyttä? Mielestäni ei lainkaan ja siksi en pidä pakoilua/väistymistä/vaikenemista lainkaan oikeana strategiana molemminpuolisen kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä. Kristityt uskovat edelleenkin vain miekkalähetystä.
Puhuin perustuslakivaliokunnasta. Jos olet uskontokunnan jäsen ja olet päättämässä, että tämän uskontokunnan jumalan palvominen ei ole uskontoa, niin mielestäni olet ollut esteellinen ja lisäksi epärehellinen ja tyhmä.
...Edelleen kysyisin, että onko oikein, että yksi uskontokunta saa suomessa erityisaseman muihin verrattuna ja jos on niin millä perusteella.
...Kuinka hyvin tällainen pakoilu ja segregoituminen edistää yhteisöllisyyttä? Mielestäni ei lainkaan ja siksi en pidä pakoilua/väistymistä/vaikenemista lainkaan oikeana strategiana molemminpuolisen kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä. Kristityt uskovat edelleenkin vain miekkalähetystä.
Olen ollut alakoulun joulujuhlassa, jossa näytelmä kiersi maailmaa ja mukana oli niin budhalaiset, hindut kuin muslimitkin, perinteistä joulukuvaelmaa unohtamatta. Minusta väite, että yksi uskontokunta saisi Suomessa erityisaseman, ei ainakaan tuossa näytelmässä toteutunut. Eiköhän kyse ole ihmisistä, eikä järjestelmästä.
Perusopetuslaki takaa tunnustuksettoman peruskoulun, mutta jokainen opettaja opettaa tietysti omalla persoonalla. Yhteisissä tilaisuuksissa uskonnottomille tulee varata mahdollisuus poistumiseen, mikäli tilaisuudessa on uskonnollisia osuuksia.
... Vaikka mieluummin näkisin että ne yhteisöt, jotka rakentuvat julkiselle vallan- ja varojenkäytölle, olisivat vakaumusneutraaleja aivan lähtökohtaisesti. Koulu on niistä yksi tärkeimpiä - ja alakoulut aivan etunenässä.
Ei kyse ole sanakikkailusta vaan on siinä selkeä ero onko toiminta luokiteltavissa traditioksi vai uskonnon harjoittamiseksi. Sinun mielestä se on jälkimmäistä, monen muun mielestä traditiota.
Sattumalta luin juuri koulumme tiedotteesta, että kristillistä lähetystyötä tekevä pariskunta tulee kertomaan erään Afrikan maan luonnosta ja eläimistä muutamaan alaluokkaan. Mikäli oman lapsen kohdalle tällainen osuisi, lapseni eivät osallistuisi näille tunneille.
...Jos kertojana olisi afrikkalainen muslimi, niin päästäisitkö muksut tunnille silloin?
Jos se suo rauhaa niille, joita se loukkaa, niin miksi kristityt eivät sitten anna myöden… ai niin se valta ja siihen liittyvä raha…