Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 628 344
  • 7 275

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Koulun päättäjäisjuhlat ovat myös minun omia juhliani, kristityt eivät omista niitä. Osallistun opettajien palkan maksuun yhtälailla, joten pidän luonnollisesti halveksuntana sitä että ohjelma täytetään vain yhden uskontosuunnan palvontamateriaalia kunnioittaen ja muille annetaan "jalosti" mahdollisuus poistua juhlatilaisuudesta käytävään sillä aikaa kun yhden uskonnon jumalaa palvotaan.

Eli sinulle ei kelpaa se, että voisit poistua lapsesi kanssa tilaisuudesta ennen juhlan päättävää suvivirttä vaan haluat itsellesi ja lapselle vastaavan päätöslaulun? Rohkeasti vain kysymään rehtorilta, eiköhän sinulle ja lapsillesi löydy erillinen tila, jossa voitte laulaa säestyksellä vaikka Anttilan keväthuumaus -laulun.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tiedoksesi: ei tule.
Poikkeus vahvistaa säännön. Joukkoon mahtuu aina mielensäpahoittaja tai parikin. En tiedä sinusta, mutta jotenkin tuntuu että nämä Suvivirttä vastaan ristiretkeilevät (heh) ovat sukua niille jotka tekevät kaikissa penteleen kaava- ynnä muissa asioissa valituksia loppuun saakka.

Olet väärässä - se ei mitenkään ole toinen asia vaan sama asia.
Uskonnon harjoittamisen osallistumiseen pakottaminen osana koko koulun/yliopiston/eduskunnan/armeijan virallista agendaa, on vakaumuksen vastaiseen toimintaan alistamista riippumatta siitä onko henkilö toisuskoinen tai uskonnoton.

Kertokaapa hyvät kristilliset alistajat, miksi Suvilaulu ei kelpaa yhteislauluksi päättäjäisiin? Sama melodia, osin samat tekstit, vain uskonnolliset palvonnat karsittu. Mutta ei kelpaa. Miksi?
Suvivirsikysymyksessä saa mielestäni aivan hyvin toteutua enemmistön tahto. Sitten kun aika on kypsä ja suurin osa väestöstä on uskonnottomia tai jotakin siihen suuntaan, niin tätäkin asiaa voi tarkastella niin sanotusti asiakaslähtöisellä tavalla. Tämä siis ei-uskovaisen henkilön sanomana.

Ymmärrän senkin hyvin, että uskontoneutraaliin peruskouluun tähtääminen on pelkkää sanahelinää jos koulunkäynnin puitteita koristellaan jeesuksenuskoisella sisällöllä. Suvivirren kohdalla miellän tämän kuitenkin ensisijaisesti kulttuuriperinteen jatkumoksi enkä uskonnon harjoittamiseksi tai kristinuskon aseman pönkittämiseksi. Näillä seuduin kristinuskolla ja luterilaisella kirkolla on vuosisataiset perinteet jotka ovat jättäneet väistämättä jälkensä yhteiskuntaan. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä että näistä kaikista kristilliseen kulttuuriin kuuluvista perinteistä jai "jäänteistä" tulisi päästä väen vängällä eroon pelkästään uskontoneutraaliuden paineista johtuen. Vaihtoehtoja voidaan kyllä tehdä. Siinä mielessä tuo jo aiemmin tällä palstalla sivuttu Suvilaulu on aivan ok ajatus.

Tosin arvelen että joku oikein kiihkomielinen ateisti saattaisi tyrmätä Suvilaulunkin, koska melodiaa on marinoitu sukupolvien ajan jeesuksenuskoisessa liemessä vaikka sanat onkin korvattu toisilla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli sinulle ei kelpaa se, että voisit poistua lapsesi kanssa tilaisuudesta ennen juhlan päättävää suvivirttä vaan haluat itsellesi ja lapselle vastaavan päätöslaulun?

Sopisi erittäin hyvin esim. järjestely jossa varsinaisen kaikille yhteisen ohjelman jälkeen ennen jumalanpalvelusta olisi 5 minuutin poistumistauko ja saliin jäisivät kristityt palvontamenoihinsa (sama jouluisin). Mutta tähän ei rehtorien ja ohjelmatoimikuntien etiikka taivu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sopisi erittäin hyvin esim. järjestely jossa varsinaisen kaikille yhteisen ohjelman jälkeen ennen jumalanpalvelusta olisi 5 minuutin poistumistauko ja saliin jäisivät kristityt palvontamenoihinsa (sama jouluisin). Mutta tähän ei rehtorien ja ohjelmatoimikuntien etiikka taivu.

Siinä tapauksessa kyseessä on varsin puusilmänen rehtori. Totta kai tuollainen poistumismahdollisuus on annettava. Ohjelma on rakennettava siten, että kaikki oppilaat voivat osallistua mahdollisimman sujuvasti suurimpaan osaan juhlasta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten kun aika on kypsä ja suurin osa väestöstä on uskonnottomia tai jotakin siihen suuntaan, niin tätäkin asiaa voi tarkastella niin sanotusti asiakaslähtöisellä tavalla.

Vähemmistö suomalaisista uskoo kristinuskon jumalaan sellaisena kuin kirkko sen opettaa (viimeisin Kirkon tutkimuslaitokset selvitys). Alkaako riittää?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vähemmistö suomalaisista uskoo kristinuskon jumalaan sellaisena kuin kirkko sen opettaa (viimeisin Kirkon tutkimuslaitokset selvitys). Alkaako riittää?
Tuosta tuntuu olevan vielä aika pitkä matka esimerkiksi siihen että luterilaiselta ja ortodoksiselta kirkolta poistettaisiin valtionkirkkostatus.

Kokonaan toinen asia on se, kuinka moni vanhemmista suorastaan haluaa että kouluissa kajautetaan kevään päätteeksi suvivirsi. Suorittamatta kvantitatiivista tutkimusta uskallan epäillä, että prosenttiluku voisi olla huomattavasti suurempi kuin luterilaisten Jumalaan uskovien osuus väestöstä. Puhumattakaan jos kysymys aseteltaisiin niin, että kuinka moni vaatisi Suvivirttä poistettavaksi koulujen kevätjuhlien ohjelmasta.
 

Fordél

Jäsen
Sopisi erittäin hyvin esim. järjestely jossa varsinaisen kaikille yhteisen ohjelman jälkeen ennen jumalanpalvelusta olisi 5 minuutin poistumistauko ja saliin jäisivät kristityt palvontamenoihinsa (sama jouluisin). Mutta tähän ei rehtorien ja ohjelmatoimikuntien etiikka taivu.

Mutta edelleen, Suvivirren laulaminen on traditio eikä sitä katsota uskonnon harjoittamiseksi. Tässä on se keskeinen näkemysero sinun näkökannan kannattajilla ja muilla (esim. perustuslakivaliokunta). Itse en ymmärrä mikä ongelma tässäkään on, koska ei kukaan pakota sinua edes laulamaan tuota traditionaalista laulua vaan voit jättää ihan hyvin tekemättä tämän eleen, jonka näet palvonnaksi. Voit myös ihan vapaasti poistua virren ajaksi. Sinulla on siis kaikki mahdollisuudet toimia vakaumuksesi edellyttämällä tavalla eikä tässä tarvitse syyllistää muiden etiikkaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en ymmärrä mikä ongelma tässäkään on, koska ei kukaan pakota sinua edes laulamaan tuota traditionaalista laulua

Kaikille yhteisessä julkisessa valtion tai kunnan organisoimassa tilaisuudessa yhden uskontokunnan menojen (ylistäminen laulun muodossa) salliminen loukkaa yksiselitteisesti muiden vakaumusta. Ainoa neutraali tapa on karsia uskonnolliset (kaikkien) kokonaan pois kaikille oppilaille tarkoitetusta ohjelmasta tai sallia kaikkien uskontokuntien osallistuminen ohjelmiston laadintaan. Jälkimmäinen voisi olla mielenkiintoinen mutta ei kai realistinen lähtökohta. Koska kristittyjen paukapäisyyttä ei käy aliarvioitseminen niin muutamassa vuodessa päädyttäneen siihen että juhlia järjestetään useita eri versioita kullekin sopivassa muodossa.

Fordel, miten menettelisit itse koulun päättäjäisissä jossa ylistetään yhteislaulun keinoin Saatanaa? Nousisitko seisomaan laulun ajaksi? Protestoisitko asiaa joskus jollain tapaa? Pyrkisitkö muuttamaan tilannetta?
 

Fordél

Jäsen
Kaikille yhteisessä julkisessa valtion tai kunnan organisoimassa tilaisuudessa yhden uskontokunnan menojen (ylistäminen laulun muodossa) salliminen loukkaa yksiselitteisesti muiden vakaumusta.

Edelleen, kyse on traditiosta eikä ei uskonnon harjoittamisesta.

Ainoa neutraali tapa on karsia uskonnolliset (kaikkien) kokonaan pois kaikille oppilaille tarkoitetusta ohjelmasta tai sallia kaikkien uskontokuntien osallistuminen ohjelmiston laadintaan.

Onko esimerkiksi uskonnottomia opettajia tai oppilailata estetty osallistumasta ohjelman laadintaan? Johan siellä on monipuolisesti kaikenlaista ohjelmaa aina näytelmistä erilaisiin lauluihin, hyvä niin.

Fordel, miten menettelisit itse koulun päättäjäisissä jossa ylistetään yhteislaulun keinoin Saatanaa? Nousisitko seisomaan laulun ajaksi? Protestoisitko asiaa joskus jollain tapaa? Pyrkisitkö muuttamaan tilannetta?

En osallistuisi tällaisiin päättäjäisiin tai käyttäisin oikeuttani poistua tilaisuudesta tämän laulun ajaksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Edelleen, kyse on traditiosta eikä ei uskonnon harjoittamisesta.

Sun mielestä (ja kyllä, meidän demokraattisen päätöksentekokoneiston mielestä) ja Enemmistöluterilaisten mielestä.

Mutta… jos se loukkaa jotain ryhmää, niin missä on kristityn hyväntahtoisuus ja laupeus näitä itsensä loukatuksi tuntevia kohtaan? Jessen opetukset, missä pelaa? Eikö laupeutta olisi harjoittaa omaa uskoaan ja siihen liittyvä traditiota omassa porukassa, ja jättää julkiset tilaisuudet näiden hartaushetkien ulkopuolelle? Ihan laupeudesta niitä kohtaan, jotka kokevat nuo toimet loukkaaviksi? Vaikka siis kyse olisi traditiosta ja vaikka sitä itse ei näkisi mitenkään mahdollisena loukkaantumisen aiheena? Eikö kristityn pitäisi luopua omista oikeuksistaan tämmöisessä tyhjänpäiväsessä asiassa kärsivän hyväksi?


Mutta doubelstandards on normi kristityn ajattelumallissa. Tämänkin takan on kuitenkin pohjimmiltaan vain ja ainoastaan kirkon etu ja pelko kirkon, oman uskontokunnan instituution, heikkenemisestä.. eli vallan vähenemisestä. . .
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edelleen, kyse on traditiosta eikä ei uskonnon harjoittamisesta.

Edelleenkään sanakikkailulla asia ei muutu miksikään.

Johan siellä on monipuolisesti kaikenlaista ohjelmaa aina näytelmistä erilaisiin lauluihin, hyvä niin.

En tiedä onko kielletty. Luultavasti. Yhtään uskonnottomuutta ylistävää yhteislaulua ei ainakaan ole kuuden vuoden aikana esitetty joulu- tai kevätjuhlissa.

En osallistuisi tällaisiin päättäjäisiin tai käyttäisin oikeuttani poistua tilaisuudesta tämän laulun ajaksi.

Kuinka hyvin tällainen pakoilu ja segregoituminen edistää yhteisöllisyyttä? Mielestäni ei lainkaan ja siksi en pidä pakoilua/väistymistä/vaikenemista lainkaan oikeana strategiana molemminpuolisen kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä. Kristityt uskovat edelleenkin vain miekkalähetystä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millä tavalla koulujen joulujuhlista päätettäessä kirkkoon kuuluvat ovat jäävejä? Mikä jääviyden tyyppi siinä täyttyy?

Puhuin perustuslakivaliokunnasta. Jos olet uskontokunnan jäsen ja olet päättämässä, että tämän uskontokunnan jumalan palvominen ei ole uskontoa, niin mielestäni olet ollut esteellinen ja lisäksi epärehellinen ja tyhmä.

En ole tosin lukenut kyseistä päätöstä, että en tiedä todetaanko siellä niin, että kyseessä on uskonnonharjoittaminen, mutta se pitää hyväksyä, koska kyseessä on traditio vai kielletäänkö siellä, että kyseessä olisi uskonnon harjoittaminen. Mikäli jälkimmäinen, niin silloin päätös on väärä.

Mainitussa suvivirressä lauletaan mm.
... eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes' kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.


Jos tuossa ei ole mitään uskonnollista, niin aika sokea pitää olla tai älyllisesti epärehellinen.

Edelleen kysyisin, että onko oikein, että yksi uskontokunta saa suomessa erityisaseman muihin verrattuna ja jos on niin millä perusteella.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos tuossa ei ole mitään uskonnollista, niin aika sokea pitää olla tai älyllisesti epärehellinen.

Ja niitähän kyllä riittää. "It's my way or the highway" -etiikka kuvaa kristittyjä varsin hyvin. Sekä kristinuskoon että juutalaisuuteen on sen historiasta johtuen sisäänkirjoitettu niin vahvasti "kerran alistettu - nyt kostetaan" -mentaliteetti että sitä vastaan on todella turhauttavaa käydä edes periaattellista keskustelua, koska vastaanväittäjät ovat lähtökohtaisesti aina väärässä ja "valittu kansa" oikeassa.
 

Fordél

Jäsen
Edelleenkään sanakikkailulla asia ei muutu miksikään.

Ei kyse ole sanakikkailusta vaan on siinä selkeä ero onko toiminta luokiteltavissa traditioksi vai uskonnon harjoittamiseksi. Sinun mielestä se on jälkimmäistä, monen muun mielestä traditiota.

En tiedä onko kielletty. Luultavasti. Yhtään uskonnottomuutta ylistävää yhteislaulua ei ainakaan ole kuuden vuoden aikana esitetty joulu- tai kevätjuhlissa.

Se, että yhtään uskonnottomuutta ylistävää laulua ei ole esitetty, ei kerro siitä etteikö uskonnottomilla olisi mahdollisuutta osallistua juhlien suunnitteluun. Itselleni opetusmaailma on aika monesta kohtaa tuttua enkä ole törmännyt siihen, että uskonnottomia kiellettäisiin osallistumasta juhlien suunnitteluun, joten en usko väitteesi pitävän paikkaansa.

Kuinka hyvin tällainen pakoilu ja segregoituminen edistää yhteisöllisyyttä? Mielestäni ei lainkaan ja siksi en pidä pakoilua/väistymistä/vaikenemista lainkaan oikeana strategiana molemminpuolisen kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä. Kristityt uskovat edelleenkin vain miekkalähetystä.

Ihminen itse arvottaa mihin yhteisöihin hän haluaa kuulua. Sinä teet niin ja minä teen niin. Ei yhteisöllisyys ole itseisarvo vaan ihmisen pitää tuntea kuuluvansa yhteisöön ja sen arvoihin. Ja kun näin tapahtuu, hän edistää parhaiten yhteisöllisyyttä. Jos en allekirjotia jonkin yhteisön arvoja tai niissä jokin kohta sotii omia arvojani vastaan, voin vapaasti lähteä pois sieltä, aivan kuten sinäkin voit tehdä.
 

Fordél

Jäsen
Puhuin perustuslakivaliokunnasta. Jos olet uskontokunnan jäsen ja olet päättämässä, että tämän uskontokunnan jumalan palvominen ei ole uskontoa, niin mielestäni olet ollut esteellinen ja lisäksi epärehellinen ja tyhmä.

Kyllä, juuri perustuslakivaliokunnasta oli kyse ja kysynkin sinulta edelleen, että mikä tai mitkä jääviyden tyypit tuossa kohtaa täyttyi ja millä perusteella?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Edelleen kysyisin, että onko oikein, että yksi uskontokunta saa suomessa erityisaseman muihin verrattuna ja jos on niin millä perusteella.

Olen ollut alakoulun joulujuhlassa, jossa näytelmä kiersi maailmaa ja mukana oli niin budhalaiset, hindut kuin muslimitkin, perinteistä joulukuvaelmaa unohtamatta. Minusta väite, että yksi uskontokunta saisi Suomessa erityisaseman, ei ainakaan tuossa näytelmässä toteutunut. Eiköhän kyse ole ihmisistä, eikä järjestelmästä.

Enkä ymmärrä tätä ongelmaa, yhdenkään kirkkoon kuulumattoman ei tarvitse katsoa joulukuvaelmaa tai laulaa suvivirttä. Mikäli joku yksittäinen rehtori tai opettaja on puusilmä, olen pahoillani, näitä löytyy aina. Kuten jossain ketjussa kerroin, meilläkin on muutama äärikristitty opettaja ja heidän kanssaan joudutaan vääntämään tasaisin väliajoin.

Perusopetuslaki takaa tunnustuksettoman peruskoulun, mutta jokainen opettaja opettaa tietysti omalla persoonalla. Yhteisissä tilaisuuksissa uskonnottomille tulee varata mahdollisuus poistumiseen, mikäli tilaisuudessa on uskonnollisia osuuksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuinka hyvin tällainen pakoilu ja segregoituminen edistää yhteisöllisyyttä? Mielestäni ei lainkaan ja siksi en pidä pakoilua/väistymistä/vaikenemista lainkaan oikeana strategiana molemminpuolisen kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä. Kristityt uskovat edelleenkin vain miekkalähetystä.

Minusta muutaman ääritapauksen kautta ei kannata suunnitella mitään toimintaa. Eräässä opettajainkokouksessa tuli keskustelua koulumme järjestyssäännöistä, niiden kiristämisestä, koska muutamat koulun ongelmatapaukset olivat hölmöilleet. Miksi vaikeuttaisimme 99,9%:n elämää 0,1%:n takia?

Väitteesi koulun segregoitumisesta suvivirren takia on naurettavaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen ollut alakoulun joulujuhlassa, jossa näytelmä kiersi maailmaa ja mukana oli niin budhalaiset, hindut kuin muslimitkin, perinteistä joulukuvaelmaa unohtamatta. Minusta väite, että yksi uskontokunta saisi Suomessa erityisaseman, ei ainakaan tuossa näytelmässä toteutunut. Eiköhän kyse ole ihmisistä, eikä järjestelmästä.

Hip huraa, yksi poikkeus löytyi kautta aikain koko Suomenmaasta! Vitsivitsi, ethän kuitenkaan maininnut uskonnottomasta joulujuhlan kiertäjästä...

Perusopetuslaki takaa tunnustuksettoman peruskoulun, mutta jokainen opettaja opettaa tietysti omalla persoonalla. Yhteisissä tilaisuuksissa uskonnottomille tulee varata mahdollisuus poistumiseen, mikäli tilaisuudessa on uskonnollisia osuuksia.

Syyllistyt puusilmäisyyteen jos yleistät vain omakohtaisen valistuneen opettajan silmin näkemäsi todellisuuden. Toinenkin on olemassa, eikä tarvitse mennä edes Pohjanmaalle saadakseen siitä yliannostuksen. Tämä viimeisen lauseesi sisältö on toivoa rakentava, sen minäkin hyväksyn (kunpa lähikoulu reksikin olisi riittävän fiksu). Vaikka mieluummin näkisin että ne yhteisöt, jotka rakentuvat julkiselle vallan- ja varojenkäytölle, olisivat vakaumusneutraaleja aivan lähtökohtaisesti. Koulu on niistä yksi tärkeimpiä - ja alakoulut aivan etunenässä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Vaikka mieluummin näkisin että ne yhteisöt, jotka rakentuvat julkiselle vallan- ja varojenkäytölle, olisivat vakaumusneutraaleja aivan lähtökohtaisesti. Koulu on niistä yksi tärkeimpiä - ja alakoulut aivan etunenässä.

Peruskoulun on nimenomaan lähtökohtaisesti vakaumusneutraali, opettajat muokkaavat sitä joissain tapauksissa haluamaansa suuntaan.

Sattumalta luin juuri koulumme tiedotteesta, että kristillistä lähetystyötä tekevä pariskunta tulee kertomaan erään Afrikan maan luonnosta ja eläimistä muutamaan alaluokkaan. Mikäli oman lapsen kohdalle tällainen osuisi, lapseni eivät osallistuisi näille tunneille.

Mutta edelleenkään en näe suvivirressä ongelmia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei kyse ole sanakikkailusta vaan on siinä selkeä ero onko toiminta luokiteltavissa traditioksi vai uskonnon harjoittamiseksi. Sinun mielestä se on jälkimmäistä, monen muun mielestä traditiota.

niin.. se kristityn etiikka. Jos kykenet myöntämään että se on jonkin toisen kannalta uskonnonharjoittamista, missä on armosi häntä kohtaan? Kristityn nöyryys ja toisen posken kääntö, kuten Jesse opetti, missä pelaa?

Jos se suo rauhaa niille, joita se loukkaa, niin miksi kristityt eivät sitten anna myöden… ai niin se valta ja siihen liittyvä raha…


EDIT:
”Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään” (Luuk. 3:11).

Jolla on jumalansa palvonnalle monta paikkaa ja tilaisuutta, antakoon jonkun niistä (koulun) niille, joilla ei ole yhtään.

Vai miten tää nyt menee?
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Sattumalta luin juuri koulumme tiedotteesta, että kristillistä lähetystyötä tekevä pariskunta tulee kertomaan erään Afrikan maan luonnosta ja eläimistä muutamaan alaluokkaan. Mikäli oman lapsen kohdalle tällainen osuisi, lapseni eivät osallistuisi näille tunneille.

Ai jaa, mitäs kamalaa tuossa nyt sitten on? Jos vierailun pointtina on kertoa luonnosta ja eläimistä, niin mitä väliä heidän uskonnollaan sinänsä on? Tietysti koulun pitää sopia heidän kanssaan tietyistä pelisäännöistä, että kyseessä on mainittu aihe, eikä mikään julistaminen. Enkä nyt jaksa millään uskoa edes tuohon, että kyseessä olisi joku muu kuin diakuvien esittely ja tarinat apinoista, leijonista, ym...

Jos kertojana olisi afrikkalainen muslimi, niin päästäisitkö muksut tunnille silloin?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jos se suo rauhaa niille, joita se loukkaa, niin miksi kristityt eivät sitten anna myöden… ai niin se valta ja siihen liittyvä raha…

Koskeeko tämä myös Vihreitä ja Suomen Islamilaista seurakuntaa? Kovin läheiset välit tuntuu olevan. Eikös se Fredrikinkadun torppa ole Islamilaisen Seurakunnan omistuksessa? Sitten tähän ne laulut ja leivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös