Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 752
  • 7 275

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toivottavasti Suomessakin tehtäisiin sama päätös pian niin, ehkä Suomestakin saataisiin joskus sivistysvaltio.

No Suomessa on vähän vaikea tehdä samaa päätöstä, sillä perustuslaissa ei lue mitään valtionuskonnosta. Kuten jo sanoin, niin tosiasiallisesti Norjassa ei ole kyse mistään valtion ja kirkon erottamisesta. Verotusoikeus ja muut keskeiset oikeudet säilyvät kirkolla edelleen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ja tämä on ihan ok, kunhan mun, uskonnottoman, ei tartte osallistua kustannuksiin, vana rahat kerätään Kirkon jäseniltä, ei esim sitä kepappia myyvältä muslimiravintoloisijalta, kuten nyt tapahtuu.

Se on nyt vähän voi voi. Kyllä tässä maassa pistetään rekkakuormittain rahaa jonninjoutaviin turhuuksiin, joiden kustannuksiin en haluaisi osallistua. Mutta minkäs teet?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse olisin halunnut selkeämmän muotoilun Kirkon ja valtion erosta, mutta hävisimme äänestyksen asiasta.


Vihreät kunnioittaa uskonnonvapautta ja haluaa, että kaikkia maailmankatsomuksia kohdellaan tasa-arvoisesti. Erilaisilla maailmankatsomuksellisilla yhteisöillä tulee olla yhdenvertainen asema suhteessa valtioon.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on nyt vähän voi voi. Kyllä tässä maassa pistetään rekkakuormittain rahaa jonninjoutaviin turhuuksiin, joiden kustannuksiin en haluaisi osallistua. Mutta minkäs teet?

Kuinka jäkevänä noin yleensä pidät perustelua mille tahansa asialle, että kun muuallakin tehdään väärin niin tässäkin voi tehdä tai tämä on niin pieni virhe ettei väliä?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Itse olisin halunnut selkeämmän muotoilun Kirkon ja valtion erosta, mutta hävisimme äänestyksen asiasta.
Vihreät kunnioittaa uskonnonvapautta ja haluaa, että kaikkia maailmankatsomuksia kohdellaan tasa-arvoisesti. Erilaisilla maailmankatsomuksellisilla yhteisöillä tulee olla yhdenvertainen asema suhteessa valtioon.

Kysyn, kun en tiedä, että menikö ajamasi asia kirkon ja valtion erosta Vihreiden puoluekokouksessa eteenpäin vai tuliko siihen aiempaan puoluekokouskannattoon, josta olet täällä kertonut, verrattuna takapakkia? Mahtoiko Pekka Haaviston presidentinvaalikamppailussa ilmoittama tyytyväisyys nykyiseen valtion ja kirkon suhteeseen vaikuttaa Vihreiden puoluekokouspäätökseen?
 

Fordél

Jäsen
Näköjään kirkon palveluille on edelleen kuitenkin tarvetta sitten kun aika jättää. Vaikka viidennes suomalaisista ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, on tunnustuksettomien hautausmaille Suomessa haudattu vain noin 50–100 vainajaa. Samaan aikaan evankelisluterilaisen kirkon hautausmaille haudataan vuosittain noin 50 000 vainajaa, kertoo tänään sanomalehti Karjalainen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näköjään kirkon palveluille on edelleen kuitenkin tarvetta sitten kun aika jättää. Vaikka viidennes suomalaisista ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, on tunnustuksettomien hautausmaille Suomessa haudattu vain noin 50–100 vainajaa. Samaan aikaan evankelisluterilaisen kirkon hautausmaille haudataan vuosittain noin 50 000 vainajaa, kertoo tänään sanomalehti Karjalainen.

Saatan olla täysin väärässäkin, mutta minulla on sellainen käsitys, että tuhkaus olisi varsin suosittu "hautaustapa" uskonnottomien keskuudessa. Näin ollen nämä henkilöt eivät näy tilastoissa ollenkaan. Samaten käsitykseni on, että monet kirkon maahan haudatut uskonnottomat menevät "maan lepoon" siviilihautajaisten kautta, mutta tuo seurakunnan maa valitaan esim. siksi, että siellä on jo entuudestaan käytössä oleva sukuhauta. Tai siksi, että noista tunnustuksettomien hautausmaista ei vaan ole tietoa. Tai siksi, että hautapaikka niissä maksaa niin paljon.

Itse olen sitä mieltä, että minut voidaan ihan hyvin aikanaan haudata kirkkomaahankin, vaikka kirkkoon kuulumaton ja uskonnoton olenkin. Sen saavat sitten elossa olevat sukulaiset tms. päättää, ja he voivat menetellä kehoni kanssa niin kuin parhaaksi näkevät. En minä koe sitä mitenkään vastenmielisenä, vaikka se ruumis maatuisikin kristittyjen ruumiiden seurassa. Kyllähän sitä täällä yhteiskunnassakin pärjää yleensä varsin hyvin eri uskontojen tai maailmankatsomusten edustajien kanssa. Sitten kun tietoisuus sammuu, ei asialla ole mitään väliä.

Hautakiveeni en kuitenkaan haluaisi ristiä, ainakaan oman nimeni kohdalle... jos samassa kivessä on jonkun kirkkoon kuuluneen sukulaisen nimi, niin hänen nimensä kohdalle se luonnollisesti kuuluu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kysyn, kun en tiedä, että menikö ajamasi asia kirkon ja valtion erosta Vihreiden puoluekokouksessa eteenpäin vai tuliko siihen aiempaan puoluekokouskannattoon, josta olet täällä kertonut, verrattuna takapakkia?

Muotoilu on lievempi kuin poliittisessa ohjelmassa, mutta molemmat on voimassa. Tietysti periaateohjelma on ohjelmahierarkiassa ensin, mutta se ei siis korvannut poliittista ohjelmaa (jonka muotoilusta aikaisemmin olen puhunut), jossa tuo on selkeäsanaisesti sanottu. Itse olisin toki halunnut periaateohjelmaankin suorasanaisen muotoilun... muotoilut on toki lillukanvarsia ja kiinnostaa vain asianosaisia...

Mutta siis…
Periaateohjelma: Samanarvoinen asema kaikille uskontokunnille
Poliittinen ohjelma (käytännön toteutus): toteutetaan erottamalla kirkko valtiosta

Mahtoiko Pekka Haaviston presidentinvaalikamppailussa ilmoittama tyytyväisyys nykyiseen valtion ja kirkon suhteeseen vaikuttaa Vihreiden puoluekokouspäätökseen?

Näin voisi kuvitella, muutenkin Pekan kampanja on vaikuttanut selvästi pahimpaan besservisseröintiin, jota toki edelleen riittää…
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saatan olla täysin väärässäkin, mutta minulla on sellainen käsitys, että tuhkaus olisi varsin suosittu "hautaustapa" uskonnottomien keskuudessa.

Pitää paikkansa, ja se on sitä yhä enenevässä määrin myös kristittyjen keskuudessa. Lähes 40% suomalaisista tuhkataan, kaupungeissa yli puolet kuolleista. Ruumiin polttamisesta aiheutuvat ympäristöhaitat (erityisesti haitallisten metallien ja muovien osalta) tosin saattavat jatkossa vaikuttaa suosioon. Ellei sitten ruotsalaisten kehittämä kuivapakastus yleisty ekologisena "jauhamisvaihtoehtona".

Luurankoa palvovat kai lähinnä ne kiihkokristityt jotka odottavat nasaretilaisen puusepän ilmestyvän jokin päivä ja herättävän luurangon ylös maasta; jollei luuranko ole säilynyt tuhoutumattomana vuosituhansienkin ajan, ei sijaa paratiisissakaan järjesty.

Kirkko puolestaan uhkailee valtiota raha-asioilla. Ellei makseta lisääkin "tyhjää" yhteisöveroa niin kirkkoon kuulumattomilta aletaan periä ekstraa hautaamisesta. Ei ilmeisesti sinänsä hautapaikasta (johon jo on korvamerkitty varmaa tuloa 150 miljoonaa) vaan sinne toimittamiskuluja. Plus alvi varmaankin, koska kyllähän siinä luiden tai tuhkan arvo kohoaa kun kirkko puuttuu vasten vainajan tahtoakin sen maahan asetteluun. Kotimaa24.fi:n juttu aiheesta.

Lämmittelin taas suhteitani lähialakoulun rehtoriin ja tiedustelin moneltako koulun juhlatilaisuuteen voi saapua varmana siitä, ettei altistu uskonnolliselle propagandalle ja uskonnon harjoittamiselle yhteisissä tiloissa joiden maksamiseen minäkin olen runsaasti osallistunut (eli moneltako virsien veisaaminen päättyy). Vielä ei miekkonen ole kehdannut vastata. Pitänee varmaan varustautua kuulosuojaimilla, jos haluaa varmistua jälkikasvunsa teatteri- ym. esityksien näkemisestä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirkko puolestaan uhkailee valtiota raha-asioilla. Ellei makseta lisääkin "tyhjää" yhteisöveroa niin kirkkoon kuulumattomilta aletaan periä ekstraa hautaamisesta. Ei ilmeisesti sinänsä hautapaikasta (johon jo on korvamerkitty varmaa tuloa 150 miljoonaa) vaan sinne toimittamiskuluja. Plus alvi varmaankin, koska kyllähän siinä luiden tai tuhkan arvo kohoaa kun kirkko puuttuu vasten vainajan tahtoakin sen maahan asetteluun. Kotimaa24.fi:n juttu aiheesta.

Eikös tuossa kuitenkin sentään ole kyse vain siitä, että hautaan siunaaminen tulisi maksulliseksi. Olen varsin yllättynyt, että moinen on nykyisin maksutonta. Voisi kuvitella, että yleensä näissä tapauksissa kirkkoon kuuluvat omaiset haluavat papin paikalle, vaikka vainaja ei kirkkoon kuulunutkaan. Maksulliseksi vain moinen, ja saman verran alennusta yhteisävero-osuuteen. Kyllä ne omaiset osaavat päättää, ottavatko rahat mieluummin perintönä itselleen, vai maksavatko "seremoniamestarille".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös tuossa kuitenkin sentään ole kyse vain siitä, että hautaan siunaaminen tulisi maksulliseksi.

Kyllä, juuri hautaan toimittamiskuluja tässä nyt keksitään uudestaan. Lainsäätäjää kusetetaan, koska eivät ole osanneet yksilöidä mitä yhteisöveroilla kustannettava tasapuolinen korvaus "hautaamisesta" pitää sisällään. Uskonnottomille lienee tasan tarkkaan yks hailee heiluuko siellä heidän peijaisissaan Sorvankylän suurikeppinen paimen vaiko pelkät katajat tuulessa. Kunhan nyt kirkko pääsee tälläkin ruoskimaan niitä jotka eivät taivu mahtikäskyihin - ja luonnollisesti nöyryyttävät niitä omaisia, jotka tällaisia menoja vielä olisivat kaivanneet. Markoista olet sinä tullut, senttisiksi pitää sinun jälleen tuleman.

Noinkohan sitten vastavuoroisesti kirkko suostuu että heidän hautamailleen voi tullaa "siunaamaan" omilla kustannuksillaan kuka vaan, jos heidän oma palvelutoimituksensa katsotaan hinta-laatusuhteelta kilpailukelvottomaksi?
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lämmittelin taas suhteitani lähialakoulun rehtoriin ja tiedustelin moneltako koulun juhlatilaisuuteen voi saapua varmana siitä, ettei altistu uskonnolliselle propagandalle ja uskonnon harjoittamiselle yhteisissä tiloissa joiden maksamiseen minäkin olen runsaasti osallistunut (eli moneltako virsien veisaaminen päättyy). Vielä ei miekkonen ole kehdannut vastata. Pitänee varmaan varustautua kuulosuojaimilla, jos haluaa varmistua jälkikasvunsa teatteri- ym. esityksien näkemisestä.

Ei saatana :D Kyllähän sitä tyhmä saa olla, mutta ei näin tyhmä. Eikö sinua aikuinen ihminen oikeasti hävetä yhtään? Sinun ja lapsesi korvat varmaan saastuvat Suvivirrestä niin helvetin kovasti, että tarvitsee yrittää pilata kevätjuhlan ilo kaikilta muilta?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei saatana :D Kyllähän sitä tyhmä saa olla, mutta ei näin tyhmä. Eikö sinua aikuinen ihminen oikeasti hävetä yhtään? Sinun ja lapsesi korvat varmaan saastuvat Suvivirrestä niin helvetin kovasti, että tarvitsee yrittää pilata kevätjuhlan ilo kaikilta muilta?

Tämä on kyllä totta! Vaikka itse pidän uskontoja humpuukina,kulttuurin tietämys ja oppiminen kuuluu sivistykseen. Itse opettajana pystyn kyllä uskonnontunnit vetämään siinä kuin kusipäisten vanhempien vartitkin. Ilman suvivirttä ei kesäloma ala.

Niin ja omat lapseni käyvät kyllä uskontunneilla muiden mukana niin kauan kun niitä nyt vielä on. Täyspäisinä ymmärtävät kyllä vanhemmiten asioiden oikean laidan ihan joulupukin tapaan,ei huolta!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja sinun kevätjuhlan onnistuminen on kiinni suvivirrestä? Melko itsekästä vaatia muita kuuntelemaan satuolentojen ylistyslauluja. Miksi ette voi laulella niitä sitten kotona tai kirkolla?

Suvivirsi on perinne, se on aloittanut kesäloman vuosikymmenten ajan. Kukahan tässä nyt on itsekäs?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se minua häiritse, mutta en tarvitse sitä mihinkään.

Minä tarvitsen, suvivirsi kuuluu koulun päättymiseen, on kuulunut jo vuosikymmenet. Lasten laulaessa suvivirttä kevätjuhlassa, kostuu useamman isän ja äidin silmäkulma ylpeydestä. Kyse on traditiosta, joka yhdistää sukupolvia.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Minä tarvitsen, suvivirsi kuuluu koulun päättymiseen, on kuulunut jo vuosikymmenet. Lasten laulaessa suvivirttä kevätjuhlassa, kostuu useamman isän ja äidin silmäkulma ylpeydestä. Kyse on traditiosta, joka yhdistää sukupolvia.

Hmmm...koulussa Suvivirsi ei haitannut pätkääkään nuorena vaan se oli jotenkin merkki siitä, että nyt alkoi lomat. Vanhempana seisoessani salissa tyttäreni suvijuhlissa olen alkanut tarkemmin kuuntelemaan mitä tässä lauletaan ja ketä ylistetään. Verenpaine siinä nousee, mutta teen kuten Kurrin paidan nostotilaisuudessa (väärä numero paidassa) hallissa ja katson surullisena maahan. Ylpeys siinä on hyvin kaukana, vaikka en toki ole laulua kieltämässäkään.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä tarvitsen, suvivirsi kuuluu koulun päättymiseen, on kuulunut jo vuosikymmenet. Lasten laulaessa suvivirttä kevätjuhlassa, kostuu useamman isän ja äidin silmäkulma ylpeydestä. Kyse on traditiosta, joka yhdistää sukupolvia.

Eikö sitä kostumista voisi sitten mennä harrastamaan keskenään sinne kirkkoon ja lopettaa normaaleiden ihmisten kiusaamisen?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suvivirsi ja joulukuvaelma ovat tämän päivän kulttuuriylimielisyyden ja henkisen alistamisen symbolit. Niistähän kirkko ja kristityt ovat toki kautta historian olleet tunnetut, vain miekka puuttuu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö sitä kostumista voisi sitten mennä harrastamaan keskenään sinne kirkkoon ja lopettaa normaaleiden ihmisten kiusaamisen?

Minusta pakkomielteinen halu poistaa yksi perinteinen osa koulun kevätjuhlasta ei ole normaalia.

Tässä muuten hyvä esimerkki, miten nimenomaan suomalaiset mielensäpahoittajat haluavat rikkoa suomalaisia perinteitä.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suvivirren laulaminen kuuluu Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin, ja jos te ette sitä kestä, niin muuttakaa pois. Ja ihan oikeasti, kenen korvat siitä suvivirrestä saastuu? Miltä muuten Yläpesä lapsistasi tuntuu, kun riistät heiltä oikeuden osallistua Suvivirren laulamiseen? Vai oletko onnistunut aivopesemään heidät niin, että he ovat täsmälleen samaa mieltä kanssasi?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta pakkomielteinen halu poistaa yksi perinteinen osa koulun kevätjuhlasta ei ole normaalia.

Tässä muuten hyvä esimerkki, miten nimenomaan suomalaiset mielensäpahoittajat haluavat rikkoa suomalaisia perinteitä.

Kyse ei ole pakkomielteestä, vaan päättäväisestä johdonmukaisuudesta, jota ei jätetä nettirupattelun tasolle. Epäkohtia on pyrittävä korjaamaan. Sitkeästi ja kärsivällisesti, jos vastarinta on voimakasta. Lopulta järki ja demokratia kyllä voittavat.

Suvivirren paikkoveisaaminen on hyvin lyhyt perinne kouluissa ja se liittyy elimellisesti kristilliseen aivopesuun. Ei väkivaltaista (henkistä) sisältöä pidä hyväksyä minkään kulttuuriperinteen nimissä. Pois pois tällainen yhden sukupolven hellimä paha tapa. Ylpeilkää lastenne osaamisilla, vetistelkää heidän kehittymisellään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse ei ole pakkomielteestä, vaan päättäväisestä johdonmukaisuudesta, jota ei jätetä nettirupattelun tasolle. Epäkohtia on pyrittävä korjaamaan. Sitkeästi ja kärsivällisesti, jos vastarinta on voimakasta. Lopulta järki ja demokratia kyllä voittavat.

Suvivirren paikkoveisaaminen on hyvin lyhyt perinne kouluissa ja se liittyy elimellisesti kristilliseen aivopesuun. Ei väkivaltaista (henkistä) sisältöä pidä hyväksyä minkään kulttuuriperinteen nimissä. Pois pois tällainen yhden sukupolven hellimä paha tapa. Ylpeilkää lastenne osaamisilla, vetistelkää heidän kehittymisellään.

Tämähän toimii kuin junanvessa...

Suvivirsi kuuluu perinteeseen, lapset eivät edes miellä sitä virreksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös