Kaunis ajatus, mutta ei todellisuutta tänä päivänä. Sairaalat ja monet muut tahot joutuvät joka tapauksessa toimimaan 24/7. Kun valitset alan, valitset työajat. Onko sunnuntaikorvaus tällöin perusteltu?
Ja kun valitsee alan valitsee samalla palkankin, ikävä kyllä näin tuli tehtyä. Tietyssä mielessä ymmärrän kritiikin sunnuntaikorvauksia kohtaan, mutta toisaalta hoitoalalla olevana sen ymmärtää miksi niitä maksetaan, koska yhteiskunnan toiminnan kautta sunnuntaista on muodostunut poikkeava työpäivä ja se näkyy arjessa osastolla (tai muissa hoitolaitoksissa).
Sunnuntait osastoilla poikkeavat sikäli paljon arjesta, että miehitys on vähäisempi (osa syynä lisät) mutta vastaavasti perushenkilökunta joutuu tekemään itsenäisesti vaativampia päätöksiä, koska osaston lääkäri ei ole paikalla vaan on turvauduttava päivystävään lääkäriin tarvittaessa, tällöin hoitohenkilökunnan on kyettävä itsenäisesti tekemään vaativampia päätöksiä kuin arkena, jolloin se "oma" lääkäri voi olla koko päivän seuraavassa huoneessa. Johtuen ympäröivästä yhteiskunnasta, sairaalan arki on viikonloppuisin muutoinkin poikkeuksellinen, joten henkilökunta joutuu toimimaan arjesta poikkeavassa tilanteessa ja minusta tämä asia on huomioitava tilinauhassa.
Siinä vaiheessa kun yhteiskunta siirtyy aidosti 24/7 systeemiin, minun puolesta sunnuntaikorvaukset sun muut voi lakkauttaa mutta niin kauan kuin vkloppu on poikkeuksellinen ja niistä sunnuntai erityisen poikkeuksellinen, on kohtuullista, että näinä aikoina työskentelevät henkilöt saavat edes jonkintason korvauksen työstään. Toki minulla on oma lehmä ojassa, sitä en kiellä, koska tuntipalkkani tällä hetkellä on pienempi kuin ystävälläni, joka on kokkina ravintolassa, joten se jokatoinen viikonloppu jonka olen töissä tuo minulle huomattavan ansiolisän jokainen kuukausi.
Toisaalta olisi se tavallan nautittavaa, jos yhteiskunta olisi auki viikon jokaisena päivänä. Opettajat ne riemumielin pakkaisivat sunnuntaina kirjansa ja menisivät koululle klo. 8:00 ottamaan vastaan riemuitsevat oppilaat, jotka intoa puhkuen saapuisivat koululle herätettyään sitä ennen vanhempansa, joilla kenties sattui kohdalle juuri se ainoa vapaa viikonloppu viikkoihin. Ja olisihan se minunkin kovin reteetä mennä klo. 9:00 sunnuntai aamuna Alkoon ostamaan pullollinen hyvää viiniä nautittavaksi kun kohdille sattui vapaapäivä ja vieläpä sunnuntaille. Ehdottomasti haluaisin tehdä tämän juuri tähän aikaan sunnuntaina Alkon juuri aukaistua ovensa.
Sanoisin, että yhteiskuntarakenteen takia sunnuntaikorvaus on perustelu. Voit olla erimieltä, ja varmasti oletkin, mutta so what!
vlad.