Aika lähellä on eräissä pääkaupunkiseudun kouluissa se tilanne, että koulun juhlat voidaan kohta järjestää islamin mukaisina eikä siinä sitten vähemmistöön kuuluvien kristittyjen kannata muuta kuin olla mukana tai olla poissa. Mutta sehän on ihan oikein?
Eiköhän kolujuhlamme ole niin kaikesta perinteestä riisuttuja nykyään, että ne sopivat kaikille (paitsi ääriateisteille). En jaksa uskoa, että suvivirren laulaminenkaan on kenellekään muulle ongelma. Mutta kuten sanottua, jos se on ongelma niin ainahan voi jäädä juhlasta pois. Suoraan sanottuna on aikamoista idiotismia tehdä kulttuurihistoriaamme kuuluvista asioista itselle mahdottomia. Jos ei kestä suomalaista kulttuuria, niin epäilemättä on syntynyt väärään maahan.
Itse olen asunut monessa maassa, lapseni ovat osallistuneet mm. buddhalaiseen lukuvuoden päättäjäisjuhlaan. Mielestäni on aikamoista jääräpäisyyttä olla olematta maassa maan tavalla. Toki jos minua tai muksuja olisi käännytetty buddhalaisiksi olisin nostanut metelin, mutta kun näin ei ollut. En usko hetkeäkään, että myöskään Suomen hallinto tai koululaitos yrittää ketään käännyttää, eikä myökään ole ketään käännyttänyt.
Japanissa asuessani osallistuin myös monet kerrat shintolaisiin menoihin siinä määrin kuin oli tarpeen tilaisuudessa seuraajana olevalta. En nähnyt tässä mitään ongelmaa. Mielestäni on typerää tehdä itselleen ongelmaa muiden uskomuksista. Uskokoon muut mihin haluavat.
Jos joku on itse uskonnoton, niin ei siinä mielestäni ole mitään ongelmaa. Ihmettelen vain sitä, että miksi uskonnottomille uskonnot ovat niin suuri ongelma? Miksi kaikkien pitäisi noudattaa uskonnottomien näkemystä. Minusta vaikuttaa että uskonnottomat eivät ole yhtään sen suvaitsevampia kuin muutkaan fanaatikot. Maailmasta pitää tehdä kristitty, islamilainen tai uskonnoton. En näe näissä mitään eroa. Itse en usko yhteenkään uskontoon, mutta ehdottomasti väärin olisi myös tehdä maailmasta uskonnoton.