Voit päästä alkuun vaikka
täällä.
Ja huom! Tämä on vain esimerkki siitä mitä "demokraattinen" tilanne voisi olla silloin kun prosentit olisivat keikahtaneet toisinpäin. Minä en aja kristillisten pakkokeinojen korvaamista uskonnottomilla.
Kiitos, nyt selvisi mistä on kyse tässä uskonnottomuudessa.
Itse näen, että uskontojen opetus on hyvä olla olemassa koulussa. Sen olisi hyvä olla sen luonteista, että kerrotaan eri uskontojen näkökannat eli vain sivistävää. Itse kun kävin koulua, opetus oli juuri tällaista eikä siinä ollut tietoakaan julistuksellisuudesta. Toki vääristynyt se oli siltä osin, että kristinuskoa oli selvästi eniten, mutta toisaalta se on perusteltua silt osin, että se on suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan eniten vaikuttanut. En siis näe, että uskonnottomuuden opetusta pitäisi olla pelkästään, mutta toki siitäkin voitaisiin koulussa kertoa faktat. Kaikkien uskontojen opetusta tuetaan verovaroin ja hyvä niin.
Mitä taas tulee aamunavauksiin niin meillä niissä ei ollut ainakaan mitään kristinuskoon viittaavaa ja jos on niin uskon, että on sovittavissa opettejan kanssa, että oppilaan ei tarvitse tällaista aamunavausta kuulla jos hänen vakaumuksensa ei sitä salli. Sama pätee kaikkiin muihinkin asioihin. Jos jokin oppilas haluaa ilmaista itseään ja siihen kuuluu kristillinen sanoma, on se kait hänelle sallittava? Sotilasvalankin voi vannoa muutenkin kuin tunnustuksellisesti ja tätäkin tuetaan verovaroin.
Mitä tulee muuten näihin uskottomuuden muotoihin niin en viitsi niitä käydä tässä sen suuremmin läpi, mutta totean edelleen, että olen hyvin avoin tälle kysymykselle enkä näe kirkon ja valtion liitolle mitään erityistä tarkoitusta. En ole muodostanut eroon mitään kantaa, koska pitäisi tottakai tietää se esitys miten se tapahtuu ja mikä on sen jälkeinen tilanne. Täällä on jotain esityksiä tullut siitä ja ne ovat vaikuttaneet ihan hyviltä.
En toisaalta näe mitään ongelmaa myöskään siinä, että hautaustoimintaa tuetaan verovaroin. Se on tottakai ongelma, että esim. yritykset joutuvat sitä kustantamaan. Se ei ole mielestäni yritysten tehtävä. En kuitenkaan näe, että siirtämällä esim. hautaaminen kunnille, saavutettaisiin mitän erityistä hyötyä. Veronmaksajien rahoja menisi varmasti siinä aika paljon hukkaan ja nykyinen järjestelmä on varmasti kustannustehokkaampi. Lisäksi kunnilla on muutenkin jo ihan tarpeeksi tehtäviä.