Kristillisyydessä ei ole mitään poikkeavaa verrattuna muihin uskontoihin; päinvastoin tämä liberaalein siipi on varsin light-versio uskonnosta ja sitäkautta sieltä paremmasta päästä. Täällä haitat ovat varsin vähäiset eli lähinnä yhteisten resurssien haaskausta ja pienimuotoista syrjintää, mutta kyllähän jo Päivä Räsäsen edustama tulkinta aiheuttaa kärsimystä ympärilleen esim "kristillisellä" suhtautumisellaan eutanasiaan.Kun teitä tuntuu lähtökohtaisesti häiritsevän ns. 'kristillinen kasvatus', niin olisi toki ensimmäisenä tarpeen määritellä mitä sillä kukin tarkoittaa. Jos tämä nähdään suomalaisessa yhteiskunnassa ongelmana, niin mielestäni on järkevä lähteä siitä olemassa olevasta todellisuudesta mitä kristillinen kasvatus tällä hetkellä suurimmalle osalle väestöä edustaa.
Edellisessä viestissäni kerroin mikä taas uskonnoissa pl. Buddhalaisuus tökkii. Äärimmäiset ja ikävimmät ääriesimerkit sokeasta auktoriteettiuskosta ovat varmasti kolmannen valtakunnan keskitysleirit ja tuhoamiskoneistot sekä muidenkin diktaattorien valtakoneistot (nyt varmaan hävisin kun käytin natsikorttia).
Koko keskustelun suurin paradoksi onkin varmasti siitä, että uskonnoista ei ole mitään haittaa niin kauaa haittaa kaikki mielipiteet ja toiminta pystytään perustelmaan muutoin kuin vetoamalla uskontoon itseensä. Ts. Niin kauan kun uskonto ei vaikuta ihmisen toimintaan se on ihan ok. Mitä merkitystä sellaisella uskonnolla sitten oikein on?
Haittaa taas tulee heti siinä vaiheessa kun jossain vaiheessa tyydytään raamatun vastauksiin eikä pyritä kehittämään omaa ajattelua ja löytämään vastauksia sekä pienempiin (esim kantasolujen toimintaan) että isompiin kysymyksiin (oliko se vastaus nyt 32 vai 42).
Omana mielipiteenäni väittäisin että lapsien suhtautuminen kuolemaan ja elämään on paljon luonnollisempi ja välittömämpi kuin aikuisilla. Aikuiset sitä ooppiumia nyky-yhteiskunnassa enemmän kaipaavat, kun se kuoleman omakohtaisuuskin alkaa rassaamaan.lapsia lohduttaa ajatus jostain paremmasta paikasta esim. kuoleman kohdatessa lähimmäisiä tai jopa itseään. Minua kiinnostaa, että miten te 'kristillistä kasvatusta' vastustavat ajattelitte asian hoitaa esim. lapsen sairastuessa syöpään ja tätä kautta ymmärtäessä oman kuolevaisuutensa?
Kuitenkaan en mahdottomana pidä, etteikö tietyn ikäistä lasta voitaisi helposti uunottaa syöttämällä hänelle tarinoita mikä-mikä-maasta ja näin saada toivoa aikaiseksi. Mielekkäämmältä tuo vaihtoehto ainakin tuntuisi kuin sanoa, että se syöpä olisi jumalan tahto ja ettei minulla ainakaan ole mitään selitystä miten helvetissä joku voisi sellaista sallia tapahtuvan. tutkimattomia ovat tosiaan.
periaatetasolla ei mitään, mutta kuten edellisessä viestissäni mainitsin, niin nämä tarinat vaan käytännössä usein kaipaisivat päivitystä vastatakseen nykyaikaa ja päivityssykli on toistaiseksi ollut valitettavan hidas.Jos lapselle puhutaan esim. hyvästä käytöksestä muita kohtaan, niin mitä se haittaa, jos kerrotaan tarinoita tälläisestä tyypistä joka näistä asioista puhui kauan aikaa sitten.
Olen tällä palstalla joskus kertonut kuinka joskus luin ipanoille lastenkirjaksi sovitettua ja kuvitettua versiota Joonasta valaan vatsassa (tai joku vesipeto se kirjassa taisi olla). Minulle tuli siitä suorastaan paha olo, että minkälaista manipulointia teos oli ja minkälaista arvoja siinä lapsille opetettiin.
Jos et sokeasti tottele jumalan epärationaalista käskyä ja toimi vastoin tahtoasi, niin kosto on hirveä ja rangaistus koskee myös lähimmäisiäsi. tosi jees juttu. Näin varmasti saadaan kuuliaisia alamaisia.
Ihan sama juttu on vanhoissa lasten saduissakin. Hemmetin raakoja ja julmia kertomuksia, joissa opetusmetodini on lähinnä peloittelu. En minä niitäkään suostuisi lukemaan lapsille. Ne tarinat eivät vain ole tätä päivää, vaikka niillä jotain nostalgisia arvoja olisikin.