Tuolla oli aikaisemmin jotain vinkunaa siitä, että väittämäni asiat olisivat täysin vailla pohjaa. Mennään pikaisesti kohta kohdalta.
- Homoseksuaalisuus on synti
- Avioliiton ulkopuolinen seksi on synti
Nämä lienevät ne kaikkein selkeimmät jutut*. Molemmat tuomitaan raamatussa useaan otteeseen, eikä niitä liene tarvetta sen enempää avata.
- Seksuaalisuus ja seksi on häpeä
- Seksistä ja avioliitosta pidättäytyminen on hyve
Näitä kahta voinee käsitellä kohtalaisen näppärästi suurinpiirtein yhtenä kokonaisuutena. Myös nämä jutut ilmoitetaan iloksemme raamatussa varsin selkeästi*. Aivan ensimmäisenä tuotakoot esiin useissa, jopa kymmenissä, raamatun kohdissa esiin tuotava ajatus jossa
himo,
ruumiilliset halut sekä kaikenlaiset
lihalliset nautinnot ovat yleisesti ottaen negatiivinen seikka - ja jumalan silmissä hirveä kauhistus.
Tämä tuodaan esiin mm. tessalonikaisten neljännessä luvussa, pietarin toisen kirjeen 2. luvussa sekä roomalaiskirjeen kahdaksennessa luvussa. Näitä esimerkkejä voisi lyödä pöytään vaikka kuinka paljon lisääkin. Kyseessä on yksi koko kirjasarjan vahvimmista moraalisista linjauksista.
"Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa* pyhänä ja kunniassa. 5 Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa."
"Jumalan tahto on, että olette elämässänne pyhiä ja kartatte haureutta, että kukin teistä ottaa itselleen vaimon pyhyydessä ja kunniassa, ei himon kiihkossa kuten pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.”
"Herra siis voi pelastaa koetuksesta ne, jotka häntä pelkäävät, mutta jumalattomien hän antaa rangaistuksen alaisina odottaa tuomion päivää 10 -- varsinkin niiden, jotka seuraavat saastaisia ruumiin haluja ja halveksivat Herraa ja hänen valtaansa."
"Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen."
Linee selvää, että seksi kokonaisuudessaan on mitä suuremmissa määrin lihallista iloittelua, himoa, kiihkoa ja kaikkea muuta vastaavaa. Uudessa testamentissa tehdään lisäksi useassa kohtaa hyvin selväksi, että myös seksi avioliitossa on epätoivottavaa. Toivottavaa olisikin pidättäytyä kokonaisuudessaan moisesta toiminnasta.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 7:
1 Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa.
8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. 9 Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa.
Ylläolevissa kirjoituksissa todetaan konteksteineen nykysuomeksi käännettynä, että on paras pidättäytyä kokonaan naiskentelusta, mutta jos kuitenkin panettaa niin törkeästi ettet pysty keskittymään jeesuksen hienouden ylistämiseen, niin ota eukko ja pane sitä jottet sortuisi sentään kaikkein hirveimpiin hardcore-seksisynteihin.
Edelleen selkosuomennettuna seksuaalinen haureus ja synti ei siis rajoitu ainoastaan fyysisiin akteihin, vaan myös kaikenlainen ylimääräinen seksuaalinen himo on jumalan silmissä kauhistus. Kunnon kristitty pitää himonsa ja ajatuksensa kurissa ja jeesuksen mielessä.
Lopullisen naulan arkkuun lyö mystinen johannes vielä mystisemmässä ilmestyksessään koko raamatun finaalissa, tarkemmin sen neljännessätoista luvussa:
"Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. 4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. 5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä."
Paraatipaikat ovat siis varattu miesneitsyeille joiden puhtautta ja virheettömyyttä seksi/nainen ei ole tahrannut. Niin sitä pitää.
- Itsetyydytys on synti
- Ehkäisy on synti
Myös näitä kahta voitaneen käsitellä duona. Kaksikkoa yhdistää ensinnäkin se, että raamattu ei kertaakaan suoranaisesti puhu satavarman selvästi itsetyydytyksestä tai ehkäisystä niihin täydellisen suoraan kantaa ottaen. Toisena yhdistävänä tekijänä näille voi pitää sitä, että edellisen kaksikon perustelut pätevät käytännössä sellaisinaan myös näihin. Tuskin voidaan järkevästi kiistää etteikö vanha kunnon runkkaus olisi maallisten lihan himojen tyydyttämistä jos mikä. Sama pätee toki myös toki sellaiseen irstailuseksiin, josta ei ole mahdollistakaan syntyä maan täydeltä pienipäisiä jälkeläisiä ikuistettavaksi keskiaikaisiin maalauksiin. Kuitenkin, jos jossain noista väitöksistäni on jotain epäselvää, on se nimenomaan tässä ehkäisyssä.
Yksi voimakkaimmista viittauksista uudessa testamentissa itsetyydytykseen lienee aikaisemminkin lainaamani ote vuorisaarnasta, jossa jeesus pitää aviorikoksena pelkkiä harhailevia ajatuksia. Kukin ymmärtäköön "viettelevän käden" miten tahtoo.
Matteus 5:
27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Kuuluisin viittaus ehkäisyyn lienee onnettoman Onanin varsin erikoinen tarina. Kerron lyhyesti sen pääkohdat, mutta en suoranaisesti aio sitä tässä käyttää väitteeni tukena.
*Olipa kerran Jaakobin poika nimeltä Juuda, jolla puolestaan oli pojat Er ja Onan. Juuda naitatti Er:in Tamar-nimiselle eukolle. Ikäväkseen Er oli kuitenkin herran silmissä kelvoton, joten herra antoi hänen kuolla. Niinpä Juuda käski Onanin hoitamaan velvollisuutensa - jatkamaan jaloa sukua kuolleen veljenstä puolesta (
Leviraattiavioliitto wikipediassa). Onania tämä ei kuitenkaan ns. napannut, sillä syntyvää lasta pidettäisiin lain mukaan kuolleen veljen jälkeläisenä. Niinpä Onan otti tavaksi Tamaria hässiessään ruiskutella siemenensä kaikkialle muualle kuin häränsilmään. Tämä oli kuitenkin herran silmissä kauhistus, joten myös Onan sai salamasta päähänsä.
Tarina jatkuu siten, että tuplalesken statuksen saavuttaneen Tamarin tilanne jälkikasvun suhteen alkoi käydä hieman epätoivoiseksi. Niinpä Tamar tarttui tilaisuuteen Juudan vaimon kuoltua ja reissasi prostitoiduksi naamioituneena anoppinsa juttusille. Maksuksi sovittiin yksi vuohi ja näin ollen Tamar tuli salaa raskaaksi appiukolleen. Kun Juuda sai ennen pitkää tietää Tamarin raskaudesta, ja sitä kautta Tamarin yleisestä haureudesta, tuomitsi hän moisen synnintekijän poltettavaksi. Kun Tamar hädissään kertoi pikku kepposestaan, veti Juuda polttokäskyn takaisin ja kaikki oli taas hyvin. Tamar synnitti kaksoset ja jatkoi näin Juudan jaloa sukupuuta, jonka juuret olivat itsessään Abrahamissa ja päätepiste Joosefissa ja sitä kautta jeesuksessa. (Juu, matteuksen evankeliumin alussa julistettu jeesuksen jalo sukupuu ei päädy Mariaan vaan Joosefiin.)
Toisaalta ainakin vanhan testamentin "Laulujen laulussa", joka on jonkinlainen juonellinen rakkausrunokokoelma, ilman sen kummempaa tuomintaa käytellään kaikenlaisia yrttejä ja poppaskonsteja joita aikoinaan nappailtiin ehkäisylääkkeinä.
- Nainen on miehen omaisuutta
Tämä on taas aika selkeä tapaus.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11:
3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. 5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. 6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. 13 Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, 14 eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn. 15 Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.
Riittääkö?