Minä arvostan perinteitä ja suomalaiseen kulttuuriin kuuluu luterilainen usko. Itse en mihinkään jumalaan usko ja kummilikan viimekesäisessä konfirmaatiossa papin puhetta kuunnellessa tuli melkoinen myötähäpeä, kun sitä paasausta "Taivaallisesta pelastuksesta" jne jne kuunteli. Viime jumalanpalveluksesta (poisluettuna häät ja hautajaiset) kun oli kulunut tasan sen verran kun itse pääsin ripille, eli 21 vuotta, niin tuo aikuisen ihmisen puhuminen näistä hengistä ei oikein uponnut. Ei ole koskaan mennyt jakeluun.
Mutta minä kuuluun silti edelleen kirkkoon ja maksan kirkollisveroa. Myönnän olevani tapauskovainen ja juurikin näiden perinteisten juhlien kuten kirkkohäiden, hautajaisten, konfirmaation ja kasteen vuoksi. Kaikki nämä pystyy nykyään hoitamaan myös ilman uskontoa, mutta kun tietää miten tärkeää papin paikalla olo, varsinkin varttuneemmalle väelle on, niin haluan tätä kunnioittaa.
Ja vaikka Suvivirsi uskonnollinen viisu onkin, niin mielestäni se kuuluu niihin ikiaikaisiin perinteisiin suomalaisessa kulttuurissa, että sen paikka on koulujen kevätjuhlassa.
Mutta kulttuuritkin muuttuvat ja tämä Suvivirsi-keskustelu on suuntaus siihen, että Suomi muutaman muun länsimaan (mm. Hollanti, Saksa, Norja, Ruotsi) kanssa tullee olemaan maailman ensimmäisten maiden joukossa, jossa uskonnolla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä mihinkään suuntaan. Kyllä kirkko ja valtio vielä tullaan erottamaan toisistaan, kuten juuri Norjassa tehtiin. Mutta kun se joskus tapahtuu, niin täytyy pitää huoli että kaikki uskonnot ovat silloin todellakin tasa-arvoisia toistensa rinnalla, eikä mitään kirkkokuntaa nosteta toisten edelle. Jäsenmäärä ratkaiskoon tässäkin.