Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 618 964
  • 7 275

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No eikö se juuri siinä sanonut, että oli pakotettu laulamaan?

Minun mielestäni siinä sanottiin, että rehtori halusi laulattaa. Ei kai siinä kukaan tullut mitenkään väkisin uhkailemaan että laulat tai itket ja laulat?

Johan nyt on älytöntä vääntöä. Ei näitä asioita nyt voi näin vakavissaan ottaa.

Kyllä minua toki vituttaisi jos lapseni olisi PAKOTETTU ilmaisemaan uskoaan mihin tahansa jumalaan, mutta ei kai tällaisesta ollut nyt kuitenkaan kyse.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On olemassa paljon asioita, joita laki ei edellytä, mutta silti asia on ikään kuin oletusarvoisesti järjestettävä. Tämä kyseinen kielto tässä koulussa johtuu vain rehtorin omasta arvomaailmasta. Ei ole hyväksyttävä asia, että rehtori kieltää Suvivirren laulamisen omaan arvomaailmaansa perustuen.
Luulen että tilaisuudessa jätettiin laulamatta paljon muitakin lauluja, uskonnollisia ja uskonnottomia. Ei kaiketi esim. laulettu Tom Robinson Bandin tunnetuksi tekemää viisua Glad To Be Gay. Tuollahan olisi kivasti otettu huomioon myös seksuaalivähemmistöt. Mutta ei laulettu! Kuinka moni homo- tai bi-vanhempi jäi siksi pois tilaisuudesta? Niin, ei ole muodostunut perinteeksi homolaulun laulaminen eikä sellaista ole vaadittukaan, totta. Mutta miksi kiukutella laulusta jota ei ole laulettu, eikä lakiin perustuen edes velvoiteta laulettavaksi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eihän se ole todellakaan väärin, ideahan tässä on juuri se, että miksi ihmeessä pitäisi pahoittaa mielensä siitä onko suvivirsi ohjelmistossa vai ei?
Minä en pahoittaisi, kummastakaan seikasta.

Ymmärrän että joku uskonnonvapautta ja koulun uskontoneutraaliutta syvästi edistävä pitää erittäin asiallisena ettei jeesuslaisten virsiä lauleta koulun tilaisuuksissa. Jos kuitenkin lauletaan, niin voisi ainakin antaa toisuskoisille ja satuihin uskomattomille tilaisuuden olla osallistumatta hölynpölyn pakkojukuttamiseen. Tällöin jeesuslaiset voisivat laulaa suvivirtensä vaikka kolme kertaa putkeen, niin muut ehtivät paremmin haukata eteisessä pullakahvit sillä välin. Olettaen että tällainen tarjoilu on saatavilla. Epäjeesuskahvit voi tietysti tuoda termospullossa kotoakin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minun mielestäni siinä sanottiin, että rehtori halusi laulattaa. Ei kai siinä kukaan tullut mitenkään väkisin uhkailemaan että laulat tai itket ja laulat?

HJL kirjoitti:
Olen ottanut tänään duunissa aika kovaa yhteen parin kollegan kanssa, jotka ovat pakottaneet ei-luterilaisia oppilaitaan laulamaan Suvivirttä. Sellainen kulttuuriperinne, jossa pakotetaan pakanat ja vääräuskoiset veisaamaan virsiä, on perseestä ja väärin. Aivan vitun väärin.

Ja tuo on siis se viesti mitä lainasit, voisi edes lainaamansa viestit lukea jos ei muita jaksa.

Lapsellista toimintaa tuolta piispalta, on se kumma että mielensä pahoittaa siitä että jotain biisiä ei lauleta. Jotenkin ymmärrän mielensäpahoittamisen tuosta biisin laulamisesta.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suoraan sanottuna minua häiritsee eniten se, että muiden pitäisi aina olla samaa mieltä kuin itse on. Isäni on kristitty ja on suoraa sanonut että häntä häiritsee se, että olen ateisti. Silti olemme parhaita ystäviä.

Minä arvostan jokaisen mielipidettä niin kauan kuin muidenkin mielipiteet voi ottaa huomioon. Itse anna mahdollisuuden omille lapsilleni uskoa aivan mihin tahtovat, vaikkei se minun ajatusmaailmaani osuisikaan.

Voidaan me kaikki olla kavereita vaikkei samaa ajatusmaailmaa jaettaisikaan.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Voidaan me kaikki olla kavereita vaikkei samaa ajatusmaailmaa jaettaisikaan.

Tässähän tuli hienosti asia esitettyä. Olen samaa mieltä.

Vielä kun muutama henkilö/nimimerkki vaikkapa täällä Jatkoajassa tajuaisivat, että kirkko ja koulu on eri asia.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja tuo on siis se viesti mitä lainasit, voisi edes lainaamansa viestit lukea jos ei muita jaksa.

Lapsellista toimintaa tuolta piispalta, on se kumma että mielensä pahoittaa siitä että jotain biisiä ei lauleta. Jotenkin ymmärrän mielensäpahoittamisen tuosta biisin laulamisesta.

Ai oli vai? Katsoisit nyt edes vähän mitä täällä kirjoitellaan.

Vahvaa edittiä: En taida enää itse katsella mitä kirjoittelen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
OTA KANTAA

Kuuluuko Suvivirsi koulun kevätjuhlaan?
Kyllä 93%
Ei 7%
Ääniä 6546

Kansa on siis vahvasti eri mieltä kuin nimimerkki Yläpesä.

Kysymyksen asetteluhan on jo "puolueellinen" eräällä tapaa, koska se asettaa suuren osan ihmisistä äänestämään siten etteivät he edes ota huomioon toisella tapaa uskovia tai ajattelevia - he siis ajattelevat vain ja ainoastaan itseään. Entäpä jos kysymys olisi aseteltu seuraavalla tavalla:

Muihin uskontokuntiin kuuluville ja uskonnottomille tulisi antaa mahdollisuus poistua tilaisuudesta ennen Suvivirren laulamista:

Kyllä vai Ei.

Mitä veikkaat, millainen olisi ollut tulos?

vlad.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kansa on siis vahvasti eri mieltä kuin nimimerkki Yläpesä.

Kyseisessä koulussa luterilaisia on alle 50% eli he ovat vähemmistö ja tekevät kuten enemmistö sanoo. Aikanaan on mahdollista että kevätjuhlissa lauletaan jokin Allahia ylistävä kesälaulu kaikillle yhteisenä laulunumerona. Minä protestoin silloin sitäkin vastaan, mutta näiden enemmistötyrannian edustajien pitänee opetella uusi biisi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
OTA KANTAA

Kuuluuko Suvivirsi koulun kevätjuhlaan?
Kyllä 93%
Ei 7%
Ääniä 6546

Kansa on siis vahvasti eri mieltä kuin nimimerkki Yläpesä.
Kysymys on aseteltu häpeilemättömän johdattelevasti. Tuohan on tosiasia, sillä niin yleisesti suvivirttä veisataan koulujen kevätjuhlissa, että tällä hetkellä väistämättä kuuluu kevätjuhlien ohjelmistoon.

Yhtä hyvin voitaisiin kysyä onko kurkku vihannes tai pitääkö huoralle maksaa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tiedoksi vielä, että tuon Suvivirren kieltäneen koulun rehtori toimii mm. vapaa-ajattelijoissa ja on muutenkin kovan luokan ateisti.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kysymyksen asetteluhan on jo "puolueellinen" eräällä tapaa, koska se asettaa suuren osan ihmisistä äänestämään siten etteivät he edes ota huomioon toisella tapaa uskovia tai ajattelevia - he siis ajattelevat vain ja ainoastaan itseään. Entäpä jos kysymys olisi aseteltu seuraavalla tavalla:

Muihin uskontokuntiin kuuluville ja uskonnottomille tulisi antaa mahdollisuus poistua tilaisuudesta ennen Suvivirren laulamista:

Kyllä vai Ei.

Mitä veikkaat, millainen olisi ollut tulos?

vlad.

No älä ny jaksa. Sinä näköjään otat kaiken mahdollisen itseesi. Ei tuo sinun kysymyksesi eroa tuosta alkuperäisestä käytännössä ollenkaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No älä ny jaksa. Sinä näköjään otat kaiken mahdollisen itseesi. Ei tuo sinun kysymyksesi eroa tuosta alkuperäisestä käytännössä ollenkaan.

En ota itseeni, koska jos olisit lukenut tarkkaan viestejäni niin huomaisit sen, että en ole kieltämässä Suvivirttä vaan antamassa sellaisille jotka eivät halua sitä syystä tai toisesta laulaa tai osallistua sen kuunteluun poistua paikalta.

Ja jos tarkkaan luet niin kyllä minun kysymyksenasetteluni poikkeaa merkittävällä tavalla alkup. kysymyksenasettelusta, mutta kenties tämä vaatii liikaa tarkkaivaisuutta lukijalta.

vlad.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiedoksi vielä, että tuon Suvivirren kieltäneen koulun rehtori toimii mm. vapaa-ajattelijoissa ja on muutenkin kovan luokan ateisti.

Onko se kielletty? Pitäisikö uskonnollisen/maailmankatsomuksellisen vakaumuksen omaavalta kieltää virkatehtävät koulussa?
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ota itseeni, koska jos olisit lukenut tarkkaan viestejäni niin huomaisit sen, että en ole kieltämässä Suvivirttä vaan antamassa sellaisille jotka eivät halua sitä syystä tai toisesta laulaa tai osallistua sen kuunteluun poistua paikalta.

Ja jos tarkkaan luet niin kyllä minun kysymyksenasetteluni poikkeaa merkittävällä tavalla alkup. kysymyksenasettelusta, mutta kenties tämä vaatii liikaa tarkkaivaisuutta lukijalta.

vlad.

Jaa? Eikös tuo mene sinun mukaasi niin että sopiiko vai ei, vai sopiiko vai ei?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko se kielletty? Pitäisikö uskonnollisen/maailmankatsomuksellisen vakaumuksen omaavalta kieltää virkatehtävät koulussa?

Eipä tietenkään, mutta oma vakaumus ei saisi vaikuttaa koko yhteisön eli koulun toimintaan. Aika outoa, jos rehtori yksin on vastuussa kiellosta. Mikä muuten olisi suhtautumisesi päinvastaisessa tilanteessa eli jos syvästi uskova vaatisi Suvivirren pakolliseksi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Iltalehden keskustelufoorumi

Tuossa vielä keskustelua rehtorin aikaisemmista saavutuksista. Osoittaa, että rehtori ei ole tehtäviensä tasalla muissakaan asioissa.
Linkki ei toimi.

Miksi niputat eri asioita? On ihan toinen asia jos sinulla on jotakin muuta hampaankolossa.

Päätös luikauttaa suvivirsi on koulun johdon päätettävissä oleva asia. Miksi väität että rehtori ei ollut tilanteen tasalla, kun hän on tehnyt päätöksen selkeästi oman toimivaltansa ja hänelle kuuluvan harkintaoikeutensa puitteissa?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Iltalehden keskustelufoorumi

Tuossa vielä keskustelua rehtorin aikaisemmista saavutuksista. Osoittaa, että rehtori ei ole tehtäviensä tasalla muissakaan asioissa.

Tuo linkki ei minnekään vienyt. Suvivirsikeskustelua jaksoin selata sivun, ja sitten rupesi jo vituttamaan liikaa.

Pieni pätkä:

"Miks perskuta niitä rättipersereikiä ja neekereitä sun muita ei kielletä tulemasta mustalla naamalla taikka huivi päässä suomalaiseen kouluun, mutta sitten kun nämä ählämit puhuvat niin koko kansa kuuntelee ja heille annetaan kaikki paremmat vapaudet ja oikeudet... Perseeseen ensinnäkin tommoset kuspää rehtorit ja toisena se komea suvivirsi kaikumaan joka kolkkaan isolla mikrofonilla koulun päättymisen ja kesäloman alkamisen merkiksi!"

Edit: yhtä laadukasta keskustelua toisenkin linkin takana.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Linkki ei toimi.

Miksi niputat eri asioita? On ihan toinen asia jos sinulla on jotakin muuta hampaankolossa.

Päätös luikauttaa suvivirsi on koulun johdon päätettävissä oleva asia. Miksi väität että rehtori ei ollut tilanteen tasalla, kun hän on tehnyt päätöksen selkeästi oman toimivaltansa ja hänelle kuuluvan harkintaoikeutensa puitteissa?

rehtori Satu Honkala - Iltalehden keskustelufoorumi

No tuossa tuo linkki, en ymmärrä miksei se äsken toiminut kunnolla. Näköjään olin laittanut väärän linkin, mutta nyt on oikea linkki, josta voitte ihailla rehtorin loistavaa toimintaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jaa? Eikös tuo mene sinun mukaasi niin että sopiiko vai ei, vai sopiiko vai ei?

Kannattaa ottaa huomioon kysymyksen asettelussa se, että nyt painotetaan sitä asiaa, että on mahdollista ottaa huomioon toistenlainen näkökanta kuin suppea: "Suvivirsi kuuluu kaikille". Minä en mahda sille mitään, jos lukija on niin pösilö, että ei tajua tätä, mutta jos kysymyksen lukee ajatuksella ja sitä pohtii enemmän kuin kaksi sekunttia, niin jokaisen luulisi tajuavan sen, että nyt on vaihtoehtona se, että pakotetaanko kaikki kuuntelemaan Suvivirttä vai annetaanko muulla tavalla uskoville tai uskonnottomille mahdollisuus poistua tilaisuudesta ennen virren laulamista/veisaamista. Ja edelleen, minusta jokaisella on oikeus laulaa se Suvisirsi mutta yhtälailla jokaisella tulee olla oikeus olla kuuntelematta sitä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
rehtori Satu Honkala - Iltalehden keskustelufoorumi

No tuossa tuo linkki, en ymmärrä miksei se äsken toiminut kunnolla. Näköjään olin laittanut väärän linkin, mutta nyt on oikea linkki, josta voitte ihailla rehtorin loistavaa toimintaa.
Nyt toimii.

Mutta mikä on tämän linkkauksesi pointti? Pitääkö siis rehtorin virkauran olla tahraton ja toiminnan herättämättä ristiriitaisia keskusteluja, ennen kuin rehtorilla on jonkinlainen moraalinen oikeus olla lisäämättä suvivirsi koulun kevätjuhlan ohjelmistoon?

Jos rehtori tai ao. koulu on toiminut moitittavasti jossakin muussa yhteydessä, niin avannet sitä varten esimerkiksi oman keskustelunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös