Mainos

Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 631 277
  • 7 263

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en näe tätä asiaa ihan näin vakavaksi. Nähdäkseni lapsille opetetaan ihan kotioloissakin vaikka joulupukista ja tontuista, jotka sitten jossain aikuisuuden vaiheessa ymmärretään ihan höpölöpöksi. Uskonnon opetus on ihan oma keskustelunsa, mutta nähdäkseni todellisuudessa lapsetkin alkavat jossakin vaiheessa ihan itse erkaantua opetuksesta, jota pitävät hölynpölynä. Jos uskonnon opettamista lähdetään muuttamaan niin samalla periaatteella lapsille voisi jättää kertomatta jutut kaikista mielikuvitusolennoista kuten joulupukki. Tätä ei kuitenkaan tehdä, koska se kuuluu meidän kulttuuriperintöömme ja katsotaan osaksi kulttuurin tuntemusta.
Se on jokaisen oma asia mitä lapsilleen kotona opettaa. Joku aivopesee vegaaniksi ja joku toinen taas pekoninsyöjäksi. Kyse onkin siitä minkätyyppistä aivopesua saa harrastaa koulussa.

Käsittääkseni kouluissa ei paljon joulupukista paasata. Ei ainakaan minun aikanani paasattu, jessestä sitten senkin edestä.
 

Tuamas

Jäsen
Tätä ei kuitenkaan tehdä, koska se kuuluu meidän kulttuuriperintöömme ja katsotaan osaksi kulttuurin tuntemusta.

Melkoista tulkintaa.

Ei kulttuuriperintöömme nähdäkseni kuulu se, että lapsena pitäisi koululaitoksen toimesta opettaa uskomaan satuolentoihin.

Näistä satuolennoista ja paimentolaistarinoista voidaan kertoa, mutta niiden esittäminen totuutena lapsille on jotain aivan muuta kuin olennaista osaa kulttuuriperinnöstä tai kulttuurin tuntemuksesta.

Ps. missä oppiaineessa kerrotaan joulupukista totena?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kulttuuriperintöömme nähdäkseni kuulu se, että lapsena pitäisi koululaitoksen toimesta opettaa uskomaan satuolentoihin.

Näistä satuolennoista ja paimentolaistarinoista voidaan kertoa, mutta niiden esittäminen totuutena lapsille on jotain aivan muuta kuin olennaista osaa kulttuuriperinnöstä tai kulttuurin tuntemuksesta.

Ps. missä oppiaineessa kerrotaan joulupukista totena?

Itse en näe lapsia yksinkertaisesti tässä asiassa niin haavoittuvina kuin monet tuovat esille. Lapsi on lapsi, joka uskoo monenlaista, mikä sitten kasvuprosessin aikana vähitellen poistuu ja katoaa, jos katoaa. Mikäli koulussa opetus olisi menneisyydessä onnistunut massakäännyttämään ja kouluttamaan sellaisia lapsia, joita tämä massakäännytys olisi merkittävästi haitannut, niin silloinhan koululaitos olisi jo menneisyydessä epäonnistunut merkittävästi tehtävässään.

Silloin, kun minä olin nuori opetettiin uskontoa ja hoilattiin jeesuksesta jouluna ja Lucia-neidosta vähän ennen. Niistä syntyi rituaaleja, joita odotti sitten aina jouluna ja se aloitti loman ja vapaa-ajan. Itse en kokenut, että tuolla olisi ollut mitään yhteyttä siihen, miksi lopulta aikuisiällä luovuin uskostani ja siirryin toiselta puolelta toiselle. Itse en yksinkertaisesti näe, että asia olisi niin vakava, että sitä varten pitäisi lähteä ruplailemaan opetusohjelmaa tai juhlien sisältöjä. Jos koulun joulujuhlat olisivat olleet täysin uskonnottomia ja täysin vapaita uskonnollisista asioista, en usko että omalla kohdallani lopputulos olisi ollut aikuisiällä mitenkään toinen.

Lapset ovat lapsia. Olen jopa taipuvainen uskomaan, että uskonnollisuuden yliedustuksella koulumaailmassa voi olla juuri vastapäinen vaikutus lapsii eli sen sijaan, että oppi otettaisiin totena vastaan syntyy enemmänkin vahvoja vastareaktiota uskonnon järjettömyydestä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kyse on valinnasta. Aiemmin on valittu uskonnollisuus, ehkä tulevaisuudessa ateismi (kuten Ruotsissa). Nyt eletään jonkinlaista murrosaikaa, jossa jatkuvasti jotkut pahoittavat mielensä ja näitä pitää sitten erikseen palvella viimeisen päälle. Mutta mitään neutraalia tästä ei kyllä saa tekemälläkään, sen varmistavat viimeistään muslimiystävämme.

Tietysti tätä pitää ajatella laajemmassakin kontekstissa. Yhtään uskonnotonta yhteiskuntaa ei tiettävästi ole vielä ollutkaan. Eiköhän Tshekissäkin, joka on ehkä ateistisin maa Euroopassa, ole omat ritualistiset käytäntönsä. Ruotsi on hyvä esimerkki, kaikki tietää fundamentalismin siellä.

Vaikea uskoa että tähän mitään kaikille optimaalista ratkaisua olisikaan. En itsekään kouluaikoina juuri nauttinut hyvin pitkälti pakollisista kirkkomenoista, pl. juuri ne joulunajan tapahtumat. Mutta en kyllä Halla-ahon tapaan pysty nauttimaan tuosta ateistisesta "suvaitsevaisuus"suuntauksestakaan, tuskinpa se on mikään realistinen yhteiskuntamallikaan pitemmän päälle. Samoin kuin jääkiekossa, yksilöpelillä ei pitkälle pötkitä vaan joukkuepeli jyrää. On kertakaikkiaan vaikeaa nähdä muslimienemmistön tullessa tosiasiaksi nykymenon jatkuvan.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyse on valinnasta. Aiemmin on valittu uskonnollisuus, ehkä tulevaisuudessa ateismi (kuten Ruotsissa). Nyt eletään jonkinlaista murrosaikaa, jossa jatkuvasti jotkut pahoittavat mielensä ja näitä pitää sitten erikseen palvella viimeisen päälle. Mutta mitään neutraalia tästä ei kyllä saa tekemälläkään, sen varmistavat viimeistään muslimiystävämme.....

Muslimit ovatkin erittäin hyvä syy, minkä luulisi kristitynkin tajuavan, erottaa valtio ja kirkko, naulata se perustuslakiin niin, että pysyy.

Ruotsissa ei kai mitään virallista ateisimia ole, vaan kirkko ja valito on erossa kuten lähes kaikissa läntisissä sivistysmaissa. Ei uskonnon harjoittamista ole kielletty kuin joissain kommunistimaissa ja en tiedä onko nykyään missän. Muslimimaissa toki väärän uskonnon harjoittaminen voi johtaa pään menetykseen.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Melkoista tulkintaa.

Ei kulttuuriperintöömme nähdäkseni kuulu se, että lapsena pitäisi koululaitoksen toimesta opettaa uskomaan satuolentoihin.

Näistä satuolennoista ja paimentolaistarinoista voidaan kertoa, mutta niiden esittäminen totuutena lapsille on jotain aivan muuta kuin olennaista osaa kulttuuriperinnöstä tai kulttuurin tuntemuksesta.

Ps. missä oppiaineessa kerrotaan joulupukista totena?

Siis kerrotaanko uskonnon tunnilla näitä juttuja muka totena? En mä ainakaan muista omilta kouluvuosiltani tuollaista.

edit. mulla ei ole kyllä mitään käsitystä miksi uskonnon opetus koulussa herättää näin paljon keskustelua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siis kerrotaanko uskonnon tunnilla näitä juttuja muka totena? En mä ainakaan muista omilta kouluvuosiltani tuollaista.
No ei niitä nyt ehdottomana totuutena ainakaan itselleni opetettu, joskin uskonnon Jeesus-juttuja ei oikein tyrmättykään. Opettajalla on varmasti suuri osuus millaiseksi uskontotunnit muotoutuvat.

edit. mulla ei ole kyllä mitään käsitystä miksi uskonnon opetus koulussa herättää näin paljon keskustelua.
Uskonnonopetus herättää keskustelua, koska ko. opetukseen sisältyy ajoittain rippikoulutasoista asiaa, joka on ristiriitainen lainmukaisen tunnustuksettoman opetuksen kanssa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
edit. mulla ei ole kyllä mitään käsitystä miksi uskonnon opetus koulussa herättää näin paljon keskustelua.

Yhteiskunta tuhlaa paukkuja täysin toisarvoisen oppiaineen ylläpitoon. Katsaus eri uskontoihin voitaisiin liittää osaksi historian opintoja. Muuta ei sitten tarvittaisikaan.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en näe tätä asiaa ihan näin vakavaksi. Nähdäkseni lapsille opetetaan ihan kotioloissakin vaikka joulupukista ja tontuista, jotka sitten jossain aikuisuuden vaiheessa ymmärretään ihan höpölöpöksi. Uskonnon opetus on ihan oma keskustelunsa, mutta nähdäkseni todellisuudessa lapsetkin alkavat jossakin vaiheessa ihan itse erkaantua opetuksesta, jota pitävät hölynpölynä. Jos uskonnon opettamista lähdetään muuttamaan niin samalla periaatteella lapsille voisi jättää kertomatta jutut kaikista mielikuvitusolennoista kuten joulupukki. Tätä ei kuitenkaan tehdä, koska se kuuluu meidän kulttuuriperintöömme ja katsotaan osaksi kulttuurin tuntemusta.

Todella erikoinen näkemys. Samalla perusteella niille ipanoille voitaisiin opettaa koulussa ihan mitä tahansa numerologiaa naama peruslukemilla. Täysin poskellaankin olevat asiat kuitenkin "jossain aikuisuuden vaiheessa ymmärretään kuitenkin ihan höpöhöpöksi". Ja vaikka sinuun kuulemma ei ole lainkaan uskontoon kasvatus vaikuttanut, niin kyllä vaan tälläisillä asioilla herkästi on arvaamattomia pitkäkestoisia ja jopa täysin peruuttamattomia vaikutuksia junnujen vasta rakennusvaiheessa olevan maailmankuvan kehittymiseen. Lapset ei tyhjästä pamahda esim. kristityiksi.

Ja toki jos jossain koulussa lapsille opetetaan satuja tosina, esimerkiksi joulupukkia ja tonttuja, niin asiaan pitää ehdottomasti puuttua. Mielikuvitushahmojen käyttäminen osana opetusta ja kasvatusta tai pääsiäisnoitien, joulutonttujen ynnä muiden ottaminen leikkimielisesti osaksi kyseisiä juhlia on tyystin eri asia kuin kyseisten konseptien esittäminen lapsille todellisina juttuina, joihin on ihan ok. pohjata maailmankuvansa ja että niin setäkin tekee. En ymmärrä näitä rinnastuksia.

Ja ylipäätään eihän esimerkiksi jotkut virret ja näytelmät seimineen itsessään ole mitenkään varsinaisesti ongelmallisia. On/olisi varmaan ihan tehokaskin tapa lapsille oppia eri uskonnoista tekemällä näytelmiä niiden pyhien tekstien pohjalta. Mutta kun tähän limittyy kristinuskon dominoiva asema suomessa, kirkon valtionkirkkoasema, kouluissa tapahtuva de fakto tunnustuksellinen uskonnonopetus sekä näiden pelleilyjen pitkät perinteet ja näiden uskontunnustusten "pakollinen" asema osana koulun juhlia, niin totta helvetissä semmoiselle pitää laittaa stoppi.

Puolustuskyvyttömän lapsen indoktrinointi jonkin uskonnon sisään on häpeällistä vaikka suorittajina olisi lapsen omat hyvää tarkoittavat vanhemmat. Mutta se on heidän häpeänsä. Se on täysin anteeksiantamatonta, jos tätä tehdään julkisissa kouluissa. Tai edes millään tapaa käsitellään lapsia esimerkiksi jeesus- tai allah-lapsina yhteiskunnan osalta. Yhtä lailla ei ole valtion asia ei ole aivopestä lapsia pois uskonnosta. Koulujen viestin pitäisi olla, että sulla on oikeus ja mahdollisuus päättää ihan itse mihin uskot. Ammattikasvattajalle lapsen uskonnollisen koskemattomuuden tulisi olla lähtökohtaisesti likimain "pyhä" asia. Nämä ovat toki vaikeita asioita eivätkä rajat ole aina ihan selviä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Siksi opetus olisikin hyvä käydä kulttuurihistoriallisesta vinkkelistä, eikä yrittää kasvattaa lapsista kirkonjäseniä, kuten opetusta monin paikoin tänäkin päivänä toteutetaan. Uskonnon opettaminen sinänsä on täysin turhaa aivopesua, kun ainakin vielä 90-luvulla siinä opeteltiin vain raamatun säkeitä ja tarinoita ulkoa, sekä opetettiin lähestulkoon totena sitä, kuinka Jeesus teki ihmetekoja ja muuta vastaavaa paskaa. Kulttuurihistoriallinen konteksti oli tuosta kaukana ja epäilen, että varsinkin pienemmillä pitäjillä uskonnonopetus on vielä uskontoon kasvattavampaa kuin mitä itselläni oli.
Sama pätee evoluutioteoriaan, sitäkin voitaisiin opettaa kulttuurihistoriallisessa kontekstissa. Vai onko se sittenkin liian lähellä aikaamme... Miksi lapsista yritetään kasvattaa tiedeuskovia? Koska muuta ei esitetä edes mahdollisena on kyse, kuten totesit, aivopesusta. Opetetaan ihmeitä tosiasioina kuten elämän tai universumi(e)n syntymistä itsestään.
Uskonnon opiskelun voisi heivata kokonaan helvettiin (heh) ja siirtää sen kulttuurihistorialliset vaikutukset osaksi historian opetusta. Vaihtoehtoisesti uskonto voitaisiin korvata jollain yleishyödyllisellä tapa & etiikka-opetuksella, jossa sitten käytäisiin myös läpi eri uskontojen piirteitä (kristinuskoa luonnollisesti kulttuurihistoriallisista syistä hieman painottaen), sekä yleishyödyllisiä juttuja, kuten käytöstapoja tai vaikka henkilökohtaisen talouden hallintaa.
Tämä on erinomainen teksti. Kuvastaa täydellisesti (ateistin?) harhakäsitystä uskonnosta. Melkoinen soppa sitä sun tätä, jota voidaan hallita eriyttämällä se erilaisiin oppilokeroihin. Menneisyyden jäänne kuten luolamiesten piirustukset. En ihmettele muslimien invaasiota.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Imaami Anas Hajjar: Virret eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin - Suomenkuvalehti.fi

Joissain päiväkodeissa ja kouluissa on luovuttu Enkeli taivaan -virren laulamisesta ja joulukuvaelman esittämisestä, jotta nämä kristilliset perinteet eivät loukkaisi esimerkiksi islaminuskoisia maahanmuuttajalapsia. Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar, mennäänkö tässä liian pitkälle?

”Muslimien tavoite on, että lapsemme eivät osallistuisi näihin juhliin. Mutta se ei loukkaa meitä, jos kristityt lapset laulavat omia laulujaan. Minun ei ole pakko laulaa sinun laulujasi, sinun ei ole pakko laulaa minun laulujani. Ei voi vaatia, että muun uskoiset tai ateistit osallistuisivat juhliin.”

Jotkut suomalaisvanhemmat ovat huolissaan, että jouluperinteet katoavat, jos virret ja jouluevankeliumi häviävät kouluista. Mitä sanotte heille?

”Tuen täysin heidän oikeuttaan laulaa ja pitää omia juhliaan. En vaadi, että poistetaan joulujuhlat. Mutta täällä on kasvava väestö muslimeja ja muitakin, ja haluaisin meillekin oikeuden pitää omia juhliamme. On sanottu, että kuvaelmat ja virret kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Ei. Ne kuuluvat kristinuskoon. Perinteellä perustellaan sitä, että kaikki osallistuvat juhliin, mutta meidän näkökulmastamme perustelu ei ole täysin paikkansapitävä.”

...

Mutta minäkään en tiedä, mitä siinä Enkeli taivaan -virressä sanotaan.”

Siinä sanotaan muun muassa, että ”nyt Jumalalle kunnia, kun antoi ainoon poikansa”.

”Kunnia Jumalalle on eri asia kuin kunnia Jumalan pojalle. Muslimit uskovat, että Jumalalla ei ole poikaa.”

Eli miten tämä ongelma pitäisi ratkaista?

”Jos yhdessä laulettaviin virsiin otettaisiin vain ne osat, jotka ovat yhteisiä, puhuttaisiin Jumalan ylistämisestä eikä sanottaisi mitään Jumalan pojasta, silloin virressä ei olisi mitään, mikä on vastoin meidän uskontoamme. Kun Jumalaa ylistetään, se on hyvä. Mekin ylistämme Jumalaa.

Muslimijohtajakin sen hyvin ymmärtää missä virsien yhteisessä pakottavassa laulamisessa on kyse: jumalien ylistamisestä eli uskonnonharjoittamisesta.
Pääkaupunkiseudulla on jo kouluja, joissa muslimit ovat enemmistö. Millaisiin joulujuhliin siellä kaikki velvoitetaan osallistumaan (tokihan kristityt nöyrästi toteuttavat tätä enemistötyrannian periaatetta josta he mielellään itse mouhoavat)?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mulla ei ole kyllä mitään käsitystä miksi uskonnon opetus koulussa herättää näin paljon keskustelua.
Edellä on jo ollut puhetta kyseisen opetuksen sisällöstä, mutta vaikka unohdettaisiin se, niin uskonnon opetuksen pelkkä määrä on melko käsittämätön. Uskontoa opetetaan peruskoulussa enemmän kuin esimerkiksi sellaisia aineita kuten historia, yhteiskuntaoppi, fysiikka ja biologia. Tulipa mieleeni aika surullinen ajatus. Kumpaanhan peruskoulussa käytetään enemmän aikaan. Sen opettamiseen, mitä aavikon paimentolaisten myyteissä kerrotaan maailmankaikkeuden, elämän ja ihmislajin synnystä, vai sen opettamiseen, mikä on vallitseva tieteellinen käsitys noista asioista.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kuten edellä nähtiin, tämä koko "keskustelu" aiheesta on täysin vailla järkeä ja tällaisenaan mieletön. Uskonnollista intoilua. Jatkakaa toki.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Kuvastaa täydellisesti (ateistin?) harhakäsitystä uskonnosta.

Ateisti olen kyllä. Kuten sanoin, en halua uskontokasvatusta, eikä se mielestäni ole yleishyödyllistä opettamista. Sen sijaan ainakin itse muistan kouluaikanani, että harmitti, kun buddhalaisuudet, hindulaisuudet, islam, kunfutselaisuus, taolaisuus ja muut käytiin vain pintapuolisesti läpi ja esimerkiksi tärkeänä osana nykypäivän polttavia aiheita olisikin ihan hyvä, että ihmiset tietäisivät vähän, että minkälainen opus se koraani on ja mihin muslimit uskovat muutenkin kuin mainitaan vain nimet Allah ja Muhammed. Sen sijaan jotain helvetin satuja Joonasta valaan sisällä jumpattiin pari kolme kertaa, ettei pääsisi unohtumaan. Minusta uskontoja (huom. monikko) pitäisi opettaa ns. teknisestä näkökulmasta eli objektiivisesti, eikä käännyttäen, kuten sinä ilmeisesti toivot. Toki meidän kulttuurin kehityksessämme suurta roolia näytellyt muinaisjäänne eli kristinusko kuitenkin ansaitsee enemmän jalansijaa ja syvempää tutustumista, jotta voimme omaa historiaamme paremmin ymmärtää.

Edit tähän väliin. Tarkoitan siis nimenomaan tiedon opetusta, enkä hengellistä kasvatusta. Tietää voi vaikka kuinka uskomatta mihinkään satuolentoihin. Se tieto kuitenkin auttaa ymmärtämään sitten historiaa ja joissain maissa myös nykyaikaa, että miksi ihmiset toimivat/ovat toimineet ja miten he sen ovat itselleen perustelleet. Historia oli yksi kiinnostavimmista aiheista koulussa, puhuttiin sitten mistä mantereesta tahansa.

Ja se, että tietää islamista niin sanotut "speksit" vähän paremmin, niin se ei edistä tätä muslimien invaasiota. Sen sijaan karsisi varmasti joitain harhaluuloja, sekä antaa myös islam-kritisoijille myös kättä pidempää argumentointiin, sillä yhtä pilipalia hihhulointia tuokin on kuin kristinuskokin.

Tuosta evoluutioteoriasta tai "tiedeuskovaisuudesta" en sinun kanssasi jaksa jumpata, kun muistaakseni olemme sitä jo tehneet ja aihe on muutenkin ikiliikkuja, jossa hyvin vähän on tähänkään mennessä edetty, enkä usko, että yhteisymmärrystä tulisimme saavuttamaan tälläkään kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Pääkaupunkiseudulla on jo kouluja, joissa muslimit ovat enemmistö. Millaisiin joulujuhliin siellä kaikki velvoitetaan osallistumaan (tokihan kristityt nöyrästi toteuttavat tätä enemistötyrannian periaatetta josta he mielellään itse mouhoavat)?


Jaa-a, mielenkiintoinen kysymys. Mahtavatkohan velvoittaa minkäänlaisiin joulukarkeloihin...

Brunein sulttaani kielsi laittoman joulun juhlinnan vankeuden uhalla (Iltasanomat)


"420 000 asukkaan öljyvaltion ei-muslimit saavat kyllä juhlistaa päivää, mutta heidän pitää tehdä se omissa yhteisöissään ja ilmoittaa asiasta ensin viranomaisille. Esimerkiksi tonttulakkien pitäminen ja joulutervehdysten lähettäminen on kuitenkin kiellettyä."
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Jaa-a, mielenkiintoinen kysymys. Mahtavatkohan velvoittaa minkäänlaisiin joulukarkeloihin...

Brunein sulttaani kielsi laittoman joulun juhlinnan vankeuden uhalla (Iltasanomat)


"420 000 asukkaan öljyvaltion ei-muslimit saavat kyllä juhlistaa päivää, mutta heidän pitää tehdä se omissa yhteisöissään ja ilmoittaa asiasta ensin viranomaisille. Esimerkiksi tonttulakkien pitäminen ja joulutervehdysten lähettäminen on kuitenkin kiellettyä."

Jaa-a. Pitäisiköhän sitä lähettää Brunein sulttaanille joulukortti...
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jaa-a. Pitäisiköhän sitä lähettää Brunein sulttaanille joulukortti...

Näinköhän riittäisi kaukomaan pyllistelyuskovaisella kreationistihihhulilla ymmärrystä tuollaiselle monikulttuurisuuden tuulahdukselle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sama pätee evoluutioteoriaan, sitäkin voitaisiin opettaa kulttuurihistoriallisessa kontekstissa. Vai onko se sittenkin liian lähellä aikaamme... Miksi lapsista yritetään kasvattaa tiedeuskovia?....
Tämä on kai provo. Evolutio on luonnossa tapahtuva ilmiö ja sen voi todeta omilla silmillään. Miksi omiin silmiin uskominen on jotenkin sekotettava uskontoon tai kulttuurihistoriaan. On toki totta, että joskus kun kirkot pitivät valtaa, oli kaltaisillasi ihmisillä sananvaltaa enemmän kuin muilta ja tosiasioilta ummistettiin silmät. Eihän sekään sopinut kun kerrottiin, että maapallo ja planeetat kiertävät aurinkoa, vaikka sen näki omin silmin. Oliko sekin uskontoa, vai onko doktriini vaihtunut? Oskotko muuten, että aurinko on tähti jota maa ja 7 muuta planeettaa kierää?

Onneksi sentään nykyään urpot saavat sanoa julkisesti mielipiteensä, niin ne on helppo tunnistaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"420 000 asukkaan öljyvaltion ei-muslimit saavat kyllä juhlistaa päivää, mutta heidän pitää tehdä se omissa yhteisöissään ja ilmoittaa asiasta ensin viranomaisille. Esimerkiksi tonttulakkien pitäminen ja joulutervehdysten lähettäminen on kuitenkin kiellettyä."

Tätä lienee siis tarjolla Suomessakin aikanaan kun enemmistön asema keikahtaa. Kannattaisi siis ajoissa huolehtia julkisten organisaatioiden katsomusneutraalisuudesta ettei tule tippa linssiin jossain vaiheessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tätä lienee siis tarjolla Suomessakin aikanaan kun enemmistön asema keikahtaa. Kannattaisi siis ajoissa huolehtia julkisten organisaatioiden katsomusneutraalisuudesta ettei tule tippa linssiin jossain vaiheessa.

Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. Ongelma siis ei suinkaan ole maallistunut ev.lut kirkko ja sen oppeihin uskovat, vaan toinen aavikkouskonto, jota hivutetaan Suomeen monikulttuurisuuden ihanuuden nimissä. Samaa skeidaa eri paketissa, vaikkeivät sitä kaikkein junteimmat peräkammarien ateistit näytä ymmärtävänkään.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä on mennyt maailma kamalaksi paikaksi elää. Lapsiakin aivopestään. Onneksi asun maalla niin ei tarvitse ymmärtää näitä kaupunkilaisten huolia.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koko teksti

Kuten sanoin, en näe asiaa niin vakavaksi. Mikäli tämä entisajan opetus olisi jotenkin turmiollista, epäilen, että minullakin olisi asian suhteen mittavampia ongelmia. :) Minun mielestäni perinteet kouluissa ovat ihan jees osana kulttuuria. Uskonnon opetuksen suhteen olen juuri tuolla kannalla, että nimenomaan historiallisesta näkökulmasta opetusta ja uskontojen tuntemisen kautta. Ei mitään "uskonnon opetusta" siinä merkityksessä, että tarkoitus on kaupata tiettyä maailmankuvaa nuorille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös