Sinulla on hieno taito kysyä kysymykset siten, ettei niihin voi vastata kuin haluamallasi tavalla tai leimautuu jankkaajaksi. En koe itse huudelleeni suuna päänä.
Kiitos. Kysymykset onkin tarkoitettu niille, jotka ateisteille ja uskonnottomille, jotka nokkivat kristittyjä parissa jatkiksen ketjussa, mutta voivat olla jopa samaan toisaalla palstalla puolustamassa toisen uskontokunnan edustajia. Tässä on ehkä jokin vahvakin logiikka, mutta epäilen vahvasti, ettei se avaudu minulle koskaan.
Mikään uskonto ei ole saanut mitään hyvää aikaan, eikä kai pahaakaan. Ihmiset uskonnon sisällä ovat. Kirkko pitäisi erottaa valtiosta myös kaikissa islamilaisissa valtioissa. Ehkä olisi hyvä, jos me_viisaat aloitettaisiin.
Tästä olen täysin samaa mieltä, eli täysin eri linjalla kuin palstan kiihkeimmät ateistit.
Mutta olin ymmärtänyt mm. kristillisellä vakaumuksella maahanmuuttoketjuissa haettavan me vastaan muut -asennetta.
Tähän minä en usko alkuunkaan, vaan uskallan väittää, ettei valtaosa maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvista ole edes vakaumuksellisia kristittyjä, vaan heidän vaikuttimensa ovat pikemminkin maallisia.
Ja sitä on vaikea ymmärtää; miksi pitää auttaa kristillistä Pihtiputaan mummoa ensin, jos joku toinen tarvitsee apua enemmän? Ja edelleen, ongelmia on paljon esim. maahanmuutossa.
Minä en usko, että Pihtiputaan mummon kristillisyydellä, uskonnottomuudella tai ateismilla on mitään tekemistä koko asian kanssa.
Voisitko sinä puolestaan kertoa, miksi asioita puetaan vakaumuksen tai vaikkapa maahanmuuttokriittisyyden kaapuun?
Tätä sinun pitää kysyä henkilöltä, joka tekee näin.
Tapahtuuuko jotain pahaa, jos myöntää olevansa rasisti?
Pahasta en tiedä, mutta olen suhteellisen varma, että tällaiseen tarttuisivat innokkaimmat natsi-kortin viljelijät siten, että he toitottaisivat vielä voimakkaammalla äänellä kuinka kaikki maahanmuuttoon ja maahanmuuttopolitikkaan kriittisesti ovat rasisteja.
Silloin ainakin voisi vapautuneesti asettaa mielipiteensä muiden avoimen arvostelun kohteeksi, eikä keskustelua tarvitsisi käydä verhon takana.
Yhtälailla voisi toivoa, että maahanmuuttokrittisyydelle ja uskonnolliselle vakaumukselle rasistisen leiman lyövät asettaisivat mielipiteensä avoimen arvostelun kohteeksi, jotta keskustelu ylipäänsä olisi mahdollista.