mikä järki tässä on?
Kristijumalan tiet ovat tutkimattomat, tule sinäkin uskoon.
mikä järki tässä on?
Kristijumalan tiet ovat tutkimattomat, tule sinäkin uskoon.
Ihan oikeasti: Millä helvetin perusteilla sinä pidät itseäsi edellämainitsemiasi henkilöitä fiksumpana ja asiallisempana kirjoittajana?Ole mikä olet. Ei minua kiinnosta mihin aatteeseen ajattelusi perustuu, vaikka laitankin Li Anderssonin ja Mika Niikon samaan kajahtaneiden laatikkoon.
Ihan oikeasti: Millä helvetin perusteilla sinä pidät itseäsi edellämainitsemiasi henkilöitä fiksumpana ja asiallisempana kirjoittajana?
Huomasin kyllä, että jätit taas suoraan kysymykseen vastaamatta, eli onko kyse samasta aatesisaruudesta?Se, että äärivasemmistolainen jättää vastaamatta kysymykseen ja asettuu tukemaan aatesisartaan, ei ole mikään yllätys, mutta uskovaisen persun puolustaminen yllättää melkoisesti.
Huomasin kyllä, että jätit taas suoraan kysymykseen vastaamatta, eli onko kyse samasta aatesisaruudesta?
Huomasin kyllä, että jätit taas suoraan kysymykseen vastaamatta, eli onko kyse samasta aatesisaruudesta?
Jotenkin itsellä on sellainen kutina, että kirkolla ei tämän maan paras tietojärjestelmäosaaminen ole hallussaan, joten en jaa käsitystäsi etteikö valtio pystyisi tuota tehokkaammin tekemään.
Nuo kaksi mainittua henkilöä ovat yhteen aatteeseen umpisilmäisesti nojaavia ja esimerkkeinä ihan linjassa sen kanssa, kun olen sanonut suhtautuvani samoin kiihkeimpiin ateisteihin ja maallikkosaarnaajiin.
Olen täysin vakuuttunut, että kirjoittamalla kirkon ja valtion erosta vuoden sisällä viestejä tähän ketjuun miltei yhtä paljon kuin me muut yhteensä.
. nostetaan esiin yksi kiihkeiden uskonnottomien viljelmä varsin arkipäiväinen väite "Uskonnot on luotu vallan välineiksi". Saat vapaasti todistaa tämän - ole hyvä.
Siinä yksi esimerkki joka todistaa islamin olevan puhtaasti vallankäytön väline.
Ja luonnollisesti oma mielipiteeni on että kaikki uskonnot tulisi erottaa valtioista ja politiikasta, tosin näin ei tule tapahtumaan ainakaan omana elinaikanani, valitettavasti.
Minä voisin lisätä tuohon käsitykseni, että kaikki muutkin aabrahamilaiset uskonnot ovat olleet vallan välineitä ja tarjonneet myös mahdollisuuden käyttää valtaa väärin, eikä tuota mahdollisuutta ole jätetty käyttämättä. Tämä ei kuitenkaan tee todeksi väitettä, jonka mukaan nämä uskonnot olisi luotu tai syntyneet tätä tarkoitusta varten.
Ja luonnollisesti oma mielipiteeni on että kaikki uskonnot tulisi erottaa valtioista ja politiikasta, tosin näin ei tule tapahtumaan ainakaan omana elinaikanani, valitettavasti.
Minä voisin lisätä tuohon käsitykseni, että kaikki muutkin aabrahamilaiset uskonnot ovat olleet vallan välineitä ja tarjonneet myös mahdollisuuden käyttää valtaa väärin, eikä tuota mahdollisuutta ole jätetty käyttämättä. Tämä ei kuitenkaan tee todeksi väitettä, jonka mukaan nämä uskonnot olisi luotu tai syntyneet tätä tarkoitusta varten.
....
Muuten samaa mieltä, mutta mikäli Spencerin tutkimukset (ja muutaman muun joihin en itse ole perehtynyt) pitävät kutinsa, niin näyttää siltä että islam perustuisi juuri tällaiseen tarkoitukseen. Eikä se juutalaisten maailmanvalloitusjuorukaan aikoinaan tainnut ihan tyhjästä tupsahtaa. En tapaa kuitenkaan kinata asioista joihin en ole vähintään erittäin hyvin perehtynyt, joten odotellaan ja katsellaan.
Islam vaatisi joka tapauksessa jonkinlaisen uskonpuhdistuksen ja järjen äänen jossa todetaan ettei koraani ole mikään Allahin sanelema doktriini, vaan usean kirjoittajan kokoelma josta paketti koostettu. Siis aivan kuten raamatun suhteen on tehty.
Eivät ehkä ole syntyneet, mutta vallanpitäjät ovat nähneet uskonnon hyvänä keinona pitää kansa kurissa ja nuhteessa, joten ovat suosineet uskontoja. Siitähän se juontaa juurensa, että suomessakin uskonnot ovat nimenomaan oikeiston perinteisesti tukemia. Vasemmisto on niitä vastustanut samasta syystä, kirkko on nähty osana kansaa sortavaa koneistoa, mitä se toki on ollutkin.
Anyway, kun ketjussa näyttäisi vallitsevan lähes yksimielisyys siitä, että kirkko on erotettava valtiosta, haluaisin varmentaa vielä yhden asian: kai tämä koskee myös sitä verotusoikeutta?
Jos jokin on ärsyttävämpää kuin ilmeinen kykenemättömyys keskustella asiakysymyksistä yhdistettynä pakonomaiselta vaikuttavaan tarpeeseen vihjailla väärien mielipiteiden esittäjän puoluepoliittisesta kannasta, se on tuollainen ämmämäinen tekopyhä uhriutuminen tismalleen saman asian suhteen.
Anyway, kun ketjussa näyttäisi vallitsevan lähes yksimielisyys siitä, että kirkko on erotettava valtiosta, haluaisin varmentaa vielä yhden asian: kai tämä koskee myös sitä verotusoikeutta?
Verotusoikeuden poistaminen sopii minulle, mutta en näe sitä niin suurta vitutusta aiheuttavana epäkohtana, että yöunet tai mielenterveys olisi vaarassa. Toisaalta en myöskään näe, että verotusoikeuden poiston vaikutukset olisivat pelkästään positiivisia.
Yhtälailla en pidä täysin rehellisenä sellaista väitettä, että verotusoikeuden poisto olisi vain pyytetöntä tasa-arvon tavoittelua, vaan se on politiikkaa ja mikä onkaan tehokkaampi väline aatteellisessa sodassa kuin laittaa tähtäin vastapuolen lompakon kohdalle.
Sen vuoksi tuollaisen asian vastustaminen johtuu vain halusta tehdä kiusaa
Sinänsä tämäkin on minulle ihan se ja sama, saako kirkko verottaa vai maksaisiko jokainen sen maksun itse, mutta jos tuo oikeus kirkolta poistetaan siitäkin huolimatta että kirkko siis siitä valtiolle maksaa, niin mielestäni kaikki muutkin yhdistysmaksujen "automaattiperinnät" pitää poistaa. Kuten nyt vaikkapa ne ay-jäsenmaksut. Tai vaikka eläkemaksut. Jep, niitä ei peri valtio vaan työnantajat suoraan palkasta, mutta ihan yhtä väärin sekin on ja aiheuttaa kuluja joita tuskin kukaan työnantajalle korvaa, ainakaan tietääkseni. Ei muuta kuin kaikki huolehtimaan ihan itse niiden maksuista, niin ilmeisesti tasa-arvo silloin toteutuu.
Jos ihmiset tahtovat liittyä uskontokuntiin, se sopii, mutta en ymmärrä, miksi mm. Suomen kouluissa pidetään yllä meille täysin vieraan (myöhäistä tuontia) uskonnon kulttuuria.
Jos uskontoja on ihan pakko tuputtaa, niin ainakin sitten tasapuolisesti mahdollisimman monia islam mukaan lukien, jotta opin taipaleella olevien mielet eivät muokkaudu kristinuskon suuntaan määrällisen painostuksen vuoksi. Koululaitoksen tarkoitus ei kuitenkaan ole kasvattaa suomalaisista kristittyjä.
Kirkosta pitäisi tehdä helluntaiseurakunta, joka pyörisi niin kuin pyörisi ja jota jäsenet saisivat tukea mielensä mukaan. Yhden uskonnollisen poppoon nostaminen viralliseen asemaan ja kansan uskonnollisen äänen auktoriteetiksi ei ole tätä päivää. Sen kertovat karusti kirkossakäyntitilastotkin. Se on harvojen huvia ja loppuu kohta kokonaan.
Jos tuollainen analogia halutaan tehdä, niin eikö nykysysteemi rinnastuisi lähinnä siihen, että yhden liiton jäsenmaksu perittäisiin työnantajan toimesta, mutta toiseen liittoon se pitäisi maksaa itse? Ja lisäksi niin, että edellisen jäsenmaksua perittäisiin aina koko vuodelta sen mukaan, oliko jäsenenä vuoden alkaessa, ja tuo jäsenmaksu olisi aina automaattisesti ulosottokelpoinen.