Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 618 564
  • 7 275

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Onko mielestäsi niin, että kirkon verotusoikeuden poistaminen ei lisää uskontokuntien välistä tasa-arvoa. Tuntien tapasi keskustella, hauan kyllä/ei vastauksen, lisää sitä tai sitten ei.

Ei

Mikäli, ilmeisesti kannattamasi, kaikkien uskontokuntien verotusoikeus toteutuisi, niin kuka määrittelee mikä on oikea uskontokunta? Olisiko pastafareilla verotusoikeus? Tulisiko myös koulun joulujuhliin joku merirosvoesitys Al Denten kunniaksi?

En ole sanonut kannattavani kaikkien uskontojen verotusoikeutta.

Mikäli lähdetään siitä, että uskonnoilla on erityisoikeuksia, mutta halutaan pitää ne tasa-arvoisina, päädytään kaikkiin typeryyksiin kuten esim. mihin erityisoikeus uskonnollisten päähineiden käyttöö passikuvissa on johtanut.

Eurooppalainen ajokortti jossa uskonnollinen päähine:
http://hatchetmaniac.files.wordpress.com/2013/08/czech-pastafarian.jpg

Täysin järjetöntä touhua. Minulle ei tosin avaudu miten tämä liittyy minuun tai mihinkään kirjoittamaani.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

En ole sanonut kannattavani kaikkien uskontojen verotusoikeutta.

Täysin järjetöntä touhua. Minulle ei tosin avaudu miten tämä liittyy minuun tai mihinkään kirjoittamaani.

Ei se sinuun liitykään, kun näytät kannattavan joko nykytilaa tai muuta epätasa-arvoista järjestelmää, missä kaikilla ei ole samoja oikeuksia.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei se sinuun liitykään, kun näytät kannattavan joko nykytilaa tai muuta epätasa-arvoista järjestelmää, missä kaikilla ei ole samoja oikeuksia.

Mielikuvitus lentää ja käsi hapuilee leimakirvestä? Sinä luulet minun kannattavani jotakin, joka ei ole sinun tasa-arvokäsityksesi mukaista.

Minulle on aivan sama pysytäänkö nykysysteemissä ja veivataanko sitä johonkin uuteen muotoon. Minä en vain lakkaa ihmettelemästä kuinka näissä uskonto ja kirkkoaiheisissa keskusteluissa jaksetaan paasata tasa-arvosta, suvaitsevaisuudesta sun muusta ja samaan hengenvetoon nimitellään vakaumuksellisia henkilöitä ties miksi satukirjauskovaisiksi ja hihhuleiksi, sekä julistetaan oman maailmankatsomuksen erinomaisuutta. Minä suhtaudun aivan samoin tärisevä partaisiin synnistä ja kadotuksesta paasaaviin maallikkosaarnaajiin kuin spagettihirviöistä ja Dawkinsin evankeliumista jauhaviin peräkammaripoikiin.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielikuvitus lentää ja käsi hapuilee leimakirvestä? Sinä luulet minun kannattavani jotakin, joka ei ole sinun tasa-arvokäsityksesi mukaista.
....

Siis kanssasi keskustelu on siksi hankalaa, että tasa-arvokäsityksemme eroavat.

En oikein osaa sanoa miten määrittelet tasa-arvon, mutta itse ajattelen, että se tarkoittaa kaikille yhtenäisiä oikeuksia ja velvollisuuksia riippumatta seikoista kuten rotu, uskonto ja tässä aihepiirissä koko, ikä jne.

Mitä se sinusta tarkoittaa?

Mitä tulee tuohon hihhulointiin, niin onhan se luonnollista, että jos on ateisti niin ei usko vaikkapa nyt raamaattuun ja pistää sen siihen lokeroon mihin se todisteiden valossa kuuluu, niin se on samassa lokerossa Harry Potterin kanssa todenperäisyyden valossa. Ehkä noin yleisessä keskustelussa ei kuitenkaan ole kovin sivistynyttä pilkata uskovaisia satukirjauskovaisiksi, mutta tämä ei ole yleistä keskustelua vaan keskustelua kirkon asemasta. Potterista on tosin ollut lyhyen historiansa aikana melko vähän haittaa viattomille ja sivullisille, mitä ei voi ensinmainitusta sanoa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siis kanssasi keskustelu on siksi hankalaa, että tasa-arvokäsityksemme eroavat.

Tuohon voisi vastata, jos tietäsin millaisen tiedät minun tasa-arvokäsitykseni olevan.

En oikein osaa sanoa miten määrittelet tasa-arvon, mutta itse ajattelen, että se tarkoittaa kaikille yhtenäisiä oikeuksia ja velvollisuuksia riippumatta seikoista kuten rotu, uskonto ja tässä aihepiirissä koko, ikä jne.

Mitä se sinusta tarkoittaa?

Ihan hyvä alku. Minusta tuohon listaan on hyvä muistaa laittaa myös mielipiteen- ,sanan- ja ilmaisunvapaus.

Mitä tulee tuohon hihhulointiin, niin onhan se luonnollista, että jos on ateisti niin ei usko vaikkapa nyt raamaattuun ja pistää sen siihen lokeroon mihin se todisteiden valossa kuuluu, niin se on samassa lokerossa Harry Potterin kanssa todenperäisyyden valossa.

Tottakai se on luonnollista, mutta sitä minä en jaksa ymmärtää, että todisteisiin ja älykkyyteen nojaavat tasa-arvon airueet sortuvat lapselliseen
nimittelyyn - unohtamatta tietenkään siitä spagettihirviöstä jauhamista, joka on todellista hiekkalaatikkotasoa.

Ehkä noin yleisessä keskustelussa ei kuitenkaan ole kovin sivistynyttä pilkata uskovaisia satukirjauskovaisiksi, mutta tämä ei ole yleistä keskustelua vaan keskustelua kirkon asemasta.

Minusta näyttää, että samat nimimerkit ovat äänessä, kun kirkkoa ollaan erottamassa valtiosta muka tasa-arvon nimissä ja toisaalla toitottamassa. uskisten sun muiden hihhuleiden typeryyttä.

Potterista on tosin ollut lyhyen historiansa aikana melko vähän haittaa viattomille ja sivullisille, mitä ei voi ensinmainitusta sanoa.

Ilman uskontoja maailma olisi varmasti erilainen, mutta ainakaan minä en uskalla mennä väittämään, että se olisi jotenkin parempi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä tulee tuohon hihhulointiin, niin onhan se luonnollista, että jos on ateisti niin ei usko vaikkapa nyt raamaattuun ja pistää sen siihen lokeroon mihin se todisteiden valossa kuuluu, niin se on samassa lokerossa Harry Potterin kanssa todenperäisyyden valossa. Ehkä noin yleisessä keskustelussa ei kuitenkaan ole kovin sivistynyttä pilkata uskovaisia satukirjauskovaisiksi, mutta tämä ei ole yleistä keskustelua vaan keskustelua kirkon asemasta. Potterista on tosin ollut lyhyen historiansa aikana melko vähän haittaa viattomille ja sivullisille, mitä ei voi ensinmainitusta sanoa.

En ole yhtään Harry Potter -kirjaa lukenut (olen kyllä nähnyt kolme elokuvaa), ja olen siinä käsityksessä että Harry Potter tai kukaan muukaan kirjan henkilöistä ei ole oikeasti elänyt. Korjaa toki jos olen väärässä. Sen sijaan Raamatussa on lukuisia ihmisiä, jotka ovat ihan tutkitun historian valossakin oikeasti eläneet. Joten haluatko kenties korjata kantaasi siltä osin?
 
Suosikkijoukkue
KK
Ehkä noin yleisessä keskustelussa ei kuitenkaan ole kovin sivistynyttä pilkata uskovaisia satukirjauskovaisiksi, mutta tämä ei ole yleistä keskustelua vaan keskustelua kirkon asemasta. Potterista on tosin ollut lyhyen historiansa aikana melko vähän haittaa viattomille ja sivullisille, mitä ei voi ensinmainitusta sanoa.
Ei uskovaisten haukkuminen mitään järkevää olekaan.
Itselleni esimerkiksi "satukirja" Tuntematon sotilas kuuluu samaan kategoriaan Raamatun kanssa. Molemmat ovat historiaa, mutta värikynää on käytetty molempia kirjoittaessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei uskovaisten haukkuminen mitään järkevää olekaan.

Tästä samaa mieltä oleminen ei tarkoittane automaatisesti sitä, että vastustaisi kirkon ja valtion erottamista. Ei ainakaan minulle, koska kannatan tuon yhteyden purkamista. Siitä millä keinon ja millä kiihkomielellä asiaa tulee ajaa, olen vahvasti eri mieltä äänekkäimmän ateistivähemmistön kanssa. Siinä vaiheessa, kun tarkoitus pyhittää keinot, eikä oma aatteellisuus kestä pienintäkään kritiikkiä tai mennään mielestäni metsään ja pahasti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tästä samaa mieltä oleminen ei tarkoittane automaatisesti sitä, että vastustaisi kirkon ja valtion erottamista. Ei ainakaan minulle, koska kannatan tuon yhteyden purkamista. Siitä millä keinon ja millä kiihkomielellä asiaa tulee ajaa, olen vahvasti eri mieltä äänekkäimmän ateistivähemmistön kanssa. Siinä vaiheessa, kun tarkoitus pyhittää keinot, eikä oma aatteellisuus kestä pienintäkään kritiikkiä tai mennään mielestäni metsään ja pahasti.
Ei todellakaan tarkoita. Olen nääs samoilla linjoilla. Jokainen voi uskoa mihin tahtoo, kuten vaikka Kalevalaan. Tosin Kalevalaan uskovat eivät taida kinua rahaa tai tuputa uskontoaan ainakaan kovin vahvasti muille. Sitä en ole ikinä ymmärtänyt uskonnossa, että miksi sitä pitää tuputtaa muille? Eikö jokainen voisi löytää sen oman juttunsa? Ei mene jakeluun.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tästä samaa mieltä oleminen ei tarkoittane automaatisesti sitä, että vastustaisi kirkon ja valtion erottamista. Ei ainakaan minulle, koska kannatan tuon yhteyden purkamista. Siitä millä keinon ja millä kiihkomielellä asiaa tulee ajaa, olen vahvasti eri mieltä äänekkäimmän ateistivähemmistön kanssa. Siinä vaiheessa, kun tarkoitus pyhittää keinot, eikä oma aatteellisuus kestä pienintäkään kritiikkiä tai mennään mielestäni metsään ja pahasti.


Siis sinä olet kymmenillä viesteilläsi meille tyhmille vasemmistolaisille kiihkomieliateisteille opastamassa, miten metsässä me olemme, kun kannatamme aivan väärin kirkon ja valtion eroa.

Hienoa, että meitä typeryksiä valistat aikaa ja vaivaa säästämättä!

Edit: Annas kun arvaan: Seuraavassa viestissäsi sanot, että älä vääristele, en minä niin sanonut! Mutta minä sanoin ja saat vapaasti lainata sanomisiani missä ja milloin vain.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tästä samaa mieltä oleminen ei tarkoittane automaatisesti sitä, että vastustaisi kirkon ja valtion erottamista. Ei ainakaan minulle, koska kannatan tuon yhteyden purkamista. Siitä millä keinon ja millä kiihkomielellä asiaa tulee ajaa, olen vahvasti eri mieltä äänekkäimmän ateistivähemmistön kanssa.

Sen vielä jotenkin ymmärtää, että oikeasti uskonnolliset ihmiset pahoittavat mielensä Raamatun nimittämisestä satukirjaksi, mutta sinun kohdalla syy jää kyllä melkoiseksi arvoitukseksi, kun mikään uskovainen et muistaakseni ole. Minusta tässä ketjussa on melko hyvässä hengessä heitelty maltillisia leimakirveitä molemmin puolin. Kun me ateistivasurit olemme kuulemma äärivapaa-ajattelijoita, niin mielestäni uskovaisten kutsuminen hihhuleiksi tai satukirjauskovaisiksi ei ole lähtökohtaisesti sen loukkaavampi tai provosoivampi ilmaisu. Mutta toki tietyllä tapaa arvostettavaa, että sinä ei-uskovaisena ihmisenä jaksat tuolla pieteetillä puolustaa uskovaisten argumentteja, näkemyksiä ja oikeuksia. Tuo on nimittäin harvinaista toimintaa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siis sinä olet kymmenillä viesteilläsi meille tyhmille vasemmistolaisille kiihkomieliateisteille opastamassa, miten metsässä me olemme, kun kannatamme aivan väärin kirkon ja valtion eroa.

Hienoa, että meitä typeryksiä valistat aikaa ja vaivaa säästämättä!

Edit: Annas kun arvaan: Seuraavassa viestissäsi sanot, että älä vääristele, en minä niin sanonut! Mutta minä sanoin ja saat vapaasti lainata sanomisiani missä ja milloin vain.

Juuri tästä on kyse. Kiihkomielinen ateisti kestää kritiikkiä yhtä huonosti kuin hurmoshenkisin helluntailaissaarnaaja tai änkyräfeministi. Unohtamatta tietenkään sitä, että toimintatapojen oikeutuksen kyseenalaistaminen tulkitaan itse asian ja arvojen vastustamiseksi.

Tuosta typeryydestä vielä sen verran, että kertooko satukirjauskovaiseksi nimittely älykkyydestä vai typeryydestä?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sitä en ole ikinä ymmärtänyt uskonnossa, että miksi sitä pitää tuputtaa muille? Eikö jokainen voisi löytää sen oman juttunsa? Ei mene jakeluun.

Minkä kukin kokee tuputtamiseksi ja kuinka paljon se vaivaa itse kunkin pääkoppaa on aika henkilökohtainen asia. Jos se nousee oikeaksi vitutuksen aiheeksi, niin silloin ollaan sietokyvyssä aika lähellä sitä sakkia joka toitotaa homosaatiosta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Minkä kukin kokee tuputtamiseksi ja kuinka paljon se vaivaa itse kunkin pääkoppaa on aika henkilökohtainen asia. Jos se nousee oikeaksi vitutuksen aiheeksi, niin silloin ollaan sietokyvyssä aika lähellä sitä sakkia joka toitotaa homosaatiosta.
Kaupungilla lauletaan uskonnollisia lauluja ja jaetaan lehtisiä, tullaan ovien taakse pimpottelemaan ja pyritään sisään juttelemaan. Kyllä tuo minusta menee jo tuputtamiseksi. Ei se minua vaivaa, mutta ymmärrän ihmisiä, joita se vituttaa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mutta toki tietyllä tapaa arvostettavaa, että sinä ei-uskovaisena ihmisenä jaksat tuolla pieteetillä puolustaa uskovaisten argumentteja, näkemyksiä ja oikeuksia. Tuo on nimittäin harvinaista toimintaa.

Minä olen ilmeisesti liian suvaitsevainen ja liberaali näinkin uskonnottomaksi henkilöksi, kun minulle vieraankin maailmankatsomuksen julistaminen tulee sallia ilman, että siitä seuraan välittömästi paskantäyteinen hirmumyrsky.

Ja jotta ei tulisi sellainen kuva, että asettaisin itseäni jalustalle, niin myönnän olleeni harkitusti provosoiva tahallisesti ohi heitettyine leimakirveineni. Tätä tosin on kyllä osin ruokkinut ja pitkittänyt siitä seurannut vastareaktio, jossa minulle on soviteltu ties mitä hihhulin, persun ja homofobikon viittaa. Siltä varalta, että joku tulkitsee edellisen puolusteluksi, niin totean tyylini olleen yhtä syvältä perseestä kuin spagettihirviöstä ja satukirjoista jauhaminen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kun me ateistivasurit olemme kuulemma äärivapaa-ajattelijoita, niin mielestäni uskovaisten kutsuminen hihhuleiksi tai satukirjauskovaisiksi ei ole lähtökohtaisesti sen loukkaavampi tai provosoivampi ilmaisu..

No, tästä minulla on sellainen käsitys, että ääri- tai älyvapaa-ajattelijaksi nimittely on vastareaktio hihhuliletkautuksille. Periaatteessa yhtä nuijaa kumpikin, mutta rähinän aloittajalla on harvemmin oikeus ruikuttaa. Voit tietysti olla sitä mieltä, että asiat ovat edenneet päinvastaisessakin järjestyksessä.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juuri tästä on kyse. Kiihkomielinen ateisti kestää kritiikkiä yhtä huonosti kuin hurmoshenkisin helluntailaissaarnaaja tai änkyräfeministi. Unohtamatta tietenkään sitä, että toimintatapojen oikeutuksen kyseenalaistaminen tulkitaan itse asian ja arvojen vastustamiseksi.

Tuosta typeryydestä vielä sen verran, että kertooko satukirjauskovaiseksi nimittely älykkyydestä vai typeryydestä?

Kestätkö kritiikkiä? Miten se ilmenee?

Minä ilomielin myönnän olevan suvaitsematon äärivasemmistolainen ateisti. Enkä aio sinun satojen vuodatustesi jälkeenkään ideologiaani muuttaa.

Ideologiani on seuraava: KAIKKI uskonnot ovat perseestä ja niitä täytyy vastustaa sata lasissa.

Saa vapasti kritisoida ja heittää päälleni tulta ja tulikiveä. Olkaa hyvät!

Edit: Ateismi on uskonnottomuutta, joten loogisesti hän, joka ei usko mihinkään yliluonnolliseen, ei voi olla uskovainen. Olisi oikeasti hienoa, jos ilmestyisi sanoma, jossa meidän ateistien "totuudet" todistettaisiin vääriksi. Vaikka jeesuksen toinen tuleminen.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luulin, että tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella valtion ja kirkon välisestä suhteesta, mutta nyt tässä on sivutolkulla jankutettu kuka loukkaantuu enemmän ja ensin. Voisiko tälle sinänsä varmaan Suomen kannalta keskeiselle pikkumaisuudelle perustaa ihan oman ketjunsa?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kaupungilla lauletaan uskonnollisia lauluja ja jaetaan lehtisiä, tullaan ovien taakse pimpottelemaan ja pyritään sisään juttelemaan. Kyllä tuo minusta menee jo tuputtamiseksi. Ei se minua vaivaa, mutta ymmärrän ihmisiä, joita se vituttaa.

Eipä tuo vaivaa minuakaan, tosin en ole tuollaiseen juuri törmännyt - etenkään tuohon laukeskeluun ja ovikellon soitteluun. Asematunnelissa kyllä tulee kiinnitettyä huomiota niihin mummohin, jotka seisovat siellä päivästä toiseen Vartiotorni lapasessa. Yksikään heistä ei kyllä ole minulle tuota painotuotetta tyrkyttänyt, mihin saattaa vaikuttaa se, ettei minua habitukseni vuoksi ehkä pidetä kovinkaan potentiaalisena sananjulistajaehdokkaana.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole yhtään Harry Potter -kirjaa lukenut (olen kyllä nähnyt kolme elokuvaa), ja olen siinä käsityksessä että Harry Potter tai kukaan muukaan kirjan henkilöistä ei ole oikeasti elänyt. Korjaa toki jos olen väärässä. Sen sijaan Raamatussa on lukuisia ihmisiä, jotka ovat ihan tutkitun historian valossakin oikeasti eläneet. Joten haluatko kenties korjata kantaasi siltä osin?

No Harry Potterissakin mahdollisesti mainitaan vaikka kuninkaiden ja vastaavien nimiä. Varmaan sijoittuukin, ainakin osoittain, todellisiin paikkoihin kuten vaikka Lontoo tms. En tiedä kun en ole lukenut.

Että sikäli en näe tarvetta kannan korjaamiseen. Tarina pääosin sepitettä ja se, että mainitaan joku Augustus, joka on ollut olemassa, ei tee siitä yhtään todellisempaa kuin mikään muukaan keksitty hahmo.

Jos näin olisi, niin James Bond olisi enemmän totta kuin vaikka Harry Potter, jos Potterin paikatkin olisi keksittyjä. Älytön ajatus.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Luulin, että tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella valtion ja kirkon välisestä suhteesta, mutta nyt tässä on sivutolkulla jankutettu kuka loukkaantuu enemmän ja ensin. Voisiko tälle sinänsä varmaan Suomen kannalta keskeiselle pikkumaisuudelle perustaa ihan oman ketjunsa?
En voi mitään. Faktisesti olet oikeassa. Tämä kymmenien viestien jatkuva pommittaminen vaan alkaa vain vituttaa. Itsekkin haluaisin keskustella valtion/kuntien ja kirkon julkisvallan ja vastuun kysymyksistä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kestätkö kritiikkiä? Miten se ilmenee?

Huutomerkkeinä ja isoina kirjaimina ja suvaitsemattomuutena muita maailmankatsomuksia kohtaan.

Minä ilomielin myönnän olevan suvaitsematon äärivasemmistolainen ateisti. Enkä aio sinun satojen vuodatustesi jälkeenkään ideologiaani muuttaa.

Ole mikä olet. Ei minua kiinnosta mihin aatteeseen ajattelusi perustuu, vaikka laitankin Li Anderssonin ja Mika Niikon samaan kajahtaneiden laatikkoon.


Ideologiani on seuraava: KAIKKI uskonnot ovat perseestä ja niitä täytyy vastustaa sata lasissa.

Minkä tahansa aatteen nimissä tehtäviä vääryyksiä tulee vastustaa sata lasissa. Vasemmistolainen väkivalta ei ole sen parempaa kuin mikään muukaan.

Edit: Ateismi on uskonnottomuutta, joten loogisesti hän, joka ei usko mihinkään yliluonnolliseen, ei voi olla uskovainen. Olisi oikeasti hienoa, jos ilmestyisi sanoma, jossa meidän ateistien "totuudet" todistettaisiin vääriksi. Vaikka jeesuksen toinen tuleminen.

Jos skipataan kokonaan tuo yliluonnollisuus ja nostetaan esiin yksi kiihkeiden uskonnottomien viljelmä varsin arkipäiväinen väite "Uskonnot on luotu vallan välineiksi". Saat vapaasti todistaa tämän - ole hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sitä en ole ikinä ymmärtänyt uskonnossa, että miksi sitä pitää tuputtaa muille?

Kristinuskon lähetyskäsky:

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Matt.28: 16-20
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valtionkirkon lippulaivapalvelu yskii jo.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rippikoulu-jaa-yha-useammalta-kaymatta/3510696

Helsingissä rippikoulun käyvein osuus on vain 60 prosenttia.

"– Helsinkiläisessä koululuokassa saattaa olla jo puolet oppilaista sellaisia, jotka eivät kuulu kirkkoon. Silloin kirkkoon kuuluvilla nuorilla ei ole enää sosiaalista painetta mennä rippikouluun. Se on helppo jättää väliin" sanoo Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan dosentti Kati Niemelä.

"Osallistumisprosentit tulevat laskemaan tulevaisuudessa." Korjaisin tätä laimeaa kannanottoa muotoon "tulevat laskemaan dramaattisesti lähitulevaisuudessa".
 
Suosikkijoukkue
KK
Helsingissä rippikoulun käyvein osuus on vain 60 prosenttia.
Itsehän menin rippileirille Tahkolle laskettelemaan viikoksi. Hintaa taisi mokomalle tulla jotain 2000mk tai jonkin verran alle. Kun ei oikein muista. En olisi muuten mennyt, mutta kun sukulaiset sanoi, etten saa lahjoja, jos en mene. Alkuperäinen idea oli vain pitää rippijuhlat lahjojen toivossa. Esitys torpattiin. Heti ripittäytymisen jälkeen yritin erota kirkosta. Ei onnistunut, koska vanhemmat eivät tähän suostuneet. Tätä en ymmärrä. Itse teen päätöksen, että ripittäydyn, mutta jos haluan erota ko. instituutiosta, joudun pyytämään molemmilta vanhemmilta luvan. Mikä järki tässä on?

edit: ei tainnut protuleirejä olla kun minä olin 15v.

protu.fi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös