Valtion virkamiehenä toimiva uskonnollinen sotilasjohtaja Pekka Särkiö suhtautuu vähätellen uskonnonvapauskysymyksiin armeijassa. Armeijan erinäisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuminen on hänen mielestään vapaaehtoista ja vaihtoehtona on samaan aikaan järjestettyä "eettistä toimintaa". UFOjakin väittää moni ihminen nähneensä. Särkiö ennustaa valtion virkamiehenä pitämässään saarnassa myös keskustelun tulevaa suuntaa:
Kenttäpiispa puuttui suvivirsikiistaan - Kotimaa - Turun Sanomat
Sotilasjohtaja Särkiö viittaa siis kinttaallaan eurooppalaista oikeuskäsitystä uskonnonvapaudesta ja yksityisyydensuojasta, jonka mukaan vakaumuksen julkiseen esittämiseen painostaminen ei käy.
Siffan lempipoliitikko Rosa Meriläinen kävi allekirjoittamassa Yhdenvertainen Suomi-kansalaisaloitteen.
Rosa Meriläisen viesti kirkkoon kuuluville: Yhdenvertaisuuden toteutuminen tarvitsee enemmistön tuen | Yhdenvertainen Suomi
Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen taannoinen ansiokas kannanotto toi julkisuuteen asian, joka ei yllättävää kyllä ole tiedossa kovinkaan monella kouluikäisen vanhemmalla. Itse asian pihvi haluttiin massiivisella suvivirsihysterialla painaa villaisella:
Vapaa-ajattelijat: Neljännes jumalanpalveluksista on koululaisjumalanpalveluksia: Tiedote 14.4.2014 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Tässä muutamia kerättyjä konkreettisia käytäntöjä, joita ei tämän palstan uskisfanaatikkojen mukaan ole enää vuosikymmeniin ollut vain "omaa uskontoa" opettavassa peruskoulussamme:
Keskisuomalaisen kunnan koulussa: Lapsia ruokarukoilutetaan opettajan johdolla ja lausutaan kädet ristittynä yhteen ääneen "Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme. Aamen!" Koulussa on myös säännöllisesti seurakunnan työntekijät pitämässä aamunavauksia ja muutaman kerran vuodessa koko koulu käy kirkossa. Vanhemmilta ei ole kertaakaan kysytty, voivatko lapset osallistua näihin uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Tamperelainen sijainen kertoo: Olin sijaistamassa elämänkatsomustietoa. Rehtori tuli kysymään, onko ok, että ET-oppilaat kuulevat aamunavauksen. Rehtori sanoi myös, että voivathan lapset pistää sormet korviin, jos eivät halua kuunnella aamunavausta. Sijaisen mielestä seurakunnan edustajan pitämä aamunavaus oli selvästi uskonnon harjoittamista.
Pitkän uran tehnyt opettaja kertoo: Kaikissa yli kolmessakymmenessä peruskoulun 0-6 luokkien kouluissa, joissa olen ollut opettajana Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa, luetaan joka päivä ruokarukous, pidetään useammin kuin kerran viikossa uskonnollinen aamunavaus, johon liittyy rukous tai virsi, sekä lisäksi kuunnellaan seurakunnan aamunavaus vaihtelevin välein kaikkine rukouksineen yms.
Turun Yliopiston Rauman normaalikoulussa, jossa opettajaksi opiskelevat suorittavat harjoitteluaan, on eräissä luokissa käytäntönä, että ennen ruokailuun lähtöä lausutaan opettajan johdolla ruokarukous.
Pirkanmaalaisessa kunnassa pyydetään uskonnottomia perheitä pitämään lapset kotona niinä päivinä kun muut lapset osallistuvat seurakunnan pikkukirkkoon.
Eteläsuomalaisessa kunnassa osa alaluokille tarkoitetusta iltapäivätoiminnasta
hankitaan ostopalveluna paikalliselta seurakunnalta. Seurakunnan edustajat ruokarukoiluttavat lapsia välipalaa jaettaessa.
Vanhemman kommentti: Ruokarukous on yksi toistuva esimerkki Rovaniemen kouluista.
Linkin takaa löytyy lukiolainen Sofia Nykäsen juttu omista kokemuksistaan Kouvolan Yhteiskoulussa: Eristetty uskonnoton VA2013/4s6-7 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Vapaa-ajattelijat: Uskonnon harjoittaminen on todellisuutta suomalaisissa kouluissa - kokosimme esimerkkejä: Tiedote 28.3.2014 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Koulujen lisäksi tänä keväänä Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia on käynnistänyt tutkimuksen päiväkodeissa järjestettävien uskonnollisten tilaisuuksien laillisuudesta. Kirkon asearsenaalissa siirrytään käyttämään menetelmiä yhä nuorempiin. Uskonnolliset diilerit norkoilevat päiväkotien porteilla odottelemassa uhrejaan.
Päiväkotien uskonnolliset tilaisuudet tutkitaan - Päiväkodit - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Perussuomalaisten heterogeenista suhtautumista valtiokirkkoon ja perinneluterilaisuuden valtiojohtoisuuteen kuvailee Jussi Halla-aho: Hallis pitää kirkon ja valtion muodollisen yhteyden katkeamista välttämättömänä kehityskulkuna. Hän ei pidä asiaa erityisen hoputtamisen arvoisena, mutta uskoo eron selkiyttävän tilannetta.
Hesari kokosi yhteen saamaansa suvivirren puolustuspataljoonan kommentteja. Niistä välittyy vihamielinen nurkkapatrioottinen tunkkainen tuoksu. HS kävi läpi kaikki yli sata kansalaiskirjettä, jotka oikeuskanslerinvirasto on saanut Puumalaisen ratkaisusta. Monessa suhtaudutaan hyvin kielteisesti maahanmuuttajiin ja muihin vähemmistöihin. Kirjeet sisältävät myös henkilökohtaisuuksiin meneviä solvauksia.
"Kuuluuko tällainen mietiskely sun toimenkuvaasi?" - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Suvivirsi aiheutti palautetulvan - Suvivirsi - Kotimaa - Helsingin Sanomat
"– Arvelen, että uskonnon vastustajat nostavat seuraavaksi esille sen, että valintatilanteessa vakaumus uhkaa paljastua. Siksi pitäisi jättää jäljelle pelkkä uskonnoton vaihtoehto. Ei kai kuitenkaan ole pakko hiljaa ojentaa kätensä, antaa toisen vyöttää itsensä, ja mennä sinne, minne emme tahdo. Hyvästä on pidettävä kiinni"
Kenttäpiispa puuttui suvivirsikiistaan - Kotimaa - Turun Sanomat
Sotilasjohtaja Särkiö viittaa siis kinttaallaan eurooppalaista oikeuskäsitystä uskonnonvapaudesta ja yksityisyydensuojasta, jonka mukaan vakaumuksen julkiseen esittämiseen painostaminen ei käy.
Siffan lempipoliitikko Rosa Meriläinen kävi allekirjoittamassa Yhdenvertainen Suomi-kansalaisaloitteen.
"Kaikkia ihmisiä tulisi kohdella Suomessa yhdenvertaisesti ja syrjimättä heidän uskonnollisesta tai uskonnottomasta vakaumuksestaan riippumatta. Valtion tulee olla puolueeton suhteessa uskontoihin, ja uskonto tai vakaumus on saatava pitää yksityisasiana. Nyky-Suomessa varsinkin evankelis-luterilaisella kirkolla on lukuisia valtionkirkollisia etuoikeuksia suhteessa muihin uskontoihin ja uskonnottomiin katsomuksiin.
Kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö, eli sen katsotaan olevan osa julkista valtaa. Kirkon etuoikeudet loukkaavat uskonnottomien ja toisuskoisten ihmisoikeuksia. Kirkolta on poistettava valtionkirkollinen ja julkisoikeudellinen erityisasema, jotta kaikkia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti vakaumuksesta riippumatta. Tämän toteuttaminen edellyttää monien lakien muuttamista, myös perustuslain."
Kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö, eli sen katsotaan olevan osa julkista valtaa. Kirkon etuoikeudet loukkaavat uskonnottomien ja toisuskoisten ihmisoikeuksia. Kirkolta on poistettava valtionkirkollinen ja julkisoikeudellinen erityisasema, jotta kaikkia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti vakaumuksesta riippumatta. Tämän toteuttaminen edellyttää monien lakien muuttamista, myös perustuslain."
Rosa Meriläisen viesti kirkkoon kuuluville: Yhdenvertaisuuden toteutuminen tarvitsee enemmistön tuen | Yhdenvertainen Suomi
Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen taannoinen ansiokas kannanotto toi julkisuuteen asian, joka ei yllättävää kyllä ole tiedossa kovinkaan monella kouluikäisen vanhemmalla. Itse asian pihvi haluttiin massiivisella suvivirsihysterialla painaa villaisella:
"Koulussa tapahtuva uskonnonharjoitus ei rajoitu vain kevät- ja joulujuhliin, vaan suurimmassa osassa kouluja on lukuvuoden aikana valtava määrä muuta uskonnonharjoitusta, jopa viikoittain tai päivittäin. Median ja suuren yleisön mielenkiinto on keskittynyt perheille näkyvimpään osaan uskonnonharjoitusta ja unohtanut koululaisten arjen.
“2010-luvun Suomessa on edelleen suuri määrä kouluja, joissa opettajan johdolla luetaan yhdessä joka ikinen päivä ruokarukous, ja suurimmassa osassa kuullaan viikoittain jumalansanaa seurakunnan päivänavauksissa”, kertoo Laura Mäntysalo et-opetus.fi-palvelusta. “Useimmissa kouluissa lukuvuoden aikana käydään koululaisjumalanpalveluksissa useita kertoja, tarjotaan tilat ja yleisö käännytykselle erilaisten esiintymisten muodossa ja tehdään huomattava osuus retkistä seurakunnan tapahtumiin”, hän jatkaa.
"
Koulujen uskonto on kirkon toiminnasta yllättävän suuri osa: Vuonna 2012 koululaisjumalanpalveluksiin osallistui noin miljoona ihmistä, tavallisiin jumalanpalveluksiin osallistuttiin 3 500 000 kertaa. Näin ollen joka neljäs jumalanpalveluksiin osallistuja on peruskoulun ja muiden oppilaitosten järjestämässä tilaisuudessa - vaikka vain kymmenesosa kansasta on koululaisia."
“2010-luvun Suomessa on edelleen suuri määrä kouluja, joissa opettajan johdolla luetaan yhdessä joka ikinen päivä ruokarukous, ja suurimmassa osassa kuullaan viikoittain jumalansanaa seurakunnan päivänavauksissa”, kertoo Laura Mäntysalo et-opetus.fi-palvelusta. “Useimmissa kouluissa lukuvuoden aikana käydään koululaisjumalanpalveluksissa useita kertoja, tarjotaan tilat ja yleisö käännytykselle erilaisten esiintymisten muodossa ja tehdään huomattava osuus retkistä seurakunnan tapahtumiin”, hän jatkaa.
"
Koulujen uskonto on kirkon toiminnasta yllättävän suuri osa: Vuonna 2012 koululaisjumalanpalveluksiin osallistui noin miljoona ihmistä, tavallisiin jumalanpalveluksiin osallistuttiin 3 500 000 kertaa. Näin ollen joka neljäs jumalanpalveluksiin osallistuja on peruskoulun ja muiden oppilaitosten järjestämässä tilaisuudessa - vaikka vain kymmenesosa kansasta on koululaisia."
Vapaa-ajattelijat: Neljännes jumalanpalveluksista on koululaisjumalanpalveluksia: Tiedote 14.4.2014 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Tässä muutamia kerättyjä konkreettisia käytäntöjä, joita ei tämän palstan uskisfanaatikkojen mukaan ole enää vuosikymmeniin ollut vain "omaa uskontoa" opettavassa peruskoulussamme:
Keskisuomalaisen kunnan koulussa: Lapsia ruokarukoilutetaan opettajan johdolla ja lausutaan kädet ristittynä yhteen ääneen "Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme. Aamen!" Koulussa on myös säännöllisesti seurakunnan työntekijät pitämässä aamunavauksia ja muutaman kerran vuodessa koko koulu käy kirkossa. Vanhemmilta ei ole kertaakaan kysytty, voivatko lapset osallistua näihin uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Tamperelainen sijainen kertoo: Olin sijaistamassa elämänkatsomustietoa. Rehtori tuli kysymään, onko ok, että ET-oppilaat kuulevat aamunavauksen. Rehtori sanoi myös, että voivathan lapset pistää sormet korviin, jos eivät halua kuunnella aamunavausta. Sijaisen mielestä seurakunnan edustajan pitämä aamunavaus oli selvästi uskonnon harjoittamista.
Pitkän uran tehnyt opettaja kertoo: Kaikissa yli kolmessakymmenessä peruskoulun 0-6 luokkien kouluissa, joissa olen ollut opettajana Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa, luetaan joka päivä ruokarukous, pidetään useammin kuin kerran viikossa uskonnollinen aamunavaus, johon liittyy rukous tai virsi, sekä lisäksi kuunnellaan seurakunnan aamunavaus vaihtelevin välein kaikkine rukouksineen yms.
Turun Yliopiston Rauman normaalikoulussa, jossa opettajaksi opiskelevat suorittavat harjoitteluaan, on eräissä luokissa käytäntönä, että ennen ruokailuun lähtöä lausutaan opettajan johdolla ruokarukous.
Pirkanmaalaisessa kunnassa pyydetään uskonnottomia perheitä pitämään lapset kotona niinä päivinä kun muut lapset osallistuvat seurakunnan pikkukirkkoon.
Eteläsuomalaisessa kunnassa osa alaluokille tarkoitetusta iltapäivätoiminnasta
hankitaan ostopalveluna paikalliselta seurakunnalta. Seurakunnan edustajat ruokarukoiluttavat lapsia välipalaa jaettaessa.
Vanhemman kommentti: Ruokarukous on yksi toistuva esimerkki Rovaniemen kouluista.
Linkin takaa löytyy lukiolainen Sofia Nykäsen juttu omista kokemuksistaan Kouvolan Yhteiskoulussa: Eristetty uskonnoton VA2013/4s6-7 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Vapaa-ajattelijat: Uskonnon harjoittaminen on todellisuutta suomalaisissa kouluissa - kokosimme esimerkkejä: Tiedote 28.3.2014 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Koulujen lisäksi tänä keväänä Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia on käynnistänyt tutkimuksen päiväkodeissa järjestettävien uskonnollisten tilaisuuksien laillisuudesta. Kirkon asearsenaalissa siirrytään käyttämään menetelmiä yhä nuorempiin. Uskonnolliset diilerit norkoilevat päiväkotien porteilla odottelemassa uhrejaan.
Päiväkotien uskonnolliset tilaisuudet tutkitaan - Päiväkodit - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Perussuomalaisten heterogeenista suhtautumista valtiokirkkoon ja perinneluterilaisuuden valtiojohtoisuuteen kuvailee Jussi Halla-aho: Hallis pitää kirkon ja valtion muodollisen yhteyden katkeamista välttämättömänä kehityskulkuna. Hän ei pidä asiaa erityisen hoputtamisen arvoisena, mutta uskoo eron selkiyttävän tilannetta.
"- Tämä on myös verotuskysymys. Pidän ymmärrettävänä kritiikkiä siitä, että yhteisöt ja yritykset kuuluvat verotusoikeuden piiriin riippumatta siitä mikä niiden oma suhde on kirkkoon, Halla-aho sanoo.
- Olen mitä suurimmassa määrin tapaluterilainen. Minun mielestäni uskonasiat ovat yksityisiä asioita. Edustan sitä koulukuntaa, että kirkon pitäisi toimintansa itsenäisyyden varmistamiseksi olla myös juridisesti ja muodollisesti itsenäinen."
(Kotimaa24.fi)- Olen mitä suurimmassa määrin tapaluterilainen. Minun mielestäni uskonasiat ovat yksityisiä asioita. Edustan sitä koulukuntaa, että kirkon pitäisi toimintansa itsenäisyyden varmistamiseksi olla myös juridisesti ja muodollisesti itsenäinen."
Hesari kokosi yhteen saamaansa suvivirren puolustuspataljoonan kommentteja. Niistä välittyy vihamielinen nurkkapatrioottinen tunkkainen tuoksu. HS kävi läpi kaikki yli sata kansalaiskirjettä, jotka oikeuskanslerinvirasto on saanut Puumalaisen ratkaisusta. Monessa suhtaudutaan hyvin kielteisesti maahanmuuttajiin ja muihin vähemmistöihin. Kirjeet sisältävät myös henkilökohtaisuuksiin meneviä solvauksia.
"Kuuluuko tällainen mietiskely sun toimenkuvaasi?" - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Suvivirsi aiheutti palautetulvan - Suvivirsi - Kotimaa - Helsingin Sanomat