Olen yhtään sivua lukenut, mutta ei sattunut silmään.
?? Tai et ole vaivautunut lukemaan?
Aika monta kertaa nää asiat on tässä ketjussa olleet esillä.
Laman seurauksena yhteisöverotuot on romahtaneet, ja väliaikaisesta korotuksesta (1,6->2,3%) huolimatta muutamana viimevuotena yhteisöverot ei ole kattaneet haitaustoimen kuluja.. mutta jos asiaa tarkastelee yhtään pitemmällä aikavälillä ja aukasee lukuja, on hautaustoimi rahastusautomaatti kirkolle (muutenhan kirkko ilomielin luopuis monopolistaan).
Ennen vuotta 2002 Kirkot rahasti kirkkoon kuulumattomia hautauspalveluista, mutta tämä muutettiin, niin jostain syystä kirkon hautaustoimen menot kasvoivat 92% vuodesta 2003 vuoteen 2007, vaikka kuolleiden määrässä ei tapahtunut muutosta. vuonna 2003 hautaustoimen kustannukset olivat noin 53M euroa, josta ne nousivat jo seuraavana vuonna 78M euroon. Vuonna 2007 kustannukset olivat jo 102M euroa ja 2012 117M euroa. Kymmenessä vuodessa kustannukset kasvoivat siis lähes 116% elinkustannusindeksin noustua samassa ajassa 19%.
Miksi sama rahamäärä, joka riitti vallan hyvin vuonna 2003 kattamaan kustannukset, ei nyt enää riitäkään, vaan vaaditaan yli kaksinkertasesti enemmän rahaa? hmmm.. ettei vaan meitä (valtiota) kusetettas…
Valtiovarainministeriön työryhmä antoi jo vuonna 2002 ehdotuksen yhteisövero-osuuden korvaamisesta kustannusperusteisella, indeksiin sidotulla valtionavulla. Tämä ehdotus ei vaan toteutunut, koska …niin koska??
Samana vuonna 2002 kirkkohallituksen antamien ohjeiden mukaan hautaustoimelle vyörytettiin mm. hallinnon ja kiinteistöjen kustannuksia, perusteena kustannusten kohdentaminen todellisen toiminnan mukaan.
Esimerkkinä toimintatapa, jossa seurakunnat velvoitetaan kohdentamaan mm. siunauskappeleiden kiinteistökulut ja poistot hautaustoimelle, vaikka monissa seurakunnissa näitä kappeleita saavat käyttää ainoastaan kirkon jäsenet. Kappeleiden käyttäjiksi eivät uskonnottomat tai toisuskoiset kelpaa, mutta epäsuoriksi maksajiksi kyllä.
Sama tilanne on kirkkojen käytössä uskonnollisiin siunaustilaisuuksiin. Ohjeiden mukaan kirkon käytöstä peritään sisäistä vuokraa, joka kohdennetaan hautaustoimelle siinä suhteessa, kuinka monta tilaisuutta on kirkossa järjestetty. Kirkkohallituksen yleiskirjeessä on oikein esimerkin avulla näytetty, kuinka 50 hautaan siunaamista kirkon 290 käyttökerrasta mahdollistaa kirkkorakennuksen kustannuksista 17% siivun vyöryttämisen yhteisöveroista maksettavalle hautaustoimelle.
Näin kirkko on siis viime vuosikymmenen aikana paisutellut hautaustoimen kustannuksia mm. siirtämällä sinne uskonnonharjoittamiseen tarkoitettujen tilojen kustannuksia.
Helsingissä jossa yhteisöveron keräys on eniten kirkkoon kuulumattomien pussista (40% ei kuulu verotusoikeudellisiin kirkkoihin) vuonna 2012 Helsingin seurakunnat sai yhteisöveroista 16 miljoonaa euroa, josta veronkeräämisestä maksettiin Valtiolle 2 miljoonaa. Näin yhteisöveroa maksoivat Kirkon jäsenet 9,6 miljoonaa ja kirkkoon kulumattomat 6,4 miljoonaa. Sitten Valtiolle parimiljoonaa takas veronkeräämiskuluina, josta siis Kirkkoon kuulumattomat maksoi 800 000€ ylimääräisestä byrokratiasta, joihin heillä ei ole osaa eikä arpaa.
Kirkonkirjojen pitäminen kustansi 4 miljoonaa… siis se, että väestörekisterikeskus tekee työt ja toimittaa tiedot Kirkolle, siitä ilosta kirkkoon kuulumattomat maksavat 1,6 miljoonaa yhteisöveroina Helsingissä.
Hautaustoimi ja väestökirjanpito olisi taatusti halvempaa yhteiskunnalle jos siinä ei tarvittaisi ylläpitää sivussa seremoniallisia palveluja. Näitä seremoniallisia palveluja vois sitten ostaa kukin halunsa mukaan.
Ja siihen diakoniatyöhön menee alle 10% kirkon menoista kun reilusti yli puolet menee palvontamenoihin ym. Oisko se sittenkin tehkkaampaa rahan kanavoimista sosiaalityöhön, jos siinä sivussa ei ylläpidettäs palvontamenoja?