Nykyäänkin kirkko siunaa ostoskeskuksia, työpaikkoja tai mitä vaan, joten ei liene mikään käytännön ongelma ulottaa siunaamiset myös avioliittoihin.
Sulla menee tosi hellyyttävästi aina ortodoksikirkko ja ev.lut.kirkko sekaisin teksteissäsi silloin, kun se edes jotenkin omaan agendaasi kelpaa. Välillä myös niputat kristillisen kirkon kaikki eri oppisuunnat yhdeksi ja samaksi kristikirkoksi ja välillä taas puhut kaikista oppisuunnista oikein korostetun eriarvoisesti. Siis tokihan teet tuon kaiken ihan tarkoituksella, en pienimmässäkään määrin vihjaa että et asioista oikeasti tietäisi, mutta ihmettelen kyllä tuota lapsellista käytöstäsi.
Toisekseen jos sä edes haluat minkäänlaista järkevää keskustelua näistä asioista, niin voisit edes yrittää olla fiksu. En toki kyllä ole ollenkaan varma, että onko tarkoituksesi edes saada mitään järkevää keskustelua asioista, vaan ainoastaan käydä silloin tällöin hieman provoamassa? Joka tapauksessa jos kritisoit valtiokirkkoa ja haluat tehdä sen järjellisesti ja fiksusti, niin kritisoi ev.lut.kirkkoa. Älä ortodokseja, vaikka nekin periaatteessa valtiokirkko ovatkin. Periaatteessa siksi, että ortodokseja ei tälläkään hetkellä kiinnosta vittujakaan joku naispappeus, eikä se ole heille minkäänlainen ongelma, koska sitä ei heillä ole eikä tule. Olkoon laki mikä tahansa, niin ei se vaikuta heihin tälläkään hetkellä ja valtiokin näyttää sen hyväksyvän. Samoin tuo ostoskeskusten ja vaikka autojen siunaaminen, ei kuulu ev.lut.kirkon hommiin vaikka ehkä joku satunnainen hiippari sellaista saattaakin tehdä ev.lut.kirkon nimissä. Se ei silti kuulu millään tavalla ev.lut.kirkon oppeihin.
Mäkinen ja muut kristihurahtaneet kuvittelevat että avioliitto on kristillinen keksintö ja ennen nasaretilaistarinoita ihmiset pariutuivat eläinten tapaan sattumanvaraisesti. Avioliitto on kautta maailmanhistorian useimmissa kulttuureissa itsenäisesti muodostunut juridis-taloudellinen sopimusjärjestelmä. Kristikirkon kidnappausyritystä ei pidä käsitellä silkkihansikkain.
Tässä olet muuten aivan totaalisen väärässä, ehkäpä taas tahallisesti. Nimittäin kukaan ev.lut.kirkossa ei kuvittele, että avioliitto instituutiona tai juridis-taloudellisena sopimusjärjestelmänä olisi mitenkään kristillisen kirkon keksintö. Ei sinne päinkään. Ev.lut.kirkon mielestä avioliitto ei ole edes sakramentti, kuten varmasti hyvin tiedät, ja varmasti hyvin myös tiedät että mitä se sitten tarkoittaa. Avioliittoon vihkiminen ei ole ev.lut.kirkolle mikään muu kuin yhteiskunnallinen seremonia. Tämän parin siunaaminen taas on vain ja ainoastaan kirkollinen asia. Ja se olisi ongelma niiden homoseksuaalinen kohdalla, koska ei kirkko voi siunata syntiä.
Kun me olemme ketjussa nimeltä Kirkko eroon valtiosta, ja se valtio tarkoittaa Suomea, niin on aivan sama mitkä ovat esimerkiksi katolisen kirkon oppisuunnat ja käytännöt tai miten asioita tehdään vaikkapa anglikaanisessa kirkossa. Ortodoksienkaan tavoilla ei Suomessa ole mitään merkitystä valtiokirkon kannalta, vaikka sillä joku reilut 60 000 jäsentä onkin. Jos ortodoksit joutuvat joskus tilanteen eteen, että heidän pitää muuttaa käytäntöjään tai luopua erikoisasemastaan, niin heille ei tuota pienintäkään ongelmaa luopua siitä erikoisasemasta, sitä ei tarvitse edes miettiä. Joten kun Suomessa kuuluu n. 4 miljoonaa ihmistä ev.lut.kirkkoon, niin ev.lut.kirkko ja sen käytännöt ovat ainut asia, joilla on merkitystä tässä ketjussa käydyssä keskustelussa.