Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 628 608
  • 7 275

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllä, myös maistraatissa on voinut purjehtia avioliiton satamaan. Mielikuvana ja terminä avioliitto pitää sisällään kuitenkin hyvinkin uskonnollisen arvolatauksen kristillisessä maailmassa. Suomi on tässä suhteessa sieltä maallistuneimmasta päästä.

En koe Yläpesän kommentin siitä, että "kirkko kidnappaisi avioliiton" olevan kovinkaan osunut, miltään kantilta katsottuna.

En nyt oikein tajua mitä haet tällä. Mäkinen ehdotti, että kirkon ulkopuolella solmittavia liittoja aletaan kutsua siviililiitoksi, mutta kirkossa solmittavat liitot ovat avioliittoja. Eikö tuo nyt ideana nimenomaan ole termin "kidnappaamista" pelkästään omaan käyttöön? Kun tähän mennessä myös maistraatti on kuitenkin voinut vihkiä avioliittoon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En nyt oikein tajua mitä haet tällä. Mäkinen ehdotti, että kirkon ulkopuolella solmittavia liittoja aletaan kutsua siviililiitoksi, mutta kirkossa solmittavat liitot ovat avioliittoja. Eikö tuo nyt ideana nimenomaan ole termin "kidnappaamista" pelkästään omaan käyttöön? Kun tähän mennessä myös maistraatti on kuitenkin voinut vihkiä avioliittoon.

Joo, oma luetun ymmärtämiseni petti, näin toki asia on.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Esimerkiksi Mutta jotta tämä keskustelu nyt palaisi otsikon aiheen mukaiseksi, niin..
Minulle sopii mainiosti, että lopetetaan persuista puhuminen. Miksi siiihen edes piti lähteä?


kysäisen, että pitääkö sinun mielestäsi kirkko ja valtio erottaa toisistaan? Ja perustelut olisi mukava myös kuulla.

Kyllä, välittömästi. Kirkon niskoille on sälytetty turhaan sellaisia yhteiskunnallisia tehtäviä, jotka kuuluisivat valtiolle tai kunnille. Lisäksi näiden tehtävien hoitoon yhteisöverosta lohkaistu avustus ei kata velvoitteiden hoidosta seurakunnille aiheutuvia kustannuksia. Edellisestä seuraa, että kirkollisveroa maksavat kustantavat palveluita myös kirkkoon kuulumattomile.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Toisin sanoen kirkko kidnappaisi avioliiton. Miksi kirkko ei alkaisi nimittää omaa uskonnollista oikeaoppista parisuhdetta vaikka siunausliitoksi? Jumalan liitoksi? Tosin, eronneitahan ei sitten taas voisikaan siunata uudestaan avioon koska äh.

Keneltä kirkko avioliiton nappasi? Onko kuitenkin niin, että liitosta käytettävä nimitys on se suurin ihmisoikeusloukkaus? Minusta alkaa vaikuttaa siltä, että termeistä tappelu on pääasia ja tavoitteena kirkon kyykyttäminen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tä? Ei kirkolla ole mitään etuoikeutta ollut avioliitto-termiin. Kyllä maistraatissakin naimisiin menneet parit on ihan avioliittoon vihitty eikä mihinkään helvetin siviililiittoon. Näin ainakin siis Suomessa.

Väärin, ainakin Suomessa.

Maistraatti suoritaa parin siviilivihkimisen, jonka jälkeen vihittyjen siviilisääty naimisissa, ei avioliitossa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei se ole mihinkään muuttanut. Siis Kirkon aseman kysymys tasa-arvoasiana. Se, miten joku vasemmisto siihen suhtautuu tai millä argumenteilla ne sitä ajaa voi olla muuttunut, mutta eihän se itse asiaan mitään vaikuta.. tai ainakaan pitäisi.

Mikä saa sinut vastaamaan floikkarille henkilökohtaisesti esittämääni kysymykseen?



Vai vastustatko sinä Kirkon ja Valtion eroa

Olemme keskustelleet tästä aiemminkin ja olen kertonut että en vastusta kirkon ja valtion erottamista - päinvastoin.

... siksi, että sen eron kannalla on sinusta vastenmielisiä visvoja?

Vaikka vastustaisin, niin en pystyisi vastaamaan, koska en tiedä mitä/keitä visvat ovat.

Vai siksi, että Kirkon ja Valtion ero olisi huono juttu?

Minusta kirkon ja valtion ero olisi hyvä juttu.


Tasa-arvokysymys asia on ihan huolimatta sen poliittisista katsontakannoista. Kahdella kirkkokunnalla on tässä maassa lakiin perustuva erioikeus.

Laskehan uudestaan uskonnolliset yhteisöt, joilla on oikeus vihkiä avioliittoon.

Erioikeus, eli muut uskontokunnat eivät ole sen kanssa tasa-arvoisessa asemassa lain edessä. Laki= Valtio.
Eli ihan faktisesti kyse on tasa-arvosta.

Olet faktisesti aivan pihalla.

Esimerkiksi nyt vaikka siinä kouluopetuksessa ollaan eriarvoisessa asemassa riippuen kirkkokunnasta johon kuuluu.

Kuinkahan tämä ilmenee?

Kyse Kirkon ja Valtion erottamisessa on ihan puhtaasti siitä, että katsooko Kirkon ja Valtion liiton olevan hyödyllinen Valtiolle, Kirkolle, Itselleen vai ei.

Sinä selkeästi katsot, että joillekin näistä tällä olemassa olevalla järjestelystä on hyötyä. Ja faktisesti se hyöty on Kirkolla ja sen jäsenille.

Kirkon sisältä on tullut viestiä, että yhteiskunnan kirkolle asettamat tehtävät ovat sille taloudellinen rasite ja velvoitteista halutaan eroon - kumpi se olikaan se hyötyvä taho? Taloudellista hyötyä saavat valtion ohella ne jotak eivät maksa kirkollisveroa.

Mutta onko siitä hyötyä Valtiolle ja sen jäsenille maassa jossa periaatteena on samanarvoisuus lain(Valtio) edessä?

Edelleen lirumlaarumia, joka kaipaa käytännön esimerkkejä, jotta asiaan voisi ottaa kantaa.


toki jos perustelusi on ”kun sitä visvat puoltaa, niin mää vastustan”

Valitettavasti en tunne nimitystä visvat - johtunee vähäisestä aattellisuudestani tässä keskustelussa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En nyt oikein tajua mitä haet tällä. Mäkinen ehdotti, että kirkon ulkopuolella solmittavia liittoja aletaan kutsua siviililiitoksi, mutta kirkossa solmittavat liitot ovat avioliittoja. Eikö tuo nyt ideana nimenomaan ole termin "kidnappaamista" pelkästään omaan käyttöön? Kun tähän mennessä myös maistraatti on kuitenkin voinut vihkiä avioliittoon.

Mistä johtuu tämä hirvittävä hinku termiin, jolla on vahva sävy uskonnollinen, kun uskontoihin kuitenkin suhtaudutaan negatiivisesti? Miksei irtisanoutua kirkosta tältäkin osin?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väärin, ainakin Suomessa.

Maistraatti suoritaa parin siviilivihkimisen, jonka jälkeen vihittyjen siviilisääty naimisissa, ei avioliitossa.
Jaa, tämä olikin ihan uutta tietoa. Avioliittolaki kyllä näyttäisi puhuvan avioliitosta myös siviilivihkimisen kohdalla, mutta mitäpä se Finlex näistä tietää.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Väärin, ainakin Suomessa.

Maistraatti suoritaa parin siviilivihkimisen, jonka jälkeen vihittyjen siviilisääty naimisissa, ei avioliitossa.

Jaahas. Selailin tuossa aviolittolakia enkä löytänyt mitään, mikä viittaisi siihen, että väitteesi pitäisi paikkaansa. Myöskään tämä Wikipedia-artikkeli siviilisäädystä ei puolla näkemystäsi: Siviilisääty – Wikipedia

Tuossa ainakin sanotaan, että kaikki avioliitossa olevat ovat siviilisäädyltään naimisissa. Joten oikein mielellään kuulisin lähteen, johon tuo väitteesi perustuu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väärin, ainakin Suomessa.

Maistraatti suoritaa parin siviilivihkimisen, jonka jälkeen vihittyjen siviilisääty naimisissa, ei avioliitossa.

Puhdasta höpötystä.

Avioliittolaki

Avioliitto solmitaan vihkimisellä.

Vihkiminen toimitetaan sukulaisten tai muiden todistajien läsnä ollessa joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kyse Kirkon ja Valtion erottamisessa on ihan puhtaasti siitä, että katsooko Kirkon ja Valtion liiton olevan hyödyllinen Valtiolle, Kirkolle, Itselleen vai ei.

Keskustelimme tätä sivuten jo aiemmin. Esitin sinulle kysymyksen, mutta vastaamisen sijaan katosit välittömästi tästä ketjusta kahdeksi kuukaudeksi.
Mahtaisiko nyt irrota vastaus vai nostatko taas kytkintä?


Väestörekisterikeskuksen vuosikertomuksissa ei ole mitään mainintaa väestötietojärjestelmä olevista puutteista. Ainoastaan hankerahoitusta vanhojen henkikirjoitusasiakirjojen digitalisoimiseksi.

Samaa mitä kirkko tekee omillensa. Mitään puutteita Suomen väestörekisterissä ei ole.

Kuinka tulkitset tämän (itse boldaamani) väestörekisterin verkkosivulta löytämäni tekstin ja kuinka se tukee väitettäsi päällekkäisyydestä ja väestörrekisterin aukottomasta tietopankista?

"Maistraatit eivät lähtökohtaisesti korjaa tai muuta yli neljä vuotta vanhoja osoitetietoja tai täydennä väestötietojärjestelmän perustamisvaiheessa 1970-luvun alussa rekisteristä pois rajattuja perhesuhdetietoja"

Rekisteristä siis rajattin tietoja pois, eikä tietoja ole edes tarkoitus saattaa kattaviksi muutoin kuin ajan myötä. Valtio siis katsoo parhaaksi maksaa seurakunille korvausta oleellisten tietojen ylläpitämisestä.

Kannatan vilpittömasti sitä, että valtio alkaa huolehtia itselleen kuuluvasta tehtävästä, vaikka se maksaa. Näin saadaan myös kirkkoon kuulumattomat osallistumaan kustannuksiin heille kuuluvalla osuudella. Yritysten yhteisöverorasitetta saadaan kevennettyä, kun korvamerkitty vero-osuus poistetaan ja kulut maksetaan valtion budjetista. Tällöin kaikki veronmaksajat maksavat heille kuuluvan osuuden riippumatta siitä, kuuluvatko kirkkoon vai ei. Tämä on lisäisi tasa-arvoa ja kansalaisten yhdenvertaisuutta - vai kuinka?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mistä johtuu tämä hirvittävä hinku termiin, jolla on vahva sävy uskonnollinen, kun uskontoihin kuitenkin suhtaudutaan negatiivisesti? Miksei irtisanoutua kirkosta tältäkin osin?

En minä ainakaan suhtaudu uskontoihin negatiivisesti. Minähän nimenomaan olen vaatimassa, että kaikki uskontokunnat saisivat tasa-arvoiset mahdollisuudet harjoittaa hengellistä toimintaansa.

Mutta mitä itse avioliittoon tulee terminä, niin se on vakiintunut vuosisatojen saatossa siksi termiksi, jolla kutsutaan kahden puolison välistä liittoa. Näin kai sen halutaan jatkossakin olevan. Mutta minusta termi voisi olla ihan yhtä hyvin jokin muukin. Oleellista on se, että miehen ja miehen, naisen ja naisen sekä miehen ja naisen välistä rakkauden liittoa kutsutaan jatkossa kaikkia samalla nimellä, koska mitään tolkullista perustetta näiden erotteluun ei maassa, jossa syrjintä on kiellettyä, ole. Eikä silläkään pidä olla nimeen mitään merkitystä, että tapahtuuko vihkiminen kirkossa vai oikeustalolla.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Puhdasta höpötystä.

Avioliittolaki

Avioliitto solmitaan vihkimisellä.

Vihkiminen toimitetaan sukulaisten tai muiden todistajien läsnä ollessa joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä.

Eli väität, että vihityn pari siviilisääty on avioliitossa, eikä naimisissa?

Kirjoitit aiemmin:

"luonnollisesti näkyisi jokaisessa lomakkeessa omana kohtanaan ja kas, meillä olisi näppärä konsti karsia esimerkiksi työnhakuprosessissa kiusalliset homppelit pois."

Missä lomakkeissa lukee nykyisin siviilisäädyn kohdalla avioliitossa?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En minä ainakaan suhtaudu uskontoihin negatiivisesti. Minähän nimenomaan olen vaatimassa, että kaikki uskontokunnat saisivat tasa-arvoiset mahdollisuudet harjoittaa hengellistä toimintaansa.

Kuinka tämä tasa-arvon puute ilmenee. Mitä oikeuksia kaipaat ja kenelle?

Mutta mitä itse avioliittoon tulee terminä, niin se on vakiintunut vuosisatojen saatossa siksi termiksi, jolla kutsutaan kahden puolison välistä liittoa. Näin kai sen halutaan jatkossakin olevan. Mutta minusta termi voisi olla ihan yhtä hyvin jokin muukin. Oleellista on se, että miehen ja miehen, naisen ja naisen sekä miehen ja naisen välistä rakkauden liittoa kutsutaan jatkossa kaikkia samalla nimellä, koska mitään tolkullista perustetta näiden erotteluun ei maassa, jossa syrjintä on kiellettyä, ole. Eikä silläkään pidä olla nimeen mitään merkitystä, että tapahtuuko vihkiminen kirkossa vai oikeustalolla.

Minulle sopisi mainiosti, että samaa sukupuolta olevia pareja vihitään ja heidän siviilisäädykseen tulisi näin sama naimisissa
kuin kaikilla nykyään vihityillä pareilla.

Olisiko sinusta suuri vääryys tai tasa-arvoloukkaus, jos luotaiisin uusi siiviilisääty avioliitossa, joka kertoisi parin olevan uskonnollisen yhteisön vihkimä?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jaahas. Selailin tuossa aviolittolakia enkä löytänyt mitään, mikä viittaisi siihen, että väitteesi pitäisi paikkaansa. Myöskään tämä Wikipedia-artikkeli siviilisäädystä ei puolla näkemystäsi: Siviilisääty – Wikipedia

Tuossa ainakin sanotaan, että kaikki avioliitossa olevat ovat siviilisäädyltään naimisissa. Joten oikein mielellään kuulisin lähteen, johon tuo väitteesi perustuu.

Aivan, naimisissa on siviilisääty, mutta avioliitossa ei.

Mistä siis olet kanssani eri mieltä?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Eikä silläkään pidä olla nimeen mitään merkitystä, että tapahtuuko vihkiminen kirkossa vai oikeustalolla.

Miksei voisi olla? Miksi halutaan sama termi, kuin ahdasmielisillä uskovaisilla. Eikö pesäeron tekeminen taantumuksellisiin houkuta tältä osin?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Aivan, naimisissa on siviilisääty, mutta avioliitossa ei.

Mistä siis olet kanssani eri mieltä?

Niin, en muistaakseni mistään siviilisäädyistä ole kirjoittanut ennen kuin sinä sillä perustelit väitteni vääräksi. Nyt haluaisin tarkennuksen, mikä seuraavassa väitteessä oli väärin? "Ei kirkolla ole mitään etuoikeutta ollut avioliitto-termiin. Kyllä maistraatissakin naimisiin menneet parit on ihan avioliittoon vihitty eikä mihinkään helvetin siviililiittoon. Näin ainakin siis Suomessa." Noin kirjoitin aiemmin ja sinä totesit, että "väärin, ainakin Suomessa". Joten, ole ystävällinen ja kerro mikä siinä oli väärin.

Vastauksestasi riippuu, olemmeko jostakin eri meiltä.
 

Gwai Lo

Jäsen
Miksei voisi olla? Miksi halutaan sama termi, kuin ahdasmielisillä uskovaisilla. Eikö pesäeron tekeminen taantumuksellisiin houkuta tältä osin?

Kyllähän se termi voi olla eri, mutta luulisin, että sama termi halutaan, ettei toinen - tai kumpikaan - niistä kanna minkäänlaista stigmaa. Kaikki on samalla viivalla rekistereissä ja papereissa kumppaneidensa kanssa tekemiensä virallistettujen laillisten järjestelyjen suhteen.

Sitä en täysin ymmärrä, mitä se käytännössä vie kirkossa vihityiltä hartailta heteropariskunnilta, mikäli maistraatissa vihityt Jaana ja Janniina ovat avioliitossa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Miksei voisi olla? Miksi halutaan sama termi, kuin ahdasmielisillä uskovaisilla. Eikö pesäeron tekeminen taantumuksellisiin houkuta tältä osin?

Ei uskovaisuudessa itsessään ole mitään ahdasmielistä. Toki se johtaa helposti ahdasmielisyyteen jos ei osaa erottaa yhteiskunnallisia ja hengellisiä asioita toisistaan. Jossain Raamattuseuroissa saadaan mielestäni pitää avioeroa saatanallisena tekona, mutta jos yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ei ymmärrä maailman muuttuneen 2000 vuoden aikana ja haluaa kieltää avioparien oikeuden eroon, niin siinä tapauksessa voi todellakin syyttää ahdasmielisyydestä. Onneksi Suomessa ei montaa sellaista päättäjää ole, joiden järjen uskovaisuus olisi ihan totaalisesti sumentanut.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Niin, en muistaakseni mistään siviilisäädyistä ole kirjoittanut ennen kuin sinä sillä perustelit väitteni vääräksi.

Kannattaisi ehkä lainata viestiä johon vastaa.

Nyt haluaisin tarkennuksen, mikä seuraavassa väitteessä oli väärin? "Ei kirkolla ole mitään etuoikeutta ollut avioliitto-termiin. Kyllä maistraatissakin naimisiin menneet parit on ihan avioliittoon vihitty eikä mihinkään helvetin siviililiittoon. Näin ainakin siis Suomessa." Noin kirjoitin aiemmin ja sinä totesit, että "väärin, ainakin Suomessa". Joten, ole ystävällinen ja kerro mikä siinä oli väärin.

Kunhan vain lähdin tähän sinulle tärkeään termileikkiin. On täysin totta, että siviilivihkimisen ja kirkolllisen vihkimisen myötä päädytään avioliittoon. Tässä keskustelun keskellä on kuitenkin pakko huomioida, ettei saman avioliitto-termin käyttö kaikista liitoista ratko loppujen lopuksi yhtään mitään. Jäljelle jää kuitenkin aina tieto vihkimisen suorittajasta ja sitten onkin uusi itkun aihe - Meidät vihittiin maistraatissa, koska homofobinen kirkko ei suostu ja syrjii. TASA-ARVOA!!!

Vastauksestasi riippuu, olemmeko jostakin eri meiltä.

En usko, että on montakaan asiaa joista olisimme samaa mieltä. Minulla on tapana kyseenalaistaa kaikkien aatteellisesti hurahtaneiden ajatuksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kunhan vain lähdin tähän sinulle tärkeään termileikkiin. On täysin totta, että siviilivihkimisen ja kirkolllisen vihkimisen myötä päädytään avioliittoon. Tässä keskustelun keskellä on kuitenkin pakko huomioida, ettei saman avioliitto-termin käyttö kaikista liitoista ratko loppujen lopuksi yhtään mitään. Jäljelle jää kuitenkin aina tieto vihkimisen suorittajasta ja sitten onkin uusi itkun aihe - Meidät vihittiin maistraatissa, koska homofobinen kirkko ei suostu ja syrjii. TASA-ARVOA!!!...

Eihän kirkon tarvitse tässä asiassa olla tasa-arvoinen, eikä sen tarvitse vihkiä samaa sukupuolta olevia. Valtion taas tulisi olla tasa-arvoinen ja myös samaa sukupuolta oleville pareille tulisi olla oikeus avioliittoon.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kunhan vain lähdin tähän sinulle tärkeään termileikkiin...

Ihmmeellistä kiemurtelua. Mikä siinä väitteessäni oli väärin? Vai oliko mikään? Hyvin yksinkertaiset kysymykset, joten vastauksenkin luulisi olevan aika simppeli.

En usko, että on montakaan asiaa joista olisimme samaa mieltä. Minulla on tapana kyseenalaistaa kaikkien aatteellisesti hurahtaneiden ajatuksia.

Joo ei tosiaan tunnu olevan montaa asiaa, mistä ollaan samaa mieltä. Ja suosittelisin melkein, että ihan ensimmäisenä kyseenalaistit omat ajatuksesi, sillä sen verran uskomatonta tuubaa näppäimistöltäsi välillä tulee.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kyllähän se termi voi olla eri, mutta luulisin, että sama termi halutaan, ettei toinen - tai kumpikaan - niistä kanna minkäänlaista stigmaa.

Voi, olla. Minä puolestani koen tämän termeihin takertumisen myös haluna kyykyttää kirkkoa, joka ei suostu vihkimään samaa sukupuolta olevia.

Kaikki on samalla viivalla rekistereissä ja papereissa kumppaneidensa kanssa tekemiensä virallistettujen laillisten järjestelyjen suhteen.

Tähän päästäisiin niinkin helposti kuin vain viilaamalla hieman siviilisäädyn naimisissa määritelmää ja vihkikaavan sisältöä.

Sitä en täysin ymmärrä, mitä se käytännössä vie kirkossa vihityiltä hartailta heteropariskunnilta, mikäli maistraatissa vihityt Jaana ja Janniina ovat avioliitossa.

En minäkään, mutta ymmärrän ja kunnioitan heidän Raamatun tekstiin perustuvaa kantaansa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En minäkään, mutta ymmärrän ja kunnioitan heidän Raamatun tekstiin perustuvaa kantaansa.

Heidän? Eli kuulutko sinä muka niihin, jotka kannattavat homojen oikeutta avioliittoon? Ja ihan näin yleisesti voi myös pohtia, että kuinka oikeutettua syrjintää on kannattaa siksi, että jossakin kirjassa lukee niin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi, olla. Minä puolestani koen tämän termeihin takertumisen myös haluna kyykyttää kirkkoa, joka ei suostu vihkimään samaa sukupuolta olevia.

Laki on kirjattava täsmällisesti, siksi käsitteisiin on kiinnitettävä tarkkaan huomiota. Sinä päivänä kun eduskunta hyväksyy tasa-arvoisen avioliittolain ja kirkko edelleen haluaa pitää vihkimisoikeutensa, kirkko joutuu kyykkyyn ja vihkimään myös homot ja lesbot. Jos kirkko haluaa tämän estää sillä on kaksi vaihtoehtoa: estää lain hyväksyminen tai luopua vihkioikeudestaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös