Erosin kirkosta muutama vuosi sitten. En muista että paikallinen seurakunta olisi ottanut minuun yhteyttä millään tavalla asian tiimoilta. Toisaalta siitä ei minun tapauksessani olisi ollut kummallekaan osapuolelle erityistä lisäarvoa. En häipynyt kirkosta räsäsläisten takia, en yksien homokielteisyyden tai toisten homomyönteisyyden takia, en myöskään naispappeuskysymysten saattelemana. Syynä oli uskon puute. Varmaan on myös niinkin, ettei linjastaan hapuileva luterilaiskirkko erityisemmin puhuttele kannanotoillaan niitä, joiden henkinen side kirkkoon päin on muutenkin olematon.
Noin se meni minullakin. Kahdeksan vuotta siitä on jo aikaa kun olen ollut kuulumatta järjestöön, johon minut kasteessa liitettiin silloin kun olin asioista mitään tajuamaton sylivauva. Yhteyttä ei otettu. Sen sijaan silloin muistan yhteyttä otetun, kun vaihdoin kirjani Tampereelle. Oikeastaan tuo yhteydenotto sai minut ensimmäistä kertaa pohtimaan eroamista. Ei sillä, että tuo yhteydenotto olisi ollut mitenkään töykeä - oikeastaan päinvastoin. Siinä minut toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi mukaan seurakunnan toimintaan ja kerrottiin mm. kaikista kerhoista, raamattupiireistä yms.
Mitkään noista toiminnoista eivät minua kiinnostaneet - uskossa kun en elänyt. Kirje saikin minut oikeastaan tajuamaan, että jäsenenä minun kai pitäisi olla kiinnostunut noista asioista - tai ainakin minut ainakin kirkon tilastoissa nähdään sellaiseksi. Koska en ollut uskossa, en halunnut myöskään näyttää sellaiselta tilastojen valossa.
Yhtä kaikki, minulta meni tuon jälkeen vielä ainakin pari vuotta eroamiseen. Lopullinen syy eroon oli pitkälti tuo uskon puuttuminen. Toisaalta en myöskään halunnut maksaa satoja euroja vuodessa palveluista joita en käyttänyt. Yksi syy oli kuitenkin myös se, että halusin kunnioittaa niitä, joille uskonto on tärkeä asia. Minusta heille tärkeä asia kokee inflaation, mikäli ihmiset kuuluvat samaiseen järjestöön ihan vain tavan vuoksi.
Uskoisin, että nämä Päivi Räsäsen aikaan saamat eroamispiikit johtuvat oikeastaan siitä, että Räsänen nostaa aina kannanotoillaan kirkon näkyvästi esille mediassa. Tämä herättää tavan vuoksi kirkkoon kuuluvia ajattelemaan, että onko tuohon järjestöön oikeasti järkeä kuulua, jos uskoa ei ole. Vaikka Räsänen ei ole kirkko, hän on kuitenkin ns. voimakkaasti uskova henkilö. Siis henkilö, joka noudattaa Raamatun oppeja mahdollisimman tarkasti. Siis henkilö, joka uskoo enemmän kuin suurin enemmistö, eli tapakristityt. Hänen kai ajatellaan olevan siksi lähempänä kirkon virallista linjaa.