Kun toimiva järjestelmä, jossa ihmiset ovat omasta halustaan ja motivaatiostaan mukana tekemässä työtä koska haluavat sitä tehdä. Ja jota rahoitetaan pelkästään omasta halusta puretaan. Ja sen tilalle luodaan tiukan budjetin järjestelmä, jossa ihmiset ovat pelkästään palkan vuoksi tekemässä tunteja, ei työtä niin kyllä siinä minusta palvelua käyttävä ihminen menettää. Tässä nyt tulee sellainen fiilis, että kritisoit palvelua jota rahoita etkä käytä pelkästään kirkkoa kohtaan tuntemasi anti-patian vuoksi. Ehkä sinun oloasi helpottaisi jos tutustuisit kirkon palveluihin, kävisit juttelemassa?
Järjestelmä, jossa yhdellä uskonnolla on muihin nähden erityisasema, ei ole toimiva, eikä toteuta sitä tasa-arvoa, johon Suomi on sitoutunut. Ainoastaan omaa etua tärkeimpänä asiana maailmassa pitävä kristitty voi jotain noin absurdia väittää.
Muutenkin sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityistäminen on näyttänyt, miten toimivampia palvelut ovat verrattuna kunnallisiin. Sama pätee kirkonkin kohdalla. Ja edelleen ne halukkaat saisivat maksaa kirkolle tämän palvelun saamisesta, jos haluavat hengellisen puolen mukaan. Itsekin olet kannattanut kulujen mukaista kustannusrakennetta hautaustoimeen, joten miksi nämä muut ovat parempia rahoittaa yhteisestä potista?
Etkö sinä sitten haluakaan kouluista ja arjesta pois kaiken uskontoon liittyvän? Joulunäytelmän, suvivirren? Ei noihin ketään pakoteta, mutta sinä haluat ihmiseltä pois oikeuden perinteisiin joista et itse pidä. Seuraavaksi varmaan koulu-univormut, lailla säädelty hiusten pituus ja väärin pukeutujat tai väärän väriset ihmiset pois näkyvistä?
Et ole vieläkään tainnut lukea yhtään viestiäni ajatuksella. Kuten olen sanonut, haluan kaikilla olevan mahdollisuuden oman uskontonsa toteuttamiselle. Puolestani suvivirsiä ja joulunäytelmiä saadaan kyllä seurakuntien rahoittamana järjestää koulujen tiloissa ja erillisissä päätösjuhlissa, jos näin halutaan. En ole ottamassa keneltäkään mitään pois. Jälleen kerran se olet sinä, joka haluaa pitää uskonnottomien vapauden rajoitettuna suhteessa uskovaisiin. Hieman ihmettelenkin näitä olkiukkoilujasi ja lukutaidottomuuttasi.
Oletko kysynyt? Oletko käynyt kirkoissa katsomassa taidetta? Miten suhteudut museoihin, oopperaan ja muihin historiallisiin rakennuksiin joita tuetaan myös yhteisistä varoista. Koskeeko sama niitäkin?
Olen varsin läheisesti ollut tekemisissä seurakuntien kanssa ihan äitin työn puolesta, joten uskon tietäväni asiasta hieman enemmän kuin sinä, joka et ymmärrä edes oman uskontosi perusasioita. Sakraalitilat ovat nimenomaan uskonnonharjoittamiseen pyhitettyjä, enkä minä sinne saa mennä Iron Maidenia soittamaan muistotilaisuudessani, vaikka rahoitan näiden tilojen ylläpitoa.
Museoihin, oopperoihin en oikein näe uskonnolla olevan mitään yhteistä. Kirkot toki voitaisiin säilyttää kulttuurihistoriallisesti, mutta silloin niihinkin pitää olla mahdollisuus mennä huudattamaan sitä Number of the Beastia, jos siltä tuntuu. Jos ei kelpaa, maksakoot käyttäjät itse tilansa käytön. Toki ideaalitilanteessa mitään humpuukia ei rahotettaisi mistään yhteisestä potista, vaan keskityttäisiin siihen, mitä yhteiskunnan jokainen jäsen tarvitsee. Loput sitten omasta pussista.
Ei kukaan nytkään pakota rahoittamaan kirkkoa tai saatananpalvontaa. Toki voit esittää asian siten, että sinä tuet kirkkoa ja joku toinen sitten maksaa sinun osuutesi jostain muusta mutta kun katsot verotulojen käyttöä kokonaisuutena niin huomaat, että ei kirkko vie valtio varoja vaan lähinnä päinvastoin. Huolimatta tuosta vuodenvaihteen lakimuutoksesta jossa koitetaan saada tilannetta korjattua siten ettei uskonnottamat enää lypsäisi kirkon rahoja.
Kerro minulle, miten voin välttää tukemasta kirkkoa? Muuten kuin muuttamalla tai lopettamalla kokonaan kuluttamisen ja verojen maksamisen. Sekö ei ole pakottamista? Viimeinen lauseesi taas onkin varsin ristiriitainen todelliseen tilanteeseen nähden, kuten voidaan huomata juurikin noiden kustannusten todellisesta muodostumisesta, mitä olen sinulle yrittänyt avata.
Hyvin olet koirallesikin traumasi siirtänyt, mutta hienoa että olet löytänyt Jeesuksen ja hänen kanssaan ajatuksia vaihdat. Itse en oikein koskaan ole uskonut siihen, että joku saa Jeesukselta vastauksia en tosin ole itse hänelle mitään myöskään jutellut. Mutta sano terkkuja seuraavan kerran kun puhelet hänen kanssaan.
Henkilökohtaisesti en valitettavasti ole Jeesuksen kanssa puheyhteyteen päässyt, mutta olen hänen opetuksiaan toki lukenut. Sinä selvästikään et ole, jos et ymmärrä, mitä mieltä hemmo olisi tuosta pienempien sortamisesta ja järjestäytyneestä uskonnosta, mitä kannatat. Käsittääkseni kaveri on kuitenkin suhteellisen keskeinen hahmo kristinuskossa, joten luulisi näiden opetusten menevän edes jossain määrin maallisen ahneuden edelle.