Paljon kiitoksia selvennyksestä!
Edelleen kuitenkin ihmetyttää tuo tasa-arvon vetäminen keskusteluun. Edistäisikö sinun mielestäsi siis ev. lut. seurakunnan julkisyhteisön aseman säilyttäminen tasa-arvoa verrattuna tilanteeseen jossa se purettaisiin? En nyt lainaa tähän koko viestiäsi, mutta kun yritän sitä kokonaisuutena tulkita, niin käsitykseni mukaan myönnät että pidät kirkon absurdia asemaa epätasa-arvoisena, mutta pidät tätä epätasa-arvoa kuitenkin hyväksyttävänä johtuen siitä mieten arvotat kirkon tuottamat palvelut. Tulkitsinko oikein? .
En pidä kirkon erityisasemaa absurdina, mutta toki siis verrattuna muihin uskontoryhmiin on sillä jäsenmääränsä ja historiansa perusteella tiettyjä saavutettuja etuja. Ja uskon, että tämän aseman purkamisesta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä yhteiskunnalle. Eli tulkitsit periaatteessa ihan oikein.
Itse en ole tasa-arvoa tähän keskusteluun vetänyt, vaan sen ovat tehneet eri lailla asiasta ajattelevat.
Olisiko tasa-arvo siis mielestäsi viisasta toteuttaa niin, että helsinkiläisellä ala-asteella vedettäisiin samassa kevätjuhlaseremoniassa kaikkien uskontojen palvontamenoja vaikkapa samassaa suhteessa kuin lahkoilla on jäseniä? Kevätjuhlassa vedettäisiin uskonnollisesta osuudesta, joka käsittäisi vaikka 20 minuuttia seremoniasta, yhdessä ja riemukkaasti 55 % eli 11 minuuttia jeesuksen palvontaa, 25 % eli 5 minuuttia muslimien halaljuttuja, 15 % eli 3 minuuttia ateistien ihmisyyttä ylistäviä suvilauluja ja 5 % eli minuutin pituinen spaghettimonsterin kevätpalvonta?
Minusta ei. Minusta järkevämpää olisi toteuttaa tasa-arvo niin, että pidetään uskonnolliset harrastukset, ihan kuin vaikka urheilu- ja käsityöharrastukset, erillään peruskoulujen kevätjuhltasta.
Minusta ei kumpikaan noista vaihtoehdoista ole hyvä, en pidä tasa-arvoa sellaisena itseisarvona että sen tavoittelemiksi olisi tarpeellista unohtaa järki ja kohtuullisuus. Ei ole olemassa mitään universaalia tasa-arvoa, ei edes sellainen joissa kaikilta kielletään kaikki ole tasa-arvoa koska toiset kaipaavat enemmän menetettyä kuin toiset. Ketään ei pidä pakottaa, mutta joskus on ihan tarpeellista jokaisen jäädä ilman.
Minusta tasa-arvoa ja kaikille parempaa olisi että pyrittäisiin toteuttamaan niiden toiveita jotka ovat paikalla jossain määrin vuorotellen.
No jos vaikka sotilaspastorista puhutaan, niin ilmeisesti sinun mielestäsi tarpeellista (?), ja varmasti jos suomalaisilta yli 15-vuotiailta kysytään niin niukan enemmistön (50-60% edit: siis hattuarvioni mukaan) mielestä vielä tarpeellista. Fakta on kuitenkin se, että pian enemmistö keikahtaa sitä vastaan, ja kehityksen jatkuessa samansuuntaisena on vääjäämätöntä että jossain vaiheessa sotilaspastorin toimi tullaan poistamaan puolustusvoimien valikoimasta.
Niin, kenties aika hoitaa tuonkin asian. Onhan armeijankin suorittaminen muuttunut rajusti kommunikaatioteknologian kehityksen kautta ja oma tukiverkko on ihan toisella tapaa saavutettavissa tänä päivänä.
Mutta en koe tuon viran olemassaoloa oli se sitten kuinka turha kenenkin mielestä minään suurena epäkohtana tässä yhteiskunnassamme.
Suoraan kysymykseen suora vastaus; riippuu palvelusta. Mehän sen päätämme, sinä ja minä, Suomen kansa. Ja tämäkin keskustelu on kärpäsen paskan kokoinen osa sitä politiikkaa. Mitä näihin kirkon palveluihin tulee, niin tähän keskusteluun kirjoittavien konsensus on aika selkeä, mutta näitä argumentteja seuranneena se ei kyllä ole mikään yllätys. Kyllähän kun pohjoismaista hyvinvointivaltiota ja sen päätöksentekoa tarkastellaan, niin aika pitkälti me ollaan pitkällä aikavälillä päädytty aika hyviin ratkaisuihin.
Me sen todella päätämme, siksi meidän tulee tutustua asiaan ja siihen liittyviin tekijöihin.
Viimeisin kirkkolain muutos ( linkki finlexiin. ) kertoo meille paitsi kirkon rahoituksesta myös sen tehtävistä perustietoa. Tuo tieto on jostain syystä merkittävästi ristiriidassa sen kanssa mitä useampikin tänne kirjoittava on väittänyt.
Mutta tuossa hallituksen esityksessä vihdoin puututaan siihen epäkohtaan, että kirkon jäsenten maksamia veroeuroja on ollut mahdollisuus käyttää myös uskonnottomien hautauskuluihin. Enää ei ole, vaan kulujen tulee perustua todellisiin kustannuksiin.
msg kirjoitti:
Eihän kirkon tulot kai mihinkään häviäisi muuten kuin yhteisöveron osalta? Eikös nämä nyt kirkkoon kuuluvat edelleen tilisiirrolla maksaisi sen jokusen prosentin jäsenmaksua? .
Taisin muotoilla huonosti. Tarkoitin sitä, että jos kovasti kaivattu tasa-arvo hoidettaisiin sillä tavalla, että uskonnottomille yhdistyksille annettaisiin saman kaltainen veronkanto oikeus ja toteutettavia tehtäviä niin kuinka moni haluaisi olla samalla tavalla jäsen kuin nyt ollaan kirkossa?
Kirkollehan ei tuosta yhteisöverosta ole todellisia tuloja, vaan ne tuo summa menee hautaustoimen ylläpitämiseen. Ei oikein riitäkään.
Eli se "Jeesustelu" maksetaan jäsenmaksuilla ja arvaan, että jos maksaminen ei olisi veronkannon yhteydessä niin jokunen saattaisi hyvinkin jättää maksamatta syystä tai toisesta. Tai laskisi väärin.
tarinankertoja kirjoitti:
Reaalielämnä, missä pelaa. Kynnys HAKEUTUA apuun, jos ei ole uskovainen. Ei kynnys ottaa vastaan.
Tuntuisi että ainakin kotipelit "Reaalielämä" pelaa täällä. Jos apuun hakeutumisen kynnys ylipäätään on korkea niin eikö silloin olisi nimenomaan parempi että kirkko ja sen palvelut olisivat nykyistä paremmin esillä?
tarinankertoja kirjoitti:
Ei ole, MINÄ maksan, kuulumatta kirkkoon. Maksan yhteisöverotuotoissa haluan tai en.
yhteisöverotuotoilla ylläpidetään niitä hautauspalveluita yms, kuten yllä kirjoitin. Kirkon tilinpäätöksestä voit tarkistaa, että yhteisöveron siirto jolla nuo on tarkoitus kattaa ei ole yleensä riittänyt tuohon tarkoitukseen vaan rahaa on päinvastoin virrannut kirkon jäsenten maksamista veroista uskonnottomien hautauskuluja peittämään.
tarinankertoja kirjoitti:
Maksan minä. Kun maksan ylimääräistä hautaustoimesta (Kirkon vieläpä tarkoituksellisesti ylihinnoittelemasta) niin kyllä min Kebapilla käydessäni maksan yhteisöveron kautta virrenveisuusta (5,7% kirkon menoista).
Et maksa ylimääräistä, sen turvaa sinulle laki. Ja edellyttäen että kyseinen kebap paikka maksaa veronsa niin siinäkin tapauksessa maksat lähinnä hautausmaiden haravoinnista. Jos joku siinä samalla virsiä veisaa niin tekee sen ilman palkanlisää.
tarinankertoja kirjoitti:
Uskonnon opetus tasapuolisena opetuksena kuuluisi yksinkertaisesti osana historiaan. Sen kieltämättä suureen vaiktukseen mm. Suomen historiassa ja kansakunnan kehittymisessä. Mutta siis osana faktista historiaa, ei osana ”jumaluuksia”.
Miksi uskonnonopetuksesta halutaan pitää kiinni, vaikka kaikki haluavat sanoa, ettei se ole tunnustuksellista? No sehän selviä jo siitä, että opetusohjelmassa uskontoa opetetaan jo 7 -vuotaille ekalla luokalla, kun historia otetaan vasta 10 -vuotiaille kolmannella. Miksiköhän??
Uskonto on läsnä arjessa, se on ilmiö jota lapsille tulee selittää jo päiväkodeissa. Historiaa ei lapset välttämättä mieti ja ihmettele "koskaan". Valitettavasti.
tarinankertoja kirjoitti:
Ja esim poliittiset puolueet, kaikki yhdessä pyytäen, EIVÄT pääse kouluihin. Eivät yläasteille, eivätkä lukioihin.
Uskontokunnista puyhumattakaan.
Pitääpä tarkistaa tuo. Itse olen seurannut jopa vaalipaneeleja joita on pidetty kouluissa. Olenko nähnyt unta?
tarinankertoja kirjoitti:
eikö olisi KAIKKIEN kannalta tasapuolisinta, että jokainen uskomussuunta saarnaa ja opettaa omilla varoillaan ja omille seuraajilleen. Nyt kun EvuLut (ja ortodoksi) kirkolla on erioikeus olla paikalla aina, kyselemättä..
Tasapuolista ehkä, mutta olisiko se siitä mitään hyötyä. Kenellekään? Ketä vahingoittaa kuulla toisenlaisista näkemyksistä?
tarinankertoja kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on se, mitä nyt harjoitetaan, että KAIKKI pääsisivät uskontoaan opettamaan, JOS kolme oppilasta vaatii, mutta eikö olisi yhteiskunnan kannalta edullisempaa ja yksinkertaisempaa, että MIKÄÄN uskontokunta ei voi käyttää yhteiskunnan varoja, aikaa ja tiloja uskontonsa levittämiseen, vaan kaikki tekisivät sen samoilla oikeuksilla ihan itse.
Ei edullisinta ainakaan, en tiedä mikset näe mitään hyvää kirkon toiminnassa.
tarinankertoja kirjoitti:
Eikö olisi KRISTILLISTÄ antaa toinen ihokkaansa, valtiollinen etuoikeus, toisille, eri uskoisille ja uskonnottomille, joilla ei ole ensimmäistäkään ihokasta, oikeutta, kun pitää omista oikeuksistaan kiinni?
Mitä oikeutta nyt tarkalleen ottaen kaipaat? Kaipaatko veronkanto oikeutta ja sen mukanaan tuomia kustannuksia ja velvollisuuksia. Onko mikään uskonnottomien ryhmä hakenut vastaavaa? Olisitko sinä valmis maksamaan jäsenyydestä ja tehtävien ylläpidosta?
tarinankertoja kirjoitti:
eikö Jeesus opettanut että sillä jolla on (kristityt nyt) tulisi antaa nille joilla ei ole (muut uskontokunnat Suomessa.. tai maailmassa), omataan, eli verotusoikeudestaan, opetusoikeudestaan..what ever etuoikeuksistaan muille. Koskea se jolla on, tulee antaa, ainakin jos Jessen opetuksia on uskominen. Onko?
Ilman muuta, mutta Herra ei anna ihmiselle suurempaa taakkaa kuin mitä tämä jaksaa kantaa. Ja valitettavasti näyttää siltä, että uskonnottamat eivät ole valmiita ottamaan taakkaa kannettavakseen.