lihaani kirjoitti:
Yhteiskunnan maallistuessa kiihtyvällä vauhdilla uskovaisten on vain todettava, että he kohta ovat yhteiskunnassa hieman outo marginaaliryhmä kummallisine rituaaleineen.
Tuo oli siis nimimerkki lihaanin alkuperäinen väite.
Tietysti voi mukaan tuoda afrikoita, etelä-amerikoita ja muita, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että tuo on arkitodellisuutta ja junan suunta meidän yhteiskunnassamme.
Wikipedia määrittelee yhteiskunnan seuraavasti:
"Yhteiskunta koostuu ihmisistä ja heidän yhteisöistään, jotka asuvat ja ovat vuorovaikutuksessa tietyllä maantieteellisellä alueella; myös erilaiset instituutiot, poliittiset käytännöt tai valtarakenteet, infrastruktuuri ja kulttuuri ovat osa yhteiskuntaa."
Olisit siffa puhunut vaikkapa globaalista yhteiskunnasta tms. mielummin kun lähdit kiistämään tuota väitettä. Ylipäätään yhteiskunnan sekularisaatio ts. maallistuminen on esimerkiksi euroopassa ollut käynnissä jo pitkään eikä trendi todellakaan ole kääntymässä. Suomessakin muutos on ollut valtava vaikka meillä esimerkiksi käytännössä valtionkirkko edelleen onkin.
Lueskelin Räsäsen koko puheen läpi vittuillakseni itselleni näin aamutuimaan ja sen viesti muuten oli pitkälti juuri tuo sama.
"...Nämä luvut kertovat siitä, että joudumme yhä enemmän uimaan vastavirtaan. Vaikka kirkkomme on yhä enemmistökirkko, kristillisen uskon perusopetukset eivät enää ole enemmistönäkemyksiä....
...Tällä hetkellä elämme Suomessa ja Euroopassa sellaista historian vaihetta,
jossa paine kristillisen uskon vaikutuspiiristä irrottautumiseen kasvaa."
Hedonismiateismiprostituutioaborttihomous (kyllä, nämä kaikki mainittiin puheessa) jyllää ja Räsänen haluaa laittaa muutokselle kampoihin yllyttämällä ihmisiä pitämään jeesus-arvoistaan kiinni. Sinänsä rumalta näyttävä lakihomma menee kuitenkin oman tulkintani mukaan enemmän tyhmyyden kuin tosissaan ja huolellisesti esitetyn ideologisen ajatuksen piikkiin.
Räsäsen puhe kristallisoituu mielestäni seuraavaan lainaukseen:
"Ihmisen omasta sisäisestä kokemuksesta on tullut todellisuuden mittari tänä aikana. Ihmisiä neuvotaan seuraamaan omaa sisäistä kokemusmaailmaansa, sydämen ääntä. Oikean ja väärän rajoja vedetään subjektiivisten kokemusten pohjalta. Ihmisen sisäinen kokemus toimisi oikean ja väärän mittarina, jos ihmiskuvastamme unohdettaisiin yksi keskeinen tosiasia – syntiinlankeemus."
Vitut yksilöistä, vapaudesta, järjenkäytöstä tai mistään muustakaan, jonka olen tässä niputtanut "subjektiivisen kokemuksen" olkinuken alle. Me tiedämme paremmin, me haluamme määrätä muiden elämästä lain voimalla. Meillä on siihen oikeus koska raamattu.
Blogissaan Räsänen paikkailee iltapuluihin päätyneitä lakihommia ja lopettaa kirjoituksensa tämän ketjun avainkysymysten äärelle.
"Olen vannonut ministerivalani sormet Raamatulla: "Minä lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi." Mielestäni tässä tilanteessa hyvin näkyy, että esivaltaa ja sen säätämiä lakeja on kunnioitettava, mutta esivallankin yläpuolella on kaikkivaltias ja kaikkitietävä Jumala."
Niinpä niin.