Kilpailukykyhyppy – keskustelua suomalaisesta työelämästä

  • 216 008
  • 2 038

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Molemmat ovat oikein, käytä ihan kumpaa tulkintaa haluat. Sinä kysyit vuosipalkkaa, joka on se 30.000€:a.

Minä kysyin kumpaa sinä haluat noista käyttää, niin päästäisiin asiassa eteenpäin. Sinä kun rupesit siitä naamaasi repimään. Ymmärrän toki että vaikea paikka on sinulle ja siksi et halua ottaa mitään kantaa, mutta olisit nyt kerrankin mies ja yrittäisit edes.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä kysyin kumpaa sinä haluat noista käyttää, niin päästäisiin asiassa eteenpäin. Sinä kun rupesit siitä naamaasi repimään. Ymmärrän toki että vaikea paikka on sinulle ja siksi et halua ottaa mitään kantaa, mutta olisit nyt kerrankin mies ja yrittäisit edes.

Minä en nyt oikeasti tiedä mikä sinua harmittaa. Minulle on ihan sama kumpaa tulkintaa sinä käytät, nykyään opettaja saa joka kuukausi palkan. Kuten kerroin aikanaan opettajan palkka maksettiin 9 kuukaudelta ja kesäisin monet opettajat menivät muihin hommiin. Tämä muuttui joskus 1950 - 60 luvulla, jolloin tuo 9 kuukauden palkka muutettiin 12 kuukauden palkaksi, sama vuosipalkka maksettiin useammassa erässä. Kesä on edelleen opetuksetonta aikaan, ei lomaa, opettajat eivät kuulu vuosilomajärjestelmän piiriin. Lomaraha yms. lasketaan laskennallisen 30 lomapäivän mukaan, sairastapauksen sattuessa kesäloma ei siirry.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä en nyt oikeasti tiedä mikä sinua harmittaa. Minulle on ihan sama kumpaa tulkintaa sinä käytät, nykyään opettaja saa joka kuukausi palkan. Kuten kerroin aikanaan opettajan palkka maksettiin 9 kuukaudelta ja kesäisin monet opettajat menivät muihin hommiin. Tämä muuttui joskus 1950 - 60 luvulla, jolloin tuo 9 kuukauden palkka muutettiin 12 kuukauden palkaksi, sama vuosipalkka maksettiin useammassa erässä. Kesä on edelleen opetuksetonta aikaan, ei lomaa, opettajat eivät kuulu vuosilomajärjestelmän piiriin. Lomaraha yms. lasketaan laskennallisen 30 lomapäivän mukaan, sairastapauksen sattuessa kesäloma ei siirry.

No selvä, eli minä sitten päätän kun sinusta ei siihen ole. Vakituiset ja kokoaikaiset opettajat tekevät siis töitä minimissään 2 500 €/kk palkalla. Töitä he tekevät 8,5 kk vuodessa, joten 3,5 kk he saavat sen saman 2 500 €/kk tekemättä yhtään mitään eli olemalla lomalla/vapaalla. Ja tästä sinä kitiset, että kyllä on huono diili. Missä muusa ammatissa saa joka vuosi 3,5 kk liksaa 2 500 €/kk tekemättä yhtään mitään? Sulla on varmaan jotain esimerkkejä paremmasta, kun tuo on mielestäsi huono diili?

Sairastaessa kesäloma ei siirry... Voihan vittu. Pitäisikö sitä 2,5 kk kesälomaa siirtää viikon flunssan takia? Työvelvoitetta kun ei kuitenkaan ole loman aikana. Miksi työnantajan pitäisi maksaa yhtään kenellekään liksaa sairastelusta, jos työntekijä ei joka tapauksessa ole töissä?

Tosifanien takia suomalainen työelämä on mennyt ihan vituilleen. Ihmiset eivät tajua miksi siellä töissä käydään tai miksi työnantaja sitä liksaa maksaa.
 

Ministeri

Jäsen
Nimenomaan. Suomalaisen keskipalkka taitaa tilastojen mukaan olla jotain 3 400 €/kk, mutta samaan aikaan ainoastaan joku 10 % duunareista pääsee siihen. No mutta niinhän se menee, että valhe, emävalhe ja tilasto.
Ei kai ihan. Oliko se 8%, jotka tienaa vuodessa yli 55 000 euroa? Luvut otettu sielta Vanhasen Matin tutkimuksista.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Töitä he tekevät 8,5 kk vuodessa, joten 3,5 kk he saavat sen saman 2 500 €/kk tekemättä yhtään mitään eli olemalla lomalla/vapaalla. Ja tästä sinä kitiset, että kyllä on huono diili. Missä muusa ammatissa saa joka vuosi 3,5 kk liksaa 2 500 €/kk tekemättä yhtään mitään? Sulla on varmaan jotain esimerkkejä paremmasta, kun tuo on mielestäsi huono diili?
Minulle ei kysymystä kohdennettu, mutta opettajien tapauksessa se että saat 3,5kk ajan 2 500€/kk tekemättä mitään, edellyttää sitä että olet ensin 8,5kk töissä palkalla 2 500€/kk.

Tämä ei oleellisesti eroa mitenkään siitä, että esim. asfalttimiehet ovat 7kk vuodessa töissä tienaten 4 500€/kk (luvut keksittyjä), ja sitten 5kk Thaimaassa tienaten 0€/kk. Sekä opettajat että asfalttimiehet saavat näillä lähtöluvuilla noin 30 000 € vuodessa ansiotuloja ja pitkähkön loman. No sen verran on eroa, että opettajilla se kokonaispalkka jyvitetään koko vuodelle, ja asfalttimiehet saavat palkkansa silloin kuin tekevät työt. Jokainen asfalttimies voi toki tehdä omat rahoitusjärjestelyt siten, että palkka menee jonnekin taltioon josta sitten tulee se 2500€/kk (miinus verot) käyttötilille. Näiltä osin en näe että opettajien palkkajärjestelmä olisi mitenkään epäreilu muita palkansaajia kohtaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten niin muussa? Opettajan vuosiansio on 30000€, ei kai siitä kannata noin paljon kuumentua että se maksetaan nykyään kahdessatoista erästä vanhan yhdeksän sijaan?

30 000 vuodessa tarkoittaa 2 500 kuussa. 3,5 kk opetajat ovat lomalla/vapaalla, eli saavat 2 500 kuussa istumalla perseellään tekemättä mitään. Missä muussa ammatissa on niin? Tämä siis Tosifanin tekstistä, hän kun antoi valinnanvapauden minulle vaikka itse asian ottikin puheeksi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle ei kysymystä kohdennettu, mutta opettajien tapauksessa se että saat 3,5kk ajan 2 500€/kk tekemättä mitään, edellyttää sitä että olet ensin 8,5kk töissä palkalla 2 500€/kk.

Tämä ei oleellisesti eroa mitenkään siitä, että esim. asfalttimiehet ovat 7kk vuodessa töissä tienaten 4 500€/kk (luvut keksittyjä), ja sitten 5kk Thaimaassa tienaten 0€/kk. Sekä opettajat että asfalttimiehet saavat näillä lähtöluvuilla noin 30 000 € vuodessa ansiotuloja ja pitkähkön loman. No sen verran on eroa, että opettajilla se kokonaispalkka jyvitetään koko vuodelle, ja asfalttimiehet saavat palkkansa silloin kuin tekevät työt. Jokainen asfalttimies voi toki tehdä omat rahoitusjärjestelyt siten, että palkka menee jonnekin taltioon josta sitten tulee se 2500€/kk (miinus verot) käyttötilille. Näiltä osin en näe että opettajien palkkajärjestelmä olisi mitenkään epäreilu muita palkansaajia kohtaan.

Edelleen painotan sitä, että Tosifani otti asian puheeksi, en minä.
 

Ministeri

Jäsen
30 000 vuodessa tarkoittaa 2 500 kuussa. 3,5 kk opetajat ovat lomalla/vapaalla, eli saavat 2 500 kuussa istumalla perseellään tekemättä mitään. Missä muussa ammatissa on niin? Tämä siis Tosifanin tekstistä, hän kun antoi valinnanvapauden minulle vaikka itse asian ottikin puheeksi.
No eipa tuo nyt kummoinenkaan palkka ole. Vaikka onhan se tietysti yhteisista varoista, mutta ei silti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No eipa tuo nyt kummoinenkaan palkka ole. Vaikka onhan se tietysti yhteisista varoista, mutta ei silti.

Jos minä saisin 2 500 €/kk läpi vuoden tekemällä 8,5 kk töitä ja olemalla 3,5 kk lomalla/vapaalla, niin en miettisi hetkeäkään vaihtoa tuollaiseen palkkaukseen vaikka faktisesti palkkani koko vuodelta laskisikin nykyisestä jonkun verran.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Tuota, tajuatko kuinka paljon isoja ja keskikokoisia kauppoja on Suomessa? Jotka
Ei yksi ala silti noita prosentteja heitä päinvastoin.

Edit.

Ja opettajan liksa on kyllä surkea nähden koulutukseen/vaativuuteen ja siihen että 4lk-9lk opettajat vasta paskaa saa niskaa. Eikä lasta saa enään edes lyödä näpeille.
Ihan sama saako ne sen 30k könttänä tai erissä niin ei se kummoinen summa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
No eikös silloin olisi järkevää "vapauttaa" sunnuntaityöt? Lisää töitä, parempi kilpailukyky. Jos kerran nyt ei tehdä töitä ollenkaan ts. kuluja ei ole sunnuntaista yhtään muuta kuin sen takia, että töitä ei tehdä ollenkaan ja tilaukset kusee? Kaikki voittaisivat Suomessa, eikö vain?

Olisi tietenkin.

Ja toivottavasti näin myös käy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos minä saisin 2 500 €/kk läpi vuoden tekemällä 8,5 kk töitä ja olemalla 3,5 kk lomalla/vapaalla, niin en miettisi hetkeäkään vaihtoa tuollaiseen palkkaukseen vaikka faktisesti palkkani koko vuodelta laskisikin nykyisestä jonkun verran.
Eikö tähän ole helppo ratkaisu: ryhdyt opettajaksi? Ei tarvitse edes jossitella.
 
Mutta siis pakko ei ole kenenkään tehdä yhtään mitään työtä jos eivät halua? Niinkö?
Joo en usko että pakkotyön muodot olisivat palaamassa. Ehkä kansalaispalkassa voi joku yhteisvastuullisuuden ehto olla. Kuten neuvostoliitossa pihatalkoot. Tällä hetkellähän perustuslaki lähtee siitä, että jokainen on velvollinen hankkimaan oman toimeentulonsa. Tuon sanamuotoja saattaa olla jossain kohtaa parasta viilata, kun laajemmin ymmärretään ettei tulevaisuuden maailmassa kaikista ole arvon tuottajiksi, kun kone on parempi ja halvempi. Tällä hetkellähän nämä "it-osaaja" Sipilät ja muut vielä kuvittelevat, että kohti täystyöllisyyttä vielä päästäisiin. Ehei, suuret 'työttömien' massat (nykyään puhutaan jo kuulemma lähemmäs puolesta miljoonasta työttömästä, vastahan se oli 200-300k) ovat tulleet jäädäkseen.
 
Sitten ilmoitetaan työnvälittäjille, että tarttisin tänne vanhainkotiin hyvän tytsyn imemään munaa, ja tytsy joka on ilmoittanut että voisin imeä komean urheilullisen papan munaa x määrästä rahaa, hyppää työnvälittäjän nelikopteriin, koska haluaa tienata rahat vaikka parempaan kämppään.
Mutta jos tyttö onkin naapurista, niin ei saa mitään, koska siihen kulu luonnonvaroja? Motivoivaa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko siellä kaikki paikat muka kiinni aina sunnuntaisin? Vai viittaatko johonkin iltapäivälehtien juhannusjuttuihin? Perutaanko nyt juhannus? Ja Joulu?

Tähän voinen vastata, vaikken TosiFani olekkaan... Asiasta on senverran omakohtaista kokemusta, että stadissa sunnuntaisin avoinna ruokarafloista on juurikin kaikki osuuskaupan raflat ( minimimiehityksellä toki, älä ihmettele jos serviisi kestää ) ja muutama hassu muu yksityinen, noin safkapuolelta siis.
Omassa toimipaikassa saan sunnuntaisin tehtyä kohtuullisen tilin ( minimimiehityksellä ) ja vastailenpa melkeimpä joka sunnuntai turistien ihmetykseen paikkojen aukioloa koskien. Ja kyseessä ei ole osuuskaupan butiikki.

Edelleenkin, lisäisin heti yhden työvuoron ko päivälle, mutta nykyisestä kustannusrakenteesta johtuen, se ei ole mahdollista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
b) kaikki sovitaan laissa ja liitot voivat suksia vittuun

Millä tavoin muuten tapahtuu tämä kaikesta "laissa sopiminen" ja ketkä ovat sopimusosapuolet? Millä tavalla tässä toteutuvat (olettaen, että Suomi kuitenkin jatkaa ILO:n jäsenenä) kolmikantaisuuden ja yhteistoiminnan ILO-periaatteet? Säädettäisiinkö joka alan palkkaus laissa, kun "kaikki sovitaan laissa"?
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Millä tavoin muuten tapahtuu tämä kaikesta "laissa sopiminen" ja ketkä ovat sopimusosapuolet? Millä tavalla tässä toteutuvat (olettaen, että Suomi kuitenkin jatkaa ILO:n jäsenenä) kolmikantaisuuden ja yhteistoiminnan ILO-periaatteet? Säädettäisiinkö joka alan palkkaus laissa, kun "kaikki sovitaan laissa"?

Suomalaisen käytännön tuntien, kun puhutaan lakien läpimenoaikaa, odotan innolla uusien lakien säätämistä, esimerkiksi palkankorotuksista :D

Edit*

Aika kovalla kädellä ollaan pyyhkimässä vittuun kaikki se, mitä ammattiyhdistysliike on saanut aikaan suomalaisen duunarin työ-olojen, sekä -ehtojen parantamiseen. Toisaalta tämä kuvannee hyvin nykyistä ajattelumallia, missä kiitetään kauniisti saavutetuista eduista, ja heitetään sen jälkeen hiuksista vittuun. Muistan kuinka aikoinaan naurettiin kippurassa Ketosen ja Myllyrinteen sketsille, missä softafirman pomo ajoi sen koodarin mäelle, saatesanoilla "sinä voit nyt suksia täältä vittuun, setä alkaa kääriä fyffeä".
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomalaisen käytännön tuntien, kun puhutaan lakien läpimenoaikaa, odotan innolla uusien lakien säätämistä, esimerkiksi palkankorotuksista :D

Ja palkkatasoista poliittisen taistelun pelinappulanahan meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. Vähän niinkuin 2007, jolloin Sari Sairaanhoitaja tuotti menestyksekkään kampan...eiku.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikö tähän ole helppo ratkaisu: ryhdyt opettajaksi? Ei tarvitse edes jossitella.
Vaikkei tämä ollut minulle, niin kommentoin.
Opettajien työstä ja sen hyvistä puolista kun puhutaan niin lähes aina jossain vaiheessa keskusteluun heitetään "ammatinvalintakysymys". Tyhjä laini, joka ei juurisyytä (raha ja sen puute) koske. Minä taas näen että nykyisessä talous- ja työelämätilanteessa kyseessä on enemmänkin palkanmaksajakysymys. Eli samalla KIKY-logiikalla näin: Opettajat tekisivät samalla palkalla enemmän ja pidempään töitä. Rahaa säästyy ja opettajia olisi varaa pitkässä juoksussa palkata enemmän, tuottavuus lisääntyy. Kyllä, osa vaihtaisi alaa, mutta kun suuressa osassa maata yhtä avointa vakinaista opettajan virkaa kohti on kymmeniä- ellei satoja päteviä hakijoita, niin tulijoita olisi huonommilakin työehdoilla vapautuviin virkoihin. Esim sinä @TosiFani olet vahva ay-kriitikko, miten koet Oaj:n toiminnan? Mitä se voisi osaltaan tehdä että koulutus tässä maassa ei olisi näin ankarien kustannuspaineiden alla? Entä pitäisikö aloituspaikkoja opettajakoulutukseen mielestäsi lisätä?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aika kovalla kädellä ollaan pyyhkimässä vittuun kaikki se, mitä ammattiyhdistysliike on saanut aikaan suomalaisen duunarin työ-olojen, sekä -ehtojen parantamiseen.
Et oikeasti voi olla tosissasi? Joka kerta kun tulee jonkinlainen heikennys työehtoihin, oli se sitten iso tai pieni, niin samantien alkaa se että duunari muuttuu orjaksi, kaikki hyvä tuhotaan ja yksityinen sektori alkaa syömään pikkuvauvoja. Unohdetaan hienosti että ammattiyhdistysliikkeiden (sekä myös EK:n) barrikadien ja asemasodan takia Suomi OY on osittain tässä tilanteessa. Jos sunnuntailisä poistetaan tai pienennetään (tai ylityökorvauksia pienennetään, tai pekkaset poistetaan tai toimistotyöntekijöille tulee oma vero), niin Suomi ei muutu kehitysmaaksi eikä uutta sisällissotaa syty. Eikä kukaan joudu työskentelemään kuin orja (ainakaan pääsääntöisesti, jossain karvakäsi-paikassa taisi olla tuollainen case).

Ihmisiltä puuttuu (tai tuntuu puuttuvan) yleisesti suhteuttaa menot tuloihinsa. Kolmio sinkkumiehellä ydinkeskustassa joka imaisee 50% nettopalkasta, upouusi bemari pihalla ja valitetaan kun ei pystytä käymään joka päivä ulkona syömässä. Aika usein näillä ketkä eniten valittavat tälläisistä asioista on elintaso itse asiassa huomattavasti kovempi kuin niillä ketkä eivät valita. Suurin syy on kuitenkin aina se että työnantaja maksaa liian vähän. Itse olen aina kuvitellut että palkka on suhteessa siihen kuinka paljon tuotat firmalle, eikä siihen että kuinka hyvin sillä tulee toimeen
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, turha tuosta opettajan kuukausipalkasta on vääntää. Kokonaisansio kuitenkin ratkaiseva, ja se määräytyy työmäärän mukaan ja maksetaan tasaisesti 12 kuukauden ajan. Lomilla ei siis saa mitään ilmaista rahaa, tuosta on aivan turha olla kateellinen. Useimmilla opettajilla on myös ikälisiä ja jonkin verran ylituntejakin sekä erinäisiä korvattavia lisätöitä, eli harva ihan tuolla peruspalkalla polkee. Lomarahoineen useimpien opettajien vuosiansio löytyy haarukasta 40 000 - 60 000.

EDIT: ja näin siis kunnallisen perusopetuksen ja lukion osalta. Kaikki muu opetustyö sitten erikseen, enkä niistä niin tiedä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Et oikeasti voi olla tosissasi?

Toi oli lähinnä tarkoitettu heittoon "ammattiliike voi painua vittuun". Mä olen tuossa edellä jo pariinkiin otteeseen koittanut ihan fiksustikin kysellä, että millä tavalla ne sunnuntait sitten tehdäisiin, mutta aika vähän on tullut mitään vastauksia. Noin yleisesti, ihmisen luonne nyt vaan on sellainen, että saavutetuista eduista on pirun vaikea luopua, jos vastakauppana saadaan kovin vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös