Kielipoliisit

  • 456 218
  • 2 971

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Voi helvetti. Nykymaailma rapistuu ja suomalainen yhteiskunta romahtaa blaa blaa. Naiset kirkuvat ja lapset uppoavat suohon tässä kaikessa möhellyksessä. Minä en muutokseen suostu! Minä en ala tekemään mitään, minä alan tehdä. Aravirtamainen PISTE! tähän ja tuijotus hemulimaisesti kaukaisuuteen.

Perseen perse. En varmasti kirjoita ylihuomenna äidinkielen yo-kokeessa alkaa tekemään. En varmasti.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Muista cirioittaa muutenkin wanhalla hywällä tawalla.

Cirioittaisinkin, mutta censorit tuskin pitäisiwät ajatuxesta. Pitänee ottaa tarpeeksi mustetta myös mukaan, jotta voin sulkakynälläni raapustaa hieroglyfimäisiä kyhäelmiä konseptipaperille ja täten todistaa kykeneväisyyteni.

Alkaa olla hanurista tämä nykymeno. Enää en voi yksikseni hihitellä näyttöpäätteen takana niille lusmuille, jotka viis veisaavat oikeinkirjoituksesta. Ties vaikka käyttävät tilaisuutensa ja tahallisesti minua poloista tulevaisuudessa kiusaavat.
 
Alkaa olla hanurista tämä nykymeno. Enää en voi yksikseni hihitellä näyttöpäätteen takana niille lusmuille, jotka viis veisaavat oikeinkirjoituksesta.

Kannattaisi ehkä kuitenkin olla mieluummin huolissaan siitä, että keskimäärin te abiturientit olette todella heikkoja matematiikassa. Kun se matikan ope opettaa teille jotain, niin siinä on useimmiten taustalla tiukkaa faktaa. Sen sijaan siinä, että muodon "alkaa tekemään" rektio on hyväksyttävää suomea vasta vuonna 2014, on kyse pelkästään joidenkin nutturapäiden mielivaltaisesta päätöksestä, joka ei perustu mihinkään ylempään viisauteen. Kuten ei pohjautunut sekään, että vuonna 2013 ei ollut hyväksyttävää kirjoittaa "alkaa tekemään".
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä on esimerkki ymmärrettävästä ja osittain hyväksyttävästä muutoksesta, sillä nyt sallittu käytäntö ei vääristä sen tarkoitusta.

Mutta siinä vaiheessa, kun esimerkiksi sanat kun ja vaan sallitaan sanojen kuin ja vain korvaajaksi, tai keli hyväksytään sään synonyymiksi, on arvokas kielemme lähellä loppua. Eiköhän nämäkin kohta sallita, koska suomalaiset käyttävät niitä niin itse pintaisesti.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkoi vähän ärsyttää toi uusi kannanotto, sillä nyt en enää tältä osin pysty pitämään itseäni muita parempana ihmisenä.
Veikkaan että: koska ironia.
Miksi et kirjoittanut kokonaista virkettä? Vai oliko sekin ironinen kannanotto? Hyväksyykö Kotus seuraavaksi oikeaksi kirjoittaa vaillinaisia lauserakenteita?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielestäni tuo "koska x" on mitä mainioin tyylikeino. Sillä pystyy alleviivaamaan sitä, että peruste on täysin ilmiselvä ja kaikkien tulisi siitä olla tietoisia.

Minusta "koska x" on ilmiselvästi huonoa suomea, ja kaikkien pitäisi olla siitä tietoisia.

Maj Karman Kauniilla Kuvilla on biisi, jonka nimi on Jokainen lause jää ke. "Koska x" on lause, joka on jäänyt ke.
 
Minusta "koska x" on ilmiselvästi huonoa suomea, ja kaikkien pitäisi olla siitä tietoisia.

Itse taas olen tehnyt sellaisen havainnon, että tuota rakennetta käyttävät internet-keskusteluissa enimmäkseen ihmiset, jotka osaavat halutessaan kirjoittaa hyvinkin oikeakielistä suomea. He kuuluvat kuitenkin siihen ihmisryhmään, joka ymmärtää, että kielioppi- ja oikeinkirjoitussäännöt ovat suurelta osin ihmisten tekemien täysin mielivaltaisten päätösten tulosta, eivätkä mitään Jumalan sanaa. Kun hallitsee kielioppisäännöt, niitä pystyy myös rikkomaan tyylikkäästi.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kieli muuttuu ajan kuluessa. Tämä on täysin luonnollinen ilmiö, joskus muinoin airplane ja center olivat englannin kielessä vääriä muotoja.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kun se matikan ope opettaa teille jotain, niin siinä on useimmiten taustalla tiukkaa faktaa.

Tässä on hyvä esimerkki toisesta asiasta, joka salakavalasti myrkyttää kieltämme. Miksi ihmeessä sivulauseen alkuun on nykyään tungettava "niin"? Se on 95%:ssä käyttökerroista täysin turha ja väärässä paikassa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tässä on hyvä esimerkki toisesta asiasta, joka salakavalasti myrkyttää kieltämme. Miksi ihmeessä sivulauseen alkuun on nykyään tungettava "niin"? Se on 95%:ssä käyttökerroista täysin turha ja väärässä paikassa.
Juuri näin. Pahaa pelkään, että tuokin "klassinen kielioppivirhe" alkaa silti olemaan yleiskieltä lähitulevaisuudessa.

Toinen mieltäni askarruttava asia on, ehdimmekö myös tekemään tästä päivästä alkaen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jos asettaa tuon koska-sanan tilalle sanan "syynä", niin saa aina jo ihan kohtalaisen lausuman.

Olen rikas, koska kulta.
Olen rikas, syynä kulta.

Olen Suomessa, koska matkustaminen.
Olen Suomessa, syynä matkustaminen.

Näin se menee, jos on mennäkseen. Syynä: syynä.
 
Jos asettaa tuon koska-sanan tilalle sanan "syynä", niin saa aina jo ihan kohtalaisen lausuman.

Olen rikas, koska kulta.
Olen rikas, syynä kulta.

Olen Suomessa, koska matkustaminen.
Olen Suomessa, syynä matkustaminen.

Sillä saa paremmat pisteet äidinkielen ainekirjoituksesta. Vielä paremmat saa, kun kirjoittaa "olen rikas kullan vuoksi/takia". Tuon "koska x" -rakenteen ideana ei kuitenkaan ole miellyttää äidinkielen opettajia. Kirjoittakaamme vaikka näin: Suomi voi voittaa vaikka Kanadan, koska Tuukka Rask. Tuo kieliopillisesti väärä lauserakenne alleviivaa sitä, että tässä on nyt kaksi sanaa, jotka tekevät jopa predikaatista täysin tarpeettoman. Kun sanomme "Tuukka Rask", ei tarvita enempää sanoja. Tämä vivahde katoaa virkkeestä täysin, kun kirjoitamme oikeakielisesti "Suomi voi voittaa vaikka Kanadan Tuukka Raskin vuoksi".
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kirjoittakaamme vaikka näin: Suomi voi voittaa vaikka Kanadan, koska Tuukka Rask. Tuo kieliopillisesti väärä lauserakenne alleviivaa sitä, että tässä on nyt kaksi sanaa, jotka tekevät jopa predikaatista täysin tarpeettoman. Kun sanomme "Tuukka Rask", ei tarvita enempää sanoja. Tämä vivahde katoaa virkkeestä täysin, kun kirjoitamme oikeakielisesti "Suomi voi voittaa vaikka Kanadan Tuukka Raskin vuoksi".
Jos taas kirjoitetaan oikeakielisesti esimerkiksi "...Tuukka Raskin ansiosta", vivahde säilyy varsin hienosti.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tuon "koska x" -rakenteen ideana ei kuitenkaan ole miellyttää äidinkielen opettajia.
Enhän minä ole moista väittänytkään. Ihan kuin pöljälle kirjoittaisit. Hö! Se on sellainen oikeampi muoto käyttää sanaa "syynä". Se ei silti kuitenkaan ole ihan salonkikelpoinen.

Kotuksen sivuilla tämä syynä-muotoasia tuotiin ilmi. Siitä muistin. En nyt googlettamalla tämän parempaa löytänyt.
 
Jos taas kirjoitetaan oikeakielisesti esimerkiksi "...Tuukka Raskin ansiosta", vivahde säilyy varsin hienosti.

Ei säily. Jos kirjoitamme "Suomi voi voittaa Kanadan Raskin ansiosta", ei tuossa virkkeessä ole predikaatitonta lausetta. Silloin virkkeestä ei välity se vivahde, että Tuukka Rask tekee jopa predikaatista tarpeettoman. "Predikaatiton lause" on tietenkin oksymoron. Se on juuri koko homman juju.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuon "koska x" -rakenteen ideana ei kuitenkaan ole miellyttää äidinkielen opettajia.

Ei varmasti olekaan, mutta se ärsyttää suurta joukkoa tavallisia keskustelufoorumin lukijoita. Pelisi on menetetty siinä vaiheessa, kun joudut selittämään, mikä tarkoitus hyvän kielen vastaisella rakenteella on.

Siinä vaiheessa, kun havaitsen tällekin foorumille kirjoitetussa tekstissä "koska x", lopetan viestin lukemisen siihen paikkaan. Tuskin tekstin sisältö on lukemisen arvoista, jos kirjoittaja käyttää kyseistä kielisyöpäläistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös