Pitkälti yli vuosikymmenen ajan (vuodesta 2009 lähtien) olen haaveillut lemmikkieläimen hankkimisesta. Vaihtoehtoja on tasan kaksi: kissa tai koira. Muutama vuosi sitten kävin allergiatesteissä, joissa päätin selvittää, olenko allerginen koirille, sillä jostain olin saanut sellaisen käsityksen, että saattaisin olla. Labratuloksista ilmeni, että en ole allerginen, ja siitä lähtien olen kärsinyt pahasta koirakuumeesta. Sattuneesta syystä pelkkä ajatus lemmikin hankkimisesta noina ns. pimeinä vuosina tuntui täysin mahdottomalta, mutta nyt tilanteeni on toisenlainen.
Hankinta ei ole vielä ajankohtainen, vaan olen päättänyt siirtää sen ensi vuoteen, jolloin olen toivoakseni paremmissa varoissa. Helsingin eläinsuojeluyhdistyksellä on kyllä kohtalaisen paljon kotia odottavia kissoja ja koiria, mutta koska olen jo aiemmin onnistunut enemmän tai vähemmän kasvattamaan ja elättämään kahta kissaa 14 vuoden ajan, en halua ottaa seurakseni aikuista lemmikkiä. Pentuvaihe on niin tärkeä osa omistajan ja lemmikin välisen suhteen kehittämistä, että se on ainoa vaihtoehto minulle.
Enää vain pitäisi miettiä, kumman puoleen tulen kallistumaan. Olen vuosien saatossa lukenut satoja artikkeleita koirista ja myös kissoista, joten ainakin kissojen suhteen koen olevani varsin hyvä omistaja, mutta jotenkin ajatus koirasta on alkanut todella houkuttaa. Voisin tietenkin hommata kummatkin eli koiran ja kissan, vaikka se tulisikin olemaan aikamoinen rahallinen satsaus. Mutta toisaalta: olen helvetin eläinrakas ihminen ja nämä 13 vuotta, jotka olen viettänyt ilman lemmikkiä, ovat olleet todella raskaita henkisesti. Lemmikeissä on se hyvä puoli, että ne tuovat tasapainoa elämään ja lohtua myös niinä kaikkein heikoimpina hetkinä.
Koen olevani nykyään huomattavasti vastuullisempi, tasapainoisempi ja fiksumpi ihminen kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, joten kumman tahansa sitten valitsenkin kumppanikseni, tiedän sen saavan osaltani paljon rakkautta, hellyyttä sekä yhdessäoloa. Olen valmis olemaan lemmikin omistaja, siis ensi vuonna tähän aikaan.