Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 664 304
  • 67 911

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Laskeskelin aiemmin päivällä, että siitä on ainakin kuusi tai seitsemän vuotta, kun olen viimeksi käynyt uimassa. Noin 50 kiloa sitten pystyin uimaan suunnilleen sata metriä yhteen menoon, mutta nykykunnollani pitäisin suoranaisena ihmeenä, jos pystyisin uimaan edes 25 metriä yhteen menoon. Noloa ja oikeastaan jopa huolestuttavaakin, sillä uimataidottomuuden rajana pidetään 200 metriä.

Pikkukosken uimaranta on aika lähellä, mutta koska siellä on hanhenpaskaa niin helvetisti, ei siellä uiminen houkuta yhtään ja tokkopa se on edes sallittua. Aurinkolahden rannalle en menisi uimaan mistään hinnasta, enk myöskään Hietsulle. Pitänee alkaa katsella mahdollisia uintipaikkoja kaupungin tarjoamista tiloista.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vastakysymys: oliko rouva kenties tyytymätön sinun aiemmin suorittamaasi ruohonleikkuuseen? Mikäli vastaus on kyllä: olisit hoitanut hommasi paremmin, niin mitään robottiruohonleikkuria ja sen aiheuttamia lieveilmiöitä ei tarvitsisi edes miettiä.

Vinkkinä: meidän vanhahko naapurimme hankki myös vastaavan laitteen muutama kesä sitten. Hänen poikansa näyttää hoitavan mahdolliset käyttöön liittyvät ongelmat. Toimi sinäkin samoin!
Mitä tulee puutarhan hoitoon, niin olen hoitanut niin omani kuin vaimonikin puutarhan oivaan kuntoon.

Mitä tulee ruohonleikkuuseen, niin arvoitus on tämä hankinta ja sen motiivi. Saattaa liittyä sellaiseen, että enemmänkin voisi tehdä jotain muuta kun nyt ei tarvitse ruohoa leikata. Mene ja tiedä.

Rakastan ja arvostan poikaani suunnattoman paljon, mutta hänen peukalonsa on vielä keskemmällä kämmentä kuin omani.

Vastakysymyksiä ja vinkkejä, mutta ei yhtään vastausta minulle tärkeisiin kysymyksiin. Olen pettynyt: mihinkään ei voi enää luottaa. Ennen saattoi aina valittaa Jurvan kuntaan, mutta sekin lakkautettiin v. 2009. Enää ei voi edes valittaa mistään tai mihinkään.

Ennen oli paremmin.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kaveri houkutteli juuri Iskelmä Myyrmäen perjantaille (3.6.). Teflonit, Behm, Elastinen, Tuure Kilpeläinen ja Sanni.
Nykyiskelmän kategoria on kyllä vääristynyt.

Onneksi on radiokanava Aito Iskelmä, joka ainakin vielä on nimensä mukainen.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Rouva päätti ostaa robottiruohonleikkurin.
Kysymyksiä:
  • Miksi koulussa ei opeteta (tai ainakaan minun aikanani ei opetettu) robottiruohonleikkurin käyttöönottoa ja asennusta?
Olen ymmärtänyt jostain kirjoittamastasi viestistä, että olet jo varttuneempaa palstajäsenistöä iän puolesta. Oikea vastaus yllä olevaan kysymykseesi lienee siis, että kouluaikanasi ei tiedetty roboteista mitään. Ainakaan koulussa. Silloin ruoho leikattiin lampailla tai vuohilla. Jos jotain välinettä käytettiin, niin viikate oli se väline. Ei se musiikkiyhtye vaan työkalu.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat

Samaa mieltä sinänsä. Kuulin joskus elastisen haastattelun, jossa kysyttiin mitä mieltä hän on siitä, että hänen musiikkinsa mielletään iskelmäksi. Hän sanoi että kaikki musiikkki mikä iskee on iskelmää.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ymmärtänyt jostain kirjoittamastasi viestistä, että olet jo varttuneempaa palstajäsenistöä iän puolesta. Oikea vastaus yllä olevaan kysymykseesi lienee siis, että kouluaikanasi ei tiedetty roboteista mitään. Ainakaan koulussa. Silloin ruoho leikattiin lampailla tai vuohilla. Jos jotain välinettä käytettiin, niin viikate oli se väline. Ei se musiikkiyhtye vaan työkalu.
Kiitämme:
  • analyyttistä otetta
  • vastausta (edes) yhteen kysymykseen
  • tuntemus musiikkiyhtye Viikatteesta ja sellaisen olemassaolosta
Moitimme:
  • analyyttisen otteen herpaantuminen - meillä perkele mitään vuohia ollut - se on nykyajan humputuksia, joskin mielenkiintoinen humputus. Aikoinaan käsin lykättiin Huskulla.
  • Lapsuudessa luimme paljon roboteista eli tiesimme niistä kaiken (sarjakuvat ja Asimov)

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Uusi viikko ja uudet kujeet. Eikä tämä viikko ole mikä tahansa viikko vaan on jääkiekon MM-kisoissakin se tärkeä ja ratkaiseva viikko. Tämän viikon pelit aika pitkälti määrittelee sen ovatko kisat nyt sitten onnistuneet vai ei. Torstaina kasi- eli puolivälieräpeli ja siitä turpiin ja kisoja on turha edes muistella. Siitä sen sijaan voitto niin pääsee ainakin mitalipeleihin, ainakin ronssipeliin.

Kyllähän tällä viikolla saa siis jännittää ja mielenkiinnolla seurata pelejä. Toivottavasti Suomikin pelaa vielä myös nyt viikonloppuna ainakin jommassa kummassa mitalipelissä. Mielenkiintoinen viikko siis edessä, vaikka se myös sisältää kaksi kokonaista välipäivää kisoissa eli keskiviikon ja perjantain. Mutta kyllä tämä kakkosviikko on jääkiekon MM-kisoissa aina se mielenkiintoisin viikko tietenkin, koska kisat huipentuvat ja mitään täytepelejä jotka ei välttämättä kotikatsomossa ainakaan jaksa aina edes sytyttää niin ei juuri enää pelata.

Tänään neljän pelin kisapäivä, huomenna jopa kuuden ja on alkulohkovaiheen viimeinen pelipäivä, keskiviikkona huilataan, torstaina puolivälierät, perjantaina huilataan, lauantaina välierät ja sunnuntaina mitalipelit. Tämä viikko on tosiaan kiehtova ja jännittävä kisaviikko ja viikon lopussa ne kisat sitten päättyvät. Sen jälkeen pitää keksiä taas muuta tekemistä, mutta ei mennä vielä sinne ja niin pitkälle.

Harmittaa kun ostin vuonna 2011 Helsingin torijuhlissa isohkon Suomen lipun jostain myyntikojusta mutta kun se on nyt isän luona lapsuuden kodissa jossa on muutenkin yhä rompettani.

Tänä keväänä hyvässä lykyssä sille lipulle voisi olla taas tarvetta etenkin jos Suomi voittaa kultaa ja minäkin intoudun lähtemään torijuhliin Tampereelle? Pitäisi ehkä isän pyytää tuomaan se tänne minulle jos on muuten minun luo tällä viikolla jo tulossa. Isän pitäisi tuoda minulle toinen pyörä tai pistää tuo nykyinen pyörä taas kesäkuntoon ja siksikin isä voisi minun luonani tällä viikolla käydä.

Äsken onneksi sain tehtyä sen toimeentulotukihakemuksen. Joku puolen tunnin-tunnin projekti se oli kaikkinensa vaiheineen mutta nyt se on tehty ja voi jäädä vain odottelemaan päätöstä. Hyvä fiilis tulee aina kun on saanut velvollisuuksia tehtyä.

Tällä seudulla viikko alkanut myös melko lämpimällä kelillä. Hieno juttu. Aurinko paistaa ja on kaunis, upea sää. Tätä on odotettukin. Tekisi mieli sanoa että ehkä se kesä on nyt sitten tulossa mutta kun on kuulemma taas sitten myös keli viilentymässä tämän viikon aikana vielä. Mutta nautitaan tästä päivästä ja voi olla että minäkin intoudun tästä kävelylenkile jossain vaiheessa.

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team

Iskelmä on varmasti muuttunut aikojen saatossa, mutta sen määritelmä toki on pysynyt samana, eli Iskelmä on kevyttä viihdemusiikkia sekä populaarimusiikkia. Elastinen menee ainakin hyvin siihen kehykseen.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Isäni kävi äsken iltapäiväkahveilla luonani. Haki sen minulla lainassa olevan pyöränsä huoltoon ja toi myös sen isohkon Suomen lipun minulle. Oli hienoa nähdä pitkästä aikaa isän kanssa, olimme viimeksi nähneet isän kanssa kasvotusten joskus maalis-huhtikuussa ja silloinkin nopeasti kun parin hoitajan kanssa haimme sairaalasta vaatteitani isäni luota sairaalaan.

Vaatteeni olivat ajautuneet isäni luokse tuolloin siksi että minulle tuli äkkilähtö silloin sinne sairaalaan ja jäi iso kasa vaatteita pesemättäkin. Isä pesi ne sitten kotonaan. Kerron tämänkin jos jotain jäi vaivaamaan miksi vaatteeni olivat isän luona.

Oli tosiaan tosi mukavaa nähdä isän kanssa pitkästä aikaa. Viestitelty ollaan paljonkin mutta ei olla juurikaan nähty viime kuukausien aikana. Josko se tästä taas sitten normalisoituu ja aletaan nähdä useammin kun koronatilannekin ainakin kesäksi kai helpottaa?

Ja on mukavaa että isä haki pyörän huoltoon niin pääsen minäkin taas joskus pyöräilemään. Suomen lippu oli jopa isompi kuin muistin mutta hyvä juttu että sekin on nyt asunnossani ja minulla. Jos tästä vaikka tulee eteen tosiaan jopa torijuhlat ensi viikolle. Tosin, tällainen asioiden etukäteen järjestelminen näissä asioissa tietää yleensä huonoa tuuria.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onko robottiruohonleikkuri ilmastoystävällinen kun kuitenkin se on kulutusta, mutta sähköistä ilman fossiilisia polttoaineita
Tämähän on hyvä kysymys. Silloin kun minä opiskelin alaa (en ruohonleikkausta vaan ympäristöalaa) niin ei tiedetty mitään roborttiruohonleikkureista joten niiden ilmasto-/ympäristöystävällisyydestä ei ollut kursseja eikä asiaa ole tullut esille lisäkoulutuksessa. Mutta mutulla sanon että sähköinen ruohonleikkuri on ilmastoystävällisempi kuin polttomoottorikäyttöinen. Pitää muistaa ne pienhiukkaset jotka putkahtelee pakoputkesta. Varsinkin jos käytetty sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla eikä fossiilisilla polttoaineilla.

Olen nyt puuhastellut (tehnyt työtä) laitteen kanssa useita tunteja, joista osa on lauantai- ja osa jopa sunnuntaitunneiksi laskettavia. Mistä saan haittakorvaukset haettua?
Kysepä vaimoltasi kun hän sen rakkineen teille hankki... Jos hän vaikka maksaisi korvauksia jotenkin.

Ennen kuin sain koko rajakaapelin asennettua, koira söi/katkaisi kaapelin. Minne voin valittaa? Korvaako vakuutus? Voinko saada avustusta/korvausta
Kokeile valittaa Jatkoajan keskustelupalstalle. Vaakuutusehdoista varmaan löytyy helposti (joo, ihan varmasti) tieto korvaako vakuutus koiratuhot. Luulenpa että ei... Oma moka sanottaisiin. Olisit vahtininut koiraa paremmin. Jos koira ei siis ollut oma niin korvausta voit vaatia koiran omistajalta.

Miksi koulussa ei opeteta (tai ainakaan minun aikanani ei opetettu) robottiruohonleikkurin käyttöönottoa ja asennusta?
Kyllä se varmasti johtuu siitä ettei niitä vielä silloin ollut... Hemmetti kun Suomen koululaitos ole osannut ennustaa mitä taitoja nykyihminen tarvitsee kun opetussuunnitelmia joskus viime vuosituhannella laadittiin.

Ja anteeksi että vastaaminen kesti mutta vastaus sisälsi niin monta sanaa että piti kerätä voimia että jaksaa näpytellä...

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosta lakkoilusta vielä. Vaimoni on sairaanhoitaja ja erosi liitosta vähän aikaa sitten, syynä Tehyn heikko toiminta. Tehyn lakon aikana vaimo kävi tekemässä pyydettäessä suojelutyötä. Muilta päiviltä sai Tehyltä lakkoavustusta n. 80€/pvä. Rouva oli sitä mieltä, että Tehyn masinoima joukkoirtisanoutuminen olisi ehdottomasti pitänyt ajoittaa kesälomakauteen, jolloin vaikutus olisi ollut oikeasti tuntuva, eikä jonnekin loppuvuoteen. Niin sairasta kuin se onkin, vaimon sairaanhoitajaks kohtuullinen palkka perustuu pitkälti ylitöihin ja Tehyn vuoden loppuun saakka kestävä ylityökielto olis tehny aikamoisen loven hänen tuloihinsa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meillä oli kyy pihassa. Edellisestä kärmeksestä (pihassa) onkin useampi vuosi. Kyllähän tuollaisen näkeminen nostaa sykettä vaikka en varsinaisesti käärmepelosta kärsikään.

Liitteet

• IMG_20220524_104226_HDR.jpg
    IMG_20220524_104226_HDR.jpg
    597,2 KB · kertaa luettu: 94

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Meillä oli kyy pihassa. Edellisestä kärmeksestä (pihassa) onkin useampi vuosi. Kyllähän tuollaisen näkeminen nostaa sykettä vaikka en varsinaisesti käärmepelosta kärsikään.
Vaikea sanoa mittasuhteista, mutta kohtuu kookkaalta vaikuttaa ja väritykseltään suorastaan kaunis lajinsa edustaja.
Mutta joo - kyllähän käärmeen näkeminen aina vähän hätkäyttää, vaikken itsekään pelkää enkä kavahda käärmeitä sen kummemmin - jos suinkin mahdollista, jätämme toisemme rauhaan...

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kärmeksestä (ja kyystä) tulikin mieleen:
Aikoinaan kun ex-appivanhemmat olivat ensimmäistä kertaa käymässä mökillämme, niin kovasti kyselivät että onko täällä näkynyt käärmeitä. Minä tietenkin julistamaan, ettei täällä mitään käärmeitä ole.

Istuskellaan mukavasti terassilla kaffella, kun mukana ollut exän kummipoika tulee suureen ääneen huutamaan että siellä on käärme. No, siinä pihallahan oli sitten kyy lokoilemassa. Appi sitten otti vieressä olleen lapion ja pisti sen paloiksi.

On muuten vieläkin ainoa käärme minkä siellä olen nähnyt ja tuosta on aikaa toistakymmentä vuotta. Broidi viime kesänä kuulemma yhden näki.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyillähän on tapana pysytellä suurimman osan elämästään vain muutaman neliökilometrin kokoisella alueella. Vuosaaressa niitä on sekä varmasti myös Vanhankaupunginlahdella. Voisi myös olettaa, että Kivinokka ynnä muut siirtolapuutarhat ovat kyille sopivia elinympäristöjä.

Olen nähnyt kyyn tasan kaksi kertaa, kummatkin tapaukset ovat aivan 1990-luvun alusta. Ensimmäinen kyy (oikeastaan poikanen) tuli vastaan, kun olin partiossa Sipoon metsissä. Kauaa en päässyt sitä ihailemaan, kun partiokaveri tappoi sen lapiolla.

Toisen kerran näin vähän enemmän kyitä Savonrannassa kesällä 94, kun olimme visiteeraamassa äitini silloisen miehen tykönä. Hän asusti järven rannalla noin nelisen kilometriä kylän keskustasta hiekkatien päässä, kun eräänä (luultavasti) heinäkuun päivänä olimme lähtemässä käymään Savonlinnassa.

Lämpöä oli varmasti ainakin 30 astetta, kun runsaan sadan metrin päässä asunnosta ukko pysäytti Hiacensa, sillä tiellä luikerteli ainakin toistakymmentä kyytä. Ulos ei uskaltanut mennä, joten annettuaan meidän aikamme ihailla tuota näkyä, ukko painoi kaasua ja paineli parven yli tappaen ainakin kymmenen kyytä. Paluumatkalla vasta selvisi, millaisen tuhon hän oli saanut aikaiseksi, sillä raatoja oli 12 kappaletta. Sanomattakin on selvää, ettei tuo tapaus todellakaan nostanut ukon osakkeita silmissäni.

Glove

Jäsen
Vaikea sanoa mittasuhteista, mutta kohtuu kookkaalta vaikuttaa ja väritykseltään suorastaan kaunis lajinsa edustaja.
Mutta joo - kyllähän käärmeen näkeminen aina vähän hätkäyttää, vaikken itsekään pelkää enkä kavahda käärmeitä sen kummemmin - jos suinkin mahdollista, jätämme toisemme rauhaan...
Näin kannattakin tehdä, sillä käärmeet voivat stressaantua kun niitä käsittelee.

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Itselle on iän myötä kasvanut sen verran kova rakkaus eläimiä kohtaan, että en edes kyykäärmettä pystyisi varmaan ottamaan hengiltä. Olen kuitenkin onnellinen ettei omalla pihallamme niitä ole vielä koskaan näkynyt. N. 100 metrin päässä kotitiellä kyllä viime tai edeltävänä kesänä oli auton alle jäänyt kuollut yksilö ja viereisellä mäellä olen pari kertaa nähnyt, joten ei se mikään ihme olisi vaikka joku päivä omalla pihallakin luikertelisi. Pelkään niitä toki itsekin hieman, mutta ennen kaikkea koiriemme takia toivon että pysyvät kaukana.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Katselin juuri lähes yhdeltä istumalta Netflix sarjan Russian Doll kummatkin tuotantokaudet ja täytyy sanoa, että nyt oli hyvää ja sairasta kamaa. Harva sarja on tehnyt vastaavaa vaikutusta. Vahva suosittelu sarjalle, mutta en suosittele sekopäille.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koska minulla ei ole muutakaan tekemistä näin flunssaa potiessa, katsoin the Handmaiden -leffan. Ei välttämättä sellainen leffa, jonka voisi katsoa oman äitinsä kanssa. Korealaisilla on erikoinen leffakulttuuri. Hyvähän tämäkin leffa oli, mutta todella erikoinen.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Itselle on iän myötä kasvanut sen verran kova rakkaus eläimiä kohtaan, että en edes kyykäärmettä pystyisi varmaan ottamaan hengiltä. ...
En ole koskaan tappanut käärmettä ja tähän ikään niitä on tullut nähtyä eräskin kappale. En vain koe mitään tarvetta tappaa käärmettä sen omassa elinympäristössään ja jos sellainen eksyy pihamaalle, hätistän sen vain pois. Minulla(-kin) on ollut ja on nytkin koiria ja se on oikeastaan ainoa selkeä syy, minkä takia käärme on ei-toivottu vieras pihallamme.
Ennen vanhaan maalaistalojen navetoissa käärme/-et olivat jopa toivottuja jyrsijöiden metsästäjiä ja niille annettiin vastalypsettyä maitoa, jotta pysyisivät asukkaina.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy