Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 412 488
  • 67 130

Nick Neim

Jäsen
Muuten hyvää pohdintaa ja varmasti tottakin. Nyt jäi taas levy pyörimään päälle aivan liian pitkäksi aikaa ja se on huono juttu. Joskus tapahtunut samaa myös ja se on ikävä piirre minussa. Mutta tällä kertaa ei tainnut kyllä mahdollinen murehdittava asia kovin vähäpätöinenkään olla.

Todellisuudessahan oikea narsismi sairautena on vakava sairaus jolla voi olla pahatkin vaikutuksensa myös kanssaeläjiin ja ympäröivään yhteisöön. Ei kannata kyllä vähätelläkään nyt jos puhutaan oikeasti narsismista sairautena. Se ei ole vain pari hassua piirrettä luonteessa.
Kyllä kyllä, en sitä kiellä, etteikö tilanteesi voisi olla stressaava tai haastava, eikä tarkoituksena ollut vähätellä tapaustasi. Näin esihenkilötyötä tekevänä tiedän, minkälainen vaikutus huonolla ja epäpätevällä esihenkilöllä on esimerkiksi työilmapiiriin, kun sitä on joskus joutunut vierestä katsomaan.

Se, mihin halusin puuttua, oli tapaasi käsitellä asia. Jos ihan puhtaasti ja rehellisesti sanon, niin mielestäni olet käsitellyt asian äärimmäisen huonosti, vaikka olisitkin itse asiassa 100% oikeassa. Kuiskuttelu työkaverien korvaan narsistisesta lähiesihenkilöstä ei ole oikea tapa, ei sinulle, ei työkavereille, eikä edes sille mahdollisesti narsistiselle esihenkilölle. Jos koet esihenkilösi toimissa jotain selkeitä ongelmia, puutteita tai suoranaisia vikoja, on asia ja tieto vietävä lähiesihenkilösi esihenkilölle, ja aina konkreettisin esimerkein. Selän takana puhuminen ja kuiskuttelu ei työilmapiiriä ainakaan paranna, ja usko pois, että esihenkilöidenkin tietoon tulee kautta rantain aina jotain sellaista, jota heidän korville ei ollut tarkoitettu. Pahimmillaan tuollaisen jälkeen ainoastaan pahempi soppa on vain keitettynä. Ja tuollaisen asian mielessä pyörittäminen siihen pisteeseen asti, että se purkautuu omassa asunnossa raivoamisena/huutamisena, ei todellakaan ole hyvä juttu. Tarvittavat toimenpiteet tilanteen edistämiseksi (esihenkilön esihenkilölle keskustelu) ja sen jälkeen olet tehnyt voitavasi, ja jatkaa matkaasi eteenpäin. Mikäli epäkohtia tulee lisää, niin niistä sitten uutta ilmoitusta ja keskustelua tarvittaessa. Olet silloin tehnyt kaiken tarvittavan, eikä asiaa tarvitse (ainakaan toistaiseksi) käsitellä sen enempää tai sen suurempana.

Konkreettisia esimerkkejä siis aina, no miksi? No sen takia, kun 48 alaisen joukosta Töppönen tulee kertomaan, kuinka Löppönen on aikaansaamaton paska, joka ainoastaan lusmuilee töissä ja haukkuu vielä pomojakin runkkareiksi. Löppösen kanssa keskustellessa asia ei kuitenkaan hänen mukaansa ole näin, ja hän lähes varmuudella kysyy, että mitä hän sitten on mukamas jättänyt tekemättä. Saattaa varmaan vielä keskustelussa mainita, että joutuu korjaamaan Töppösenkin jälkiä lähes päivittäin, ja haluaisi eri vuoroonkin kuin Töppönen. Sen jälkeen meillä on kahden henkilön sana sanaa vastaan, ja esihenkilön on lähes mahdotonta puuttua tilanteeseen millään tavalla, ainakaan olematta puolueeton. Alkuperäisen valituksen perustana onkin ehkä ollut enemmän epämiellyttävä henkilö, kuin itse valitetun henkilön työsuoritus.

Tilanne on onneksi parantunut huomattavasti, kun meidän esihenkilötiimi on painottanut, jankannut ja toistanut sitä, että kaikista toisen henkilön käytökseen perustuvasta tai työsuorituksiin liittyvistä valituksista ilmoitus mahdollisimman pian meille esihenkilöille, jolloin meillä on todennäköisemmin tarjota jotain konkreettista henkilön kanssa keskustellessa. Muuten koko asian käsitteleminen on hyvin hankalaa, vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. 48 alaisen joukostakin löytyy jos jonkinlaista vipeltäjää, ja luonnollisesti kaikkien työntekijöidenkään kemiat eivät keskenään kohtaa. Valituksiin on aina puututtava, mutta ratkaisut ovat lähes mahdottomia, jos esihenkilöllä ei ole todisteita/konkretiaa valituksen tueksi ko. henkilön kanssa keskustellessa.

Viet siis selkeästi asiat ja epäkohdat joita olet havainnut esihenkilösi käytöksessä tietoon hänen omalle esihenkilölle, ja annat asian olla. Se riittää kyllä, eikä asiaa tarvitse sen enempää pyöritellä päässä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jeps, tätä en kyllä kiellä nyt missään nimessä ettenkö olisi hoitanut ja käsitellyt tätä kyseistä asiaa päin honkia. Mutta ei sitä nyt pidä liikaakaan mielessä pyöritellä ja surkutella vaan vähän huumorillakin katsoa menneeseen, ottaa virheistä oppia ja vastuuta, kantaa vastuu siitä mitä on tehnyt, ja mennä elämässä eteenpäin. Vihdoin ja viimein.

Asioiden käsittelyyn, niistä huolestumiseen ja ärsyyntymiseen on varmasti vaikuttanut sekin että olen tainnut aiemminkin elämässäni vähän vastaavanlaisen tapauksen kohdata ja siitä ei jäänyt kauniit muistot. Melko paljon ainakin samanlaisia piirteitä ja juttuja koko nykytouhussa alkanut ilmentymään kuin ennen että olen ajatellut että voiko näissä olla jokin yhdistävä isompi kuvio ja syy taustalla.

Mutta nyt tosiaan vihdoin eteenpäin elämässä ja lopetan täysin asian käsittelyn. En tässä hulluksi tai vainoharhaiseksi ole tullut mutta olen vain huomioinut tiettyjä juttuja mitkä on herättänyt epäilykseni ja siitä se soppa on alkanut.

Päin vittua minä tämän tapauksen olen kyllä varmaan tähän mennessä hoitanut mutta nyt vain nokka vihdoin eteenpäin. Lähinnä olen tässä naureskellut menneille ja koittanut oppia virheistä. Miettinyt että mitähän vittua tuli taas kohellettua mutta kaikki on ollut kyllä ihan tietoista toimintaa. Olen lähinnä vain sitten ääneen oikein naureskellut, se on vain minun tapani käsitellä asioita.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Millainen olisi Jere Karalahden ja Tammisen Tamin jälkeläinen? Harmi että ovat samaa sukupuolta niin emme saa koskaan tietää. Hyvä se on ettemme saa tietää. Maailma hajoaisi. Valuisimme mustaan aukkoon ja siellä on huhujen mukaan vittumaista.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jani Toivolallakin on lapsi, vaikka hän on sinkku ja ja ja vihreä.

Voi mua ikivanhaa patriarkaalista miesselittäjää!! Unohin että uusi aika ja vielä hullummat kujeet. Eikä sukupuolia ole. Nyt hävettää. Jere olisi varmaan se suhteen mommy vaikka Tamilla on isommat titterit. Kaikki on mommyja tietty. Saa olla mikä vaan. Jos mä sanon että mulla on vagina niin sitten mulla on. Siihen on turha tulla lässyttämään että empirea ei oikein tue.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Turha Kaukalo oot nyt nimimerkkisi mukaisesti Turhis. Kaukalo ei nyt vaan tajuu.

Mä olen sentäs isoisäkin, vaikka sinkku ja homo. Vihreä en sentäs ole. Paitsi joskus kateudesta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
@Turha Kaukalo oot nyt nimimerkkisi mukaisesti Turhis. Kaukalo ei nyt vaan tajuu.

Mä olen sentäs isoisäkin, vaikka sinkku ja homo. Vihreä en sentäs ole. Paitsi joskus kateudesta.

I KNOW!

Olen biologian vanki. Olen ihan kauhea ihminen. En ymmärrä mistään mitään. Mä en oo isoisä, enkä sinkku, enkä nyt siis laske jos joskus viime vuosituhannella pari kertaa EI SE MERKITSE MITÄÄN VITTUILKAA IHAN RAUHASSA KYLLÄ MINÄ TIEDÄN. MÄHÄN ohoh kapslokki jäi päälle olin joskus vuoden vihreiden jäsen kato kun luontoasiat mutta en mä kehdannut olla pidempään kun ne on niin ääliöitä mutta kateellinen luonne olen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Joku ruotsalainen päätti hankkia itselleen seitsemän kilometriä ajetun Saabin runsaalla 50 000:lla eurolla.


Faijallani oli aikoinaan samanlainen 96, tosin ruskea, ja lapsena elättelin toivetta, että jonain päivänä kyseinen auto olisi minun, koska olin täysin hullaantunut siihen. Syynä ei ollut pelkästään auton ulkonäkö, vaan koko paketti höystettynä vieläpä kauniisti hyrräävällä nelitahtimoottorilla.
Faijani ei kuitenkaan osannut arvostaa tai kunnostaa autoaan, joten hän möi sen joskus 1990-luvun alussa jollekin naapurille polkuhintaan.

Ysikutosia näkee nykyään todella harvoin tiellä, sillä useimmat ovat romutettu jo aikapäiviä sitten. Sääli, sillä kyseessä on kuitenkin legenda ja todella tyylikäs auto omalla tavallaan.

96 herätti minussa uinuvan saabistin ja sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka merkki on kuopattu jo vuosikymmen sitten. Ysikutosta en välttämättä hankkisi, mutta hyväkuntoisen alkuperäisen 900 Hatchbackin tai vaihtoehtoisesti 9000 CS Aeron, jotka kummatkin saavat sydämeni sykkimään joka kerta, kun niistä jomman kumman näen.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
@alwahla jos minulla ei olisi ollut puutetta rahasta, olisin maksanut tuosta enemmänkin. Ensimmäinen autoni oli postilaatikonpunainen 96 ja jälkeenpäin olen miljoona kertaa harmitellut, että sen pois möin.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Miten hitossa tämän Nordea ID:n saa toimimaan jotta voisin hyväksyä tapahtuman? Kun syötän PIN-koodin niin sen jälkeen möllötellään siinä sinisellä sivulla jossa lukee "Nordea ID-sovellus on valmiina käyttöön" ja muuta turhaa eikä tapahdu mitään. Kun menee selaimelle niin ei sielläkään tapahdu mitään.

Muutenkin ihan huumoriosastoa Nordealta. Haluaisin siis tehdä muutoksia luottokorttini ominaisuuksiin.

- Nordea Mobilesta ei löydy sellaista kohtaa.
- Verkkopankista ei löydy myöskään.
- Kysäisenpä nopeasti Nordean chatista niin homma selviää.
- "Terve. Olen Nordean Chatbot, kuinka voin auttaa". Jaahas..
- Soitan asiakaspalveluun jossa on ruuhkaa. 45 minuutin päästä ihminen vastaa ja kertoo että VANHASSA VERKKOPANKISSA voi tehdä nuo muutokset.
- Muistaakseni tuo uusi verkkopankki on ollut jo aika monta vuotta käytössä.
- Ja tästä sitten päästäänkin tuonne viestin alkuun.

JA VITTU EDIT: Viimeisenä vaihtoehtona poistin Nordea ID:n ja asensin uudestaan. Nyt tarvitsenkin sitten aktivointikoodin jonka saa KIRJEESSÄ n. viidessä arkipäivässä. Edit: löytyi kohta jossa voi tunnistautua toisen pankin tunnuksilla, jes! Oho, yllätys, ei toimi vaan graafinen ympyrä pyörisi vaikka maailman loppuun asti.

Eletään vuotta 2022, joko olen piilokamerassa tai sitten nämä on tehty kännissä ja läpällä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ei ollut koronaa nyt jo toista kertaa, kun reissukaverilla moinen on. Pari rokotetta kun olen kerennyt ottamaan.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Miten hitossa tämän Nordea ID:n saa toimimaan

Ei sitä saakaan. Ainakaan aina tai edes joka kerta. Pankinvaihto on hermoja säästävin vaihtoehto.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kun kaalilaatikko oli valmista niin pistin perään pullat paistumaan. Menee tämä vapaapäivä näinkin. Kohta voisi vaikka lähteä hiihtämään naapurin pellon laduille. Paitsi että täällä on tunnin tuheltanut lunta niin voi olla että lumi takertuu suksen pohjiin. Ei ole ihan "joka-kelin-voitelut" kunnossa. Mutta ainahan sitä voi käydä kokeilemassa...
 

Liitteet

  • IMG_20220126_124404_HDR.jpg
    IMG_20220126_124404_HDR.jpg
    995,7 KB · kertaa luettu: 67

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli maanantaina heitettyä talven ensimmäiset flibat. Hämärässä valaistuksessa vaikutti hyvältä idealta lähteä kiertämään isohkoa vesilätäkköä "nurmikon" puolelta, mutta siinähän olikin sitten helvetin liukasta ja epätasaista. Riittävän varovaisella kävelytyylillä kyllä pystyy yleensä korjaamaan eteen- tai taaksepäin horjahduksia pahassakin paikassa, mutta sivusuunta on vaikeampi.

Oikea jalka lähti luistamaan oikealle ja kun koitin korjata vasemmalla, se lähti luistamaan vasemmalle. No, kun en nuorempanakaan spagaattiin taipunut, katsoin että on parasta heittää polvilleen mahdollisimman hallitusti. Päädyin sitten siihen vetiselle jäälle jonkinlaiseen perhostyylin maalivahdin torjunta-asentoon ja vielä perse maassa, niin oli mukava kävellä loppumatka (onneksi vain muutamia satoja metrejä) likomärissä housuissa. Olisihan se vesilätäkön yli käveleminen varsin hyvin vettä pitävissä kengissä ollut paljon pahempi nakki.

Heti ei tuntunut kummenpaa kipua, mutta ilmeisesti sen verran kivasti repäisi nivusissa, että oli ma-ti-yönä vähän vaikeuksia nukahtaa ja tiistaina kävely etenkin portaissa vaivalloista, mutta ihmeen nopeasti tuo kuitenkin parani, eikä tarvinnut katkaista elokuusta 2020 alkanutta askelmittarin minimitavoitteen täyttymisputkea.

Päättäisi nyt, onko vesi- vai pakkaskeli. Muutaman viikon sisään on ollut useana päivänä harvinaisen ärsyttävät kävelykelit.
 
K

Kiekkokatsoja

Aika hauska otsikko iltalehdessä. Jopa totuudenmukainen. Itse juttua en lukenut.
Kolumni | Päivi Räsänen tuomiolla, Isis-naiset vapaina – mitä ihmettä!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun kaalilaatikko oli valmista niin pistin perään pullat paistumaan. Menee tämä vapaapäivä näinkin. Kohta voisi vaikka lähteä hiihtämään naapurin pellon laduille. Paitsi että täällä on tunnin tuheltanut lunta niin voi olla että lumi takertuu suksen pohjiin. Ei ole ihan "joka-kelin-voitelut" kunnossa. Mutta ainahan sitä voi käydä kokeilemassa...
Perhana, kun tuota kuvaa vilkaisin, alkoi koko kroppa huutamaan tuoretta pullaa - aaaaahhh! Meillä kun on tuo pullansyönti nykyisin vähän niinkuin pannassa sattuneesta syystä. Toki, ainahan sitä yhden voisi syödä, mutta kun niitä on, niitä myös menee...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hauska otsikko iltalehdessä. Jopa totuudenmukainen. Itse juttua en lukenut.
Kolumni | Päivi Räsänen tuomiolla, Isis-naiset vapaina – mitä ihmettä!
Kuulostaa ihan Ukkolan kolumnilta. Ei, en avaa lehteä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meillä kun on tuo pullansyönti nykyisin vähän niinkuin pannassa sattuneesta syystä. Toki, ainahan sitä yhden voisi syödä, mutta kun niitä on, niitä myös menee...
Meillä pullan syönti on aika minimissä. Saatan uunituoreena syödä 1-2 kpl mutta muuten vaan lähinnä kyläillessä ja kun on vieraita. Mieheni syö vielä vähemmän pullaa. Leivoin pullaa kun olin kavereiden iltapilkille luvannut kahvit ja pullat. Loput pullat laitoin pakkaseen joista voin sitten sulatella kun tulee vieraita.
 

Glove

Jäsen
Pullaa en ole leiponut ainakaan viiteen vuoteen, voi olla enemmänkin. Jouluksi ostin kaksi joulutorttua, mutta sitä edellistä kertaa en edes muista. Tämän talouden leipomiset hoitaa muutenkin nuorin tyttöni aina kun se on käymässä. Viime viikonloppuna teki mutakakkua.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Hieman huono munkki ollut tällä kertaa säiden puolesta täällä Fugessa. Hirmuinen tuuli ollut ja pilvistä on ollut. Heti, kun täältä lähdetään takaisin, niin näyttää lämpenevän ja aurinkokin loistavan. Joskus ollut toisinkin toki. Pitkässä juoksussa menevät tasan. I assume!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Hieman huono munkki ollut tällä kertaa säiden puolesta täällä Fugessa. Hirmuinen tuuli ollut ja pilvistä on ollut. Heti, kun täältä lähdetään takaisin, niin näyttää lämpenevän ja aurinkokin loistavan. Joskus ollut toisinkin toki. Pitkässä juoksussa menevät tasan. I assume!
Toivottavasti ne pari kuukautta kun siellä olen, on ilmat kohtiilla. Siis riippuu toki siitä, että saanko paikan ja kämpän.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kovasti tuntuu korona vaikuttavan täällä Fuengirolassakin. Moni paikka on kiinni, toki talvella muutenkin, mutta nyt tuntuu olevan enemmän, kuin yleensä. Hinnatkin ovat mielestäni halvemmat kuin aiemmin täällä ollessani.

Aikas pitkälti porukka käyttää maskeja ulkonakin. En osaa sanoa, että onko pakollistakin? Ravintolat auki pitkälle yöhön ja vain yhteen paikkaan kysytty korona passi sisälle mennessä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kehtasin käydä Burger kingissä. Pari päivää sitten kun järjestin pienen shown siellä. Rasvattomalla maidolla ei ollut osuutta asiaan eikä kirnupiimällä. ES:stä tai Megaforcesta en kerro!

Pari päivää kun on telkkarissa vilissyt niitä mainoksia. Ehkä nyt saa sielu rauhan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös