Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 664 046
  • 67 911

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No koitan nyt vielä kirjoittaa jotain tuohon edelliseen viestiini jotain jatkeeksi kun rivien väleissä ainakin ikään kuin lupailin. Ja jäi vähän fiilis että tuli kahvitauolla kirjoitettua liiankin nopeaan.

Eli, ainakin paljon aina mietitään kumpi näistä menehtymistavoista on se armollisempi läheisten kannalta. Rakkaan ihmisen menehtyminen tulee eteen yllättäenkin ja nopeasti tai sitten menehtymistä edeltää pitkä vaikka sairaalajakso jonka päätteeksi rakas ihminen kuolee. Mutta se että kuolemaa edeltää tällöin pitkähkökin jakso jonka aikana kuolemaan voi ikään kuin jo valmistautua.

Tällaisille pohdinnoille taitaa löytyä täältä omakin ketjunsa joten ihan omien elämänkokemusten perusteella täytyy lyhyesti sanoa että minulle helpointa on ollut se ehkä vähän yllättäväkin ja nopeasti eteen tullut läheisen menehtyminen. Se vaikka pitkähkö sairaalajakso voi kuitenkin olla raskaskin prosessi käydä läpi. Minun veljeni kuoli asunnollaan täysin yllättäen ja suruviesti tuli nopeasti eteen ja ilman varoitusta. Äiti taas menehtyi pitkän sairaalajaksonkin ja taistelun päätteeksi.

Eihän se läheisen ihmisen menettäminen koskaan kyllä toki helppoa ole. Se oli raskasta käydä äitiäkin katsomassa etenkin silloin äidin viimeisinä elinviikkoina. Silloin se tuntui niin raskaalta henkisesti kun äiti ei oikein enää tuntenut ja minulle jäi kuva että oli yksi surkeimmassa kunnossa ollut ihminen jonka olen elävänä nähnyt. Ja tämäkin on jo paljon sinällään sanottu sillä olenhan ollut useamman vuoden töissä erilaisissa vanhainkodeissakin joissa on ollut huonokuntoisia asukkaita.

Mutta äitini vaan makasi siinä terveyskeskuksen huoneen sängyllä, näki kaiken lisäksi harhoja eikä enää tuntenut minua. Eli jo aika lailla omassa maailmassaan. Mustan kun äiti "kuori perunoita" sängyssä, eli siis näki just niitä harhoja mutta teki ilmassa käsillä sellaisia liikkeitä että perunoita ilmiselvästi kuori ja kysyi minultakin että otatko sinä perunoita?

Mutta silti yhä suosittelen @Gostisbehere sinuakin näkemään isoäitisi. Tuolloin nuo raskaalta tuntuneet hetket ovat vain tosiaan ajan myötä minullekin tulleet melko rakkaiksi ja tärkeiksi hetkiksi. Luulen että parempi ratkaisu minulle oli käydä tapaamassa äitiäni loppuun asti kuin se että olisin jättänyt tapaamatta. Silloin viimeisenäkin päivänä äidin katse oli lujasti kiinnittynyt ylöspäin, ei enää siis seurannut katsellaankaan mitään. Hengitys kuitenkin vielä kävi ja kröhisi että sai sanoa että kyllä hän vielä hengissä silloin oli.

Mutta jotenkin vain nuo hetket on kääntynyt tosiaan rakkaiksi minulle kuitenkin vuosien myötä. Kun on käynyt sitä luopumisprosessia läpi. Tiedän että ei se todellakaan helppoa ole tuollaisessa tilanteessa olevaa lähimmäistään nähdä kyllä.

Muistan kun soitin siellä terveyskeskuksen huoneessa vielä äidille Riki Sorsan kappaleen Muuttolinnut. Se oli jotenkin kaunista, äiti oli siis yksin omassa huoneessaan. Tai siis ei siellä ollut muita potilaita. Ja Riki Sorsa oli äidin lempiartisteja.

Syy miksi kirjoitin näistä asioista on se että ehkä näistä on jotain apua. Kun olen käynyt tosiaan samantapaisia asioita ja hetkiä elämässäni läpi kuin mitä ainakin ehkä @Gostisbehere tulee käymään. Ja onhan näitä asioita hyvä minunkin käydä läpi, sillä se on hyvää terapiaa. Se on ihan totta mitä sanotaan että ei se suru ja ikävä koskaan poistu, ne vain tavallaan vaihtaa muotoaan ja tulee helpommiksi käsitellä kun ymmärtää ja hyväksyy asiat joita ei voi muuttaa.

peksa

Jäsen
Tänään sain äidiltäni viestin että isoäiti on nyt todella huonossa kunnossa. Tämähän ei mikään iso uutinen ole. Isoäitini on viettänyt viimeiset 10vuotta vanhainkodissa. Näistä 3vuotta ollut erittäin heikossa kunnossa. Ikää onkin jo kunnioitettavat 94v. Itselleni isoäitini on erittäin tärkeä ihminen. En ole käynyt kuin muutaman kerran viimeisten vuosien aikana vanhainkodissa käymässä. Oli niin surullista nähdä isoäidin lepäävän vain sängyssä ja mumisevan jotain. Pelkkää luuta ja nahkaa ympärillä. Itselleni jäänyt kumminkin muistikuva ihan terveestä ja iloisesta isoäidistä. Mietin että millainen muisto tästä nyt oikein jää itselleni? Nyt kun menen mahdollisesti hyvästelee niin ei välttämättä se kaunein muisto. Mutta kuinka paljon sitten se joskus harmittaa jos en käy ja tyydyn nykyiseen muistooni jossa hän oli vielä terve ja voi hyvin

Voimia. Nämä on niitä hetkiä elämässä jotka väistämättä tulee kaikille eteen. Juttelin työkaverin kans joka sanoi että sen äiti kuoli 93 vuotiaana muutama päivä sitten ja ei ollut kuulemma ollu enää pariin vuoteen dementian ym juttujen kanssa kondiksessa. Sillai hyvä että asiat saa päätökseen rauhassa.

Jos pääset 'hyvästit' heittään mummulle niin eipähän jää sitten mitään omalle mielelle asian tiimoilta. Kyllä itse oman faijan kohdalla tiesin että sillä lähtö tulee kun kysy multa että pärjäänkö mä?

Nämä tulee kaikille joskus.. Tsemppiä Bro...

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
U said do. Tirsk. Do you do moderators?

Oli vähän hassuttelua Kierrätysseuranta-hengessä. Eikös se ole kuitenkin vaiettu salaisuus, että Moderaattorit ovat haluttua tavaraa? Varjomoderaattori kuulostaa sellaiselta puistokemistiversiolta. Jännittävä, mutta vaarallinen.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään oli sitten mehun keittämisen vuoro. Vähän meinasi sateet haitata keräyssessiota. Mutta nyt on pöhisemässä mehumaijassa kymmenen litraa punaherukoita ja litran verran vadelmaa mausteena.

Liitteet

• -5769476792338462428_121~2.jpg
    -5769476792338462428_121~2.jpg
    178,5 KB · kertaa luettu: 71

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Yritäpä tässä nauttia punaviinistä ja rentoutua työpäivän jälkeen pihalla, kun aivan järjetön pörinä päällänsä. Tuossa lentokentällä ilmeisesti tänään alkanut lentonäytös ja noita surruttajia naapuri komppaa omalla panoksellaan.

Adonis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma perhe
Yritäpä tässä nauttia punaviinistä ja rentoutua työpäivän jälkeen pihalla, kun aivan järjetön pörinä päällänsä. Tuossa lentokentällä ilmeisesti tänään alkanut lentonäytös ja noita surruttajia naapuri komppaa omalla panoksellaan.
Tuossa tilanteessa kannattaa unohtaa rentoutuminen ja viinin kanssa hienostelu. Ei muuta kuin pullo kirkasta ja namikat kaakkoon.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kauhea darra eilisestä.. nyt joutuu vielä lähtee Puuhamaahan..

PUUHAMAA - Mikko Alatalo

[Intro]
G C D7

[Verse]
G D7
Puuhamaa on paras paikka
G
Puuhamaa on iloinen
D7
Puuhamaassa viihdyt vaikka
G
Koko päivän kesäisen

[Interlude]
C G G C (2x)

[Verse]
G D7
Puuhamaa on jännä paikka
G
Puuhamaa on iloinen
D7
Puuhamaassa viihdyt vaikka
G
Koko päivän kesäisen

[Outro]
G C
Sellainen on Puuhamaa

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tänään Suomi on saavuttanut olympiapronssia... Mutta mitäpä tuota kertomaan kuin ohimennen uutisissa kun pääasia on kertoa että meillä täällä on 7xx kpl koronatartuntoja (EVVK). No pitäähän tämä ymmärtää kun koronassa on kysymys hengestä ja terveydestä ja olympialaiset on vain urheilua.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen viime vuosina potenut huonoa omaatuntoa siitä että olen pitänyt huonosti yhteyttä kavereihini. Tosin, ainahan asioilla on kaksi puolta eli eivät ne kaveritkaan ole minuun juurikaan pitänyt yhteyttä kuin sosiaalisessa mediassa. Paras kaverini asuu nykyään pohjoisessa joten se on yksi selitys mutta muuten näille tavallaan tauoille kaveruuksissa ei ole ollut syitä ja selityksiä. Emme ole vain nähneet livenä.

Emme ole kuitenkaan kasvaneet eri suuntiin sillä aina kun joskus harvoin näemme niin juttu ja huumori luistaa kuin ei olisi taukoja ollutkaan. Se ei ole yhtään hakemista, vaivaannuttavaa vaan juttelu on niin sulavaa. Aivan niin kuin ennenkin.

Kirjoitin keväällä että tämä yksi kaverini aloitti työt hoitajana minun kanssa samassa työpaikassa. Lopulta minulle selkeni että hän tekee vain kuitenkin sijaisuuksia tuolla. Noh, tänään kuitenkin sitten vihdoin tapasimme toisemme tuolla työpaikallakin ja tuli tunne että harvoin tässä ollaan viime vuosina toisiamme tavattu mutta ei sitä mitenkään huomaa. Ainakaan siinä kuinka lennokkaasti juttu taas tosiaan luistaa. Ja olisi juttu kulkenut varmaan vieläkin paremmin mikäli tällä hoitsukaverillani ei olisi siinä ollut talon asukkaita hoidettavana. Joille piti siinä tilanteessa antaa huomiota.

Mutta eivät nämä asiat kaveruussuhteissa tosiaan välttämättä niin huonostikaan ole kuin olen antanut itselleni ymmärtää. Toisenkin kaverini näin pitkästä aikaa myös maanantaina lenkkipolun varrella. Ja tämä paras kaverini ehdotti jo että lähtisin kesälomallani sinne pohjoiseen myös ja tavattaisiin vihdoin siellä. Mutta tämä taitaa nyt vielä valitettavasti kaatua ennen kaikkea rahatilanteeseeni. Joka ei kai vielä salli matkustamista noin pohjoiseen. Ehkä ensi suvena sitten kun saan entistä paremmin varmaan rahaa säästettyäkin.

Hyviä kavereita minulla ei montaa tosiaan ole koskaan ollut mutta olisi ikävää ollut jos olisi joutunut heittämään noin hienot kaverisuhteet romukoppaan. Kun mitään muuta erityistä syytä en huonoille yhteydenpidoille omalta puoleltani näe kuin ehkä kuntoutumisjaksoni aikana heikentyneen itsetuntoni ja sellaisen alentuneen arvostukseni itseäni kohtaan. Joiltain kuntoutujilta sain myös kuulla kokemuksia kuinka kaverit ovat jättäneet sairauksien vuoksi mutta ei minun kohdallani kyse ole ollut siitäkään.

Hyviä tuttuja minulla on sitten kyllä enemmänkin ja näitä olen jo saanut lisää nykyiseltä työpaikaltani. Ehkä syntyy ajan kanssa myös uusia kaveruussuhteitakin jos varsinkaan itse ei ole liian suvaitsematon esimerkiksi taas sukupuolta ja ikääkin kohtaan.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Jotenkin kokoajan varpaillani. Tietynlaisessa herkässä tilassa. Silmät kostuu jostain hyvästä biisistä jatkuvasti. Viime päivien muusikkojen poistumiset kosketti jokainen, voiko johtua siitä? Idolit joita oot kuunnellut koko pienen ikäsi menehtyvät.

Adonis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma perhe
Jotenkin kokoajan varpaillani. Tietynlaisessa herkässä tilassa. Silmät kostuu jostain hyvästä biisistä jatkuvasti. Viime päivien muusikkojen poistumiset kosketti jokainen, voiko johtua siitä? Idolit joita oot kuunnellut koko pienen ikäsi menehtyvät.
Siitä, kun nuoruuden idolit menehtyy pois tietää, että ei sitä enää ole nuori. Jätkälle on tullut ikää lisää ja vanheneminen alitajunnan kautta itkettää sua. Täysin normaali vaihe jokaisen elämässä. Nyt menet metsään poimimaan niitä marjoja, niin saat muuta ajateltavaa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämähän meinaa mennä pelkäksi kuvien postaamiseksi mutta... Ostin pari viikkoa sitten ruukkuauringonkukan (tarjouksesta). Pääkukka ei kauan ilahduttanut vaan nuupahti mutta nyt sivukukista pari on auennut (tai aukeamassa). Tosi kiva, kannatti hoitaa kaveria (rakkaudella)...

Liitteet

• IMG_20210729_154634~3.jpg
    IMG_20210729_154634~3.jpg
    287,3 KB · kertaa luettu: 69
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy