Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 594 465
  • 68 312
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen pettynyt. Ei yhtään yyveetä vaikka olin ei-kirjautuneena monta viikkoa. Yli kaksi.

En ole pettynyt ensinkään.

Olen kateellinen.
Ethän toki kuitenkaan reisussa ollut vaan kiltisti kotona...?

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
ITSE

Sanalla on vastineita kaikissa muissa sukukielihaaroissa paitsi samojedissa, esimerkiksi karjalan itše, vatjan ize, viron ise, pohjoissaamen ieš, ersämordvan, mansin is 'varjo, henki' ja hantin is 'sielu, henki, elämä'. Sanan alkuperäiseksi asuksi on rekonstruoitu *iće tai iśe.

Ugrilaiskielten sanavastineiden merkitys osoittaa, ettei itse alun perin ole ollut refleksiivipronomini vaan substantiivi, jonka merkitys lienee ollut 'varjo' tai 'varjosielu'. Muutos on ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että ihmisen sielun on aikoinaan uskottu asuvan hänen varjossaan, jolloin varjo on tavallaan edustanut ihmisten henkistä minää. Suomen kirjakielessä itse on esiintynyt Agricolasta ja kaikista samanaikaisista käsikirjoituksista alkaen.

SKES 1955: itse, UEW 1988 79-80; SSA 1992 itse; Jussila 1998 itse, Häkkinen 2004 itse.

Tästä voimme päätellä, että itseni mielestä -lausuma tarkoittaa "sieluni mielestä".

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
ITSE

Sanalla on vastineita kaikissa muissa sukukielihaaroissa paitsi samojedissa, esimerkiksi karjalan itše, vatjan ize, viron ise, pohjoissaamen ieš, ersämordvan, mansin is 'varjo, henki' ja hantin is 'sielu, henki, elämä'. Sanan alkuperäiseksi asuksi on rekonstruoitu *iće tai iśe.

Ugrilaiskielten sanavastineiden merkitys osoittaa, ettei itse alun perin ole ollut refleksiivipronomini vaan substantiivi, jonka merkitys lienee ollut 'varjo' tai 'varjosielu'. Muutos on ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että ihmisen sielun on aikoinaan uskottu asuvan hänen varjossaan, jolloin varjo on tavallaan edustanut ihmisten henkistä minää. Suomen kirjakielessä itse on esiintynyt Agricolasta ja kaikista samanaikaisista käsikirjoituksista alkaen.

SKES 1955: itse, UEW 1988 79-80; SSA 1992 itse; Jussila 1998 itse, Häkkinen 2004 itse.

Tästä voimme päätellä, että itseni mielestä -lausuma tarkoittaa "sieluni mielestä".

Sielutyydytys on sitten tästä lähin terminä sille eräällekin harrasteelle. Tai varjotyydytys, muttei se ole yhtä hyvä, vaikkakin on osuva.

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Muistelenko oikein, että mirri jutuista piti luopua?

Siis ei ne minua missään nimessä haittaa tai häiritse. Koitan vain muistella mitä joskus täältä luin.

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Plääh... Olen jo ihan kyllästynyt luumuihin tai siis niiden käsittelyyn. Tuli vissiin vähän liikaa (ahneena) kerättyä kun puut oikein notkui niitä. Meinasin tehdä jonkun luumupiirakan tai -kakun tämän kaiken hillon lisäksi.

Meillä olis tuolla landella 600 luumupuuta. Tuu keräämään!

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Onkohan paljon sanoja joissa ei ole muita vokaaleja kuin u? Niin kuin luumupuu. No, Ruutu ja Ruutuplus ainakin.
Tussu ja Husu. Ja sitten se Teletappien pölynimurivehjes joka on Nuu-Nuu.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Muistelenko oikein, että mirri jutuista piti luopua?

Siis ei ne minua missään nimessä haittaa tai häiritse. Koitan vain muistella mitä joskus täältä luin.
Näkökykyni toimii mutta en ole nähnyt yhtään mirri-juttua varmaan pariin kuukauteen. Jos tiedät mitä tarkoitan.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Bongasin tänään entisen duunikaverin grinderistä. Naimisissakin on, siis naisen kanssa. Tosin väittää tuolla olevansa sinkku... saattaa toki sääty ehtinyt vaihtua sen jälkeen kun edellisen kerran nähtiin.
Nyt lähinnä mietin pitäiskö laittaa viestiä, et sut on nähty homodeittailemassa. En taida viitsiä.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onkohan paljon sanoja joissa ei ole muita vokaaleja kuin u? Niin kuin luumupuu. No, Ruutu ja Ruutuplus ainakin.
Muuan yhden vokaalin (ei u) sisältävä Jatkoajan klassikkonimimerkki otti noin 8 vuotta sitten kuukauden tai kaksi pelikieltoa varsin suorapuheisella viestillään, jonka aloitusvirke kuului ”älä ala vittuilemaan runkku”. Muistelen, että kirjoittaja aloitti viestinsä postmoderniin henkeen pienellä alkukirjaimella. Ehkäpä kyseinen kirjoittaja ajatteli, ettei kaikkien kanssakirjoittajien vastauksiin kannata haaskata isoja kirjaimia. Niin tai näin, tässäpä yhden u-vokaalin sana, vieläpä sana jonka käytöllä on jonkinmoista palstahistoriaa.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Muuan yhden vokaalin (ei u) sisältävä Jatkoajan klassikkonimimerkki otti noin 8 vuotta sitten kuukauden tai kaksi pelikieltoa varsin suorapuheisella viestillään, jonka aloitusvirke kuului ”älä ala vittuilemaan runkku”. Muistelen, että kirjoittaja aloitti viestinsä postmoderniin henkeen pienellä alkukirjaimella. Ehkäpä kyseinen kirjoittaja ajatteli, ettei kaikkien kanssakirjoittajien vastauksiin kannata haaskata isoja kirjaimia. Niin tai näin, tässäpä yhden u-vokaalin sana, vieläpä sana jonka käytöllä on jonkinmoista palstahistoriaa.
Tosin, eikös em. nimimerkki tituleerannut itseäänkin pienellä alkukirjaimella, joskin viittasi itseensä usein kolmannessa persoonassa?

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tosin, eikös em. nimimerkki tituleerannut itseäänkin pienellä alkukirjaimella, joskin viittasi itseensä usein kolmannessa persoonassa?
Toisinaan siinä näinkin kävi. Sivumennen, me Pisin Kääpiö 186cm emme tietenkään noin menettele, isolla kirjaimella kun alamme.

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Bongasin tänään entisen duunikaverin grinderistä. Naimisissakin on, siis naisen kanssa. Tosin väittää tuolla olevansa sinkku... saattaa toki sääty ehtinyt vaihtua sen jälkeen kun edellisen kerran nähtiin.
Nyt lähinnä mietin pitäiskö laittaa viestiä, et sut on nähty homodeittailemassa. En taida viitsiä.

No Jos läppä lensi tuolloin niin vahva suositus. Ja erityisesti jos tiedostaa huumorisi.

"Ei tartte hei jännittää eikä puristaa mailaa".

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Hauskoja hetkiä taas NHL19 pelissä kun Dynasty modea tahkoaa.

Montrealia vastaan peli, menen kohtalaisen nopeasti 2-0 johtoon ja eka erän jälkeen nämä lukemat. Toisessa erässä tuleekin sitten sellainen vaihe että ihan sama mitä teen niin joku vitun Don van Massenhooven tai Alex Dell viheltää aina sen jäähyn ja tottakai Montikka saa tahkota ylivoimaa niin kauan että kaventavat. Sitten tuleekin seuraavasta hyökkäyksestä kunnon klap-klap-klap kuviolla maali Montikalle ja 2-2. Syöttö taisi lähteä jostain maalin takaa kunnon no-look passina, mutta meneehän se siitä veskarin edestä toki suoraan lapaan.

Tän jälkeen Massenhooven pistää sitten pillin perseeseen ja jäähyjä ei tietenkään tule. Tekoälykin pelaa sellaista paskapeliä että ei paremmasta väliä. Siis joo, ei mitään likaista yms mutta jotenkin osaavat aina mennä luistelulinjojen eteen ja ties mitä, mutta ei tule jäähyjä. Paitsi sitten erän viimeisellä minuutilla kun vähän yli-innokkaasti lähden taklaamaan ja osuipa sitten numeroihin. Vitonen joo, ihan ansaittu mutta olihan tuo uskomatonta että tekoäly onnistuu pelaamaan niin että ei tule vittu jäähyn jäähyä ekan erän jälkeen. Jatkoajalla sitten Massenhooven antaa varmuudeksi vielä yhden jäähyn minulle niin Montreal saa kairata rauhassa viiskolmosella 3-2 voittomaalin. Jes vittu.

Seuraavassa pelissä olikin sitten Boston vastassa. Tää olikin sitten ihan erilainen, menen jopa 5-0 johtoon ja Boston on saanut kuusi vetoa maalia päin kun on pelattu jotain 56 minuuttia. Tietysti onnistuvat kaventamaan, tässä vaiheessa taas vitutti se kun veskari ei saa mitään kiinni joten vedin ragequitilla pelin loppuun simulaatiolla. Sieltä tuli sentään 6-1 voitto sitten. Olisihan tuo kiva jos laukoisivat joskus.

Ennen Montreal peliä jouduin muuten kertaalleen lopettamaan pelin kesken kun oikeasti hajosi kasetti tuohon tekoälyn vilunkiin. Tai ei nyt vilunkiin, mutta kyllä mulla menee vati nurin näissä jos itse lauon 20 kertaa kahteen erään ja veskari torjuu kaikki mahdolliset ja mahdottomat. Losia vastaan peli, kahden erän jälkeen 1-1 ja vedot 20-6. Tekoälyn ainoa maali oli ylivoimalla klassinen syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö-syöttö ja vielä pari syöttöä päälle ja takatolpalta tyhjiin. Joo eipä siinä. Päätöserässä sitten lähtee maskiton veto, veskarini torjuu paitsi että ei torjukaan vaan nussii kiekon jotenkin sylistään jalkoihin, sieltä jalkojen väliin ja sitten kun alkaa sätkimään maalilla kuin epilepsiakohtauksen saanut niin säheltää kiekon maaliin. Tässä vaiheessa riitti ja pleikkari meni hetkeksi kiinni.

Mulle ois ihan ok tappiot näissä dynasty hommissa jos tuossa olisi jotain järkeä. Esim. New York Rangersille hävisin oikeasti sen takia kun pelasin huonosti ja en saanut mitään aikaan, NYR vei vedotkin jotain 30-20 ja mulla ei ollut mitään kunnollisia maalipaikkoja edes. Mutta sitten nää vitun "tekoäly vaan päättää että nyt häviät" tappiot kyllä on ihan uskomattomia. Jotenkin käsittämättömiä että peliä on voitu koodata siten että välillä vastustaja on ihan kuin "oikea vastustaja" ja sitten tulee näitä "tekoäly laukoo 5 kertaa ja voittaa 2-1" pelejä.

Ja älkää nyt tulko selittämään että EA:n NHL-pelit ei yritä olla mikään aito simulaatio. Joo olen huomannut. Harvoin tosiaan tuollaisia lätkäpelejä näen mitä tässä nyt sai todistaa taas.

En mä sitten tiedä vaadinko näissä Dynasty modeissa tekoälyltä vähän liikoja, mutta onko se oikeasti ajatuksena mahdotonta että tekoälyä vastaan pelatessa olisi edes alustavaa realismia mukana ja ne laukoisivat muutenkin kuin niitä millontarkkoja lasereita tai sitten miljoonan syötön jälkeen kiekko tyhjään maaliin. Ja että niitä vetoja tulisi enemmän kuin se maksimissaan 10 per peli. Hassua sinänsä että kun pelejä simuloi tuon kauden aikana niin simuloitujen pelien laukaisumäärät on ihan realistisella tasolla, mutta näissä itse pelatuissa ehkä kerran kaudessa.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No Jos läppä lensi tuolloin niin vahva suositus. Ja erityisesti jos tiedostaa huumorisi.

"Ei tartte hei jännittää eikä puristaa mailaa".
Kyllähän sen huumori tuon kestäisi. Sen verran miestä tunsin, vaikka ei me kovin paljoa olleet tekemisissä, eri duuneja kun teimme. No, kahtellaan.

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Maskipakko ravintoloihin kuulostaa hyvältä ajatukselta.
Ehkä sitten me rumatkin ihmiset uskaltaisimme lähestyä vastakkaista sukupuolta ilman, että meidät teilattaisi samantien.

Syntyvyydenkin kannalta toi vois olla ihan hyvä idea.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Eilen meni pitkästä aikaa nukkumiset ihan päin prinkkalaa (nukuin vahingossa lopulta melkein klo 16 asti..) ja siksipä tässä joutuu nyt sitten kärvistelemään siihen asti että sisäinen kello kutsuu taas unten maille. Enkä ehtinyt vuodattamaan tätä valitusvirttäni edes yöketjuun, niin joudutte lukemaan sen siksi täältä. Nyyh.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy