Ärsyttää, kun olen aina niin kilpailuhaluinen. Mitään ei pysty pelaamaan ilman suurta, suorastaan verenhimoista halua voittaa. Häviäminen näkyy siten, että sokeakin pystyisi erottamaan vitutuksen aiheuttamat piirteet kasvoilla. Pelaan Minecraftissa yhtä serveriä epäsäännöllisesti, enkä osaa nauttia enää ollenkaan yhden minipelin pelaamisesta. Jokainen tappio alkaa itää päässä myrkkykasvin lailla. Voi toki olla, että olen jo kasvanut ulos tuon pelaamisesta, mutta harmittaa se välitön pettymys, joka syntyy jokaisen tappion jälkeen.
Inhoan muutenkin persoonassani sitä seikkaa, että kaikessa olisi oltava parempi kuin kukaan muu. Tulin pohtineeksi juuri äsken, onkohan tämä ihan tervettäkään. Ei välttämättä, sanoisin. Saattaa johtua esimerkiksi hyvän itsetunnon puuttumisesta ja muutenkin itsetunnon puutteesta. Kun mikään ei saa oloa sisäisesti paremmaksi, on pakko pystyä jopa tekemään mahdottomasta mahdollista, jotta olo tulisi tyydyttyneemmäksi. Ja kun niin ei luonnollisesti tapahdu, tulee ahdistusta ja vitutusta.
Ehkei mun aivoni vain pelitä kunnolla, kun väsyttää ja valo särkee silmiä, tietokoneesta puhumattakaan. Luojan kiitos meikällä ei ole tänään ylioppilaskoetta. Kavereille isosti tsemppiä tämän päivän koitokseen. Sammun varmaan ihan pian, ellen painu petiin. Olkoot tämä siis tässä.
Hyvää yötä jatkoaikalaisille.
@Punamusta perfektionismi on kamala ominaisuus, jos se saa vallan. Mutta jos sitä pystyy hallitsemaan ja myöntämään itselleen, ettei olekaan ihan täydellinen eikä pysty ihan kaikkeen niin se voi olla positiivinen ominaisuus.
Omalla kohdalla oon jälkeenpäin huomannut, että oon ollut jo peruskoulussa jonkin asteen perfektionisti. Mulla oli yhden tytön kanssa koko yläasteen ajan kova vääntö siitä. Kumpi saa paremman todistuksen. Hirvee halu olla toista parempi. En kyllä edes muista, kumpi sitten oli useammin parempi, mutta yli ysin oppilaita kumminkin oltiin. Vuodet vieri ja Lopputulos oli sitten kunnon burnout kohta kolme vuotta sitten. Opin ainakin omat rajani joita voi sitten vältellä jos vielä joskus palaan työelämään.
En tiedä käynkö taas jollain ylikierroksilla kun ei puhettakaan, että uni tulis. Ei edes väsytä. Mutta päivälläpä sitten väsyttää senkin edestä. Nukkukaahan ihmiset hyvin kun vielä voitte.
Nyt kun yöketjun "aikaraja" kerta meni, niin lainataas teitä kahta tänne. Olin itsekin kasvaessani erittäin kilpailuhenkinen ja kärsin jonkinasteisesta perfektionismista kuten tekin; kaiken oli oltava aina täydellisesti ja jos ei lopputulos miellyttänyt omia epärealistisia odotuksia, niin pettymys ja vitutus olivat sen mukaisia. Muistan kuinka änärissä koetut tappiot tuntuivat raskailta ja vittumaisilta. Voittoputkien aikana adrenaliini ja dopamiini virtasivat ja pelaaminen oli kivaa, mutta sitten kun se RNG kääntyikin mua vastaan ja näitä voittoja seurasikin pari kirvelevää tappiota, niin ärräpäät lenteli ja tuntui että pään sisällä räjähtää.
Sama perfektionismi ja täydellisyyden tavoittelu toistui muunmuassa kompetitiivistä Mario Kart Wiitä pelatessani. Olin maalimanlaajuisissa kisoissa (Worldwide race/WW), kun vr eli versus rating jonka maksimi on 9999 oli pudonnut lähemmäs kasilla alkavaa numeroa ja todella usein homma päättyi niin että yritin nostaa pisteitäni väen väkisin kunnes lopulta tajusin etten onnistu tässä, turhaduin tilanteeseen ja vetäisin ragequitit. Sama kaava toistui lukemattomia kertoja ja joka kerta se paha, negatiivinen fiilis jatkui vielä pitkään pelaamisen lopettamisestakin.
Niin hupsulta kuin tämä saattaa ulkopuoliselle kuulostaakin, niin koen että jollain oudolla tavalla luulen, että Pokemon Go auttoi mua lopulta yllättävänkin paljon kasvamaan ulos turhasta perfektionismistäni sekä tarpeesta näyttää olevani jotain enemmän kuin olen. Kun raidit tulivat PoGoon 2017, sosiaalinen elämäni koheni kertaheitolla ja aloin oikeasti tutustumaan moniin ja yhä moniin uusiin ihmisiin. Sellaisiinkin, jotka olisivat ikänsä puolesta voineet olla omia vanhempiani.
Kuitenkin juuri tämä sosiaalisen verkoston laajentaminen oli se, mitä olin kaivannut jo iät ja ajat ja kun löysin viimein sen yhteisön, johon tunnen kuuluvani, niin hiljalleen itsetuntoni ja itsevarmuuteni alkoivat kohenemaan ja jossain kohtaa huomasin että en kilpailekaan enää muita vastaan. Enemmänkin yritän kehittää omaa itseäni ja olla joka päivä parempi kuin edellinen versio itsestäni ja ottaa opiksi mun virheistä ja toilailuista. Niitähän meille ihmisinä sattuu jatkuvasti ja ne on vain osattava ottaa oppitunteina ja yritettävä, ettei tekisi samaa virhettä kahdesti.
No niin, tässä oli minun polkuni perfektionistisesta nuoresta nykyiseen tervepäiseen aikuiseen, jolle tärkeintä ei ole enää voittaminen, vaan se että olen elämässäni onnellinen ja tiedän minne kuulun.
EDIT: Nyt kun muistelen tarkemmin, niin jossain määrin tämä perfektionistinen täydellisen lopputuloksen tavoitteleminen jatkui vielä alkuvuodelle 2018, kun panostin erääseen kouluprojektiin niin pirun lujaa ja jossain määrin painostin itseäni selvästi nuorempia ryhmätovereitakin liiassa määrin täydelliseen lopputulokseen. Lopultahan siinä kävikin niin että sain itse burnoutin ja aivossa paloi joku lanka loppuun. Elämä alkoi tuntua pelkältä suorittamiselta ja siihenhän se ei saisi koskaan mennä...
No tuosta tuli kyllä otettua opiksi ja tällä hetkellä opettelen hetkestä nauttimista ja vaikka tietysti onnistumiset saavat minut edelleen hyvälle tuulelle, niin yritän kuitenkin pitää jalat maassa ja muistaa, että minäkin olen vain ihminen ja epäonnistumiset ovat osa kasvuprosessia. Päivä kerrallaan kohti unelmia, ei niin että kaiken on oltava minulla tässä ja heti. Työ palkitsee tekijänsä ja "good things come to those who wait".