Mainos

Ketju eettisesti ja moraalisesti monimuotoisille kysymyksille abortista eutanasiaan

  • 55 206
  • 341

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77

Joo voi vittu että minulta paloi käämit tuohon tilanteeseen. Kaikki näkevät videolta, että ämmä losauttaa ensin, mutta silti nainen on uhri ja mies hirveä naistenhakkaaja.

Täysin ymmärrettävää antaa takaisin, jos joku lyö sinua ensin. Aivan sama, mikä on kenenkin sukupuoli. Tosiaan se runkku ämmä kehtasi vielä itkeä kameroille, miten elämä on pilalla ja colleget eivät ota jätkää sisään ja mies itse anelee anteeksipyyntöä. Sanoisi nyt edes että katsokaa videolta, kuka tuli kenen päälle ja miettikää sitten, kenen pitäisi pyytää anteeksi.

Aivan käsittämätöntä, että ihmiset opetetaan siihen, että nainen saa vähän muksia miestä, mutta mies ei saa koskaan antaa takaisin.
Oikein tunnistettu tilanne. Sarja on siis Netflixin Last Chance U ja season 2. Eniten harmittaa että kamereiden edessä kenelläkään ei ole ollut munaa puolustaa poikaa. Ei oikein edes hänen omilla vanhemmillaan.

Kaikkein eniten tuossa tekopyhää on että ko. yhteiskunta ei huolehdi vähäosaisistaan ja siten de facto aiheuttaa rikkonaisia perheitä ja olosuhteita joissa tapahtuu väkivaltaa, mutta sitten päälle tuollainen jeesustelu kun siitä tulee seurauksia.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mua jotenkin nauratti, kun kaikkien muiden pelaajien rikkeet ohitettiin suurin piirtein olankohautuksella, mutta tämän pahoinpitelykeissin kohdalla aina vakavoiduttiin ja alleviivattiin sataan kertaan miten väärin se on. Kaiken lisäksi jätkä itse vaikutti sekä koko joukkueen parhaalta pelaajalta, että täysipäisimmältä kaverilta. Oikea rangaistus olisi ollut lentää sen mimmin kanssa yhtä aikaa baarista ulos, ottaa taksi himaan ja jatkaa elämää.

En mä edes tiedä onko tämä eettisesti tai moraalisesti kovin monimuotoinen asia. Vain äärettömän tekopyhässä yhteiskunnassa naisen lyöminen voidaan nähdä pahempana asiana kuin aseellinen ryöstö. Toisaalta USA:ssa on tuo yliopistourheilijoiden kohtelu muutenkin niin skitsofreenistä, ettei jaksa yllättää. He tuottavat kouluilleen miljoonia dollareita ja saavat vastineiksi muutamien kymppitonnien stipendit. Jos erehdyt ottamaan vastaan lounaan joltain sponsorilta tai teet vääränlaisen rikkeen (eikä koulu pysty sitä piilottamaan), niin se oli siinä sitten.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
@Varis

Toisaalta nuo collegetähdet saavat myös raiskata opiskelijatyttöjä kampuksella hyvin vapaasti ja ne lakaistaan maton alle, koska yliopistojen rahoittajat eivät pidä huonosta julkisuudesta. Mutta siis lyödä ei saa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No jos aihetta laajennetaan niin onhan tuo koko college-urheilu tosiaan varsinaista nykyajan orjakauppaa. Opiskelijat, jotka ovat siis ovat aikuisia ihmisiä pelaavat käytännössä ammatikseen lajia, joka vetää paikalle parhaillaan lähes 100 000 katsojaa, tuottaa miljoonien tulot ja heille EI SAA maksaa palkkaa hommasta senttiäkään. Iso osa pelaajista sokaistuu tuosta palvonnasta ja tähtiasemasta ja haihattelee niillä olemattomilla mahdollisuuksillaan päästä ammattilaissarjaan miljoonatuloille että opiskelut jäävät hoitamatta. Niinpä he ovat koulun jälkeen fyysisesti paskana, ilman tutkintoa ja rahattomia. Toki he saavat pääsääntöisesti syyttää itseään siitä että arvokas koulutus on jätetty hyödyntämättä, mutta aika monelle näistä kavereista on pipetillä annettu jolloin vaikea heiltä on t-lusikallakaan ottaa. Lisäksi he ovat aikoinaan opetettu pelaamisen varjolla saamaan anteeksi kaikkea, joten ei ihme että muut taidot ovat jääneet oppimatta. Toki kotoakaan ei ole parhaita lähtökohtia monille annettu eikä yhteiskunnan puolelta ole asiaan ajoissa puututtu.

Tuolle että koulut on jäänyt hoitamatta ei mitään voi, mutta en pahalla katsoisi vaikka lainsäätäjän toimesta pelaajat tulkittaisiin ammattilaisiksi, heille määriteltäisiin minimipalkat (joka voisi vahvasti painottua edes jonkinlaiseen eläkkeeseen) ja tietyt työskentelyolosuhteet
En edes siihen viitsi lähteä että miten heikosti niille "onnekkaille" usein käy jotka "pääsevät" ammattilaisiksi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Varis

Toisaalta nuo collegetähdet saavat myös raiskata opiskelijatyttöjä kampuksella hyvin vapaasti ja ne lakaistaan maton alle, koska yliopistojen rahoittajat eivät pidä huonosta julkisuudesta. Mutta siis lyödä ei saa.
Kai sitä lyödäkin saa kunhan ei jää videolle todisteita. Melkoisia touhuja ovat piilottaneet uhreja uhkailemalla/lahjomalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kai sitä lyödäkin saa kunhan ei jää videolle todisteita. Melkoisia touhuja ovat piilottaneet uhreja uhkailemalla/lahjomalla.
Tämä oli hyvä pointti ja oli tarkoitus itsekin mainita. Siinä missä itse voin suhtautua tuohon lyöntiin niin että kun sen on nähnyt videolta, niin voi luottaa että asia on juuri noin kuin kuvasin niin näistä muista on vain jonkun osapuolen kertomus. Jos tuollainen aseellinen ryöstä olisi saatu videolle (sehän oli jonkun kodin ryöstö vielä), niin voi olla että se muuttuisi noiden jeesustelijoiden mielestä anteeksiantamattomaksi.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
@Varis

Toisaalta nuo collegetähdet saavat myös raiskata opiskelijatyttöjä kampuksella hyvin vapaasti ja ne lakaistaan maton alle, koska yliopistojen rahoittajat eivät pidä huonosta julkisuudesta. Mutta siis lyödä ei saa.
Niin siis kirjoitinkin sinne, että rikkeistä tuomitaan jos koulut eivät saa niitä piiloteltua. Olen sellaisenkin dokkarin Netflixistä katsonut, jossa käytännössä koko kylä lakaisi futistähtien hyväksikäyttötapauksia maton alle. Yhteisö juhlii ja arvostaa urheilijaa tasan niin kauan kun hän tuo sille mainetta ja kunniaa. Bussin alle lentää sekunnissa heti kun julkisuus kääntyy negatiiviseksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin siis kirjoitinkin sinne, että rikkeistä tuomitaan jos koulut eivät saa niitä piiloteltua. Olen sellaisenkin dokkarin Netflixistä katsonut, jossa käytännössä koko kylä lakaisi futistähtien hyväksikäyttötapauksia maton alle. Yhteisö juhlii ja arvostaa urheilijaa tasan niin kauan kun hän tuo sille mainetta ja kunniaa. Bussin alle lentää sekunnissa heti kun julkisuus kääntyy negatiiviseksi.
Hunting Grounds?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
En jatka ot-aihetta tässä ketjussa enempää, mutta esim. kehitysmaalaisten vapaa päästäminen Eurooppaan (esim. Euroopan komission johtajan, Junckerin, mielestä rajat ovat "huonoin keksintö") sivistymään on mielestäni jatketta juurikin sille Kiplingin lanseeraamalle valkoisen miehen taakalle. Samoin kuten kehitysmaalaisiin suhtautuminen ikään kuin he olisivat uhanalaisiin eläimiin verrattavina hoidokkeja, joilta ei edellytetä (sinänsä ymmärrettävästi) yhtä suurta vastuusta käytöksestään kuten kantaeurooppalaisilta ihmisiltä. Kolmas esimerkki on länsimaistyylisen demokratian lapsellinen toivominen ei-eurooppalaisperäisiltä kansoilta.

Kolonialismin aikaisesta valkoisen miehen taakasta oli kyllä hyötyäkin (poislukien orjien kautta länteen päästetty, edelleen lisääntyvä, kehitysmaapopulaatio) kolmansien maiden resurssien ryöväämisen muodossa. Nykyisestä versiosta (mitä lisää natsi-Saksan touhuille vastareaktiona syntynyt kollektiivinen velvollisuuden- ja syyllisyydentunto) on lähinnä haittoja.
...
Siirsin tuolta Puolaa käsittelevästä ketjusta nyt tänne kun ensimmäisenä osui silmään paremmin aiheeseen sopivista. Eli mielestäsi ensinnäkin kehitysmaataustaiset ovat huonompaa ainesta ja lisäksi kehitysmaiden riisto oli muilta osin hyvä juttu, kunhan orjat olisi palautettu esi-isiensä maille kun käyttötarve ei enää yhtä akuutti ollut kuin aiemmin? Tuleeko paremman ihmisen status pelkällä etnisellä taustalla, vai onko riistoon kykenevä parempaa rotua automaattisesti? (Esimerkiksi jälkimmäisen pitäessä paikkaansa slaavit ovat suomalaisiin verrattuna geneettiseltä ainekseltaan huomattavasti paljon parempia kun saivat isonvihan aikaan vietyä muun ryöstämisen ja raiskaamisen ohella Venäjälle orjiksi merkittävän osan populaatiota.)

Näkökulmasi on toki rehellisyydessään virkistävä, ei tuommoista arvomaailmaa tunnusta omakseen edes anonyyminä kovin moni ainakaan niillä keskustelupalstoilla joita itse tulee lueskeltua (jatkis reilusti ahkerimmassa käytössä). Toki jos arvomaailmasi on lainaamastani viestistä luettavissa siten kuin sen tässä äkkiseltään tulkitsin, ei viesti varmaankaan edes mielestäsi kuulu minkäänlaisen eettisen/moraalisen pohdinnan piiriin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esimerkiksi jälkimmäisen pitäessä paikkaansa slaavit ovat suomalaisiin verrattuna geneettiseltä ainekseltaan huomattavasti paljon parempia kun saivat isonvihan aikaan vietyä muun ryöstämisen ja raiskaamisen ohella Venäjälle orjiksi merkittävän osan populaatiota.
Tätä ei minään meriittinä voida suomalaisille pitää, sillä slaavi-sanan kantasana on slave eli orja ja tähän on historialliset syynsä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tätä ei minään meriittinä voida suomalaisille pitää, sillä slaavi-sanan kantasana on slave eli orja ja tähän on historialliset syynsä.
Eikös tuo mene toisin päin eli slaavi on sanan slave kantasana? Pointti säilyy, mutta suht iso ero etymologisesti siinä kumpi syntyi kummasta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tätä ei minään meriittinä voida suomalaisille pitää, sillä slaavi-sanan kantasana on slave eli orja ja tähän on historialliset syynsä.
Tämähän nimenomaisesti korostaa persnettopuolen meriittiä, suomalaiset ovat geneettisesti niin heikkoa materiaalia että jopa orjuudelle nimensä antanut ryhmä on käynyt orjuuttamassa täkäläisiä täysin surutta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikös tuo mene toisin päin eli slaavi on sanan slave kantasana? Pointti säilyy, mutta suht iso ero etymologisesti siinä kumpi syntyi kummasta.
No taitaa tosiaan olla niin päin.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Näkökulmasi on toki rehellisyydessään virkistävä, ei tuommoista arvomaailmaa tunnusta omakseen edes anonyyminä kovin moni ainakaan niillä keskustelupalstoilla joita itse tulee lueskeltua (jatkis reilusti ahkerimmassa käytössä). Toki jos arvomaailmasi on lainaamastani viestistä luettavissa siten kuin sen tässä äkkiseltään tulkitsin, ei viesti varmaankaan edes mielestäsi kuulu minkäänlaisen eettisen/moraalisen pohdinnan piiriin.

Tyydyn lainaamaan tähän vapaassa muodossa ex-vihreää ja fiksua poikkeustapausta, Eero Paloheimoa:

Läntisessä maailmassa on muodissa poliittisesti korrekti valehteluleikki koskien kehitysmaalaisia. Siinä (oletetun hyvän ihmisen sädekehän vuoksi) kaikki valehtelevat. Kaikki tietävät myös sen, että kaikki valehtelevat.

"Kaikki" on toki kärjistys, mutta pointista samaa mieltä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Tämähän nimenomaisesti korostaa persnettopuolen meriittiä, suomalaiset ovat geneettisesti niin heikkoa materiaalia että jopa orjuudelle nimensä antanut ryhmä on käynyt orjuuttamassa täkäläisiä täysin surutta.

Orjiksi ovat joutuneet pienissä määrin jossain vaiheessa historiaa about kaikki "etniset ryhmät" antiikin kreikkalaisista muinaisiin germaaneihin. Jos jokin ryhmittymä jää sotavangiksi tai on jossain vaiheessa historiaa suojaton suurempaa joukkoa vastaan, niin eipä se vielä ole kummoinen osoitus ko. viiteryhmän "geneettisesti heikosta materiaalista".
 

Byvajet

Jäsen
En viitsi jatkaa Niinistö-ketjussa. Kokeilen tässä.

Koska elämä ei minulle maistu eikä ole oikein koskaan maistunut, on minun vaikea asettua sellaisten ihmisten asemaan, jotka kokevat elämän arvokkaaksi. Kaikilla heillä ei mene edes hyvin, vaan he saattavat taistella vakavien sairauksien tai muiden vastoinkäymisten kanssa.

En ole koskaan ymmärtänyt, mitä ihailtavaa liittyy syntymiseen. Se tarkoittaa maailmaan taas yhtä ihmistä, jonka on taisteltava taistelunsa ja raivattava tiensä eteenpäin. Kaikki eivät tästä kunnialla selviäkään. Ja nekin, jotka selviävät, selviävät toisinaan vain pelkän elämänvietin varassa. Kyseessä on biologinen pakkokoneisto, yhdenlainen vankila, joka pistää potkimaan riippumatta siitä, onko potkimisessa mieli ja merkitys.

Minun on myös vaikea käsittää, mitä ihminen kuollessaan menettää. Kun pieni lapsi menehtyy auto-onnettomuudessa, ihmiset osoittavat myötätuntoa ja surevat, kuinka elämä jäi elämättä. Miksi elämä jäi elämättä? Elämää kesti siihen asti kuin kesti. Kun se loppui, loppui lapselta kaikki, esimerkiksi se vähäkin arvottaminen, johon lapsi pystyy.

En tiedä elämässä ihanampaa olotilaa kuin sen, kun saan umpiväsyneenä käydä maaten ja nukahtaa nopeasti turvallisen horroksen otteessa. Silloin ei ole mennyttä eikä tulevaa, on vain tajunnan katkeamiseen pakottava nykyhetki. Eikö muista olisi mukavaa, jos tuo hetki ei loppuisi koskaan? Eikö olisi mukavaa, jos syvä uni jatkuisi ainiaan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä elämässä ihanampaa olotilaa kuin sen, kun saan umpiväsyneenä käydä maaten ja nukahtaa nopeasti turvallisen horroksen otteessa. Silloin ei ole mennyttä eikä tulevaa, on vain tajunnan katkeamiseen pakottava nykyhetki. Eikö muista olisi mukavaa, jos tuo hetki ei loppuisi koskaan? Eikö olisi mukavaa, jos syvä uni jatkuisi ainiaan?
En sano tätä loukatakseni, vaan olen aidosti tätä mieltä. Tässä on viimeiset pari päivää menneet päivitellessä, että säälittävä tapaus Jere Karalahti on. Tähän lainattuun kohden verrattuna Jeren suhtautuminen elämään kuulostaa mielekkäämmältä.

Ja mitä pikkulasten kuollessa on, niin ei siinä surra elämättä jäänyttä elämää vaan vanhempia jotka joutuvat sen surun kanssa elämään. Tai ainakin näin minun kohdallani.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko avaukseni riittävän korkealentoinen kuuluakseen tähän ketjuun, mutta postaan sen tänne järkevän keskustelun toivossa. Olen miettinyt pitkään nykyään nousussa olevaa kokemuksen korostamista. Ehkä nyt viimeaikoina esillä ollut keskustelu seksuaalisesta häirinnästä palautti asian taas mieleeni. Tuohan on erinomainen ja tarpeellinen keskustelu ja on uskomatonta miten tietyissä piireissä/ympäristöissä häirintää yhä esiintyy yleisesti eivätkä sen uhrit uskalla vaatia oikeuksiaan. Tämä ansaitsee ilman muuta julkisuutta ja puuttumista. Keskustelussa on kuitenkin myös häiritseviä piirteitä ja ne liittyvät juuri kokemuksen (yli)korostamiseen.

Viittaan nyt NYT-liitteen jutussa Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää - Nyt.fi - Helsingin Sanomat haastatellun THL:n tasa-arvotiedon keskuksen kehittämispäällikön Hanna Onwen-Human kommentteihin. Jutussa esiintyvä THL:n virallinen "määritelmä" häirinnälle ei sinänsä ole tällä tavalla ongelmallinen, mutta Onwen-Huma lausuu seuraavaa:

”Ei-toivottu” on on THL:n tasa-arvotiedon keskuksen kehittämispäällikön Hanna Onwen-Human mukaan avainsana.

”Jos kohde kokee sen häiritseväksi, kyse on seksuaalisesta häirinnästä. Tekijän aikomus tai tarkoitus ei ratkaise sitä, mikä on seksuaalista häirintää ja mikä ei”, Onwen-Huma sanoo.

Seksuaalisella häirinnällä ei ole mitään tiettyä muotoa. Se voi olla sanatonta tai sanallista, fyysistä tai ei-fyysistä.


Tämä on vain yksi kokemusperäisyyden ylikorostamisen ilmentymistä, mutta potentiaalisesti vakava. Tämä antaa valtavalle joukolle ihmisiä täysin mielivaltaisen oikeuden päättää jälkikäteen tuleeko toinen ihminen tuomita. Tämä toinen ihminen ei voi mitenkään etukäteen tietää miten henkilö X reagoi esim. flirttailuun. silti Onwen-Human mukaan tämä määrittää onko kyse häirinnästä:

Onwen-Huma korostaa, että flirttailulla ja seksuaalisella häirinnällä on selvä ero. Flirttailun tunnistaa siitä, että molemmat osapuolet kokevat flirttailun mukavaksi. Seksuaalinen häirintä on toisen osapuolen mielestä häiritsevää.

Kaiken järjen ja logiikan nimissähän seksuaalinen häirintä pitäisi kyetä tunnistamaan etukäteen, ei jälkikäteen. Jokainen tietää tilanteita omasta tai kavereidensa elämästä, josta tuntemattoman ihmisen sinänsä asiallinen lähestymisyritys on koettu häiritseväksi ainoastaan tämän ulkoisen olemuksen perusteella, tyyliin "hyi helvetti, joku äitini ikäinen valas tuli lässyttämään". Tämä asettaa jo lähtökohtaisesti ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan. Minusta ainoa mahdollinen kokemukseen liittyvä määritelmä on sellainen, että toiminta jatkuu sen jälkeen kun on tullut tietoon että kohde kokee sen häirintänä. Esim. jos menet juttelemaan jollekin iskumielellä tai muuten vain flirttailet, lopeta välittömästi kun huomaat ettei vastakaikua tule. Etenkin silloin jos kohteesi suoraan sanoo ettei seuraasi kaivata. Tämä on tietysti päivänselvää (tai sen tulisi olla). Toinen asia ovat myös jo etukäteen määritellen häirinnäksi luokiteltavat teot, kuten alaisen tai tuntemattoman ihmisen kähmiminen yms.


Mennään pinnalla olevan häirintäkeskustelun ulkopuolelle ja puhutaan yleisemmin. Mihin voidaan asettaa kokemuksen rajat? Tällä en tarkoita, että rajoitettaisiin oikeutta kokea asiat omalla tavallaan. Ihmiset eivät aina voi mitään sille, miten asiat kokevat ja minusta näitä aitoja kokemuksia kohtaan pitää olla ymmärtäväinen ja suhtautua niihin kiinnostuksella. Tukeakin on tarjottava tarvittaessa. Kokonaan toinen asia on kuitenkin se, pitäisikö kaikkien kokemusten ohjata muiden ihmisten elämää saati lainsäädäntöä ja politiikkaa. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka aidosti kokevat että vallan takahuoneessa hommaa pyörittävä vihervasemmistolainen kulttuurieliitti ajaa Suomen valtion islamisaatiota, että valkoista heteromiestä ollaan ajamassa nurkkaan, että maahanmuuttajat pilaavat heidän elämänsä ja kulttuurinsa, että homoseksuaalisuus on synti ja siitä pitää rankaista, jne.

Samoin joka viikonloppu jossain baarissa joku suuttuu, kun viereisessä pöydässä "nauretaan hänelle", vaikka todellisuudessa viereinen seurue ei ollut tätä humalaista sankaria huomannutkaan, vaan he pitivät hauskaa uppoutuneena yhteisiin muistoihinsa. Niin ikään joku voi kokea "oudon hyypiön" tuijotuksen häiritsevänä. Eihän se tajua edes lopettaa vaikka kuinka mulkaisee pahasti ja laittaa huppua päähän. Todellisuudessa tämä hyypiö onkin ajatuksiinsa vaipunut tutkija, joka pohtii gravitaatioaaltojen löytymisen merkitystä, ja samalla tuijottaa tyhjällä katseella seinää jonka edessä "uhri" sattuu seisomaan. Miksi kokemuksen pitäisi määritellä tilanne silloinkin kun se perustuu tosiasioiden virheelliseen tulkintaan?

Päätän pitkän turinani provokatiiviseen, mutta vakavaan heittoon: Kuten on laita mielipiteidenkin osalta, kaikki kokemukset eivät ole samanarvoisia. Olemme jo luonnontieteistä oppineet, että ihmisen kokemus vie usein harhaan. Esim. kokemus litteästä maasta tai maan kiertämästä auringosta ei aitoudestaan huolimatta ole paljonkaan väärti. Lisäksi tämä nyt trendikäs subjektiivisen nostaminen objektiivisen kustannuksella on monesti suoranaisessa ristiriidassa liberaalin länsimaisen sivistysvaltion ajatuksen kanssa ja toivon että hulluudelle tulee vähitellen stoppi.
 

Undrafted

Jäsen
Onkohan seksuaalisessa häirinnässä merkitystä ovatko tekijä ja kohde samaa sukupuolta tai vastakkaista sukupuolta tai miten seksuaaliset suuntautumiset menee yhteen? Voinko heteromiehenä seksuaalisesti häiritä homomiestä, ketä kohtaan minulla ei ole seksuaalista vetoa? Olisko silloin kyse minun kohdalla huonosta käytöksestä tai jostain muusta kuin seksuaalisesta häirinnästä?

Välillä julkisessa kulkuvälineessä tulee kanssa matkustaja, jonka haju häiritsee minua. Olisiko tämä yht'lailla tuomittavaa kuin vaikka yllämainittu ei-toivottava flirtti? Minusta on hyvin ei-toivottavaa, ettei kanssamatkustaja haise.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Aloitehan on periaatteessa arvostettava, mutta se kuului järkiyhteiskuntaan. Tunneyhteiskunnassa kysymys ratkeaa helpohkosti:

1. Nainen
2. Maahanmuuttaja
3. Homo
4. Muut ml. heteromies

Kaava on seuraava: listassa aiempana oleva saa häiritä myöhempänä olevaa, mutta ei toisinpäin. Logiikka perustuu valta-asemien tasa-arvoistamiseen.

Esimerkki 1. Oletetaan, että olet heteromies. Häiritset seksuaalisesti homoa. Huomaat listasta homon olevan heteroa ylempänä -> olet syyllinen.
Esimerkki 2. Oletetaan, että olet heteromies. Matkustajan haju häiritsee sinua. Huomaat listasta matkustajan sijoittuvan kategoriaan "muut", joka on heteromiestä aiemmin -> matkustaja ei ole syyllinen.

Huom. sukupuolilla tai seksuaalisilla preferensseillä ei tässä ole ratkaisevaa merkitystä, ne ovat subjektiivisia kokemuksia eikä niitä voida määritellä.
 

sinikettu

Jäsen
Viime syksynä tapahtunut tositarina.

Kävelin erään kaupungin rannalla kaverini kanssa. Edessämme käveli jonkin aikaa eräs hyväperseinen nainen. Hän käveli kuitenkin aika hitaasti ja ohitimme hänet siinä sivussa. Ohituksen jälkeen käännyin vähäksi ajaksi katsomaan naista kasvoihin (ja tisseihin...). Kaverini kysyi, mitä oikein aloin taaksepäin katselemaan. Vastasin siihen, että halusin tietää, kuka on näiden esteettisten pakaralihasten omistaja. Kaverini siinä vähän naureskeli ja kun katsahdin toisen kerran naista, hän hymyili minun suuntaani ja oli selkeästi kuullut kommenttini. Se olikin tarkoitukseni.

Seksuaalista häirintää vai ei?
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joukkueen kapteeni
Viime syksynä tapahtunut tositarina.

Kävelin erään kaupungin rannalla kaverini kanssa. Edessämme käveli jonkin aikaa eräs hyväperseinen nainen. Hän käveli kuitenkin aika hitaasti ja ohitimme hänet siinä sivussa. Ohituksen jälkeen käännyin vähäksi ajaksi katsomaan naista kasvoihin (ja tisseihin...). Kaverini kysyi, mitä oikein aloin taaksepäin katselemaan. Vastasin siihen, että halusin tietää, kuka on näiden esteettisten pakaralihasten omistaja. Kaverini siinä vähän naureskeli ja kun katsahdin toisen kerran naista, hän hymyili minun suuntaani ja oli selkeästi kuullut kommenttini. Se olikin tarkoitukseni.

Seksuaalista häirintää vai ei?

Mitä muutakaan voi odottaa Kärppäfanilta? =) Junttia jne.
 

sinikettu

Jäsen
Mitä muutakaan voi odottaa Kärppäfanilta? =) Junttia jne.
Ei minua oikein kiinnosta, pidätkö tätä junttina vai ei. Nainen oli nähtävästi varsin mielissään kommentista ja hymyili sen veroisesti. Jos olisin ollut joku keleen ruma alkoholistin näköinen hyypiö ja mahdollisesti jokerifani, olisi saattanut olla tilanne toinen.

Jos nainen tykkää, onko se seksuaalista ahdistelua?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaiken järjen ja logiikan nimissähän seksuaalinen häirintä pitäisi kyetä tunnistamaan etukäteen, ei jälkikäteen. Jokainen tietää tilanteita omasta tai kavereidensa elämästä, josta tuntemattoman ihmisen sinänsä asiallinen lähestymisyritys on koettu häiritseväksi ainoastaan tämän ulkoisen olemuksen perusteella, tyyliin "hyi helvetti, joku äitini ikäinen valas tuli lässyttämään". Tämä asettaa jo lähtökohtaisesti ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan. Minusta ainoa mahdollinen kokemukseen liittyvä määritelmä on sellainen, että toiminta jatkuu sen jälkeen kun on tullut tietoon että kohde kokee sen häirintänä.
Samaa mieltä, tosin pitää erottaa toisistaan juridisesti tuomittava teko ja muutoin tapahtuva häirintä. Saahan sitä kokea häirinnäksi sen että läski ämmä tulee hakemaan tanssimaan, mutta juridisesti se ei saa ongelmaksi nousta.
En ole ollut tapausta näkemässä, mutta tiedän tapauksen jossa vanha opettajani sai kenkää häiritseväksi koetun käytöksen takia. Hän oli vanha, hikinen ja hyvin vastenmielinen äijä, mutta en usko että hänellä oli minkäänlaista seksuaalista motiivia ihastellessaan lukiotyttöjen penkkari-asuja. Vitsiltähän koko homma kuulostaa, mutta siellä on oltu pukeuduttu pehmo-pupuiksi...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös