Palaan vielä jälkijättöisesti tähän metoo nostattamaan aiheeseen...
Vanhemman tyttäreni kanssa viime päivinä käydyt keskustelut ovat entisestään avanneet silmiä sen suhteen kuinka vakavasta ja laajamittaisesta ongelmasta on kyse. Muutamia hajahuomioita. Tyttäreni mukaan miesten seksistinen huutelu/kommentointi on todella yleistä. Jos ei nyt päivittäistä niin säännöllisesti toistuvaa. Juttelimme myös siitä, että kuinka voi omalla käytöksellään suojautua tällaiselta huutelulta, vaikka toki tässä voi helposti käydä myös niin, että tekee uhrista syyllisen. Esimerkiksi tyttäreni kohdalla kyseessä on huomattavan kaunis, mutta osin nuoresta iästäänkin johtuen vielä itsestään hiukan epävarma aikuisen alku. Olen jokseenkin varma, että tällaiset tyttäreni kaltaiset, vielä hiukan epävarmat nuoret naiset kohtaavat huutelua paljon enemmän kuin sellaiset, joista ulospäin huokuu terve itseluottamus.
Mielestäni miehet eivät yleensä syyllisty isommassa porukassa kovinkaan härskiin toimintaan. Yleensä porukasta kyllä löytyy joku, joka laittaa asialle stopin ennenkuin tilanne eskaloituu liian pitkälle. Voi olla, että olen tässä suhteessa väärässä tai että miesporukat jossa liikun ovat tältä osin valikoituneempia, mutta näin olen asian havainnut? Ylivoimaisesti suurin ongelma ovat kännissä olevat miehet, joilla harkintakyky ja itsekontrolli ovat pahemman kerran pettänyt. Kesällä Suomessa käydessämme joku känniääliö tarrasi vaimoani perseestä, kun hän oli menossa vessaan. Ei tosin hyypiö tiennyt mihin ryhtyi, sillä palautteena oli välitön muikkari avokämmenen muodossa. Minä olin - tietenkin - tapauksen johdosta täysin raivoissani, mutta hyypiö oli jo ehtinyt livahtaa paikalta... varmaan kaikkien kannalta paras ratkaisu niin. Vaimo tosin sanoi, että kynnys "muikkarin antamiselle" olisi ollut korkeampi, jos minä en olisi ollut samassa tilassa. Ei se noinkaan pitäisi mennä... Väitti tuolloin, että muiden miesten "tuki" naiselle tuollaisessa tilanteessa ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää. Pidin väitettä tuolloin kohtuuttomana, jopa vääränä. Mutta enää en ole niin varma kun näitä juttuja on viime viikkoina lukenut ja kuullut tarinoita naisten suulta kerrottuna?
Kyse taitaa olla - näissä harmaiden alueiden tilanteissa - ennenkaikkea tilannetajusta? Itsestään selvää pitäisi olla, että jos nainen (tai mies) sanoo ei, niin se sitten tarkoittaa sitä. Tismalleen samalla viestillä tai teolla voi olla täysin päinvastainen merkitys, missä tilanteessa ja kenen toimesta sanominen/teko suoritetaan. Näin se vaan menee. Sama juttu se on miehillekin. Jos huomattavan kaunis nainen osoittaa kiinnostusta ja tekee kenties jopa soveliaisuuden rajat rikkovaa, niin varmasti se koetaan 99% tapauksissa eri tavalla kuin jos sen olisi suorittanut vähemmän viehättävä/kiinnostava yksilö. Elämä ei ole tältäkään osin reilua ja tasapuolista.