Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 51 246
  • 151
Suosikkijoukkue
Arsenal
...ja äsken soitteli sitten auton myynyt autokauppias.

Kokonaiskustannusarvio kannentiivisteistä + vakionopeudensäätimen SIM-yksiköstä n. 2 600 euroa. Myyjän mukaan menee puoliksi, 1 300 euroa hänelle ja 1 300 euroa minulle.

Salama15 linkittämän kuluttajaviraston pdf:n luettuani olin kyllä jo siinä uskomuksessa, että selviän käytännössä kustannuksitta. Yrittääkö myyjäsetä pissiä minua vielä uudestaan silmään vai voiko mennä näin? Yritin kuluttajavirastoon vielä soitella, mutta pistivät kolmelta toimiston kiinni ja sen kautta selvittäminen menee huomiselle. Autokauppias sen sijaan soittelee jo tänään jatko-ohjeita, joten mielellään kertoisin heti, jos tässä haisee kusetus. Osaako joku neuvoa?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaako joku neuvoa?

Voi tulla myöhään mutta tässä minun mielipide asiasta. Olet ostanut suht. vähän ajetun auton ja vika on huomattu ensimmäisen kerran sinun toimesta noin 1-2kk auton ostamisen jälkeen. Tuossa tapauksessa on mielestäni varsin perusteltu syy olettaa että autossa on ollut vika jo auton osto vaiheessa. Noin uuden auton voi myös perustellusti olettaa olevan kunnossa varsinkin kun autosta löytyy huoltohistoria. Näillä tiedoilla minä vaatisin auton korjaamista kuntoon autoliikkeen laskuun tai vaihtoehtoisesti kaupan purkua koska kyseessä on varsin kallis remontti ja kun särkyneen osan(moottori) oletettu elinikä oikein huollettuna on huomattavasti paljon enemmän kuin 150tkm/3 vuotta.
Toki ymmärrän myös autoliikettä. Hekään todennäköisesti eivät tienneet auton olevan noin pahasti rikki ja siksi he yrittävät saada sinua maksaamaan puolet remontista. Mutta asiakkaalla on onneksi parempi turva tässä tapauksessa joten paska nakki autoliikkeelle... Mutta kuten sanoin itse en maksaisi moottori remointista penniäkään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulle kävi aikanaan samoin kuin Urholle. Alle kuukauden omistamastani 316 BMW:stä oli kannen tiiviste rikki. Auto muistutti suihkukonetta, kun vesihöyryä lensi koko ajan sumupilvenä pakoputkesta.

Auto-Maijala Raumalla oli liike, josta ostin. Maksoivat juuri tuon puolet kuluista, ja laittoivat / laitattivat itse kuntoon. Helsingistä Raumalle tuon auton ajaminen oli haaste. En muista enää tarkkaa lukua, mutta monta kertaa meni lämmöt punaiselle, ja pysähdyin lisäämään nestettä.

Voi olla, että vika oli autossa, kun sen ostin, ja minulla vain paheni. Aika mahdotonta vaan todistaa, joten tyydyin puolikkaaseen. Tuohon aikaan se oli muistaakseni vähän yli tuhat markkaa, melkoisesti ovat korjaushinnat siitä nousseet.

Kansiremontin jälkeen autoon jäi palaneen haju, joka seurasi sitä koko sen ajan, joka auto minulla oli.

Myin auton lopulta muuten tosi mustalle Afrikan pojalle, joka pulitti 1500€ käteisellä, kahden kympin seteleillä. Puoli vuotta sen jälkeen joku suomalainen Espoosta soitti minulle ja kysyi auton vioista. Se oli kuulemma jatkuvasti rikki. Kävi ilmi, että Yön Timo oli kiskonut siitä vetokoukun irti ja samalla osan sähköjohdoista. Kuvitteli kai että ilman koukkua auto on sporttisempi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Salama15 linkittämän kuluttajaviraston pdf:n luettuani olin kyllä jo siinä uskomuksessa, että selviän käytännössä kustannuksitta. Yrittääkö myyjäsetä pissiä minua vielä uudestaan silmään vai voiko mennä näin?

Ei myyjä yritä pissiä silmään, yrittää vaan välttää jälkikuluja jotka vievät kaupan pahasti pakkaselle... Jos auto on tosiaan ollut sinulla vasta todella vähän aikaa pitäisi myyjäliikkeen vastata kustannuksista täysin, joten infoa sinne vaan, ettet tyydy ehdotukseen.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Okei tunnustetaan, että en tiedä oikeasti mitä tuommoinen sim-yksikkö maksaa. Mutta muuten tuo kustannusarvio näyttää siltä, että oikeaan hintaan on lisätty saman verran päälle ja se osuus sitten "otetaan omaan piikkiin". Kusetusta sanon mä.

Juuri työstettiin pajalla mamman kauppakassin kansi ja hintaa oli veroineen 250e. Lisäksi töihin meni n. 4 tuntia. Samalla vaihdettiin luonnollisesti hihna ja rullat. Tarvikkeet ja nesteet siis n. 100e lisää. Jos työlle laskis 80e/h, niin silti huidellaan 670e:n paikkeilla. Tämän siis vanhan ja simppelin auton kustannus. Luulisi että jos opelixiin tuon hinnan tuplaisi niin pitäis saada jo jotain tehtyä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Sim(vaiko cim)-yksikkö moiseen opeliin maksanee 700-800€ +työt ja kansityö siinä 1200€, joten tuskin tuossa kauheasti kusetusta on hinnan suhteen. Mutta ei kyllä kannatisi 50-50 ehdotukseen siltikään taipua.
kansityö perustui arvioon, että tuo olisi 16V?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Pientä pulmaa pukka 99 Passatin ylätukivarsien kanssa, tai lähinnä sen pultin kanssa joka kiilaa ylätukivarret paikoilleen. Pultti mokoma on päättänyt jäädä siihen missä on, ei auttanut moska tai vipuvarsi. Luovuttaessani tältä päivältä kiertelin mutteria takaisin kiinni ja silloin kuului aina yhtä mukava narskahdus, hetken ajattelin, että nyt se lähti. Paskat pulttihan se katkesi, juuri reiän kohdalta.

Huomenna olisi sitten kai edessä taistelun osa kaksi. Fiksuinta lienee antaa paskiaiselle kunnolla kuumaa ja sitten jonkin sortin piikin avulla yrittää saada pulttia irti. Kuumentamisessa taitaa kyllä toisenkin tukivarren kumi ottaa kipeetä, mutta vaihdetaan se samalla sitten, paskahan se on jo nytkin. Toinen vaihtoehto on sitten poraaminen.

Kuumentaminen taitaa olla kuitenkin parempi vaihtoehto?
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Korjaamollehan tässä varmaan joutaa oman kyvyttömyyden vuoksi, mutta haluaisin tiedustella minkälainen menoerä tästä koituu hankittavien osien puolesta. Ketju vaikutti nopealla etsinnällä sopivimmalta.

VW Golf Variant 1.6 -2000

Leiman sain, mutta katsastusmies antoi listan asioista mitkä kannattaa korjata ennenkuin oikea vahinko tapahtuu.

-Oikean alatukivarren takapuslassa alkava vaurio
-Oikea ulompi raidepää alkava välys
-Etujarrun letkuissa "pykimiä(?)"

Jos jollakin on tietoa ja osaamista näistä perkeleistä niin kertokaahan ihmeessä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Korjaamollehan tässä varmaan joutaa oman kyvyttömyyden vuoksi, mutta haluaisin tiedustella minkälainen menoerä tästä koituu hankittavien osien puolesta. Ketju vaikutti nopealla etsinnällä sopivimmalta.

VW Golf Variant 1.6 -2000

Leiman sain, mutta katsastusmies antoi listan asioista mitkä kannattaa korjata ennenkuin oikea vahinko tapahtuu.

-Oikean alatukivarren takapuslassa alkava vaurio
-Oikea ulompi raidepää alkava välys
-Etujarrun letkuissa "pykimiä(?)"

Jos jollakin on tietoa ja osaamista näistä perkeleistä niin kertokaahan ihmeessä.
Pikaisella vilkaisulla osien hinnoista seuraavaa:

Fixus
  • tukivarsi 121€
  • raidetangon pää 17,90-34.20€
  • jarruletkut 18-24€

Motonet
  • tukivarren hela 6,90€
  • tukivarsi heloineen 54,90€
  • raidetangon pää 12,50€
  • jarruletku 13,90€

Varsin halvalla pääsee, kun vaihtaa tukivarren helan, raidetangon pään ja jarruletkut. Ei ole mitään tähtitiedettä ja on tehtävissä itse, jos vaan työkaluja löytyy.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Varsin halvalla pääsee, kun vaihtaa tukivarren helan, raidetangon pään ja jarruletkut. Ei ole mitään tähtitiedettä ja on tehtävissä itse, jos vaan työkaluja löytyy.

Kannattaa noita raidetangon päitä vaihdellessa kuitenkin muistaa se, että aurauskulmat pitää käydä säädättämässä uudelleen. Kulmien säätäminen itse on jo vähän haastavampi homma, jos toki olen kyllä nähnyt senkin tehtävän onnistuneesti autotallissa. Mutta joka tapauksessa kannattaa ne säädättää, koska jos kulmat ovat viturallaan, ei kannata odottaa renkaiden olevan kovin pitkäikäisiä.

Raidetangon pään ja jarruletkujen vaihto ei ole mikään iso homma ammatti-ihmiseltä, kai se pariin tuntiin ne vaihtaa hyvinkin. Alatukivarresta en sanokaan mitään. Muistan kun joskus 10 vuotta sitten Bemariin vaihdettiin kaverin autotallissa, mutta siinä nyt oli olutta ja muita häiriötekijöitä mukana, meni varmaan 4 tuntia eikä tosiaan ollut kiire. Taidettiin joku ulosvetäjäkin rakentaa kun ei se pusla muuten lähtenyt. Ei kai sekään ammattityökaluilla ole kovin kummoinen homma, ehkä tuo koko korjaus voisi mennä johonkin 3-4 tuntiin + osat päälle.

Halpaahan noiden kotteroiden kanssa ei ole koskaan. Mulla odottaa Volvo myös raidetangon pään vaihtoa+kulmien suuntausta ja Toyota startin vaihtoa. Noihin sai varata vajaat 400e rahaa kun startin pystyy vaihtamaan kohtuullisen helposti itse eikä tarvinnut ostaa kuin koko osa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kokonaiskustannusarvio kannentiivisteistä + vakionopeudensäätimen SIM-yksiköstä n. 2 600 euroa. Myyjän mukaan menee puoliksi, 1 300 euroa hänelle ja 1 300 euroa minulle.

...jos jotakin kiinnostaa, niin tilannepäivitys tähän minun settiini:

Auto korjattiin ja kokonaiskustannuksiksi tuli tuo 2 600 euroa. Myyjä tuli vastaan sen verran, että he maksoivat 1450 euroa, minä 1150 euroa. Kuluttajaviranomaisen kanssa juttelin ennen tätä huoltoa ja neuvot olivat, että yritä päästä neuvotteluratkaisuun, mutta jos ei onnistu, maksusta voi jälkikäteen reklamoida ja tarvittaessa ottaa mukaan myös kuluttajaviranomaiset.

Joten tänään lähti virallinen reklamaatio myyjäliikkeeseen, jossa vaadin 650 euroa takaisin. Kun siihen tulee bumerangi, sitten tarvittaessa yhteys kuluttajasuojaan. Kyllähän noita rahoja nyt joutuu vuoden tai pari odottelemaan, mutta neuvonnasta sain samansuuntaisia neuvoja kuin teiltä, että lähemmäs minun ehdottamaa summaa todennäköisesti päästään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
...jos jotakin kiinnostaa, niin tilannepäivitys tähän minun settiini:

Auto korjattiin ja kokonaiskustannuksiksi tuli tuo 2 600 euroa. Myyjä tuli vastaan sen verran, että he maksoivat 1450 euroa, minä 1150 euroa. Kuluttajaviranomaisen kanssa juttelin ennen tätä huoltoa ja neuvot olivat, että yritä päästä neuvotteluratkaisuun, mutta jos ei onnistu, maksusta voi jälkikäteen reklamoida ja tarvittaessa ottaa mukaan myös kuluttajaviranomaiset.

Joten tänään lähti virallinen reklamaatio myyjäliikkeeseen, jossa vaadin 650 euroa takaisin. Kun siihen tulee bumerangi, sitten tarvittaessa yhteys kuluttajasuojaan. Kyllähän noita rahoja nyt joutuu vuoden tai pari odottelemaan, mutta neuvonnasta sain samansuuntaisia neuvoja kuin teiltä, että lähemmäs minun ehdottamaa summaa todennäköisesti päästään.

Miten reklamaation läpimenoon vaikuttaa se, että pääsitte sopuun tuosta 1450-1150 jaosta? Tuossa kirjoitit, ettäsitten jos sopua ei synny niin voit reklamoida.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Arsenal
Miten reklamaation läpimenoon vaikuttaa se, että pääsitte sopuun tuosta 1450-1150 jaosta? Tuossa kirjoitit, ettäsitten jos sopua ei synny niin voit reklamoida.

Sopuun ei siis päästy. Suostuin maksamaan 1150 euroa, jotta saisin auton pois huollosta (huolto tehtiin siis kolmannella osapuolella täällä JYPinkylässä, myyjä kierossa Savossa).

Tämä oli myös kuluttajaneuvonnan ohje. Eihän nyt voi olla niin, että koko reklamaatiokäsittelyn + mahdollisten kuluttaja-asiamiesten lausuntojen ajan auto seisoo pajalla, kun maksajasta ei ole sovittu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sopuun ei siis päästy. Suostuin maksamaan 1150 euroa, jotta saisin auton pois huollosta (huolto tehtiin siis kolmannella osapuolella täällä JYPinkylässä, myyjä kierossa Savossa).

Tämä oli myös kuluttajaneuvonnan ohje. Eihän nyt voi olla niin, että koko reklamaatiokäsittelyn + mahdollisten kuluttaja-asiamiesten lausuntojen ajan auto seisoo pajalla, kun maksajasta ei ole sovittu.

Sovitte että maksat 1150 euroa. No juu, ymmärrän yskän, mutta voit tähän suhtautumiseen vielä liikkeen puolelta törmätä.

Normaalisti autoa ei viedä (eikä oteta siellä vastaan) pajalle ennen kuin maksaja on tiedossa. Eli menisi niin että sovittelet, reklamoit, viet auton pajalle, sovittelet, maksat itse laskun ja saat joskus korvauksen.
Mutta hyvä että olet kuluttajaneuvonnasta saanut ohjeet, ja niiden mukaan toiminut.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Sovitte että maksat 1150 euroa. No juu, ymmärrän yskän, mutta voit tähän suhtautumiseen vielä liikkeen puolelta törmätä.

Normaalisti autoa ei viedä (eikä oteta siellä vastaan) pajalle ennen kuin maksaja on tiedossa. Eli menisi niin että sovittelet, reklamoit, viet auton pajalle, sovittelet, maksat itse laskun ja saat joskus korvauksen.
Mutta hyvä että olet kuluttajaneuvonnasta saanut ohjeet, ja niiden mukaan toiminut.

No tämä varmaan olisi toiminut näin, jos myyjäliike olisi itse huoltanut auton tai vaiva olisi sellainen, että sen kanssa voisi elää. Autolla ajamista ei juuri suositeltu vian vaivatessa, joten auto telakalle riitelyn ajaksi olisi meinannut sitä, että olisin vaatinut kaupan purkua. Mielestäni myyjäliike oli tässä ymmärtäväinen ja on muutenkin toiminut hienosti, pois lukien noita euroja jotka ovat isompia prosentteja minun menoissa kuin heidän.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Autolla ajamista ei juuri suositeltu vian vaivatessa, joten auto telakalle riitelyn ajaksi olisi meinannut sitä, että olisin vaatinut kaupan purkua.

Näin sivusta seuranneena on pakko ihmetellä mikset tosiaan vaatinut sitä kaupanpurkua? Kansivioilla on valitettavan usein taipumusta uusiutua, vaikka vika sinällään korjattaisiinkin ihan kunnolla.

Onko asian tiimoilta muuten oltu yhteydessä Opelin maahantuojaan? Kyseessä on kuitenkin kohtuullisen uusi auto hyvinkin maltillisilla kilometreillä, joten asiallisen maahantuojan voisi kuvitella osallistuvan korjauskuluihin ihan hyvällä osuudella?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Näin sivusta seuranneena on pakko ihmetellä mikset tosiaan vaatinut sitä kaupanpurkua? Kansivioilla on valitettavan usein taipumusta uusiutua, vaikka vika sinällään korjattaisiinkin ihan kunnolla.

Onko asian tiimoilta muuten oltu yhteydessä Opelin maahantuojaan? Kyseessä on kuitenkin kohtuullisen uusi auto hyvinkin maltillisilla kilometreillä, joten asiallisen maahantuojan voisi kuvitella osallistuvan korjauskuluihin ihan hyvällä osuudella?

No jos autoista jotain ymmärtäisin, olisin kenties voinutkin kaupanpurkua vaatia. Kuulen kansivian uusiutumistaipumuksesta nyt ensimmäistä kertaa. Päinvastoin, tuolla kuluttajaviraston puolella auton puhutaan olevan kansiremontin jälkeen parempi kuin ennen, siksi ostajakin näissä tapauksessa velvoitetaan osittain osallistumaan kustannuksiin.

Luulen, että tuo auton myynyt liike on varmasti Opelilta rahaa kinuamassa. Voihan se olla, että minäkin, jos en myyjältä hyvitystä saa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuulen kansivian uusiutumistaipumuksesta nyt ensimmäistä kertaa. Päinvastoin, tuolla kuluttajaviraston puolella auton puhutaan olevan kansiremontin jälkeen parempi kuin ennen, siksi ostajakin näissä tapauksessa velvoitetaan osittain osallistumaan kustannuksiin.

En kyllä tajua, mistä tuollainen ajatus kuluttajavirastoon on voinut tulla. Jos kanteen jotain vikaa tulee, on usein koneessa jotain perustavan laatuista vikaa noin muutenkin. Toki joissain tapauksissa kansivian syy saattaa olla vaikkapa vain vesien häipymisestä ja vika ei ole aiheuttanut minnekään muualle mitään lisävikoja.

Enpä minä(kään) autoista mitään sen enempää ymmärrä, mutta kaksi kansivammaista kärryä on tullut omistettua. Kyllähän nuo sen ensimmäisen laukeamisen jälkeen paskoivat itsensä uudelleenkin ja toinen jopa useampaan otteeseen. Käsitys uusiutumistaipumuksesta on siis osittain omiin kokemuksiin perustuvaa, mutta onhan noista muualtakin tullut juttua kuultua.

Luulen, että tuo auton myynyt liike on varmasti Opelilta rahaa kinuamassa. Voihan se olla, että minäkin, jos en myyjältä hyvitystä saa.

Jotenkin luulisi olevan kohtuullista, että kaikki maahantuojalta mahdollisesti tulevat korvaukset tulisivat nimenomaan sinulle, kun tuossa autossa lienee kuitenkin joku myyjän takuukin voimassa. Aika perseestä nuo käytettyjen autojen takuut kyllä ovat, jos neljä vuotta vanhassa käytetyssä autossa joutuu rikkoutumisen vuoksi yli tonnin laittamaan omaa rahaa korjaukseen.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Toyota startin vaihtoa.

No niin, tulipa sitten kokeiltua rouvan siskonpojan suosiollisella avustuksella vaihtaa startti Corollaan ja onnistuihan se kun vähän ihmetteli. Koko homma meni läpi 2,5 tunnissa, josta irrotukseen kului käsittämättömät 2 tuntia. Vaihdon tekee arviolta reilussa tunnissa jos vaan tietää, mitä on puuhaamassa. Me emme tienneet ihan alkuunsa ja siinä sitten vähän huonosta näkymästä johtuen irtosi vaihdelaatikon pulttikin sun muuta pientä, mitä ei olisi edes tarvinnut irrottaa.

Vaikka koko projekti vaikutti aika vittumaiselta alkuunsa, on tuo vaihto tehty lopulta aika ystävälliseksi käyttäjän kannalta. Ensin ilmanputsarin kotelo hus helvettiin edestä ja samalla korissa olevat johtojen nippusiteen auki. Tämän jälkeen startin alapultti auki (ei näy kunnolla, pitää hakea käsin tunnustelemalla). Sen jälkeen räikkä ja jatkovarsi putsarin kotelon kohdalta poikittain yläpulttiin ja se auki. Tämän voi tehdä myös niin, että irrottaa yläpultin ensin, mutta alapulttia löysätessä startti pyörähtää alaspäin ja jumittaa alapulttia, tarvitsee käytännössä kahdet kädet. Yksin tehtäessä yläpultti jälkimmäisenä irti ja ottaa kopin startista ennen kuin irrottaa pultin kokonaan. Alkuperäiset johdot yltävät juuri imusarjan tasolle, jolloin ne on helppo irrottaa viimeisenä.

Vaihtostartti oli Motonetista ostettu, vähän alkuperäisestä kuoriensa puolesta poikkeava. Muutoin kyllä meni heittämällä kiinni. Ainoa, mitä joutui tekemään ylimääräistä, niin Corollan herätevirtapiuha oli niin lyhyt eikä liitin ylttänyt paikalleen, että siihen piti laittaa väliin noin 15 sentin jatkopätkä. Ihan abikoliittimet riittävät tähän ja varulta vähän sähköteippiä liittimen päälle. Kiinnittäminen päinvastaisessa järjestyksessä yläpultista aloittaen ja ilmanputsarin kotelo paikalleen. Tosi nopea homma. Corolla avaimesta käyntiin ja ei kun kovaa kauppareissuajoa.

Ylläoleva pätee siis Toyotan 1,6-litraiselle 4A-FE-koneelle, jota nyt ainakin on Carina E:ssä ja jossain määrin myös siis Corollassa. Taas säästyi useita kymppejä jos ei jopa reilu satanen kun lähti omin avuin kokeilemaan.
 

Ukko

Jäsen
Kokeillaan löytyisikö täältä asiantuntemusta kun tuttavien ja kylänmiesten parissa käyty kierros ei tuottanut hedelmää.

Kyseessä Volvo V40 -99 1.8 litran koneella. Nyt on ilmaantunut seuraavanlainen probleemi : minuutin käytyään Volvo sammuu.

Viiden minuutin odottelun jälkeen suostuu käynnistymään uudestaan käydäkseen samaisen minuutin. Ongelma lienee bensapuolella mutta olisiko kellään vinkkiä missä tarkemmin ?

Ongelma ilmeni moniurahihnan vaihdon jälkeen, liekö tuolla jotain yhteyttä asiaan ?
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Kyseessä Volvo V40 -99 1.8 litran koneella. Nyt on ilmaantunut seuraavanlainen probleemi : minuutin käytyään Volvo sammuu.

Viiden minuutin odottelun jälkeen suostuu käynnistymään uudestaan käydäkseen samaisen minuutin. Ongelma lienee bensapuolella mutta olisiko kellään vinkkiä missä tarkemmin ?

Moottorin ohjainyksikkö? Bensapumpun rele? Ilmamassamittari?

Kokeile käyttää ilman bensatankin korkkia, pysyykö se silloin käynnissä? Jos pysyy, niin silloin se on joku ilmapuolen ongelma.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin auton jonka käytätin autotohtorilla ja katsastuksessa ennen maksua. En ollut itse paikalla itse tapahtumassa.

Katsastuksessa ei mitään huomautettavaa, autotohtorissa mainittiin että jarrunesteet pitäisi vaihtaa.

Uskaltaako ajaa seuraavaan huoltoon (n. 8 000 km) àsti, koska katsatuspapereihin ei merkitty asiasta mitään?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskaltaako ajaa seuraavaan huoltoon (n. 8 000 km) àsti, koska katsatuspapereihin ei merkitty asiasta mitään?

Uskaltaa kyllä. Ei jarruneste muutenkaan miksikään mene ellei sen sekaan mene esim. vettä tai muuta epäpuhtautta. Siksi ne vaihdetaan silloin tällöin varmuuden vuoksi. Toinen syy voi olla se että jostain syystä neste on päässyt kuumenemaan rajusti. Se toisi kyllä mukanaan muitakin ongelmia eikä jäisi huomaamatta. Eli jos jarrut pelaa normaalisti niin anna palaa...
 

12961

Jäsen
Uskaltaa kyllä. Ei jarruneste muutenkaan miksikään mene ellei sen sekaan mene esim. vettä tai muuta epäpuhtautta. Siksi ne vaihdetaan silloin tällöin varmuuden vuoksi. Toinen syy voi olla se että jostain syystä neste on päässyt kuumenemaan rajusti. Se toisi kyllä mukanaan muitakin ongelmia eikä jäisi huomaamatta. Eli jos jarrut pelaa normaalisti niin anna palaa...

Joo, ei noiden kanssa ihan hengenhätä koskaan ole. Silti niitä tosissaan kannattaa aina välillä vaihtaa. Joukkoon kertyy aina tavalla tai toisella vettä joka tietää poikkeuksetta jonkinlaista korroosiota.

Tulee mieleeni tapaus ensimmäisestä autostani, joka herätti jarrunesteiden säännölliseen vaihtoon. Autolla oli ajettu 8 vuotta samoilla nesteillä, poljintuntuma ja jarruteho olivat edelleen kunnossa ja jarrunestesäiliössä tavara oli täysin kirkasta. Ajoin auton silloisen kämpän viereiseen, melko tiukkaan mäkeen parkkiin, ihan normaalisti. Lähdin liikkeelle puolen tunnin kuluttua, ja jarrupolkimessa ei ollut enää minkäänlaista vastetta, onneksi jarrut eivät pettäneet ajon aikana, olisi voinut olla konttori käsiä täynnä.

Jarruputki puhkeaa aika lailla pyytämättä ja yllättäen, jos se on veden avustuksella hapettunut puhki. Vanhoilla nesteillä jarrutuntuma huononee pikkuhiljaa, eikä tavan kuski välttämättä edes tunnista sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös