Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 50 789
  • 151

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, ei noiden kanssa ihan hengenhätä koskaan ole. Silti niitä tosissaan kannattaa aina välillä vaihtaa. Joukkoon kertyy aina tavalla tai toisella vettä joka tietää poikkeuksetta jonkinlaista korroosiota.
Huoltokirjan mukaan autoon on vaihdettu jarrunesteet 7.2.2011 eli reilu vuosi sitten. Seuraava huolto-ohjelman mukainen vaihto olisi 22 tkm päästä, minun ajoilla ehkä vuoden kuluttua.

Onko olemassa mitään "pikatarkastusta" jolla voi arvioida kannattaisiko tuo hoitaa pois jo tässä lähiaikona?

Sinälläänhän kyse ei ole isosta hommasta ja kustannus lienee muutamia kymppejä.

Syyksi autotohtorilla oli laitettu "kiehumispiste alhainen, 150 c". Lisäksi oli näköjään 2 eli "tyydyttävä" jarrulevyistä, jotka tulenkin vaihtamaan seuraavassa huollossa. Samallahan nuo jarrunesteetkin menee jos ei sitten pidä jo aiemmin hoitaa.
 
Viimeksi muokattu:

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huoltokirjan mukaan autoon on vaihdettu jarrunesteet 7.2.2011 eli reilu vuosi sitten.

Jarrunesteiden ei kyllä pitäisi mennä vuodessa miksikään, eli vähän epäilen, ettei ole vaihdettu.

Onko olemassa mitään "pikatarkastusta" jolla voi arvioida kannattaisiko tuo hoitaa pois jo tässä lähiaikona?

Korjaamoilla ja huoltoasemilla on näitä mittareita, joilla voidaan pikaisesti mitata kiehumispiste ja vesipitoisuus. Muistaakseni kiehumispisteen pitää olla yli 155 astetta ja vesipitoisuus alle 1,5%.

Sinälläänhän kyse ei ole isosta hommasta ja kustannus lienee muutamia kymppejä.

Jos nesteet vaihdetaan kunnolla, täytyy jarrusatuloiden/sylinterien ilmaruuvit avata, pumpata vanhaa nestettä pois ja kaataa säilöön uutta tilalle. Ainakin perinteisellä tyylillä tässä toimenpiteessä tarvitaan polkimen pumppaaja ja ilmaruuvin avaaja. Jos ilmaruuvit aukeaa hyvin, ei mitään ongelmia hommassa ole. Nykyään tosin ainakin moderneimmilla korjaamoilla on tähän ilmaamiseen oma työkalu.
 

12961

Jäsen
Jos nesteet vaihdetaan kunnolla, täytyy jarrusatuloiden/sylinterien ilmaruuvit avata, pumpata vanhaa nestettä pois ja kaataa säilöön uutta tilalle. Ainakin perinteisellä tyylillä tässä toimenpiteessä tarvitaan polkimen pumppaaja ja ilmaruuvin avaaja. Jos ilmaruuvit aukeaa hyvin, ei mitään ongelmia hommassa ole. Nykyään tosin ainakin moderneimmilla korjaamoilla on tähän ilmaamiseen oma työkalu.

Ihan toimiva työkalu satulasta imemiseen on saatavissa myös biltemasta. Käytännössä tuo imee paineilman avustuksella ilmausruuvin päähän tulevaan valutusletkuun alipaineen, joka imee jarrunesteet ilmausruuvista.
Säiliön täyttö vähän väliä kannattaa myös muistaa, jotta ei koko homma mene uusiksi. Yksin pystyy tuollakin lelulla ilmaamaan jarrut kohtuullisen kätevästi.

Jos omistaa sopivan lämpömittarin, voinee jarrunesteen kiehumispisteen mitata myös esimerkiksi levyllä kattilassa, kuten eräs autoaan itse huoltava taksimies kuuluu tehneen. Aika kikkailuksi tosin menee, ja harvassa kodissa emäntä haluaa palanutta jarrunestettä keraamiselle tasolleen.

Niitä messinkisiä ilmausruuveja ei sitten runtata koko käden voimalla, ovat vittumaisia pois porattavia.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jarrunesteestä => taitaa olla aika tavallista valmistajan huolto-ohjelman mukaan vaihtaa neste kahden vuoden välein... Näin vesipitoisuus ei pääse nousemaan liikaa ja kiehumispiste pysyy korkeana! Toki jos autossa on supertehokkaat jarrut niin ihan hyvätkin nesteet saa kiehumaan esim. rata-ajossa ja silloin ne on vaihtokamaa saman tien!

Muistan yhden Peugeot-matkailuauton Hyvinkäältä, jonka omistaja toi auton joka kevät huoltoon ja samalla vaihdettiin jarrunesteet. No minä kysymään, että miksi joka kevät kun valmistajan mukaan joka toinen vuosi riittää? Siihen asiakas, notta kokeileppas kerran tulla tällaisella valtatie-paskahuusilla Alpeilla vuoristoserpentiiniä alas pelkällä moottorijarrutuksella ja käsijarrulla... Ymmärrän!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Auto: Ford Fiesta 1.3 vm. 2000
Ongelma: auto ei lähde käyntiin avainta kääntämällä, työntämällä lähti, lähti myös kun vitosvaihde sisässä nitkuteltiin edestakaisin ja sen jälkeen käynnistettiin avaimella.

Starttirele vaihdettiin, ei auttanut, sulakkeet näyttäisi olevan ehjät. Onkos kellään ollut vastaavaa tai ehdotuksia?
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Auto: Ford Fiesta 1.3 vm. 2000
Ongelma: auto ei lähde käyntiin avainta kääntämällä, työntämällä lähti, lähti myös kun vitosvaihde sisässä nitkuteltiin edestakaisin ja sen jälkeen käynnistettiin avaimella.

Starttirele vaihdettiin, ei auttanut, sulakkeet näyttäisi olevan ehjät. Onkos kellään ollut vastaavaa tai ehdotuksia?

Meillä oli labran 02-mallin Focuksessa (1.6) sama vika talvella. Epäiltiin silloin startin jäätymistä, mutta sama toistui myös kun auto oli ollut labrahallissa sisällä. Huollossa vaihtoivat starttimoottorin ja vika hävisi.
 
Auto: Ford Fiesta 1.3 vm. 2000
Ongelma: auto ei lähde käyntiin avainta kääntämällä, työntämällä lähti, lähti myös kun vitosvaihde sisässä nitkuteltiin edestakaisin ja sen jälkeen käynnistettiin avaimella.

Starttirele vaihdettiin, ei auttanut, sulakkeet näyttäisi olevan ehjät. Onkos kellään ollut vastaavaa tai ehdotuksia?

Ilmeisesti siis ei starttaa ollenkaan? Kuuluuko naksahdus kun "starttaa"? Haiskahtaisi pikkusen että startin solenoidi on kärähtänyt. Mutta starttasiko se sen jälkeen normaalisti kun nitkuttelitte ensin vaihde silmässä? Se voi olla myös niinkin pieni homma kuin että startin maadotus on hapettunut, eikä saa maita kun virta-avaimesta kääntää. Kannattaa kokeilla ehkä tuota maadotuskaapelin irroittamista ja putsausta esim. teräsharjalla. Tai yksi yleinen vika on, kun ihmiset ihmettelee "mikä perkele kun ei starttaa?", niin on paska akku (ei tyhjä) tai hapettuneet akun navat.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Starttirele vaihdettiin, ei auttanut, sulakkeet näyttäisi olevan ehjät. Onkos kellään ollut vastaavaa tai ehdotuksia?

Heimopäällikön listaan lisänä mahdolliseksi viaksi vielä startin hiilien kuluminen loppuun. Sekin sopisi taudinkuvaan, että jos vaihde päällä nitkuttelee ja sen jälkeen auto starttaa. Auton saattaa saada käyntiin myös niin, että jaksaa vaan naksutella aikansa avainta starttiasentoon.

Vähän tuo vaikuttaisi siltä, että tuli startinostoreissu. Jos itsellä tai jollain kaverilla on yhtään tilavampaa autotallia, niin startin pystyy vaihtamaan kotikonsteinkin aika nopeasti jos ei pajalle halua autoaan viedä.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Ilmeisesti siis ei starttaa ollenkaan? Kuuluuko naksahdus kun "starttaa"? Haiskahtaisi pikkusen että startin solenoidi on kärähtänyt. Mutta starttasiko se sen jälkeen normaalisti kun nitkuttelitte ensin vaihde silmässä? Se voi olla myös niinkin pieni homma kuin että startin maadotus on hapettunut, eikä saa maita kun virta-avaimesta kääntää. Kannattaa kokeilla ehkä tuota maadotuskaapelin irroittamista ja putsausta esim. teräsharjalla. Tai yksi yleinen vika on, kun ihmiset ihmettelee "mikä perkele kun ei starttaa?", niin on paska akku (ei tyhjä) tai hapettuneet akun navat.

Ei kuulu naksahdusta kun virta-avainta kääntää, vaimea "ininä" korkeintaan. Akustakaan ei pitäisi olla kiinni, se on mitattu kuukausi sitten ja oli meillä toinen auto kytkettynä antamassa apuvirtaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tereve,

Audi A4 Avant -06 täristää ärsyttävästi, kun nopeus nousee yli 100km/h. Tärinän kovuus vähän vaihtelee, oletettavasti tien kunnosta riippuen. Mutta hyvin rasittava vika kuitenkin pitkää matkaa ajaessa.

Kuvittelin tuon johtuvan renkaista ja kävin ne tasapainottamassa yhdessä liikkeessä, mutta ongelma jatkuu silti. Renkaiden paineet on huoltoasemilla koitettu säätää muutamaankin otteeseen, mutta ei merkittävää muutosta.

Niin mitä seuraavaksi pitäisi lähteä tekemään? Autolla on ajettu nyt 142t km ja en tiedä koska iskareita tai niveliä on vaihdettu... nuo itselle tuli seuraavaksi mieleen vaihdattaa tuon ongelman ratkaisuksi.

Mutta mitä asiasta enemmän ymmärtävien mielestä kannattaisi tehdä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mutta mitä asiasta enemmän ymmärtävien mielestä kannattaisi tehdä?

Yleensä talvella nämä, mutta eihän vanteiden sisällä ole kertynyt mitään skeidaa. Talvella tosiaan moskaa voi kertyä vanteisiin, mutta kai noin kesäkeleilläkin voisi käydä. Ei ainakaan maksa rahaa eikä juuri vaivaa tämän tarkistaminen. Tosin voi olla että tuon tasapainotuksen yhteydessä olisi moinen jo huomattu.
 

12961

Jäsen
Mutta mitä asiasta enemmän ymmärtävien mielestä kannattaisi tehdä?

Ei tuollainen tärinä voi oikein muusta johtua kuin renkaista tai vanteista. Jommassakummassa on vikaa.

Onko auto ollut sulla uudesta asti? Mikäli joku on ajanut vanteen soikeaksi esim. katukivetyksen reunaan, ei se siitä tasapainottamalla parane. Myös renkaissa on joskus huonoja yksilöitä, jotka eivät meinaa tasapainottua millään, ihan kaikenmerkkisissä ja -hintaisissa kumeissa. Joskus myös paikattu rengas on käytännössä mahdoton tasapainottaa kunnolla.

Yleensä tällaiset tärinät esiintyvät juuri tietyllä nopeusalueella ja voimakkuus saattaa vaihdella aika tavalla ihan muutaman km/h nopeusvaihtelun mukaan.

Nivelet ja iskarit eivät kunnostaan riippumatta aiheuta tasavauhdissa tärinöitä, lähinnä ääniä ja levottomuutta esim. suuntavakavuuden suhteen.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tereve,

Audi A4 Avant -06 täristää ärsyttävästi, kun nopeus nousee yli 100km/h. Tärinän kovuus vähän vaihtelee, oletettavasti tien kunnosta riippuen. Mutta hyvin rasittava vika kuitenkin pitkää matkaa ajaessa.

Täristääkö enemmän kun on veto päällä?

Alla pari vaihtoehtoa mikä saattaa olla aiheuttajana:

- vauhtipyörä tai kytkinlevy alkaa olemaan lopussa.
- moottorin tukikumit on loppu
- vetareista toinen tai molemmat on lähellä finaalia
 

12961

Jäsen
Täristääkö enemmän kun on veto päällä?

Alla pari vaihtoehtoa mikä saattaa olla aiheuttajana:

- vauhtipyörä tai kytkinlevy alkaa olemaan lopussa.
- moottorin tukikumit on loppu
- vetareista toinen tai molemmat on lähellä finaalia

Kyllä nämäkin mahdollisia on, mutta tärinää pitäisi olla muulloinkin kuin vain tietyllä nopeudella, esimerkiksi eri vaihteilla ja vastaavalla moottorin käyntinopeudella/kiihdytettäessä.

Moottorin tukikumit pitäisivät itsestään meteliä yleensä kiihdytettäessä/moottorijarrutettaessa, eivät niinkään tasanopeudella. Vauhtipyörä ilmenisi todennäköisesti kaikilla vaihteilla samalla kierroslukualueella, ja kaksoismassapyörät yleisesti täristävät kiihdytettäessä. Vetarit kolisisivat ollessaan loppu.

Edelleen sanoisin huonoa rengasta/vannetta todennäköisimmäksi vikakohteeksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täristääkö enemmän kun on veto päällä?

Alla pari vaihtoehtoa mikä saattaa olla aiheuttajana:

- vauhtipyörä tai kytkinlevy alkaa olemaan lopussa.
- moottorin tukikumit on loppu
- vetareista toinen tai molemmat on lähellä finaalia

Niin joo olisi tietenkin voinut mainita, että automaatti tuossa on.

Mutta tosiaan ei sillä tärinällä oikein mitään johdonmukaista ole muuta kuin se nopeus. Ja en itse oikein usko, että johtuu renkaista, koska sama toistui myös talvirenkailla, mutta kuvittelin sen silloin johtuvan vanhoista renkaista joissa tasapainoitus olisi pielessä ja toisekseen talvella harvemmin tuli yli 100km/h nopeutta ajeltua.

Tuo vetonivel kuulostaa jo tutkittavalta vaihtoehdolta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kyllä nämäkin mahdollisia on, mutta tärinää pitäisi olla muulloinkin kuin vain tietyllä nopeudella, esimerkiksi eri vaihteilla ja vastaavalla moottorin käyntinopeudella/kiihdytettäessä.

Moottorin tukikumit pitäisivät itsestään meteliä yleensä kiihdytettäessä/moottorijarrutettaessa, eivät niinkään tasanopeudella. Vauhtipyörä ilmenisi todennäköisesti kaikilla vaihteilla samalla kierroslukualueella, ja kaksoismassapyörät yleisesti täristävät kiihdytettäessä. Vetarit kolisisivat ollessaan loppu.

Edelleen sanoisin huonoa rengasta/vannetta todennäköisimmäksi vikakohteeksi.

Saattaahan sitä tärinää esiintyäkin, mutta saattaa olla niin pientä ettei sitä yhdistetä samaan ongelmaan.
Omassa Golfissa haettiin tärinän aiheuttajaa pitkään ja vaihdeltiin sitä ja tätä. Lopuksi kun saatiin loppuunajetut vetarit vaihdettua, loppui tärinä.
Eikä kolissut muuten yhtään
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tereve,

Audi A4 Avant -06 täristää ärsyttävästi, kun nopeus nousee yli 100km/h. Tärinän kovuus vähän vaihtelee, oletettavasti tien kunnosta riippuen. Mutta hyvin rasittava vika kuitenkin pitkää matkaa ajaessa.

Onko vanteet auton alkuperäiset? Itsellä joskus 99' avensiksessa ratti hakkasi kun nopeus oli siinä sadan pinnassa. Tärinä johtui aluvanteista, jotka eivät istuneet keskiöstään suoraan, vaan niissä oli muoviset soviterenkaat. Eli jos sulla on soviterenkaat, niin hanki sellaset alumiiniset, niin se jelppasi ainakin meikällä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko vanteet auton alkuperäiset? Itsellä joskus 99' avensiksessa ratti hakkasi kun nopeus oli siinä sadan pinnassa. Tärinä johtui aluvanteista, jotka eivät istuneet keskiöstään suoraan, vaan niissä oli muoviset soviterenkaat. Eli jos sulla on soviterenkaat, niin hanki sellaset alumiiniset, niin se jelppasi ainakin meikällä.

Uskoisin niiden olevan alkuperäiset, mutta hankala sanoa.

Ja ratti ei itse asiassa "hakkaa" vaan se tärinä tuntuu enemmänkin penkissä perseen alla.
 

axe

Jäsen
Kun en autoista osaa juurikaan mitään, niin kysynpä alan asiantuntijoilta ennen kuin tilailen mitään huoltoa tai korjausta. Ehkä jos osaa ite kohdentaa vian, niin ei tartte vaihdattaa kaikkea korjaamon suosittelemia osia ja asioita tms.

VW Golf, vm. 1999, automaatti. Sateella tai sateiden jälkeen eli kun on kosteaa, auto "nylkkii" 5-10 minuuttia käynnistämisen jälkeen. Nykiminen loppuu ilmeisesti kunhan kone lämpiää tarpeeksi. Esim. liikennevaloissa vaihteen ollessa D-ajoasennossa ja ollaan jarrupolkimella paikoillaan, auto lähes hyppelehtii kuin yrittäen väkisin liikkeelle, nykiminen tuntuu poljinjalkaan tosi selkeänä. Normaalitilanteessa auto lepäilee siinä iisisti kunnes jarru päästetään. Kosteankylmänä liikkeelle lähdettäessä kiihdytys on huono, saattaa mennä pitkäänkin kyllä vaisuna eteenpäin ennen kuin yhtäkkiä ikään kuin "löytää uuden vaihteen" ja vauhti hyppää kasvuun. Usein nykimistä tapahtuu tilanteissa, jossa ollaan jo ajonopeudessa mutta siitä vähän kiihdytetään, niin mahdollisesti automaatin hakiessa uutta vaihdetta se alkaa taas hytkytellä.

Ei kai ihan autoalan sherlock tarvi olla epäilläkseen siinä vaihdelaatikossa jotain. Mutta onko se mahdollisesti joku tiivistejuttu vai jotain muuta mukavan kallista?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyseessä auto josta huolto-ohjelman mukaan on edellisessä huollossa pitänyt vaihtaa jakohihna ja auton myyjä väitti näin tapahtuneenkin. Huoltokirjasta löytyy leima kyseisen kilometrihuollon kohdalla.

Monesta paikastahan saa leiman jo pelkästä öljynvaihdostakin, joten mikä neuvoksi jos seuraavassa huollossa selviää ettei hihnaa olla vaihdettu lainkaan?
Entä jos hihna katkeaa ennen huoltoa, kuka maksaa?

a) huoltoliike
b) myyjäosapuoli (yksityinen)
c) auton nykyinen omistaja
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kyseessä auto josta huolto-ohjelman mukaan on edellisessä huollossa pitänyt vaihtaa jakohihna ja auton myyjä väitti näin tapahtuneenkin. Huoltokirjasta löytyy leima kyseisen kilometrihuollon kohdalla.

Monesta paikastahan saa leiman jo pelkästä öljynvaihdostakin, joten mikä neuvoksi jos seuraavassa huollossa selviää ettei hihnaa olla vaihdettu lainkaan?
Entä jos hihna katkeaa ennen huoltoa, kuka maksaa?

a) huoltoliike
b) myyjäosapuoli (yksityinen)
c) auton nykyinen omistaja

Jos ei ole vaihdettu ja huoltoliike väittää vaihtaneensa, on se toki heidän vikansa. Uskoakseni suht helppo todeta hihnasta ja muista kilkkeistä. Jos ovat vaihtaneet, ja katkeaa silti ennen aikojaan, menee myös yleensä huollon vastuuksi jonkin järkevän aikarajan puitteissa toki.

Eikö huoltokirjassa eritellä määräaikaishuollon sisältöä sen tarkemmin? Mulla Volkkarissa on kohta "hammashihnan vaihto", jonka perään huollossa vielä lisäsivät "+vesipumppu". Volkkarilla huollossa ja korjauksissa vaihdetuilla osilla on kahden vuoden takuu, joten ainakin tuon verran esimerkkinä pitäisi hihnan kestää olettaen ettei autolla rallata yötä päivää. Uskoisin muillakin merkeillä varmasti vastaavan takuun löytyvän.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ei ole vaihdettu ja huoltoliike väittää vaihtaneensa, on se toki heidän vikansa. Uskoakseni suht helppo todeta hihnasta ja muista kilkkeistä. Jos ovat vaihtaneet, ja katkeaa silti ennen aikojaan, menee myös yleensä huollon vastuuksi jonkin järkevän aikarajan puitteissa toki.

Eikö huoltokirjassa eritellä määräaikaishuollon sisältöä sen tarkemmin? Mulla Volkkarissa on kohta "hammashihnan vaihto", jonka perään huollossa vielä lisäsivät "+vesipumppu". Volkkarilla huollossa ja korjauksissa vaihdetuilla osilla on kahden vuoden takuu, joten ainakin tuon verran esimerkkinä pitäisi hihnan kestää olettaen ettei autolla rallata yötä päivää. Uskoisin muillakin merkeillä varmasti vastaavan takuun löytyvän.

Kysymys kuuluukin, väittääkö huoltoliike vaihtaneensa silloin kun on leiman laittanut? Entä jos auton sen hetkinen omistaja on pyytänyt vain öljynvaihdon ja liike on laittanut siitä leiman?

Huoltokirjassa on merkintä siitä, mitä missäkin kohdassa vaihdetaan ja leimasivulla vain kilometrilukema, päivämäärä ja huoltoliikkeen leiman paikka.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kysymys kuuluukin, väittääkö huoltoliike vaihtaneensa silloin kun on leiman laittanut? Entä jos auton sen hetkinen omistaja on pyytänyt vain öljynvaihdon ja liike on laittanut siitä leiman?

Huoltokirjassa on merkintä siitä, mitä missäkin kohdassa vaihdetaan ja leimasivulla vain kilometrilukema, päivämäärä ja huoltoliikkeen leiman paikka.

No, jos kyseessä on ihan oikea merkkihuolto, niin soitappa sinne. Sieltä kyllä selviää, onko hihna ja vesipumppu vaihdettu. Siitä sitten mahdollisesti sumplimaan asiaa eteenpäin.

Ei kai määräaikaishuoltojen leimoja saa pelkällä öljynvaihdolla? Voi riippua tietysti myös siitä, kuinka vanha auto on kyseessä ja paljonko sillä on ajettu.
 
VW Golf, vm. 1999, automaatti. Sateella tai sateiden jälkeen eli kun on kosteaa, auto "nylkkii" 5-10 minuuttia käynnistämisen jälkeen. Nykiminen loppuu ilmeisesti kunhan kone lämpiää tarpeeksi. Esim. liikennevaloissa vaihteen ollessa D-ajoasennossa ja ollaan jarrupolkimella paikoillaan, auto lähes hyppelehtii kuin yrittäen väkisin liikkeelle, nykiminen tuntuu poljinjalkaan tosi selkeänä. Normaalitilanteessa auto lepäilee siinä iisisti kunnes jarru päästetään. Kosteankylmänä liikkeelle lähdettäessä kiihdytys on huono, saattaa mennä pitkäänkin kyllä vaisuna eteenpäin ennen kuin yhtäkkiä ikään kuin "löytää uuden vaihteen" ja vauhti hyppää kasvuun. Usein nykimistä tapahtuu tilanteissa, jossa ollaan jo ajonopeudessa mutta siitä vähän kiihdytetään, niin mahdollisesti automaatin hakiessa uutta vaihdetta se alkaa taas hytkytellä.

Siis tekeekö auto tuota hyppelemistä myös lämpimänä? Itelle tuli ensimmäisenä mieleen että on ilmamäärämittari paskana, ei pitäs olla kallista touhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös