Toki en tiedä millaisesta tässä tapauksessa on kyse, lähinnä nyt oletan... Ja voihan siellä olla takana ajatus siitä, että alatukivarren helat alkavat olla pallonivelen kanssa samaan aikaan tiensä päässä, joten nekin kannattaisi vaihtaa? Jos tällaista tarvetta ei oikeasti tässä automallissa ole niin kusetuksen makuahan tuo!
Jussi_j:n kertomuksen mukaan ainakin minä jäin selvään käsitykseen siitä, että pelkkä pallonivel on vaihdettavissa. Merkkikorjaamon työnjohtaja sitten halusi maksimoida asiakkaasta saatavan hyödyn ja oli vaihdattamassa myös tukivartta näkemättä autoa.
Vaan silti aika monelta löytyy jokin tarina jossa autokorjaamot tai huollot ovat jaelleet ihmeellisiä ohjeita, myyneet "lisää" tai antaneet muuten vain paskoja neuvoja.
Ainakin Tampereella tuntuu Käyttöauton juipit myyvän aivan surutta turhaa osaa niin, että heikompaa hirvittää. Itsellä pari käytännön esimerkkiä kyseisestä lafkasta riittää siihen, etten missään olosuhteissa korjauttaisi tai huollattaisi autoani siellä.
Rellussani kuului keulalta ikävää rohinaa ja pienoisen diaknoosin päätteeksi totesin laturista menneen laakerin. Kävin em puljusta kysymässä, josko siihen löytyisi uusi laakeri. Ei löytynyt tietenkään ja tyyppi vakuutteli kirkkain silmin, ettei tuohon laturiin voi mitään vaihtaa, vaan laturi on niitattu nippuun siten, että se on entinen aukaisun jälkeen. Reiluna miehenä tarjosi uutta laturia asennettuna pikkuisen vajaan kahdeksan sadan hintaan. Hinta tuntui aika kovalta ja kyselin työnosuutta, joka oli veloitus kahden ja puolen tunnin työstä. Tuntui kovin pitkältä ajalta moiseen hommaan.
En tarttunut täkyyn vaan päätin vielä katsella. Otin laturin irti ja päädystä löytyi niittien sijaan ruuvit, mikä kertoi laturin olevan purettavissa aivan normaaliin tapaan. Kiikutin laturin erääseen autosähkökorjaamoon, jossa kaveri sorvasi muiden hommien välissä uuden puslan, vaihtoi hiilet samalla kun laturi kerran oli auki ja testasi toimivuuden penkissä. Hintaa tuolle kaikelle kertyi 70€. Aikaa siihen, että otin laturin itse irti, käytin sen korjattavana ja laitoin takaisin, kului reilu tunti. Merkkikorjaamon kouluteltutelta asentajalta pelkkään irroitukseen ja kiinnitykseen olisi mennyt aiemmin mainitut kaksi ja puoli tuntia.
Samaisesta lafkasta olisi monta vastaavaa omakohtaista ja tuttaville sattunutta kokemusta, mutta en viitsi aamupäivää tärvätä niiden puimiseen. Palvelujaan en missään nimessä aio käyttää ilman aivan pakottavaa tarvetta. Ymmärrän hyvin korkean tuntiveloituksen, mutta en jatkuvaa ylilaskutusta tekemättömistä töistä, suoranaista valehtelua asiakkaalle ja aivan turhien hommien tekemistä pikkukorjausten yhteydessä.