Mainos

Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 51 343
  • 151

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin. Tarjouspyyntö ja sitä vasten saatu hinta-arvio saa ylittyä 10% kysymättä... tuon 10% yli ei tartte maksaa penniäkään jos siitä ei ole erikseen sovittu....
....

Ehkä näiden riitojen välttämiseksi, työt ja hinnat käytiin tiskillä läpi ennen auton vastaanottoa. Tämähän on tietenkin hyvä ja tässähän tämä epäselvyys tuli esille. Vähän outoa oli se, että näytin hepulle kännykästä sähköpostia missä oli tuo tarjous ja hän vielä 15 minuutia ihmetteli miksi kone antaa eri hinnan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Autoliikkeen työntekijöillä tuntuu olevan asiakaspalvelun sijaan sisäänrakennettu asiakkaiden kusetusmoodi.

Pyysin tarjouksia kahdesta eri korjaamosta, joista toinen oli merkkikorjaamo.

"Autostani pitäisi vaihttaa vasen raidetangon pää ja alapallonivelet, mitähän maksaa".

Ensin toinen ilmoittaa selkeästi: "raidetangon pää 77 ja alapallonivelet 226". Heti perään merkkikorjaamo kertoo "Kannattaa vaihtaa koko alatukivarsi hintaan 432 ja raidetangon pää 150". OK, autoon on tehtävä huolto muutenkin niin ajattelen, että viedään nyt sitten merkkikorjaamoon, vaikka homman hinta onkin tupla.

Eilen sitten aamulla autoa huoltoon viemään ja tiskillä käytiin läpi mitä tehdään ja laskujeni mukaan hinta pitäisi olla noin 1000€. Myyjä kuitenkin toteaa, että se on sitten 1400€. Mitä vittua, kuka laskee väärin?

Selvittelimme asiaa vartin jonka jälkeen myyjä toteaa, että "toi alatukivarsi on vaan toinen". Jahas, Autoasi korjaamolla hinta 226 ja merkkikorjaamolla 864.
Tossa kaveri ilmeisesti töötöili, koska tarvitsit raidetangonpään vain toiselle puolelle ja pallonivelen molemmille puolille. Onneksesi tuo sekaannus tuli koska homma oli rankasti ylihinnoiteltu ja tukivarren kauppaaminen pallonivelen vaihdon yhteydessä aivan turha homma. Tukivarren vaihtoon ei ole pelkän pallonivelen väljyyden takia yhtään mitään syytä. Lähinnä vain siinä tapauksessa, jos se on puhkiruostunut tai vääntynyt esim. kiveykseen ajettaessa.

Sisälsikös kummankaan pajan tarjous raidetangonpään vaihdosta myös aurauksen säätöä? Helposti käy niin, että se ei ole mukana tarjouksessa ja myyvät sen sitten jälkäteen erikseen. Se on välttämätön tehdä raidetangonpään vaihdon jälkeen. Erikseen myytynä sekin on yhdenlainen rotanloukku. Esim. Pispalan Vianor tarjosi aurauksen tarkastusta varsin edulliseen 45€:n hintaan ja päätin tarttua täkyyn vaihdettuani raidetangonpäät relluuni. Aikaa varatessani kysyin, sisältyykö säätö tuohon hintaan. Ei sisälly, vaan veloitetaan tehdyn työn mukaan. Koska osat oli uusia, ei ollut odotettavissa ruosteisten muttereiden kanssa taistelua ym, joten varasin ajan ja kohti Pispalaa. Tarkastuksessa meni noin kymmenen minuuttia ja kuskin puolelta piti millin verran lyhentää. Aikaa operaatioon kului minuutti ja homma oli valmis. Tuosta minuutin työstä olivat sitten vailla vaatimatonta 80€:n suoritusta. Hemmo selitteli, että se on pienin heillä perittävä summa säätöhommista. Suostuin maksamaan kympin, joka sekin oli varsin kova tuntiliksa moisesta hommasta. Kaveri ei alkanut millekään ennekuin käskin unohtaa odotellessani neuvottelemat talvirengaskaupat kokonaan. Kympin maksoin, tyyppi unohti hätäpäissään veloittaa tarkastuksen ja renkaat jäi heiltä hankkimatta. Paska pulju, jota välttelen, jos vain mahdollista.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Vähän alaa tuntevana voisin sanoa, että tuo kaveri joka tuossa asiakaspalvelutilanteessa mokaili ei tod.näk. edes älynnyt mokailevansa => ikävä kyllä alalla on edelleen paljon ihmisiä, joille auton monet monimutkaisetkin tekniset asiat ovat "itsestäänselvyyksiä". Ja se, että asiakas ei "tajua", että autoon pitää tehdä esim. jakohihnan vaihto saati ettei tiedä mikä jakohihna edes on tuntuu tällaiselle kaverille täydelliseltä idiotismilta...

Autoalan yksi suurimmista haasteista (sekä merkki- että vapaalla puolella) on saada jälkimarkkinoinnin puolella oikeasti inhimillistä ja henkilökohtaista palvelua => hyvin usein "asiakkaana" on auto / rek.nro eikä ihminen ja tällaisessa tilanteessa jää usein asiat epäselviksi, kuten nyt näyttää käyneen Oulun Vehossa?

edith => niin ja noista veloituksista; muistakaahan nyt, että osassa "pikku-säätöjuttuja" pitää käyttää merkkikohtaista testeriä tms. jonka hinta saattaa hyvinkin olla kymmeniätuhansia euroja.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän alaa tuntevana voisin sanoa, että tuo kaveri joka tuossa asiakaspalvelutilanteessa mokaili ei tod.näk. edes älynnyt mokailevansa => ikävä kyllä alalla on edelleen paljon ihmisiä, joille auton monet monimutkaisetkin tekniset asiat ovat "itsestäänselvyyksiä". Ja se, että asiakas ei "tajua", että autoon pitää tehdä esim. jakohihnan vaihto saati ettei tiedä mikä jakohihna edes on tuntuu tällaiselle kaverille täydelliseltä idiotismilta...

Autoalan yksi suurimmista haasteista (sekä merkki- että vapaalla puolella) on saada jälkimarkkinoinnin puolella oikeasti inhimillistä ja henkilökohtaista palvelua => hyvin usein "asiakkaana" on auto / rek.nro eikä ihminen ja tällaisessa tilanteessa jää usein asiat epäselviksi, kuten nyt näyttää käyneen Oulun Vehossa?

Alalla yli 10-vuotta olleena, olen samaa mieltä. Mikäli tarkoituksella kusetat on varma, että ensimmäinen asiakas on samalla viimeinen. Ja monessa tapauksessa (ei siis välttämättä tässä) asiakkaat tahtovat ymmärtää asiat juuri kuten haluavat, eikä niin, kuinka se heille kerrotaan.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
40 heppaa lisää ja kulutus silti vähäisemmäksi? Thank you sir!

Heh, ja paranee kiihtyvyyskin vielä samaan rahaan...


Oliskos kellään mitään hajua että missä vika kun mittariston kierrosneula ei nosta itseään yli 4000? Max on 8000. Auto seisoi koko talven sisällä tähän viikkoon asti ja ennen ei vikaa ollut. Kiertää ja kulkee kuitenkin ihan normaalin tuntuisesti ja ahdotkin ovat pysyneet samana mittarin mukaan. Eli voiko olla että se itse mittaristo (tai siis vain kierroslukumittari) on jotenkin vaan hajonnut auton seistessä? Autona peugeot 406 ja kulkee bensalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... tukivarren kauppaaminen pallonivelen vaihdon yhteydessä aivan turha homma. Tukivarren vaihtoon ei ole pelkän pallonivelen väljyyden takia yhtään mitään syytä..
.....
Sisälsikös kummankaan pajan tarjous raidetangonpään vaihdosta myös aurauksen säätöä?....

Kysyin tätä erikseen, että miksi tukivarsi pitää vaihtaa kun palloniveliä pyysin ja että onko pallonivelet jotain tukivarren päässä olevaa. Vastaus oli, että "juuri näin ja että ne pelkät pallonivelet on vähän sellasia virityksiä ja tehdas ei suosittele".

Kumpikaan ei sisältänyt kulmien säätöä, mutta molemmissa mainittiin se erikseen vähän alle satasen hintaan.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysyin tätä erikseen, että miksi tukivarsi pitää vaihtaa kun palloniveliä pyysin ja että onko pallonivelet jotain tukivarren päässä olevaa. Vastaus oli, että "juuri näin ja että ne pelkät pallonivelet on vähän sellasia virityksiä ja tehdas ei suosittele".

Kumpikaan ei sisältänyt kulmien säätöä, mutta molemmissa mainittiin se erikseen vähän alle satasen hintaan.

Joillain automerkeillä on, että uusimpiin malleihin ei saa pelkkää palloniveltä, vaan pitää vaihtaa koko tukivarsi. Vanhempiin malleihin sai, mutta olisiko mennyt työnjohtajalta puurot ja vellit sekaisin? Vaikea tietty sanoa, mutta tarkoituksellista kusetusta en usko asiassa olevan, oli merkki mikä tahansa...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kysyin tätä erikseen, että miksi tukivarsi pitää vaihtaa kun palloniveliä pyysin ja että onko pallonivelet jotain tukivarren päässä olevaa. Vastaus oli, että "juuri näin ja että ne pelkät pallonivelet on vähän sellasia virityksiä ja tehdas ei suosittele".

Kumpikaan ei sisältänyt kulmien säätöä, mutta molemmissa mainittiin se erikseen vähän alle satasen hintaan.
Sitten nää pari alalla olevaa tyyppiä vakuuttelee kirkkain silmin, ettei ketään kuseteta. Pallonivel on toki tukivarressa pulteilla kiinni, mutta aivan turha vaihtaa, ellei siinä ole vikaa. Se "pelkkä pallonivel" on aivan sama osa, joka pultataan joko uuteen tai vanhaan tukivarteen kiinni, ei se siitä miksikään muutu. Ainoa vaikutus turhalla vaihtotyöllä on muutaman satasen lisäkustannus per puoli.

Raidetangonpäät kannattaa ehkä vaihtaa molemmat kerralla, ettei joudu maksamaan varsin arvokasta säätätyötä kahteen kertaan. Ovat kuluvia osia ja toinenkin saattaa mennä väljäksi varsin pian toisen jälkeen.

Ensimmäisessä vaihtoehdossasi hinnat olivat jollain lailla järjen rajoissa, mutta siinäkin laskutetaan kylmän viileästi samoista hommista osin kahteen kertaan. Pallonivelen ja raidetangonpään vaihdossa pitää tehdä paljon samoja hommia ja tuossakin tarjouksessa niistä veloitetaan kahteen kertaan. Pallonivelen vaihdon yhteydessä on raidetangonpään vaihto parin minuutin juttu. 77 egee siitä on aika kova hinta, kun osa maksaa 20-30€, jos ei erehdy merkkiliikkeestä hakemaan. Tee itse tarjous siihen ei-merkkikorjaamoon: molemmat raidetangon päät, molemmat pallonivelet ja aurauksen säätö yhteensä 350€. Osat maksaa koko hommaan 100-150€ ja aikaa menee korkeintaan pari tuntia ja kahvillakin ehtii asentaja käymään. Jos alkavat tinkaamaan, maksa 400, mutta älä yhtään yli.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joillain automerkeillä on, että uusimpiin malleihin ei saa pelkkää palloniveltä, vaan pitää vaihtaa koko tukivarsi. Vanhempiin malleihin sai, mutta olisiko mennyt työnjohtajalta puurot ja vellit sekaisin? Vaikea tietty sanoa, mutta tarkoituksellista kusetusta en usko asiassa olevan, oli merkki mikä tahansa...
Mikäs tuossa sekaisin meni, jos työnjohtaja osasi kertoa, että pelkän pallonivelen saa, mutta kannattaa vaihtaa myös tukivarsi. Puhdasta kusetusta, jossa yritetään myydä asiakkaalle aivan turhaa osaa.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Minkä takia tarvitsee säätää pyöränkulmia sen jälkeen raidetangonpäät vaihdetaan. En ymmärrä. Siinä on se kiristysmutteri siinä päässä sen takia että se raidetangonpää pysyy paikallaan, ja sen takia että saat sen uuden raidetangonpään samalle hollille missä se vanha oli. Onko sit uusimissa autoissa tuo jotenkin erilailla tehty niin siitä en sitten osa sanoa.

Ei siinä, varsinkin vähän vanhemmissa peleissä noi pyöränkulmat on hyvä joskus tsekata kun muuta ei tehä ku ajella ja tehään perushuollot. Menee sitten se säätö samaan pakettiin kun niitä pyöräntuennan osia aletaan enemmän vaihtamaan.

Opiskelen ite vaan tälle teidän kiroamalle alalle :) turvallisia ajokilometrejä vaan kaikille.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minkä takia tarvitsee säätää pyöränkulmia sen jälkeen raidetangonpäät vaihdetaan. En ymmärrä. Siinä on se kiristysmutteri siinä päässä sen takia että se raidetangonpää pysyy paikallaan, ja sen takia että saat sen uuden raidetangonpään samalle hollille missä se vanha oli. Onko sit uusimissa autoissa tuo jotenkin erilailla tehty niin siitä en sitten osa sanoa.
Uusi osa ei ole ollenkaan välttämättä täysin identtinen vanhan kanssa. Pienikin muutos raidetangon pituudessa tekee äkkiä parin millin heiton renkaan ulkokehällä, jolloin ohjaus on mitä on ja kumit sulaa alle hetkessä.

Opiskelen ite vaan tälle teidän kiroamalle alalle :) turvallisia ajokilometrejä vaan kaikille.
Onnea opintoihin. Ala ei ole kirottava. Kirottavia ovat (yleensä merkki)korjaamot, jotka rokottavat aivan käsittämättämiä ylihintoja hommista ja myyvät tietämättömille asiakkaille aivan tarpeettomia osia ja hommia.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Sitten nää pari alalla olevaa tyyppiä vakuuttelee kirkkain silmin, ettei ketään kuseteta. Pallonivel on toki tukivarressa pulteilla kiinni, mutta aivan turha vaihtaa, ellei siinä ole vikaa.

Tämä konstruktio on osassa autoista, mutta osassa pallonivel on prässätty varteen ja valmistajalta ei ole edes saatavissa pelkkää palloa vaan koko varsi. Jotkin tarvikevalmistajat myyvät noita irrallisia prässättäviä pallukoita, jotka sitten irtoilevat jne.

Tässä pari kuvaa varsista joihon ei taaatusti ole saatavissa alkuperäisenä pelkkää palloniveltä:
http://www.slamit.net/tuotekuvat/450x450/tukivarsi_8e.jpg
http://www.menopelimarket.fi/WebRoot/PPO/Shops/07022007-1568734/4AAB/4C5D/6F01/6A82/3BBF/D432/D712/5AF8/alatukivarsi_0020_loncin.jpg

Tässä taas varsi johon pallon saa:
http://www.f4u.fi/timo/autot/korjaus/tukivarsi.jpg

Toki en tiedä millaisesta tässä tapauksessa on kyse, lähinnä nyt oletan... Ja voihan siellä olla takana ajatus siitä, että alatukivarren helat alkavat olla pallonivelen kanssa samaan aikaan tiensä päässä, joten nekin kannattaisi vaihtaa? Jos tällaista tarvetta ei oikeasti tässä automallissa ole niin kusetuksen makuahan tuo!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Alalla yli 10-vuotta olleena, olen samaa mieltä. Mikäli tarkoituksella kusetat on varma, että ensimmäinen asiakas on samalla viimeinen. Ja monessa tapauksessa (ei siis välttämättä tässä) asiakkaat tahtovat ymmärtää asiat juuri kuten haluavat, eikä niin, kuinka se heille kerrotaan.

Vaan silti aika monelta löytyy jokin tarina jossa autokorjaamot tai huollot ovat jaelleet ihmeellisiä ohjeita, myyneet "lisää" tai antaneet muuten vain paskoja neuvoja. Näin myös omalta osaltani, liittyen alatukivarteen. Autoon vaihdettiin takavuosina nivel ja samassa yhteydessä liikkeestä sitten noutaessani kerrottiin että alatukivarsi pitäisi vaihtaa, varataanko aika. En varannut, mutta otin asian korvan taakse ja vaihdatin sen sitten hieman myöhemmin toisella, pienemmällä nyrkkipajalla. Tuolta autoa hakiessani korjaamon setä ihmetteli että miksi halusin vaihtaa täysin ehjän alatukivarren. Tämä esitteli osaa ja kertoi että ei tässä ole minkäänlaista vaihdon tarvetta, täysin ehjä osa. Otin osan mukaan ja kävin sitten liikkeessä nro 1 kysymässä, että miksi neuvoitte minua vaihtamaan täysin ehjän osan. Melkoisen tympeä kokemus, kun korjaamopäällikkö tms. setä selittää minulle pihalla, miksi tämä osa on olemassa. Se selvisi, kiitos vain, mutta se ei selvinnyt miksi minulle haluttiin varata heille aika osan vaihtoa varten, joka ei ollut rikki. Vaadin tuolloin liikettä korvaamaan minulle heidän vääristä neuvoista aiheutuneet kulut, sain ilmaisen öljynvaihdon. Vika kuitenkin tuntui olevan minussa, "tyhmässä asiakkaassa" joka ei tajua mitä virkaa tuolla osalla autossa on.

No, autoalalle varmaan eksyy monenlaista tekijää. Nykyinen autoni kävi oston jälkeen 9 (!) kertaa korjaamolla, ennenkuin vaivannut ongelma saatiin korjattua (kaupan purustakin oli jo sovittu, kun luonteenheikkouttani suostuin "vielä kerran" käyttämään romun korjaamolla, ja tietysti sitten se sillä kertaa saatiinkin korjattua...). Osia vaihtui tuhansien eurojen edestä, mutta eihän tuo minua haitannut kun liike maksoi. Tuon koko kesän vieneen prosessin aikana mureni kyllä usko ainakin kyseisen korjaamon ammattitaitoon, aina tuli asiantuntevasti jossa analysoitiin löydöksiä ja kerrottiin millä korjaus onnistuu. Lopulta aivan eri korjaamon edustaja ratkaisi ongelman puhelimessa, näkemättä autoa, oman vikaselostuksen perusteella. Ymmärrän loistavasti vastaavaa tilannetta jossa korjaukset menevät omasta pussista ja erinäistä pulikkaa ja palikkaa vaihdetaan, tuntiveloitukset ovat kymmeniä tunteja ja vikaa ei löydy. Aivan varmasti kuka tahansa hermostuu, etenkin kun lopulta käy ilmi että autoa on korjattu yli 3000 eurolla "tarpeettomasti" ja vika löytyi aikansa eläneestä 50 euron solenoidista. Senkin tietysti ymmärtää, että toki tuo auton vianselvitys on omanlaista henkimaailman osaamista vaativa prosessi etenkin jos korjaamo ei ole erikoistunut johonkin tiettyyn merkkiin vaan yrittää hallinnoida kaikkia merkkejä ja malleja maan ja taivaan väliltä, jotka tietysti toimivat kaikki jossain määrin eri tavoin. Näissä asioidessa vain voi hyvinkin tuntea että työtä on kenties tehty tarpeettomasti ja jättää vain arvailun varaan onko amatööriä nyt koijattu vai onko kyseessä ollut todella tarpeellinen korjaus. Siinä myös yksi syy miksi olen itse siirtynyt tekemään mahdollisuuksien mukaan korjauksia ja osien vaihtoja itse, tietysti myös suhteellisen merkittävän hintaedun vuoksi. Volkkarin alkuperäinen pumppusuutinten johtosarja merkkiliikkeestä 189 e, eBaystä käyttämätön alkuperäisosa postikuluineen 40 e. En tiedä muista tavallisista kansalaisista, mutta minusta tuo merkkiliikkeen hinta on aika suolainen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Toki en tiedä millaisesta tässä tapauksessa on kyse, lähinnä nyt oletan... Ja voihan siellä olla takana ajatus siitä, että alatukivarren helat alkavat olla pallonivelen kanssa samaan aikaan tiensä päässä, joten nekin kannattaisi vaihtaa? Jos tällaista tarvetta ei oikeasti tässä automallissa ole niin kusetuksen makuahan tuo!
Jussi_j:n kertomuksen mukaan ainakin minä jäin selvään käsitykseen siitä, että pelkkä pallonivel on vaihdettavissa. Merkkikorjaamon työnjohtaja sitten halusi maksimoida asiakkaasta saatavan hyödyn ja oli vaihdattamassa myös tukivartta näkemättä autoa.

Vaan silti aika monelta löytyy jokin tarina jossa autokorjaamot tai huollot ovat jaelleet ihmeellisiä ohjeita, myyneet "lisää" tai antaneet muuten vain paskoja neuvoja.
Ainakin Tampereella tuntuu Käyttöauton juipit myyvän aivan surutta turhaa osaa niin, että heikompaa hirvittää. Itsellä pari käytännön esimerkkiä kyseisestä lafkasta riittää siihen, etten missään olosuhteissa korjauttaisi tai huollattaisi autoani siellä.

Rellussani kuului keulalta ikävää rohinaa ja pienoisen diaknoosin päätteeksi totesin laturista menneen laakerin. Kävin em puljusta kysymässä, josko siihen löytyisi uusi laakeri. Ei löytynyt tietenkään ja tyyppi vakuutteli kirkkain silmin, ettei tuohon laturiin voi mitään vaihtaa, vaan laturi on niitattu nippuun siten, että se on entinen aukaisun jälkeen. Reiluna miehenä tarjosi uutta laturia asennettuna pikkuisen vajaan kahdeksan sadan hintaan. Hinta tuntui aika kovalta ja kyselin työnosuutta, joka oli veloitus kahden ja puolen tunnin työstä. Tuntui kovin pitkältä ajalta moiseen hommaan.

En tarttunut täkyyn vaan päätin vielä katsella. Otin laturin irti ja päädystä löytyi niittien sijaan ruuvit, mikä kertoi laturin olevan purettavissa aivan normaaliin tapaan. Kiikutin laturin erääseen autosähkökorjaamoon, jossa kaveri sorvasi muiden hommien välissä uuden puslan, vaihtoi hiilet samalla kun laturi kerran oli auki ja testasi toimivuuden penkissä. Hintaa tuolle kaikelle kertyi 70€. Aikaa siihen, että otin laturin itse irti, käytin sen korjattavana ja laitoin takaisin, kului reilu tunti. Merkkikorjaamon kouluteltutelta asentajalta pelkkään irroitukseen ja kiinnitykseen olisi mennyt aiemmin mainitut kaksi ja puoli tuntia.

Samaisesta lafkasta olisi monta vastaavaa omakohtaista ja tuttaville sattunutta kokemusta, mutta en viitsi aamupäivää tärvätä niiden puimiseen. Palvelujaan en missään nimessä aio käyttää ilman aivan pakottavaa tarvetta. Ymmärrän hyvin korkean tuntiveloituksen, mutta en jatkuvaa ylilaskutusta tekemättömistä töistä, suoranaista valehtelua asiakkaalle ja aivan turhien hommien tekemistä pikkukorjausten yhteydessä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tukivarsi / pallonivelkeskusteluun sen verran että omaan harrastepeliin maksaa varaosatukivarsi (kolmiotukivarsi kaksine pallonivelineen) 59.90€ ja vastaavasti pallonivelet erikseen ostettuna 13.80€ ja 16.90€. Pallonivelet on tässä tapauksessa prässätty kiinni tukivarteen.

Ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa ähräämään niitä palloniveliä irti vanhasta tukivarresta ja runttaamaan uusia tilalle. (Ja jos siitä on jo yksi pallonivel porsinut niin tuskin se toinenkaan enää on uudenveroinen.) Sen tukivarren vaihtaa nosturilla harrastajakin puolessa tunnissa. Pallonivelten kanssa turaamisessa voi mennä tunteja. Ja hyväksi lopuksi kädessä voi olla vääntynyt / muuten tuhoutunut tukivarsi.


Toinen vielä selkempi kohde on jarrusatulat. Puretaan paskainen ja suolan raiskaama ruosteinen limppu irti. Aloitetaan kauhea puhdistus- ja pinnoitusoperaatio, ostetaan uusia liukutappeja, kumisuojia, tiivisteitä sekä mäntä ja sitten ruvetaan ähräämään taas kasaan...

Uudenveroinen tehdaskunnostettu jarrusatula (sisältää kaikki osat, asennus paikalleen bolt-on) maksaa omaan autooni 56.00€. Vastaavasti liukutappisarja suojakumeineen 28.50€, uusi jarrusatulamäntä 17.80€ ja tälle vielä tiiviste 6.40€. Yhteensä näistä tulee 52,70€. "Säästöä" 3.30€. Satulan vaihtaa vartissa + ilmaus päälle. Vanhan kunnostukseen liotuksineen ja maalauksineen menisi päiviä.

Pitää olla todellinen turaamisen ystävä jos kahdesta vaihtoehdosta valitsee "rakennussarjan". Itselleni ei tulisi mieleenkään.
 

Fiiu

Jäsen
Tämä nyt ei aivan välttelypuolelle mene vaan päinvastoin (kun kerran keskustelu on pyörähtänyt käyntiin näistä korjaamoista ja niiden palveluista): Octavia piti käyttää määräaikaishuollossa ja varasin ajan Tuomisen Autopajalta Kangasalta. Vein auton sinne sovittuun aikaan ja noutaessani autoa kaveri kertoi että huollot tehtiin huoltokirjan mukaan (pl. pyyhkimen sulat yms. helposti vaihdettavissa olevat) ja vaihtoivat samalla myös eteen jarrupalat kun olivat sen verran kuluneet. Heillä oli kuitenkin sujunut tuo homma sen verran sujuvasti että aikaa jäi ns. yli ja jarrupaloista eikä niiden vaihdosta tullut senttiäkään ylimääräistä hintaan. Tämä jos mikä oli sitä positiivista puolta mutta kyseessä onkin täysin yksityinen putiikki jolla asiakastyytyväisyys on tärkeää. Ensi kerralla on helppo työ valita huoltopaikka.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Öljynvaihto PK-seudulla?

Missä olisi huokeaa vaihtaa öljyt vanhaan autoon pk-seudulla? Onko jotakin vinkkiä tarjota, kun toistaikseksi ei ole tarvetta ollut täällä päin moisia vielä miettiä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edellinen autoni,Nissan merkiltään söi noita tukivarsia ja palloniveliä liukuhihnalta ja siinä oli juuri tuo konstruktio että pelkkiä palloniveliä ei kannattanut ruveta vaihtamaan. Toki porukka foorumien perusteella noita itsekin prässäili kasaan mutta ei se nyt jokaiselta mattimeikäläiseltä ilman kunnon työkaluja suju. Eikä jokatapauksessa maksa vaivaa.

Kaikista järkevintä olisi kokoajan ajaa samalla automerkillä ja ehkä vielä mallillakin. Tuo edellä mainittu Nissan taisi olla talossa viitisen vuotta ja muutaman vuoden jälkeen aina jonkun vian ilmestyessä alkoi jo heti tietää mistä sitä lähteä etsimään. Tuli halvaksi korjaukset kun tilasi vain Motonetistä osan ja pulttasi kiinni tai sitten vei sukulaismiehen pikkupajalle.

Lopulta kyllästyin ihan perus korin lahoamiseen(penkit irtoili kiinnityksistä,mätää alkoi puskea jne) ja vaihdoin mukamas luotettavaan ja helppoon sakemanniin. Volkkariin siis. Jo pelkästään ensimmäisen vuoden aikana meni remontteihin yhtä paljon rahaa kuin Nissaniin viidessä vuodessa. Tämä johtuu tietenkin siitä että kun mittaristossa alkaa joku valokarnevaali on käytännössä ainut vaihtoehto ajaa lähimpään merkkihuoltoon vikakoodien lukuun ja vianetsintään. Ja lisäksi sakemannien varaosat ovat vitun kovissa hinnoissa verrattuna japseihin. Nissanin alkuperäislaturi asennuksineen n.200€,Volkkarin tehdaskorjattu asennuksineen 680€. Ja autoilla ei ikäeroa ollut kuin 2-vuotta,Volkkari siis uudempi.

Seuraava auto on kyllä taas japsi vaikka ne vähän kivirekiä onkin ajaa mutta sentään joku yksinkertainen homma onnistuu muuallakin kuin marmoritiskillä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tilanne elää edelleen ja vitutus kasvaa. Eipä yllätä yhtään. Eli en ole saanut vielä selvyyttä miten tuon takuuhuollon suhteen toimitaan, joten elellään tuon merkkivalon kanssa. Jäähdytysnestesäiliön anturia on tänään putsailtu hapettumista ja seurataan onko sillä vaikutusta.

Sinänsä nämä lämpötilaerojutut sopisivat kuvioon, että ongelmat alkoivat kun pakkanen ensimmäistä kertaa talvella kipusi -10 asteeseen. En ole ihan varma, mutta merkkivalo taisi syttyä nimenomaan silloin kun autoa oli lämmitetty Webastolla, mutta ei silloin kun tuli lähdettyä kylmällä kiesillä liikenteeseen. Nyt oli pitkään hiljaisempaa kunnes tosiaan viime viikolla leudoilla keleillä tuli taas tuo merkkivalo.

Ja joo.. Painetta säiliössä on ja aine kuplii kun korkin avaa. Tosin en ole avannut moottorin käydessä, mutta kuitenkin moottorin ollessa vielä kuuma.

Jatkoa edellisessä numerossa tapahtuneeseen:

Auto kävi tarkistuksessa, jossa ei löydetty fyysistä vuotokohtaa säiliöstä tai letkuista. Säiliö täytettiin ja väriainetta lisättiin, nesteen pinta merkittiin säiliöön ja sovittiin uudesta käynnistä viikon päähän. Puolessa välissä viikkoa merkkivalo hälytteli. Nestettä näytti säiliössä edelleen olevan reilusti, joskin vähemmän kuin täytön jälkeen. Pärjättiin asian kanssa tarkistukseen asti, jossa saatiin selkeä tuomio: kansiremontti edessä. Kuulostaa perkeleen kalliilta, muuta en asiasta ymmärrä.

Kuten ensimmäisessä viestissä kerroin, auto on ollut minulla lokakuusta 2011. Ensimmäisen kerran nestettä on lisätty joulukuun alussa 2011 eli puolentoista kuukauden omistussuhteen jälkeen, joskin vika löydettiin vasta nyt. Edessä lienee lihava riita myyneen autoliikkeen kanssa. Voiko ne väittää, että vika on tullut minun omistuksessa? Miten kansi hajoaa/kuluu? Minun ymmärtääkseni ei voi olla hetkessä syntynyt. Onko hyviä neuvoja, mitä kannattaa korostaa neuvotellessa?
Kaarassahan on myös toinen vika, eli vakionopeussäädin ei pysy päällä. Vaihtoivat vakkarin kytkimen (eli vilkkuvivun), mutta ei korjautunut. Pitää vaihtaa koko ohjauspyörän "jalka", osan hinta kuulemma 700 euroa. Tästä viasta myyjä totesi minulle puhelimessa, että tottakai he tämän vian kustantavat (ennen kuin kuuli, ettei vika sillä vivun vaihdolla korjaannu).

Tällä hetkellä paikallinen liike laatii kustannusarviota, jonka kanssa pääsen sitten vääntämään myyjäliikkeen kanssa. Odotan innolla kuin hinkuyskää ja ripulia yhtäaikaa. Hyvät neuvot ovat kalliita, rakkaat ystävät.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tällä hetkellä paikallinen liike laatii kustannusarviota, jonka kanssa pääsen sitten vääntämään myyjäliikkeen kanssa. Odotan innolla kuin hinkuyskää ja ripulia yhtäaikaa. Hyvät neuvot ovat kalliita, rakkaat ystävät.

Ekaksi kysymys => minkä ikäisestä autosta olikaan kyse? On meinaan niin, että takuu on myyjän ja (uuden tavaran kaupassa) maahantuojan / valmistajan tuotteelle antama vapaaehtoinen lisäturva joka tulee ns. virhevastuun päälle... Ohessa PDF josta voi tsekata viranomaistulkinnat:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=virhevastuu%20ja%20takuu%20autokaupassa&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.kuluttajavirasto.fi%2FFile%2F40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3%2FVirhevastuu%2Bja%2Btakuu%2Bautokaupassa.pdf&ei=XGRwT9GQHLLY4QTbob2_Ag&usg=AFQjCNECubnF6FJkNohm8TYu_aT44G3pbg&cad=rja

Eiku tuolta tavaamaan.

Jos / kun kyse on käytettynä ostetusta autosta jossa ei enää ole tuo vapaaehtoinen takuu voimassa vastaa myyjä tuotteestaan 100%. Ja tällöin tulee eteen eri osa-alueiden oletettavissa oleva käyttöikä. Moottorin osalta se taitaa nykytulkintojen mukaan olla reilusti yli 200'K km, mutta tällöin on huoltohistorian oltava moitteeton eikä ostajalla saa olla plakkarissaan ns. käyttövirheitä kys. auton kanssa (esim. väärä tankkaus tms.) => ostajaa sitoo siis ns. huolenpitovelvoite. Ja selvennyksen vuoksi; tuo virhevastuu ei tarkoita, että myyjä maksaa 199'K km ajetun auton koneen 100% ja 201'K km ajetusta ei latiakaan vaan kyse on ajokilometrien mukaan portaittain laskevasta %-osuudesta...

Eli nyt otat sen kustiksen ja kiikutat myyjälle => älä siis missään nimessä korjauta autoa ensin ja vasta sen jälkeen mene myyjän juttusille, koska lähtökohtaisesti myyjällä on aina ensin oikeus korjata havaittu virhe ja jos sinä teetät sen jossain voivat he kiistää ison osan laskusta (me oltaisiin saatu tuo tehtyä / teetettyä puolta halvemmalla tjsp.).

Hope this helps?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ekaksi kysymys => minkä ikäisestä autosta olikaan kyse?
Auto on siis vm 2008 Opel Vectra 1.9 CDTI, mittarissa 151 tkm nyt. Huollettu ainoan edellisen omistajan ja minun toimesta ohjelman mukaan merkkiliikkeissä.

Eli nyt otat sen kustiksen ja kiikutat myyjälle => älä siis missään nimessä korjauta autoa ensin ja vasta sen jälkeen mene myyjän juttusille, koska lähtökohtaisesti myyjällä on aina ensin oikeus korjata havaittu virhe ja jos sinä teetät sen jossain voivat he kiistää ison osan laskusta (me oltaisiin saatu tuo tehtyä / teetettyä puolta halvemmalla tjsp.).
Hope this helps?

Näin oli toki aikomuskin. Vielä tuota kustannusarviota en ole saanut, lupasivat alkuviikosta. Ja ovat vielä itse yhteydessä myyjäliikkeeseen, niin osaavat selittää vikatilanteet paremmin kuin maallikko. Riitely jää varmasti minulle. Auto on ostettu reilun 200 km:n päästä, joten toivottavasti saa laitattaa paikallisessa liikkeessä, ilman autoa on hieman hankala hommia hoitaa...

Ja kiitos Salama, eiköhän tästä jotain apua ollut. Lisää tietoa kansiviasta voi silti minulle jakaa; voiko tuollainen tulla yhtäkkiä vai onko se aina ajan kanssa ilmaantuva?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Lisää tietoa kansiviasta voi silti minulle jakaa; voiko tuollainen tulla yhtäkkiä vai onko se aina ajan kanssa ilmaantuva?

En osaa Opelin vioista sanoa kokemuksen perusteella mitään, mutta yleensä / hyvin usein kansivammat ovat seurausta ylikuumenemisesta joka taasen voi johtua vähäisestä pakkasnesteestä, ongelmasta termarin kanssa, vesipumpun hajoamisesta, syylärin tukkoisuudesta jne.jne.

Ympyrä ja nuoli, siitä alkaa huoli... sano ;-)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Auto on ostettu reilun 200 km:n päästä, joten toivottavasti saa laitattaa paikallisessa liikkeessä, ilman autoa on hieman hankala hommia hoitaa...

Autoliikkeeltä saanet sijaisauton, niitähän heillä on piha täynnä, mutta varmaan halunnevat käyttää paikallista korjaamoa. Omassa autokaupanteossani huomasin koeajolla pienen vian, jonka korjaaminen kirjattiin kauppakirjaan. Muutamaan otteeseen yrittivät sitä oman paikkakuntansa pajalla korjata, ja aina sain sijaisauton liikkeeltä, viimeisellä kerralla auto taisi olla ostopaikkakunnan merkkiliikkeessä pari viikkoa (sijaisautona ollut Mazdakin ehti jo jättää tielle kauheessa pakkasessa, silloin ohuesti harmitti), mutta vian aiheuttajaa ei löydetty. Myyjäliike alkoi jo ehdotella, ettei autossa mitään vikaa edes ole ja minun pitäisi maksaa kulut, jolloin haistatin paskat, he maksoivat siihen astiset kulut ja korjasin auton ite, perkele. 0€ ja pääsin helpommalla.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
En osaa Opelin vioista sanoa kokemuksen perusteella mitään, mutta yleensä / hyvin usein kansivammat ovat seurausta ylikuumenemisesta joka taasen voi johtua vähäisestä pakkasnesteestä, ongelmasta termarin kanssa, vesipumpun hajoamisesta, syylärin tukkoisuudesta jne.jne.

Ympyrä ja nuoli, siitä alkaa huoli... sano ;-)

Joo ja isi pienenä opetti, ettei saisi koskea mihinkään missä on salaman kuva. Mutta oon nuori ja kapinallinen. Tai ainakin ja.

Tämähän tässä jännää on. Kumpiko on ensin, muna vai kana? Vuotaako nestettä siksi, että kansi on rikki vai rikkoutuiko kansi siksi, että nestettä vuosi? Olin Audilla ja Volkkarilla ajellessa tottunut siihen, että moottorilämmöt nousevat hetkessä 90 asteen tietämille, jossa ne sitten huitelevat koko ajan. Diesel-Audissa tosin nousi hitaammin ja saattoi kovilla pakkasilla jäädä pitkälläkin ajomatkalla 85 asteeseen. Opelissa ei ole kertaakaan vielä noussut yli 85 asteen (nämä siis mittariston mukaan). Vesipumppu on vaihdettu 150 tkm:n huollossa, joka tehtiin siis merkkiliikkeessä juuri ennen auton siirtymistä minulle (jakohihnat yms., iso huolto). Termarista ja syyläristä ei ole hajua. Selvitellään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös