...jos jotakin kiinnostaa, niin tilannepäivitys tähän minun settiini:
Auto korjattiin ja kokonaiskustannuksiksi tuli tuo 2 600 euroa. Myyjä tuli vastaan sen verran, että he maksoivat 1450 euroa, minä 1150 euroa. Kuluttajaviranomaisen kanssa juttelin ennen tätä huoltoa ja neuvot olivat, että yritä päästä neuvotteluratkaisuun, mutta jos ei onnistu, maksusta voi jälkikäteen reklamoida ja tarvittaessa ottaa mukaan myös kuluttajaviranomaiset.
Joten tänään lähti virallinen reklamaatio myyjäliikkeeseen, jossa vaadin 650 euroa takaisin. Kun siihen tulee bumerangi, sitten tarvittaessa yhteys kuluttajasuojaan. Kyllähän noita rahoja nyt joutuu vuoden tai pari odottelemaan, mutta neuvonnasta sain samansuuntaisia neuvoja kuin teiltä, että lähemmäs minun ehdottamaa summaa todennäköisesti päästään.
Jos jotakin kiinnostaa, niin tämä saaga on nyt saanut jonkinlaisen loppuratkaisunsa.
Myyjäliike ei vastannut mitään reklamaatiooni, joten tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan ja vaadin 650 euroa hyvitystä, eli tuosta 2600 euron korjauksesta olisi jäänyt maksettavakseni vain 400 euroa.
Lisävinkeitä tilanteessa oli kesällä. Auto hajosi kesällä kolmesti, ollen kolme viikkoa kesälomastani pajalla ja jättäen tielle yhden kerran kun piti mennä työhaastatteluun (onneksi vakuutus korvasi sijaisauton). Näissä rikkoutumisissa ei oikeastaan mitään autoon vaihdettu, tutkittiin ja nollattiin moottorin hälytykset. Moottorin tuulettimen liitin oli kuulemma hapettunut, eikä käynnistynyt aina - aiheutti lämpöjen nousua ja kierrosten rajoittumisia. Tuo taisi olla ainoa osa mikä vaihdettiin, lisäksi tehtiin joku helvetin regenerointi hiukkassuodattimen paineanturille ja vaihdettiin ylimääräisen kerran öljyt. Kustannuksiahan noista tuli lisää, eli laskeskelin loppukesästä maksaneeni korjauksista vajaat 1900 euroa, keväästä lisää oli siis tullut vajaat 750 euroa. Tuossa vaiheessa vaadin kaupanpurkua tai vähintäänkin koko 1900 euron hinnanalennusta. Päivitin myöskin vaatimukseni kuluttajariitalautakuntaan jossa asia oli siis vireillä huhtikuusta asti.
Koko ajan etsiskelin kuitenkin uutta autoa, koska viimeisenkään korjauksen jälkeen ei jäänyt sitä tunnetta, että auto olisi nyt kunnossa. Kun siihen ei oikeastaan mitään tehty/vaihdettu/vikaa löydetty. Ensisijaisesti kyselin tarjouksia tuolta samalta myyjältä, koska Opelin vaihtoarvo oli romahtanut ja odottelin että myyjäliike tekisi sovintoratkaisun toiveessa parhaan tarjouksen. Lopulta vaihdoin syys-lokakuun vaihteessa autoa, enkä ole katunut sekuntiakaan. Kalliiksihan se toki tuli eikä tarjous ollut sellainen, että olisin vetänyt juttua pois kuluttajariitalautakunnalta. Se siis jäi elämään ja odottamaan päätöstä. Kun myyjäliike pisti Opelin uudestaan myyntiin, siihen oli ilmestynyt "FinnTakuu", joka siis korvaa takuunomaisesti vuoden aikana tulleet ei-kuluvien osien viat. Tästäkin ilmoitin Kuluttajariitalautakuntaan ihmetellen miten myyjä nyt uskaltaa tuon takuun luvata, mutta ei minulle vuotta aikaisemmin.
Eilen sitten tuli postilaatikkoon kauan odottamani kirje Kuluttajariitalautakunnalta. Aloitin lukemaan kuin kirjaa, josta ei halua loppuratkaisua nähdä vilaukseltakaan ennen kuin koko teksti on luettu. Kuusi sivua tekstiä pienellä rivivälillä ja jokainen asia myönnettiin menneen kuten minä vaatimuksessani kirjoitin. Mm. tämä
Sovitte että maksat 1150 euroa. No juu, ymmärrän yskän, mutta voit tähän suhtautumiseen vielä liikkeen puolelta törmätä.
meni juuri niin kuin benicio kirjoitti - liike yritti vedota että olen sopinut 1150 eurosta, mutta kuluttajariitalautakunta antoi suorastaan sapiskaa myyjälle, että sopuun on painostettu eikä noin saa toimia. Viidennen sivun jälkeen olin jo varannut matkan Bahamalle (koko suvulle jouluksi) ja vaihtanut autoa uudestaan - nyt on tulossa isosti massia elikkäs kyhnyä! Uskomattoman samaa mieltä olivat kaikesta kanssani. Kunnes sitten kuudes sivu esiin: Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä maksaa Urholle vielä 300 euroa. Päätös on yksimielinen, eikä siitä voi valittaa.
No sepä oli semmonen sitten. Päätöshän ei edes velvoita myyjää maksamaan minulle mitään, mutta tuskin pilaavat mainettaan pienen summan takia ja saan nuo rahat, mutta eipä tuo nyt ihan kivasti mennyt.
Mitä sitten opin tästä?
1) älä osta Opelia
2) älä luota savolaiseen autokauppiaaseen
3) reklamoi heti ja isosti, isoilla vaatimuksilla, säikäytä se autokauppias uhkailemalla kaikella mahdollisella mafiasta alkaen
4) autoilu on kallista