Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 51 246
  • 151

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun en autoista osaa juurikaan mitään, niin kysynpä alan asiantuntijoilta ennen kuin tilailen mitään huoltoa tai korjausta. Ehkä jos osaa ite kohdentaa vian, niin ei tartte vaihdattaa kaikkea korjaamon suosittelemia osia ja asioita tms.

VW Golf, vm. 1999, automaatti. Sateella tai sateiden jälkeen eli kun on kosteaa, auto "nylkkii" 5-10 minuuttia käynnistämisen jälkeen. Nykiminen loppuu ilmeisesti kunhan kone lämpiää tarpeeksi. Esim. liikennevaloissa vaihteen ollessa D-ajoasennossa ja ollaan jarrupolkimella paikoillaan, auto lähes hyppelehtii kuin yrittäen väkisin liikkeelle, nykiminen tuntuu poljinjalkaan tosi selkeänä. Normaalitilanteessa auto lepäilee siinä iisisti kunnes jarru päästetään. Kosteankylmänä liikkeelle lähdettäessä kiihdytys on huono, saattaa mennä pitkäänkin kyllä vaisuna eteenpäin ennen kuin yhtäkkiä ikään kuin "löytää uuden vaihteen" ja vauhti hyppää kasvuun. Usein nykimistä tapahtuu tilanteissa, jossa ollaan jo ajonopeudessa mutta siitä vähän kiihdytetään, niin mahdollisesti automaatin hakiessa uutta vaihdetta se alkaa taas hytkytellä.

Ei kai ihan autoalan sherlock tarvi olla epäilläkseen siinä vaihdelaatikossa jotain. Mutta onko se mahdollisesti joku tiivistejuttu vai jotain muuta mukavan kallista?


Tuo että ongelmat esiintyy sateen jälkeen voi viitata että jossakin liittimessä tai vastaavassa on kosteutta, joka haihtuu pois moottorin lämmettyä.

Muistelisin kuulleeni että jonkun tutun autossa oli mennyt konepellin alla sijaitseva sadevedenpoistokanava tukkoon, ja sen takia aina kun satoi tai auton pesi, tulvi vedet suoraan sytytystulpan "syvennykseen". Tämä aiheutti luonnollisesti sytytyskatkoksia kyseisessä sylinterissä koska tulpanhattu "ui" vedessä=auto nykii.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
...jos jotakin kiinnostaa, niin tilannepäivitys tähän minun settiini:

Auto korjattiin ja kokonaiskustannuksiksi tuli tuo 2 600 euroa. Myyjä tuli vastaan sen verran, että he maksoivat 1450 euroa, minä 1150 euroa. Kuluttajaviranomaisen kanssa juttelin ennen tätä huoltoa ja neuvot olivat, että yritä päästä neuvotteluratkaisuun, mutta jos ei onnistu, maksusta voi jälkikäteen reklamoida ja tarvittaessa ottaa mukaan myös kuluttajaviranomaiset.

Joten tänään lähti virallinen reklamaatio myyjäliikkeeseen, jossa vaadin 650 euroa takaisin. Kun siihen tulee bumerangi, sitten tarvittaessa yhteys kuluttajasuojaan. Kyllähän noita rahoja nyt joutuu vuoden tai pari odottelemaan, mutta neuvonnasta sain samansuuntaisia neuvoja kuin teiltä, että lähemmäs minun ehdottamaa summaa todennäköisesti päästään.

Jos jotakin kiinnostaa, niin tämä saaga on nyt saanut jonkinlaisen loppuratkaisunsa.

Myyjäliike ei vastannut mitään reklamaatiooni, joten tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan ja vaadin 650 euroa hyvitystä, eli tuosta 2600 euron korjauksesta olisi jäänyt maksettavakseni vain 400 euroa.

Lisävinkeitä tilanteessa oli kesällä. Auto hajosi kesällä kolmesti, ollen kolme viikkoa kesälomastani pajalla ja jättäen tielle yhden kerran kun piti mennä työhaastatteluun (onneksi vakuutus korvasi sijaisauton). Näissä rikkoutumisissa ei oikeastaan mitään autoon vaihdettu, tutkittiin ja nollattiin moottorin hälytykset. Moottorin tuulettimen liitin oli kuulemma hapettunut, eikä käynnistynyt aina - aiheutti lämpöjen nousua ja kierrosten rajoittumisia. Tuo taisi olla ainoa osa mikä vaihdettiin, lisäksi tehtiin joku helvetin regenerointi hiukkassuodattimen paineanturille ja vaihdettiin ylimääräisen kerran öljyt. Kustannuksiahan noista tuli lisää, eli laskeskelin loppukesästä maksaneeni korjauksista vajaat 1900 euroa, keväästä lisää oli siis tullut vajaat 750 euroa. Tuossa vaiheessa vaadin kaupanpurkua tai vähintäänkin koko 1900 euron hinnanalennusta. Päivitin myöskin vaatimukseni kuluttajariitalautakuntaan jossa asia oli siis vireillä huhtikuusta asti.

Koko ajan etsiskelin kuitenkin uutta autoa, koska viimeisenkään korjauksen jälkeen ei jäänyt sitä tunnetta, että auto olisi nyt kunnossa. Kun siihen ei oikeastaan mitään tehty/vaihdettu/vikaa löydetty. Ensisijaisesti kyselin tarjouksia tuolta samalta myyjältä, koska Opelin vaihtoarvo oli romahtanut ja odottelin että myyjäliike tekisi sovintoratkaisun toiveessa parhaan tarjouksen. Lopulta vaihdoin syys-lokakuun vaihteessa autoa, enkä ole katunut sekuntiakaan. Kalliiksihan se toki tuli eikä tarjous ollut sellainen, että olisin vetänyt juttua pois kuluttajariitalautakunnalta. Se siis jäi elämään ja odottamaan päätöstä. Kun myyjäliike pisti Opelin uudestaan myyntiin, siihen oli ilmestynyt "FinnTakuu", joka siis korvaa takuunomaisesti vuoden aikana tulleet ei-kuluvien osien viat. Tästäkin ilmoitin Kuluttajariitalautakuntaan ihmetellen miten myyjä nyt uskaltaa tuon takuun luvata, mutta ei minulle vuotta aikaisemmin.

Eilen sitten tuli postilaatikkoon kauan odottamani kirje Kuluttajariitalautakunnalta. Aloitin lukemaan kuin kirjaa, josta ei halua loppuratkaisua nähdä vilaukseltakaan ennen kuin koko teksti on luettu. Kuusi sivua tekstiä pienellä rivivälillä ja jokainen asia myönnettiin menneen kuten minä vaatimuksessani kirjoitin. Mm. tämä
Sovitte että maksat 1150 euroa. No juu, ymmärrän yskän, mutta voit tähän suhtautumiseen vielä liikkeen puolelta törmätä.
meni juuri niin kuin benicio kirjoitti - liike yritti vedota että olen sopinut 1150 eurosta, mutta kuluttajariitalautakunta antoi suorastaan sapiskaa myyjälle, että sopuun on painostettu eikä noin saa toimia. Viidennen sivun jälkeen olin jo varannut matkan Bahamalle (koko suvulle jouluksi) ja vaihtanut autoa uudestaan - nyt on tulossa isosti massia elikkäs kyhnyä! Uskomattoman samaa mieltä olivat kaikesta kanssani. Kunnes sitten kuudes sivu esiin: Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä maksaa Urholle vielä 300 euroa. Päätös on yksimielinen, eikä siitä voi valittaa.

No sepä oli semmonen sitten. Päätöshän ei edes velvoita myyjää maksamaan minulle mitään, mutta tuskin pilaavat mainettaan pienen summan takia ja saan nuo rahat, mutta eipä tuo nyt ihan kivasti mennyt.

Mitä sitten opin tästä?
1) älä osta Opelia
2) älä luota savolaiseen autokauppiaaseen
3) reklamoi heti ja isosti, isoilla vaatimuksilla, säikäytä se autokauppias uhkailemalla kaikella mahdollisella mafiasta alkaen
4) autoilu on kallista
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Takajarrupalojen vaihto olisi viikonloppuna edessä Audi A4 1999 Q -värkkiin. Kävin hakemassa uudet palat Motonetistä ja myyjä antoi mukaan asennussarjan jossa näyttäisi olevan jotain heloja.

Jarrupaloja kyllä on tullut vaihdeltua, mutta ensimmäistä kertaa mukaan tulee jotain asennusheloja. Osaako joku sanoa minne nuo pitäisi laittaa, vai puranko jarrun ja katson jos sieltä sattuisi tulemaan vanhoja vastaavia eteen, josta näkisi käyttötarkoituksen? Onko tarkoitus että nuo on jotain asennuksenaikaisia pidikkeitä vai jääkö ne jarruun sisälle?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Takajarrupalojen vaihto olisi viikonloppuna edessä Audi A4 1999 Q -värkkiin. Kävin hakemassa uudet palat Motonetistä ja myyjä antoi mukaan asennussarjan jossa näyttäisi olevan jotain heloja.

Jarrupaloja kyllä on tullut vaihdeltua, mutta ensimmäistä kertaa mukaan tulee jotain asennusheloja. Osaako joku sanoa minne nuo pitäisi laittaa, vai puranko jarrun ja katson jos sieltä sattuisi tulemaan vanhoja vastaavia eteen, josta näkisi käyttötarkoituksen? Onko tarkoitus että nuo on jotain asennuksenaikaisia pidikkeitä vai jääkö ne jarruun sisälle?

En ole nyt ihan varma mutta ne saattavat olla niihin jarrusylinterin liukutappeihin. Eli se sylinterihän ei ole siinä ihan kiinteästi vaan "kelluu" niiden liukutappien varassa. En nyt muutakaan paikkaa keksi mihin helat voisi tulla... Ja ainakin VW:ssä ja tod.näk myös Audissa mäntä pitää sitten pyörittää pohjaan. Männässä on kierre seisontajarrun takia ja se osaa olla kotikonstella hieman työteliäs painaa sisään... Saatat toki tuon tietää mutta muistutukseksi...
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Näihinkin asioihin kannattaa olla suhteita; kaveri korjaa pimeenä 25e / tunti, ja aina on remontti kuin remontti hoitunut. Viimeinen remontti oli vetonivelen suojakumin vaihto, moottoriöljyt+suodatin, lambda- anturi, sytytyksen pyörijä sekä virranjakajan kansi. Näille hintaa 125e.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Nyt ammattilaiset kertokaa, että onko minun autoni huollosta saatu tarjous halpa vai kallis? Jotkut kävi ihmettelemään että onpa kallis, mutta ei kai?....Mun mielestä automaatin öljynvaihto tulee maksamaan merkkiliikkeessä jo yli 200€ riippuen kuinka paljon menee öljyä ja rengastöillekin tulee monessa paikassa hintaa liki 100€. Olenko väärässä?

Auto on Volvo V70 automaatti, 2003. Työt:

- Uudet kesänakit vanteille.
- Renkaiden asennus alle.
- Moottoriöljyen vaihto+öljyt+suodatin
- Automaattivaihteiston öljyt+vaihto
- Sytytystulppien vaihto+tulpat
- Etuvalojen polttimon vaihto

Hinta 250-300€. Liike on pieni autokorjaamo.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt ammattilaiset kertokaa, että onko minun autoni huollosta saatu tarjous halpa vai kallis? Jotkut kävi ihmettelemään että onpa kallis, mutta ei kai?....Mun mielestä automaatin öljynvaihto tulee maksamaan merkkiliikkeessä jo yli 200€ riippuen kuinka paljon menee öljyä ja rengastöillekin tulee monessa paikassa hintaa liki 100€. Olenko väärässä?

Auto on Volvo V70 automaatti, 2003. Työt:

- Uudet kesänakit vanteille.
- Renkaiden asennus alle.
- Moottoriöljyen vaihto+öljyt+suodatin
- Automaattivaihteiston öljyt+vaihto
- Sytytystulppien vaihto+tulpat
- Etuvalojen polttimon vaihto

Hinta 250-300€. Liike on pieni autokorjaamo.

Ei mitenkään kalliilta kyllä kuulosta. Omaan Passattiin vaihdatin automaattilaatikon öljyt niin suodatinpatruunan kanssa se teki noin 150€. Joten jos tuo pitää sisällään kaikki öljyt, suodattimet ja osat noihin mainitsemiisi kohteisiin niin mielestäni ihan ok tarjous...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo laatikkoöljyjen vaihtohan voidaan tehdä joko huuhtelemalla tai vain vaihtamalla öljyt uusiin.

Ainakin mersussa tuo perinteinen on pyörinyt parin sadan euron huiteilla, mutta jos öljyjä ei ole vaihdettu säännöllisesti (kun huolto-ohjelma ei sitä tunne) niin uusi vaihto pitäisi tehdä melko pian, kun tuore öljy kerää liat laatikosta.
 

scholl

Jäsen
Takajarrupalojen vaihto olisi viikonloppuna edessä Audi A4 1999 Q -värkkiin. Kävin hakemassa uudet palat Motonetistä ja myyjä antoi mukaan asennussarjan jossa näyttäisi olevan jotain heloja.

Jarrupaloja kyllä on tullut vaihdeltua, mutta ensimmäistä kertaa mukaan tulee jotain asennusheloja. Osaako joku sanoa minne nuo pitäisi laittaa, vai puranko jarrun ja katson jos sieltä sattuisi tulemaan vanhoja vastaavia eteen, josta näkisi käyttötarkoituksen? Onko tarkoitus että nuo on jotain asennuksenaikaisia pidikkeitä vai jääkö ne jarruun sisälle?

Lehdessä luki, että jarrut vinkuvat, kun jengi vaihtaa vain ne jarrupalat. Sinne pitää laittaa kuulemma jotain moskaa myös.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Lehdessä luki, että jarrut vinkuvat, kun jengi vaihtaa vain ne jarrupalat. Sinne pitää laittaa kuulemma jotain moskaa myös.
Se moska on kuparitahnaa. Sitä kun pistää jarrupalan taustapuolelle niin pitäisi auttaa vonkumiseen. Vaseliinia sitten liukutappeihin. Ja kitkapinnoille ehdottomasti ei mitään mönjiä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se moska on kuparitahnaa. Sitä kun pistää jarrupalan taustapuolelle niin pitäisi auttaa vonkumiseen. Vaseliinia sitten liukutappeihin. Ja kitkapinnoille ehdottomasti ei mitään mönjiä.
Ja monesti palojen mukana tulee sellaiset liimattavat tarrat jotka laitetaan sen palan takapuolelle. Ei tarvitse sotkea kuparitahnan kanssa...
 

scholl

Jäsen
Huoltomiesten kantsii olla aktiivisia. Mulle kerran sanottiin määräaikaishuollon yhteydessä, että palat kannattaisi vaihtaa. Ne teki sen siellä. En oo ikinä joutunu sotkee minkään mönjän kanssa mitään. Sama homma moottoripyörässä, ne huomasi sen, että pitää vaihtaa. Luulen, että tollaisissa osissa ne osat maksaa suurimman osan ja työn osuus on mitätön summa. Ammattimies tietää kuinka se vaihdetaan helposti.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Mikähän on kun -00 318i:n tyhjäkäynti alkaa heijaamaan 700-1000 kierroksissa kun kone on lämmennyt? Googletus antaa vioiksi kammen- ja nokka-akselin asentoantureita. Muita ideoita??
 
Mikähän on kun -00 318i:n tyhjäkäynti alkaa heijaamaan 700-1000 kierroksissa kun kone on lämmennyt? Googletus antaa vioiksi kammen- ja nokka-akselin asentoantureita. Muita ideoita??

Kutoskone kyseessä? Bemarin kutosissa tyhjäkäynti saattaa olla epätasainen johtuen pitkästä kampiakselista, se on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Oletko tarkistanut ilmansuodattimen, tulpat, ym? Kaverilla taisi joskus mennä ilmamäärämittari vaihtoon samanlaisen vian vuoksi...
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Kutoskone kyseessä? Bemarin kutosissa tyhjäkäynti saattaa olla epätasainen johtuen pitkästä kampiakselista, se on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Oletko tarkistanut ilmansuodattimen, tulpat, ym? Kaverilla taisi joskus mennä ilmamäärämittari vaihtoon samanlaisen vian vuoksi...

Ihan vaan neloskone. Tuplat ja ilmansuodatin on jo vaihdettu, ei vaikutusta. ODB ei anna minkäänlaista vinkkiä tähän pulmaan. Kele!
 

Outsider

Jäsen
Kutoskone kyseessä? Bemarin kutosissa tyhjäkäynti saattaa olla epätasainen johtuen pitkästä kampiakselista, se on enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Kiitos päivän nauruista.:D

ODB ei anna minkäänlaista vinkkiä tähän pulmaan. Kele!

Eli vikakoodit on siis luettu(?). Onko imuvuodot tarkastettu? Jarru cleaneria suihkuttelet imusarjaan ja huohottimen letkuihin jne. ja katsot onko vaikutusta käyntiin. Oikeastaan ainoa homma minkä voi kotona tehdä autoon kuin autoon, jos jotain käyntiongelmia ilmenee ja ei ilman testeriä halua lähteä vaihtelemaan osia fiilispohjalta arvailemalla.
 
Ihan vaan neloskone. Tuplat ja ilmansuodatin on jo vaihdettu, ei vaikutusta. ODB ei anna minkäänlaista vinkkiä tähän pulmaan. Kele!

Ollaan joskus elvytetty ensimmäisen korin Opel Astra ottamalla konehuoneesta liittimet vuorotellen irti ja suihkauttamalla jokaiseen vähän CRC:tä, sen jälkeen hörähti kiltisti avaimesta käyntiin. Jos tällaiset kikat suodattimenvaihtoineen ei auta niin kannattaa kysellä neuvoja esim. jostain BMW-foorumilta, eiköhän sieltä joku löydy joka on vastaavan ongelman kanssa paininut aiemminkin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Joo, TDI-auton tankissa on nyt sitten vajaat 10 litraa dieseliä ja 18 litraa bensaa. Kone on pumppusuuttimilla ja sähköisellä polttoainepumpulla. Meinasin irrottaa polttoainesuodattimen kammiosta vain kannen pois ja antaa pumpun voimalla vähän kerrassaan keräysastiaan. Onko joku kokeillut vastaavaa? Kunhan saisi nyt jonkun 15 litraa pois tuolta ja sen jälkeen tankki täyteen dieseliä niin pitäisi varmaan toimia taas normaalisti?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kävin kyselemmässä Passattiin jälkiasennettavaa lämmityssysteemiä webaston rinnalle. Putkilämmittysjärjestelmän saa 400-500€:lla ja säteilylämmittimen n. 300€:lla, kumman laittaisitte?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, TDI-auton tankissa on nyt sitten vajaat 10 litraa dieseliä ja 18 litraa bensaa. Kone on pumppusuuttimilla ja sähköisellä polttoainepumpulla. Meinasin irrottaa polttoainesuodattimen kammiosta vain kannen pois ja antaa pumpun voimalla vähän kerrassaan keräysastiaan. Onko joku kokeillut vastaavaa? Kunhan saisi nyt jonkun 15 litraa pois tuolta ja sen jälkeen tankki täyteen dieseliä niin pitäisi varmaan toimia taas normaalisti?
Periaatteessa toimiva konsti mutta itse itse ajaisin tankin tyhjäksi ja sitten vielä "huuhtelisin" systeemin 10-20 litralla puhdasta dieseliä ennenkuin laitan kannet kiinni ja yrittäisin käyntiin...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jos haluatte ostaa kaksi kertaa peräkkäin pyyhkijänsulat autoon, niin ostakaa ensin Champion-merkkiset, ja sen jälkeen ihan minkä tahansa muun merkkiset. Halvemmalla ja pienemmällä mieliharmilla pääsee, jos ei osta niitä Championeja ollenkaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, TDI-auton tankissa on nyt sitten vajaat 10 litraa dieseliä ja 18 litraa bensaa. Kone on pumppusuuttimilla ja sähköisellä polttoainepumpulla. Meinasin irrottaa polttoainesuodattimen kammiosta vain kannen pois ja antaa pumpun voimalla vähän kerrassaan keräysastiaan.

Kyllä se noinkin onnistuu. Voi olla, että joudut yhdistämään polttoainepumpun releen nastat hyppylangalla, että saat pumpun pyörimään jatkuvasti. Riippuu vähän siitä, mistä pumppu saa katkaisukäskynsä, kun virrat kääntää päälle. Eli jos se haistelee painetietoa, niin sulla avonainen letkunpää vuotaa löpön astiaan ja pumppu jatkaa pyörimistään. Jos taas on joku aikakatkaisu kun auto ei käy, niin silloin rele pitää ohittaa.

Yksi kauan seisonut auto tyhjennettiin kerran vanhoista bensoista ottamalla ruiskulta lähtevä paluuletku tankkiin irti ja pää astiaan. Tuotto oli noin 2 L/min. Tässä tapauksessa auto oli tietenkin käynnissä kokoajan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin kyselemmässä Passattiin jälkiasennettavaa lämmityssysteemiä webaston rinnalle. Putkilämmittysjärjestelmän saa 400-500€:lla ja säteilylämmittimen n. 300€:lla, kumman laittaisitte?
Mitä haluat järjestelmältä? Säteilylämmitin hehkuttaa öljytilaa 300w teholla eli auto käynnistyy paremmin, mutta ei vaikuta mukavuuteen. Letkulämmitin lienee 500w ja lämmittää jäähdytysnestettä eli lämpöä tulee nopeammin. Omaan laitettiin volkkarin suositusten vastaisesti letkulämmitin, kun mukavuutta halusin. Defan suositus taas oli juurikin letkulämmitin. Perinteistä lohkolämmitintä ei noihin saa, kun vesiproput puuttuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös