Eilen tuli soiteltua lähellä olevaan opelin merkkihuoltoon, niin -07 Zafiraan 1.9CDTI koneella 120hv tehoversioon jakopääremppa sisältäen vesipumpun hintaa 580€.... Alkaa mietityttämään. Että mitä tässä keksisi :D Vaihtoväli on 150tkm/10v.
Tätä Fiat-sukuista myllyä on monissa italiaanotuotteissa myös. Noissa jakohihnan vaihtoväli on 120tkm/4vuotta, ja tietty ensin täyttyvän mukaan mennään.
Tiedä sitten onko tuossa kysymys asiakkaan nyhtämisestä lyhyellä huoltovälillä, vai huoltovälin ylimitoituksesta. Kone on identtinen Fiat/Alfan myllyjen kanssa.
Noissa koneissa on ollut ongelmia nimenomaan vesipumpun kanssa. Rakenne on sikäli erikoinen, että jakohihna pyörittää vesipumppua, eikä se ole tavanomaisesti muiden apulaitteiden kanssa saman hihnan päässä. Kun vesipumppu sanoo poks, menee myös jakoremmi käytännössä säpäleiksi, ja sitä myöden saadaankin tehdä melko täydellistä koneremonttia. Erikoinen rakenne, vastaavaa ei taida olla juuri missään muussa moottorissa, syytä voi vain arvailla. Joka tapauksessa vesipumpun sijoittamisen yhteydessä on tehty erikoinen kompromissi, koska jakopäähän on lisätty yksi muuttuja normaalista poiketen.
Mistäkö tiedän? Olen maksanut yhden tuommoisen vehkeen koneremontin, jossa vesipumpun hajoaminen rispaannutti jakohihnan ohuiksi suikaleiksi. Vesipumpun vaihtaminen aina jakopääremontin yhteydessä lienee melko kriittistä näiden vehkeiden kanssa.
Muuten ketjun otsikkoon, nykyisin autoja ei oikein tule itse rassattua, menopelit ovat olleet sen verran tuoreita viime aikoina. Prätkää rassataan kyllä senkin edestä, ja tuota ei ole merkkikorjaamossa ikinä käytetty. Eipä tuollainen ilmajäähdytteinen, kaasutinsyöttöinen maamoottori tosin mitään high-techiä edusta, joten korjaaminen (ja virittäminen) on melko helppoa ja hauskaa. Tänä talvena ohjelmassa on ollut isomman putkituksen laittaminen lohkoon, ja korkeampipuristeisien mäntien sovitus. Puristukset nousevat 8,5-->n.10,5 ja iskutilavuus 865cc --> 994cc. Myös kaasarit toki vaihtuivat, ja alkuperäinen ilmanputsarikotelo jouti mäkeen. Putket olivatkin jo valmiiksi suorat, ihan pienellä villakuorrutuksella. Tehojen nousu pitäisi olla luokkaa 35%. Matalaviritteisestä on mukava aloittaa, ei mene hifistelyksi, vaan perusasioidenkin muuttaminen tuntuu.
Mielessä kävi myös pyörän muuttaminen E85-käyttöiseksi, mutta toimintasäteen lyheneminen ja tuohon sopivien kaasareiden harvinaisuus saivat pysymään bensassa.