Ketju autokorjaamojen välttelijöille

  • 50 789
  • 151

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Jos sulla sattuu asumaan tuttuja Viikissä, kantsii kysyä asukastalo "Montun" tms. vuokrahintaa, pitäisi olla halpa tyyliin 5€/h ja tilaa + laitteita yllinkyllin. Hiukan uus-kommari hommalta noi Viikin asukastalo-kuviot kuulostaa, mutta pihinä miehenä itse tsekkaisin...

Harmi kun en asu lähellä, mutta täytyypä ottaa selvää tästä omalta alueelta. Pari paikkaa oon huomannu, mitkä saattais olla tämäntyyppisiä paikkoja, täytyy käydä tsekkaamassa. Kiitos kuitenkin vinkistä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ylimääräinen nestehän tulee järjestelmästä aina pois joten nesteen pinta pitäisi aina tarkistaa moottori lämpöisenä. Jos sen tarkistaa pakkasella ja kylmällä moottorilla niin varmasti on alarajalla. Talvisin pieniä vuotoja esiintyy helpommin juuri lämpötilanvaihtelujen vuoksi joten hirveän huolissani en pienestä nestehävikistä olisi. Liitokset elävät ja jotain vuotoa saattaa esiintyä eikä se välttämättä näy edes auton alla lätäkkönä... Toki sitä nesteen kulumista seurata täytyy.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noissa jakopään vaihtoväleistä kannattaa sitten todellakin pitää kiinni. Yleensä ne on 90-130tkm/10 vuotta. Tämän talouden toiselle autolle meinasi käydä ohraisesti, kun jakohihnan kannatin pyörästä lähti pala irti. Onneksi tuli huomattua ajoissa ja vahingoilta säästyttiin. Jakohihnan vaihtoon olisi ollut 10tkm vielä, tosin 10-vuotta tulisi jämptilleen kesäkuussa täyteen. Ihan vain varoittavana esimerkkinä, että sen voi myös vaihtaa vähän ennenkuin on on kilometrit/vuodet täynnä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin kovemmilla talvipakkasilla ei ole ollenkaan mahdotonta, että joku letkuliitos tihkuttaa kylmällä koneella hieman jäähdytysnestettä. Sitten kun ilmat lämpiää kevättä kohden, niin liitos alkaa taas pitämään.

Jos kannentiiviste valskaa, niin sitten tulee painetta jäähdyttimeen. Ota painekorkki irti ja katso tuleeko kuplia moottorin käydessä. Vesipumppu ei myöskään ole mikään ikuinen osa Ooppelin ollessa kyseessä.

Itse myös välttelen tehokkaasti korjaamoita. Lähes kaikki mekaaniset viat manageroidaan itse ja suostun menemään sinne vain sähkövika- ja rengasasioissa. Ja siinäkin kohtaa vain läheiselle Töppösen luottokorjaamolle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nautitko autokorjaamolla asioinnista? Ajan saa kolmen viikon päähän, hinta on lähes aina juuri kipurajan alapuolella ja lisäksi korjaamon sedät ja tädit pitävät täysin osaamattomana idioottina.

Entäs me, jotka tavallaan nautimme asiansatuntevien korjaamojen käryistä, maisemoinnista ja ah-niin-tuoreista mimmikalentereista, mutta haluamme silti vaihtaa itse kuluvat osat ja ainakin yrittää kaikkea muuta?

Viime keväänä autonavain laukesi käteen (eh), ja puhelintiedustelu merkkiliikkeeseen tuotti 190e korjausarvion, johtuen elektroniikasta ja tarvittavasta molempien avainten "uudelleenkoodaamisesta". Paskat! Tilasin Ebaysta uuden muoviaihion (10e), siirsin vanhan avaimen elektroniikan siihen, kaiverrutin uuden avaimen uran kenkäniilolla (30e) ja eikun kovaa käyttöä. Vaimolta irtosi pesää kahtena iltana pelkästä kunnioituksesta.

Toissa viikolla olin jo näppäinsormen koukistuksen päässä tilata Kiinasta vikakoodianalysaattoria, mutta päätin sittenkin jättää sen toistaiseksi vielä todo-listalle. Lastuttamisen saloihinkin pitäisi päästä kummipojankaiman kautta perille tulevana kesänä. 40 heppaa lisää ja kulutus silti vähäisemmäksi? Thank you sir!

Jakohinan vaihto olisi edessä. Kannattaako printata netistä ohjeet vai mennä käsikopelolla Motonetin varaosan kanssa?

Kuitenkin kun leimoja on huoltokirjaan saatava niin ajelen kiltisti ranskattareni France-Moteurille Ruskoon. Kattelevat alta kulmain ja vittuilevat varmaan salakielellä toistensa kuullen, mutten ymmärrä. Osaavat asiansa, tekevät mitä lupaavat ja vain kerran olen ollut saada sydänkohtauksen laskun loppusummasta.
 

Masentaja

Jäsen
Eilen tuli soiteltua lähellä olevaan opelin merkkihuoltoon, niin -07 Zafiraan 1.9CDTI koneella 120hv tehoversioon jakopääremppa sisältäen vesipumpun hintaa 580€.... Alkaa mietityttämään. Että mitä tässä keksisi :D Vaihtoväli on 150tkm/10v.
 

Jameson

Jäsen
Eilen tuli soiteltua lähellä olevaan opelin merkkihuoltoon, niin -07 Zafiraan 1.9CDTI koneella 120hv tehoversioon jakopääremppa sisältäen vesipumpun hintaa 580€.... Alkaa mietityttämään. Että mitä tässä keksisi :D Vaihtoväli on 150tkm/10v.

Kannattaa soitella muihin firmoihin, noi merkkiliikkeet on aina kalliita ja tekee ihan saman asian kun muutkin. Kannattaa myös katsella netistä, että minkä hintaiset ne jakopäähihnaosat on. Jos ostaa itse ja vie sen jälkeen korjaamolle vaihdettavaksi, voi säästää pitkän pennin. Itse selvisin jakopäähihnarempasta 350e:llä, kun ostin osat itse.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
E39 BMW:ssä jäähdytysnestettä alkoi myös huveta kovilla pakkasilla. Oli melkoinen ylläri, kun paisuntasäiliössä nestettä oli, mutta järjestelmä tyhjä ja lämmöt punaisella. Termostaatin muovinen kotelo kiinni metallisessa moottorin kyljessä. Kai metalli ja muovi reagoivat kylmään eri tavalla ja tiiviste ei ole ihan uusi, jolloin tiputtaa nestetta pohjapanssarin päälle. Heti kun kone lämpenee vuoto lakkaa ja neste haihtuu pidempään ajaessa pois pohjapanssarista.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kannattaa sitten muistaa, että noin 90% korjaamoista ei anna takuuta, jos vie omat osat.
Kannattaisi ehkä kysäistä jakopäärempan hintaa myös paikalliselta ammattikoululta.
Noin 135€ näyttäis motonetista otettuna olevan jakohihna osineen ja vesipumppu vajaat neljäkymppiä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse välttelen korjaamoja siten, että pyrin vaihtamaan auton vuoden parin välein. Määräaikaishuollot tuohon toki tulee, mutta käytetyt olen vienyt ammattikoululle tai nyrkkipajoille ja uudet merkkiliikkeeseen. Nykyään on alla uusi Nissan Juke, joten vaihtoväli on kaiketi pari kolme vuotta.

Koska en tippaakaan ole tekniikasta kiinnostunut ihminen, en jaksa rasittaa itseäni auton remppaamisella. Perusduunit hoituu ja vaihdoinpa joskus jopa jarrupalat junnuna autooni kerrostalon pihalla, mutta ei kiinnosta näillä kiireillä. Rahaa palaa ehkä tarpeettoman paljon suhteessa tuloihin, mutta säästyypähän hermot. On se jo jotain.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Motonetin vesipumppu voi olla sitten olla kelvoton kapistus. Juoksupyörän siivet ovat usein ihan eri kokoisia kuin alkuperäisessä osassa. Nestekierto on sen mukainen. Tuossa esim. VW alkuperäinen ja motonetti vierekkäin

http://pics.ww.com/d/434412-2/P1060377.JPG

Kannattaa muistaa, ettei motonet tee vesipumppuja eikä muitakaan osia. Motonet vain myy monien valmistajien valmistamia osia, osa niistä on todellakin tuollaisia että ei oikein tiedä uskaltaako niitä edes asentaa autoonsa. Mutta osa osista on täysin samoja mitä myydään "marmoritiskillä", eli kannattaa vähän katsoa minkälaista osaa sieltä tarjotaan.
 

Masentaja

Jäsen
Motonet on nykyään osa Broman Grouppia ja samoja osia käyttää AD Varaosamaailma. Totta on että kaikki ei sovi, tai ei välttämättä ole "uudempi parannettu" osa. Mutta jos osassa lukee esim Bosch, niin se on ihan sama Boschin osa kuin marmoritiskillä. Monesti löytyy vielä ihan merkkilogokin (ainakin opelin joissain osissa on ihan GM logo). Mutta toki suttakin löytyy. Ja ainahan voi mennä marmoritiskille ja maksaa sen kalliin hinnan siitä kilkkeestä... Rahojen priorisointikysymys.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Näin kovemmilla talvipakkasilla ei ole ollenkaan mahdotonta, että joku letkuliitos tihkuttaa kylmällä koneella hieman jäähdytysnestettä. Sitten kun ilmat lämpiää kevättä kohden, niin liitos alkaa taas pitämään.

Jos kannentiiviste valskaa, niin sitten tulee painetta jäähdyttimeen. Ota painekorkki irti ja katso tuleeko kuplia moottorin käydessä. Vesipumppu ei myöskään ole mikään ikuinen osa Ooppelin ollessa kyseessä.

Tilanne elää edelleen ja vitutus kasvaa. Eipä yllätä yhtään. Eli en ole saanut vielä selvyyttä miten tuon takuuhuollon suhteen toimitaan, joten elellään tuon merkkivalon kanssa. Jäähdytysnestesäiliön anturia on tänään putsailtu hapettumista ja seurataan onko sillä vaikutusta.

Sinänsä nämä lämpötilaerojutut sopisivat kuvioon, että ongelmat alkoivat kun pakkanen ensimmäistä kertaa talvella kipusi -10 asteeseen. En ole ihan varma, mutta merkkivalo taisi syttyä nimenomaan silloin kun autoa oli lämmitetty Webastolla, mutta ei silloin kun tuli lähdettyä kylmällä kiesillä liikenteeseen. Nyt oli pitkään hiljaisempaa kunnes tosiaan viime viikolla leudoilla keleillä tuli taas tuo merkkivalo.

Ja joo.. Painetta säiliössä on ja aine kuplii kun korkin avaa. Tosin en ole avannut moottorin käydessä, mutta kuitenkin moottorin ollessa vielä kuuma.
 

12961

Jäsen
Eilen tuli soiteltua lähellä olevaan opelin merkkihuoltoon, niin -07 Zafiraan 1.9CDTI koneella 120hv tehoversioon jakopääremppa sisältäen vesipumpun hintaa 580€.... Alkaa mietityttämään. Että mitä tässä keksisi :D Vaihtoväli on 150tkm/10v.

Tätä Fiat-sukuista myllyä on monissa italiaanotuotteissa myös. Noissa jakohihnan vaihtoväli on 120tkm/4vuotta, ja tietty ensin täyttyvän mukaan mennään.

Tiedä sitten onko tuossa kysymys asiakkaan nyhtämisestä lyhyellä huoltovälillä, vai huoltovälin ylimitoituksesta. Kone on identtinen Fiat/Alfan myllyjen kanssa.

Noissa koneissa on ollut ongelmia nimenomaan vesipumpun kanssa. Rakenne on sikäli erikoinen, että jakohihna pyörittää vesipumppua, eikä se ole tavanomaisesti muiden apulaitteiden kanssa saman hihnan päässä. Kun vesipumppu sanoo poks, menee myös jakoremmi käytännössä säpäleiksi, ja sitä myöden saadaankin tehdä melko täydellistä koneremonttia. Erikoinen rakenne, vastaavaa ei taida olla juuri missään muussa moottorissa, syytä voi vain arvailla. Joka tapauksessa vesipumpun sijoittamisen yhteydessä on tehty erikoinen kompromissi, koska jakopäähän on lisätty yksi muuttuja normaalista poiketen.

Mistäkö tiedän? Olen maksanut yhden tuommoisen vehkeen koneremontin, jossa vesipumpun hajoaminen rispaannutti jakohihnan ohuiksi suikaleiksi. Vesipumpun vaihtaminen aina jakopääremontin yhteydessä lienee melko kriittistä näiden vehkeiden kanssa.

Muuten ketjun otsikkoon, nykyisin autoja ei oikein tule itse rassattua, menopelit ovat olleet sen verran tuoreita viime aikoina. Prätkää rassataan kyllä senkin edestä, ja tuota ei ole merkkikorjaamossa ikinä käytetty. Eipä tuollainen ilmajäähdytteinen, kaasutinsyöttöinen maamoottori tosin mitään high-techiä edusta, joten korjaaminen (ja virittäminen) on melko helppoa ja hauskaa. Tänä talvena ohjelmassa on ollut isomman putkituksen laittaminen lohkoon, ja korkeampipuristeisien mäntien sovitus. Puristukset nousevat 8,5-->n.10,5 ja iskutilavuus 865cc --> 994cc. Myös kaasarit toki vaihtuivat, ja alkuperäinen ilmanputsarikotelo jouti mäkeen. Putket olivatkin jo valmiiksi suorat, ihan pienellä villakuorrutuksella. Tehojen nousu pitäisi olla luokkaa 35%. Matalaviritteisestä on mukava aloittaa, ei mene hifistelyksi, vaan perusasioidenkin muuttaminen tuntuu.

Mielessä kävi myös pyörän muuttaminen E85-käyttöiseksi, mutta toimintasäteen lyheneminen ja tuohon sopivien kaasareiden harvinaisuus saivat pysymään bensassa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä esimerkki yhdestä autokorjaamojen kusetuksesta:
Auton tulppien vaihto maksoi 540 euroa tunnilta! | Autot | Iltalehti.fi

Siis kaveri ei kysynyt etukäteen mitään, eikä kukaan kertonut. Ja Autoliiton pässi kertoo, että ihan normaali taksa... Ei perskele. No jos kaveri on autonasentaja koulutukseltaan, olisi ensin testauttanut ja sitten tehnyt itse.

Itse en koskaan teetä mitään ilman hinta-arviota etukäteen, eikä mitään ole koskaan tehty ilman kysymistä. Pakko sanoa, että nyt on kusetusta ilmassa ja pahasti.

Jos osaisin yhtään enemmän tehdä jotain tuolle pihassa seisovalle 5 vuotta vanhalle dieselille, niin tekisin.
 

Outsider

Jäsen
Tässä esimerkki yhdestä autokorjaamojen kusetuksesta:
Auton tulppien vaihto maksoi 540 euroa tunnilta! | Autot | Iltalehti.fi

Siis kaveri ei kysynyt etukäteen mitään, eikä kukaan kertonut. Ja Autoliiton pässi kertoo, että ihan normaali taksa... Ei perskele. No jos kaveri on autonasentaja koulutukseltaan, olisi ensin testauttanut ja sitten tehnyt itse.

Itse en koskaan teetä mitään ilman hinta-arviota etukäteen, eikä mitään ole koskaan tehty ilman kysymistä. Pakko sanoa, että nyt on kusetusta ilmassa ja pahasti.

Jos osaisin yhtään enemmän tehdä jotain tuolle pihassa seisovalle 5 vuotta vanhalle dieselille, niin tekisin.


"Autonasentajan koulutuksen suorittanutta miestä kismittää etenkin se, että hän olisi voinut itse hankkia tulpat ja vaihtaa ne helposti, jos olisi arvannut ongelman olevan tulpissa." Minäkin rakentaisin autoni kokonaan itse alusta loppuun jos osaisin... Ainoa virhe tuossa on se, että hintaa ei ole kerrottu/kysytty etukäteen, mutta kyllähän se muuten yleensä menee noin, että työt hinnoitellaan pakettihinnoitteluna, eikä erikseen käytetyn ajan mukaan. Odotetaan vaan miten se mieli muuttuu, kun siihen mersuun tulee joku paljon vianetsintää vaativa "markan vika" ja sitten laitetaan parilta päivältä jokaiselta käytetyltä tunnilta laskua sillä 100€ tuntiveloituksella.


EDIT: Luin nyt vielä jutun kerran läpi ja onhan tuo tuplahinta noihin sivussa mainittuihin paikkoihin verrattuna kova, jos tuossa ei ole mitään sen ihmeempää vianetsintää tarvinnut tehdä, vaan koko homma on tosiaan kestänyt yhteensä sen 20min.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Korvaamaton apu kotimekaanikolle on valmistajien huoltomanuaalit. Kai niitä autopuolellakin on tarjolla, itse olen noiden avulla saanut hoidettua kaikki huollot moottoripyöristä (joihin on työkalut riittäneet). Lisäksi kun manuaalit on saatavilla vielä pdf:nä värikuvien kera niin saa tiedot kätevästi läppärille tai vaikka sähköpostiin jos joutuu "etänä" huoltamaan pois kotoa. Myös vektorimuotoiset pdf-kytkentäkaaviot on käteviä, kelpaa zoomailla liittimien paikkoja versus osittain revennyt nuhruinen ja rasvainen paperilappu.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mutta jos osassa lukee esim Bosch, niin se on ihan sama Boschin osa kuin marmoritiskillä.

Boschin sähkö- ja polttoainejärjestelmä-osien kanssa tämä aika pitkälti kuulemma pitää paikkansakin, mutta esim. jarrupaloissa, suodattimissa ja äänenvaimentimissa saattaa sama valmistaja tehdä paria / kolmea eri laatu(= hinta)tasoa.

Ihan faktana meikäläiselle esiteltiin kerran, että esim. Ferodolta löytyy OEM-pala (siis niitä ihan ihka aitoja alkuperäisiä jarrupaloja jotka asennetaan autoihin tehtaalla) jonka kitkapintamassassa on (oliko??) 25 eri komponenttia, "laadukas aftermarket-pala" jossa on 15(??) ja sitten halpispala jossa alta 10 tjsp. Noita halpis-paloja sitten myydään samoina kuin orkkispalat... Enpä sitten tiedä onko tuolla hevonhumpan merkitystä, mutta kai nuo 15 puuttuvaan komponenttia jotain siellä tekevät?
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Olisiko kellään vinkkejä pintanaarmun korjaamiseksi autosta mahdollisimman lompakkoystävällisesti? Hong Kong myy tällaista, onko tuo pelkkää puliveivausta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoliikkeen työntekijöillä tuntuu olevan asiakaspalvelun sijaan sisäänrakennettu asiakkaiden kusetusmoodi.

Pyysin tarjouksia kahdesta eri korjaamosta, joista toinen oli merkkikorjaamo.

"Autostani pitäisi vaihttaa vasen raidetangon pää ja alapallonivelet, mitähän maksaa".

Ensin toinen ilmoittaa selkeästi: "raidetangon pää 77 ja alapallonivelet 226". Heti perään merkkikorjaamo kertoo "Kannattaa vaihtaa koko alatukivarsi hintaan 432 ja raidetangon pää 150". OK, autoon on tehtävä huolto muutenkin niin ajattelen, että viedään nyt sitten merkkikorjaamoon, vaikka homman hinta onkin tupla.

Eilen sitten aamulla autoa huoltoon viemään ja tiskillä käytiin läpi mitä tehdään ja laskujeni mukaan hinta pitäisi olla noin 1000€. Myyjä kuitenkin toteaa, että se on sitten 1400€. Mitä vittua, kuka laskee väärin?

Selvittelimme asiaa vartin jonka jälkeen myyjä toteaa, että "toi alatukivarsi on vaan toinen". Jahas, Autoasi korjaamolla hinta 226 ja merkkikorjaamolla 864.

Pyysin tarjousta kahden alapallonivelen vaihdosta ja sain hinnan yhdelle, eikä missään sanallakaan sanottu että näitä on sitten kaksi. Kysyin vielä tarkentavan kysymyksen, että onko tuo sitten kokonaishinta eikä mitään muuta tule ja sain vastauksen "kyllä kyseessä on kokonaishinta". Ymmärtäisin erehdyksen, jos en olisi erikseen kuvannut tilannettani ja asettanut kysymystäni "alapallonivelet on vaihdettava, paljon maksaa?"

Tein sitten normi huollon ja käsin tukivarsien osalta pitämään tunkkinsa.

Onko muuten sen tietäminen, että autossa on kaksi alatukivartta jotenkin yleissivistystä? Itse en ole ikinä edes katsonut auton alle, mistä vitusta minä voin tietää että mikä on tukivarsi ja mikä on raidetanko.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten sen tietäminen, että autossa on kaksi alatukivartta jotenkin yleissivistystä? Itse en ole ikinä edes katsonut auton alle, mistä vitusta minä voin tietää että mikä on tukivarsi ja mikä on raidetanko.

Jos tietää autoista näin vähän, kusetetuksi joutumisen todennäköisyys on melko suuri. Eli ei ole yleissivistystä, mutta jos ei mitään ymmärrä, joutuu yleensä maksamaan sen mitä pyydetään. Pätee tietysti ihan kaikkeen mitä ostaa niin, ettei edes tiedä mistä puhuu.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tietää autoista näin vähän, kusetetuksi joutumisen todennäköisyys on melko suuri. Eli ei ole yleissivistystä, mutta jos ei mitään ymmärrä, joutuu yleensä maksamaan sen mitä pyydetään. Pätee tietysti ihan kaikkeen mitä ostaa niin, ettei edes tiedä mistä puhuu.

Jep näinhän tuo menee. Tyttöystävä kolautti pikkaisen meidän autolla edessä ajavan perää ja kävin näyttämässä keulaa Audi Centerissä jossa se kaveri arvioi nopeasti katsoen, että 1000-1500€ tulee maksamaan. No sitten muistin, että faijan veli on eläkkeelle jäänyt autopeltiseppä ja kävin hänelle näyttämässä. Hänen mielipide oli, että kesällä myllytän etupuskurin pari osumaa saanutta kohtaa (sellaiset pienet sentin mittaiset painaumat) ja sen lisäksi tilaan uuden rekisterikilven niin auto on samassa kunnossa kuin ennen tuota osumaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tietää autoista näin vähän, kusetetuksi joutumisen todennäköisyys on melko suuri. Eli ei ole yleissivistystä, mutta jos ei mitään ymmärrä, joutuu yleensä maksamaan sen mitä pyydetään. Pätee tietysti ihan kaikkeen mitä ostaa niin, ettei edes tiedä mistä puhuu.

Siis autokaupassa joutuu. Kyllä esimerkiksi paljon parjatut puhelinoperaattorit ihan avoimesti vertailevat omia ja kilpailijoiden hintoja sivuillaan ja valinta asiakkaalle on tehty helpoksi. Eikä siinä mitään kusetusta ole. Nythän tässä oli kyse siitä, että oletettiin minun ymmärtävän, että tämä tukivarren "kokonaishinta" ei voi olla kuin puolet, koska niitä varsia on kaksi. Viedä todennäköisempänä pidän sitä, että tässä alalle pinttyneen tavan mukaisesti, ilmoitettiin niin alhainen hinta minkä ilman pelkoa oikeudenkäynnistä kehtasi antaa.

Kyllä muutenkin autoalalla ilmassa on suuren kusetusjuhlan tuntua, jos jokun pallonivelen väljyyden takia pyydetyissä korjauksissa on tarjouksissa nelinkertaisia hintaeroja. Mistähän tuo +300% tulee merkkihuollossa?
 

Masentaja

Jäsen
Niin. Tarjouspyyntö ja sitä vasten saatu hinta-arvio saa ylittyä 10% kysymättä... tuon 10% yli ei tartte maksaa penniäkään jos siitä ei ole erikseen sovittu. Ja ei, sun ei tartte tietää montako niveltä ja puslaa siellä on, jos sä sanot että alapallonivelet ja raidetangon pää, niin ne on sitten ne. Jos se urpo on kertonut sulle hinta on tämä, niin hinta on se.

Ja merkkikorjaamossa hinnat on kyllä suolasia. Pienemmällä verstaalla on sivukulut (toimisto yms henkilökunta, tilat jne) paljon pienemmät joten katteiden ei tartte olla niin julmetut. Lisäksi toki hinnoissa on "merkkilisä". Yleensä noissa menee niin että esim auton hinta on vedetty niin alas kuin mahdollista ja kate tehdään jälkimarkkinoinnilla eli huolloilla, lisävarusteilla yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös