Mainos

Huollatko autoasi itse?

  • 7 724
  • 46

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletan että monella Jatkoaikalaisella on auto. Pyhä peltilehmä nielee tunnetusti euroja monella tavalla. Mm. korjauksiin ja huoltoihin uppoaa vuositasolla sievoinen summa mammonaa.

Polttoaineen hintaan ja vakuutuksien hintoihin ei kovinkaan paljon voi vaikuttaa itse, mutta remonttikuluissa voi säästää paljonkin jos huoltohommia tekee itse.

Nuorempana tuli touhuttua autojen parissa ja jonkin verran hommia tuli opittuakin. Tietysti silloin autot olivat amistyylisiä kotteroita joita uskalsi aika huoletta availla rustailla ym. Mielenkiintoakin oli luonnollisesti enemmän aihetta kohtaan alta parikymppisenä kuin nykyään..

Nykyään kun autoissa on melkoisen paljon enemmän monimutkaista elektroniikka, airbageja ym. jokapuolella ja konehuoneeseenkaan ei saa edes pikkusormea mahtumaan sisäpuolelle, niin rimakauhu voi yllättää. Takuu- ym. jutut antavat myös omat rajoituksensa tee se itse- miehille. Myös paikka jossa autoa huoltaa, pitäisi löytyä omasta takaa. Työkaluistakin on näissä hommissa omat etunsa.

Eli, mitkä hommat teet itse? Vai annatko hommat suosiolla korjaamolle? Itse vaihdan kärryyni mm. polttimot, pyyhkijän sulat, öljyt, suodattimet, tulpat ym. perusjuttuja. Pienimuotoista jarruremppaakin on tullut tehtyä. Pakoputkikin vaihtuu omin käsin jos tarvetta on. Moottoria en nykyautossa rupea availemaan. Mieluummin avaan lompakkoni. Tulee halvemmaksi.

Ei muuta kuin tarinaa kehiin.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole omistanut autoa kymmeneen vuoteen, mutta olen taas alkanut hieman harkitsemaan, vaikka mitäpä sillä pääkaupunkiseudulla oikeasti tekee. Käyttökohteita keksisi silti kyllä.

Hankintaa on hieman rajoittanut se, kun en osaa tehdä mitään autolle, en yhtään mitään. Enkä ole edes kiinnostunut.

Sain juuri tietää, että kaverin kaveri kuka muutti jokin aika sitten tuohon alakertaan on eräässä merkkiliikkeessä korjaajana. Se helpottaisi minunkin elämää erittäin paljon. En näe sitä taloudellisesti enkä muutenkaan järkevänä viedä autoa koko ajan ties minne huoltoliikkeisiin jonkun oikeasti pikkuasian takia mitä en itse siltikään osaa tehdä.

Sama se kuka sen varsinaisesti huoltaa, mutta joku järkevä suunnitelma siihen pitää olla ja nyt minulla semmoinen olisi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Teoriassa osaisin vaihtaa renkaat, mutta jätän sen homman kuitenkin ammattilaisille. Liian vaivalloista ja aikaa vievää, kun tuon voi ohittaa 15-20 eurolla.

Takalasin pyyhkijän vaihdoin itse, etulasin pyyhkijöihin pyysin frendin apua.
Tuulilasin pesunestettä osaan myös itse lisätä, siihen jää auto-osaamiseni.

Fiksummat ovat sanoneet, että uudemmat autot on rakennettu sillä tavalla ettei Pekka Perusjätkä pysty edes polttimoita vaihtamaan, vaan ne on vaihdettava liikkeessä. Tosin itse en ole edes koskaan huomannut että tuollainen olisi palanut loppuun.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Meidän vanahaan kunnon Opel Kadett -90 i Caravan -kiesiin ei ole tarvinnut merkkihuoltamoiden apuja pyydellä. Appiukko korjaa kaiken. Paitsi silloin kun eräs vitun huumehippiäinen rikkoi sen kolmionmuotoisen takalasin.

Renkaat osaan vaihtaa ja ölöjyä ja pissapoikanestettä lisätä. Ölöjymäärän osaan myös katsoa ja bensamäärän. Samoin osaan katsoa moottorin lämpötilan.

Minulla on käynnistyspiuhat autossa, jotta joku sankari tahtoisi virtaa tai sitten minä tahtoisin kärryni akkuun hieman nostetta. En muista tällä hetkellä kumpi on plus ja kumpi miinus, mutta soitto isäukolle auttaa. Tiedän myös, että talvella moottorin rumputellessa kannattaa tankkiin kaataa Masinolia eli jäätymisenestoainetta. Sitä kun sattuu vettä joutumaan joskus bensatankkiin.

Viime kesänä piti Kadett-parkaan vaihtaa bensatankki eli polttoainesäiliö. Tänä vuonna on edessä pakoputken uusiminen. Katsastusmies sanoi toisessa tarkastuksessa, että "ei täältä tule muuta kuin huoneilmaa, mutta menköön". Ja sehän meni. Nyt on soundit kuin Loebin Citikassa! Bröm, brömmmm!

Osaan myös säätää tuolia parempaan asentoon ja taustapeiliä sekä sivupeilejä oikeaan asentoon, jotta näkisin mitä takanani tapahtuu. Myös nopeusmittarin tutkailu onnistuu. Radiota/CD-soitinta osaan käyttää auttavasti. Kanavien tallennus ei onnistu. Tuskin onnistuisi edes McGyveriltä, siltä irstaalta hintiltä!

Osaan myös pestä auton itse, muija osaa imuroida sen sisätilat. Tuulilasinpyyhkijät ovat kiinni jekkulangalla ja 13 kilon monofiilisiimalla. Osasin ostaa oikeanlaisen bensatankin eli polttoainesäiliön korkin edellisen kadottua auton katolta paikkaan nimeltä "Ties Mikä". Samoin katosivat ensimmäiset silmälasini Oulun legendaarisen Järvi-Grillin edessä. Toiset söi koira, kolmannet ovat päässä.

Osaan myös vaihtaa tulpat, mutta sytytysjärjestys menee takuulla pieleen ja auton liike-energia vaihtelee nopeasta kiihtyvyydestä voimakkaaseen hidastumiseen ja matkustajain otsat ovat koetuksella.

Siinäpä ne olivatkin. Huollan autoani itse, mutta varauksella.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kokemusta on kuudesta eri automerkistä ja nykyisenä Opelistina olen edelleen sitä mieltä, että merkkihuolto, vaikkakin se on pöyristyttävän kallista, on osittain rahanarvoinen investointi. Omien ja muiden kokemusten pohjalta voi todeta että autolla kuin autolla ajaa vähintään sen 200.000 km ilman että pirssi jättää tienposkeen, jos määräaikaishuollot on asianmukaisesti hoidettu ja mielellään merkkiliikkeessä. Se kirpaisee lompakkoa mutta vastalahjaksi saa aimo annoksen kestävyyttä.

Tietenkin on asioita, jotka haluaa tehdä itse. Pyyhkijän sulat, polttimot, jäähdytinnesteet vaihtuvat kätevästi tyhjiöpumpun avulla myös kerrostalon pihamaalla. Öljyjä ei viitsi pelkän pumpun avulla tyhjätä, joten uudet voiteet vaihdetaan lennossa pikahuollossa (käy nykyään monissa autofirmoissa niin edulliseen hintaan ettei maksa vaivaa itse vaihtaa, koska 5 litran kannu öljyä hypermarketissa maksaa saman). Joskus myös ilmansuodatin tulee vaihdettua itse.

Viimeeksi tuli pari viikkoa sitten vaihdettua takapolttimot kädet kohmeessa. Asiaa ei mitenkään helpottanut nykyautoille tyypillinen tilan ahtaus. Kädet eivät mahtuneet sinne mihin olisi pitänyt ja oikean jakoavaimenkin löytäminen omasta rajallisesti varustetusta pakista oli haastavaa. Aikaa tuhrautui noin 40 min. Merkkiliikkeessä varmaan minuutti + 15 min pakollinen huoltomiehen meditaatiohetki.

Todetaan vielä loppuun, että on olemassa suunnattomasti todistusaineistoa siitä että eri autovalmistajien insinöörit ovat salaliitossa autoilijoita vastaan. Moottoritila ja kori on tietoisesti suunniteltu siten ettei huolto onnistu keneltäkään ulkopuoliselta hymyssä suin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yläpesälässä huolletaan mitä osataan, eli juurikin perusnesteiden lisäksi tulpat, polttimot ja Sitikan tarvitsema hydrauliikkaöljy LHM. Löhmihän vastaa jousituksen lisäksi myös jarruista joten kai ovi rehellisesti sanoa, että huollan autostani myös jarrut?

Kokemusta on kuudesta eri automerkistä ja nykyisenä Opelistina olen edelleen sitä mieltä, että merkkihuolto, vaikkakin se on pöyristyttävän kallista, on osittain rahanarvoinen investointi.

Varmaankin merkkihuoltofirmoissa on eroja, mutta en missään nimessä allekirjoita tätä sinisilmäistä lausuntoa. Tärkeintä on löytää se luotettava huoltopaikka joka a) tekee aina sen mitä sovitaan b ) löytää, tunnistaa lisäksi huolto-ohjelman ulkopuoliset huomiota vaativat viat c) laskuttaa asiallisesti. Tästä se luottamus huolettomaan ajamiseen syntyy, eikä siitä että on kärrännyt seteleitä merkkihuoltoon. Huonoja huoltofirmoja on hintahaitarin joka pisteessä eikä merkkihuoltostatus ole mikään tae laadusta.


Todetaan vielä loppuun, että on olemassa suunnattomasti todistusaineistoa siitä että eri autovalmistajien insinöörit ovat salaliitossa autoilijoita vastaan. Moottoritila ja kori on tietoisesti suunniteltu siten ettei huolto onnistu keneltäkään ulkopuoliselta hymyssä suin.

Tästä salajuonesta olen samaa mieltä. Juonessa saattavat olla mukana myös työkalujen valmistajatahot, jotka saavat näin suunniteltua ja myytyä huoltoasemalle "takapolttimoiden vaihtotyökalun".
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todetaan vielä loppuun, että on olemassa suunnattomasti todistusaineistoa siitä että eri autovalmistajien insinöörit ovat salaliitossa autoilijoita vastaan. Moottoritila ja kori on tietoisesti suunniteltu siten ettei huolto onnistu keneltäkään ulkopuoliselta hymyssä suin.

Enemmän epäilisin huollettavuutta uhratun halpojen valmistuskustannusten tieltä. Lisäksi esim. Ford ilmoittaa suunnitelleensa kaikki autojensa osat (suodattimia yms. lukuunottamatta) kestämään auton eliniän, joksi määriteltiin 160000 km hemkilöautoille ja 240000 km pakettiautoille. Eli me persauksiet suomalaiset vain ajamme liian kauan romuillamme.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika suurimmaksi osaksi huollan autot itse, tietty vain ne mitä pystyy, vähänkin isommat huollot teetän tuttavan pajalla. Viime aikoina on tullut vaihdettua polttimoita, pyyhkijänsulkia ja parit takapöntöt.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän sitä nämä perinteiset tulee itse vaihdeltua. Polttimot, pesunesteet, pyyhkijän sulat. Myös suodattimia pyrin välillä puhdistamaan pölystä ja aktiivihiilisuodattimista lehtiä yms. roskia. Sen olen huomannut, että kun auton vie merkkihuoltoon ja pyytää ettei suodattimia vaihdettaisi, kun vaihtaisin ne itse, niin silti lasku on samaa kokoluokkaa kuin suodattimien kera. Tosin kyseisessä Lielahden Metroautossa en enää autoani käytä, koska eivät tee puoliakaan, mitä huolloissa kuuluisi tehdä.

Kyllähän tuohon on tullut tutun avittamana vaihdettua mm. katalysaattori, mutta yleensä ostan osat itse ja vien porukoiden tutun pajalle ja tämä vaihtaa osat sopuhintaan.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teoriassa osaisin vaihtaa renkaat, mutta jätän sen homman kuitenkin ammattilaisille. Liian vaivalloista ja aikaa vievää, kun tuon voi ohittaa 15-20 eurolla.

Minä väitän, että Pekka Perusjannu kyllä säästää aikaa jos vaihtaa renkaat itse. Se kun on kaikenkaikkiaan sellainen kolmen vartin homma kaikkine roudauksineen. Aika harva asuu niin lähellä rengasliikettä, että saa homman teetettyä "ammattilaisilla" tuota nopeammin. Ja tuohon kahteenkymppiin ei taida kuitenkaan sisältyä renkaiden kausisäilytystä, joten ne on kuitenkin haettava sieltä kellarista / autotallista ja pakattava autoon jne. Ei tuossa mielestäni mitään voi laskea säästävänsä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Eilen katkesi pyyhkijän koneistosta jousi ja näin toinen pyyhkijä jäi velttona heilumaan tuulilasia pitkin (luonnollisesti näin lumimyräkän keskellä ja juuri se kuljettajan puoleinen). Konepelti pystyyn kotona ja tutkimaan; vikakin löytyi suht nopeasti mutta nykyaikainen auto (Audi A4 Avant -04 1,9 TDI)näyttäisi olevan rakennettu niin että k.o. paikkaan ei pääse käsiksi kohtuullisin ponnistuksin. Aamulla auto korjaamolle ja n. 250 euroa on kustannus.

Itse olisin tietysti mielummin korjannut tuollaisen helpon ja selkeän vian, mutta kun tahtoo olla ongelmana se että kovin kummoisia ei nykyautoille enää itse tehdä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Minä väitän, että Pekka Perusjannu kyllä säästää aikaa jos vaihtaa renkaat itse. Se kun on kaikenkaikkiaan sellainen kolmen vartin homma kaikkine roudauksineen. Aika harva asuu niin lähellä rengasliikettä, että saa homman teetettyä "ammattilaisilla" tuota nopeammin. Ja tuohon kahteenkymppiin ei taida kuitenkaan sisältyä renkaiden kausisäilytystä, joten ne on kuitenkin haettava sieltä kellarista / autotallista ja pakattava autoon jne. Ei tuossa mielestäni mitään voi laskea säästävänsä.

No monilta puuttuu ne paikat vaihtaa renkaita, yhtä lailla kun puuttuu rengasliikkeet. En minä voisi kuvitella schollia jossain kadunvarressa vaihtamassa renkaita, vaan ne renkaat on otettava autoon ja mentävä johonkin paikkaan vaihtamaan ne.

Siltikin, kun kantaa varastosta renkaat autoon, ajaa rengasliikkeeseen, jonottaa hetken, ajaa kotiin ja vie renkaat varastoon - tuohon palaa joku 30 minuuttia. Vaikka en asu edes kaupungissa, vaan Espoossa.

Puhumattakaan siitä että manuaalisen vaihdon jälkeen on mentävä huoltoasemalle, jonotettava siihen ainoaan toimivaan ilmantäyttölaitteeseen, liattava sormet ja muuta. 20 euroa on todella pieni summa kaiken tämän välttämisestä.
 
K

kangaroo

Siltikin, kun kantaa varastosta renkaat autoon, ajaa rengasliikkeeseen, jonottaa hetken, ajaa kotiin ja vie renkaat varastoon - tuohon palaa joku 30 minuuttia.

Jos käyttäisin rengasliikettä, valitsisin sellaisen joka myös säilyttää renkaat asiakkaan puolesta. Omani säilytän appiukon autotallissa ja vaihdot hoituvat itse. Hyötyliikuntaa ulkoilmassa, kun vaihtaa pihalla autotallin edessä.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kokemusta on kuudesta eri automerkistä ja nykyisenä Opelistina olen edelleen sitä mieltä, että merkkihuolto, vaikkakin se on pöyristyttävän kallista, on osittain rahanarvoinen investointi. Omien ja muiden kokemusten pohjalta voi todeta että autolla kuin autolla ajaa vähintään sen 200.000 km ilman että pirssi jättää tienposkeen, jos määräaikaishuollot on asianmukaisesti hoidettu ja mielellään merkkiliikkeessä. Se kirpaisee lompakkoa mutta vastalahjaksi saa aimo annoksen kestävyyttä.
Sähköviat harvemmin kyselee kilometrejä, ja jättävät tienposkeen. Seuraavaksi yleisin syy on varmaan polttoaineen loppuminen. On huoltoja joita ei kannata jättää välistä, mutta sitten on huolto-ohjelmiin tungettu näitä rahastushuoltojakin joilla ei ole käytännön merkitystä auton "kestävyyteen".
Ja miksi autojen pitäisi kestää, suurin ympäristörikos tuntuu olevan Suomen vanhentunut autokanta.

Suuntaus alkaa olla sama kuin tulostimilla, kun halpismallin mustekasetti loppuu niin kannattaa käydä kaupasta uusi, tulostin nimittäin. Tulevaisuudessa on halpisautojen kohdalla tilanne ettei kannata huollattaa, hyvä että tankata näitä kahden vuoden kauppakasseja.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siltikin, kun kantaa varastosta renkaat autoon, ajaa rengasliikkeeseen, jonottaa hetken, ajaa kotiin ja vie renkaat varastoon - tuohon palaa joku 30 minuuttia. Vaikka en asu edes kaupungissa, vaan Espoossa.

Ei voi kuin todeta että nopea olet. Ja osaat todella hienosti välttää ruuhkat rengasliikkeissä. Itse pidän autossa aina matkassa pientä kompressoria, jolla saa rengaspaineet kohdilleen ihan henkilökohtaisesti ja missä vaan. Ei tarvitse tosiaan jonotella huoltoasemien epätarkoille painemittarerille.

Mutta kukin tavallaan. Mun mielestä varsinkin kesärenkaiden allevaihtaminen on mukava traditio ja kevään merkki. Eikä siihen mitään tiloja tarvita, ihan parkkipaikka käy hyvin. Samalla tulee vielä vilkaistua mm. jarrupalojen kunto, joten on siinä sekin hyöty.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mutta kukin tavallaan. Mun mielestä varsinkin kesärenkaiden allevaihtaminen on mukava traditio ja kevään merkki. Eikä siihen mitään tiloja tarvita, ihan parkkipaikka käy hyvin. Samalla tulee vielä vilkaistua mm. jarrupalojen kunto, joten on siinä sekin hyöty.

Niin, tottakai aika varataan liikkeeseen etukäteen mutta siltikin joutuu jonottamaan sesonkiaikaan. Onhan se hyötyliikuntaa, kyllähän siinä hiki lentää ja mieli virkistyy.

Tuntuu todella turhauttavalta vängätä tälläisestä asiasta, mutta itsellä on myös tapana pestä renkaat vaihdon jälkeen. Yleensä tämä hoituu kauppakeskuksen itsepesu-systeemissä. Eri asia tietysti jos on OKT ja letku odottamassa, siinähän ne hoituu samalla.

On hyvä kevään merkki, saisi tosiaan tulla jo kevät niin pääsisi näitä "vaihtamaan". Vuosi sitten muistan vaihtaneeni ennen pääsiäistä kesärenkaat alle.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Vuosi sitten muistan vaihtaneeni ennen pääsiäistä kesärenkaat alle.
OT. Pääsiäisen ajankohta vaihtelee vuosittain lähes kuukauden säteellä, ja muistelen pääsiäisen viime vuonnakin olleen kohtalaisen myöhään huhtikuussa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... En minä voisi kuvitella schollia jossain kadunvarressa vaihtamassa renkaita, vaan ne renkaat on otettava autoon ja mentävä johonkin paikkaan vaihtamaan ne.
...

Minä en voi kuvitella edes itseäni vaihtamassa renkaita, en edes kantamassa niitä autoon.

Siksi kun ostan uuden auton, niin ajan sen suoraan rengassäilytykseen ja saavat nostaa ne toiset renkaat pois autosta. Netistä voi varata sitten ajan renkaan vaihtoon ja homma toimii todella pikana. Tosin pesetän auton samalla kun tekevät hyvää jälkeä, niin kestää vähän kauemmin, joten odottelen kahviossa.

Muutekin, en ikinä avaa konepeltiä, muusta syystä, kuin pesuvettä lisätäkseni.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Toisessa ketjussa jo mainitsin, että takajarrut tuli vaihdettua (levyt+palat) itse -01 -mallin Mondeoon. On tuo Haynesin korjausopas, niin varmaan tulee nyt itse huollettua enemmän sitä. Huoltoon vieminen on usein se viimeinen vaihtoehto..

2002 vuoden Voyageriin ei sentään olla ainakaan vielä koskettu itse (Ei se kyllä mitenkään paljoa ole huoltoa vaatinutkaan(!)), vaan se ollaan aina konalaan viety.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Huollan.

Siis kaiken mihin kyvyt riittää. Öljyt, nesteet, jarrut, jouset... Kaikki simppelit jutut. Jakopääremmin vaihtoon pyydän kaverin apuun ja samalla vaihdetaan myös ilmastoinnin- ja laturin hihnatkin.

Tämä renkaiden vaihtaminen liikkeessä tuntuu kyllä niin laiskuuden huipulta että. Ymmärrän niitä joilla ei ole mahdollisuutta, mutta muuten en.

Autot on vitun kalliita kapistuksia jossei yhtään ole kiinnostunut niistä ja niiden huollosta vaan vie heti huoltoon jos vaikka polttimo palaa.
 

scholl

Jäsen
Eli, mitkä hommat teet itse?

Tankkaan.

Polttimoiden vaihto mm. ei ole perushommaa. Nykyajan autoissa tehty sen verran veemäiseksi puuhaksi, että monelta jää vaihtamatta, vaikka yrittäisikin. Puhumattakaan Xenoneista. Kaksi kertaa olen aikojen kuluessa yrittänyt polttimenvaihtoa epäonnistuen. Ensimmäisellä kerralla se olisi pitänyt tehdä jotenkin lokasuojan kautta. Ei onnistunut, joten merkkihuoltoon. Toisella kerralla en löytänyt käden mentävää rakoa. Ajoin johonkin lähihuoltoon, jossa sanottiin, että puskuri pitää purkaa. En uskonut, vaan lähdin ajamaan Turkua kohden. Tulomatkalla tuli pimeää, joten Salon kohdalla merkkihuoltoon ja siellä tiesivät kikat, millä vaihtuu 10-15 minuutissa purkamatta mitään.

Pyyhkijän sulat. En lähtisi yrittämään. Jopa merkkiliikkeen varaosatiskillä ei oltu ollenkaan varmoja viimeksi, mitkä sulat autoon käy. Tietokoneelta lopulta löytyi tieto ja pikahuollon jampat vaihtoivat. Olisi jäänyt itse vaihtamatta. Vähintäänkin olisin hankkinut väärät sulat, eikä se vaihtaminenkaan olisi ihan tosta vaan mennyt. Ei mennyt ammattimiehiltäkään.

Auton pesu. Nuorempana kauniilla ilmalla se onnistui kyllä pihalla painepesurilla, mutta se on erittäin tarkkaa hommaa juuri valon kannalta, jottei jää likaa. Kerran yritin sellaisessa itsepesumestassa kolmisen vuotta sitten, kun oli kiire jonnekin, enkä saanut autonpesuaikaa ja eihän se valo siellä riittänyt. Johonkin jäi likaa ja sitten kuivaamisvaiheessa tuli siitä johtuvia vaikeuksia. No ei kun vahattavaksi. Tosin eivät ne kaikki muka-ammattimiehetkään osaa autonpesua. InterContinentalin alakerrassa on Hertzin putiikki, johon kerran vein autoni pestäväksi niin pesivät ilmeisesti huonossa valossa, koska se oli kuivattu likaisena sillä seurauksella, että koko maalipinnassa sellaisia inhottavia jälkiä. Tuli sitten vähän kalliimpi pesu tuosta, kun jouduin viemään Carwashiin konevahaukseen, mikä maksoi toista sataa. Eli siis pesu on sellainen asia, mitä ei kannata oikein itse yrittää (jos ei ole hyvää paikkaa pestä). Asialliset ulkopesut maksavat n. 25 euroa ja ne jampat osaavat pestä autoja. Ainoa ongelma tulee sisäpuhdistuksissa. Se ei ole riittävän huolellista. Vituttaa, jos esim. mukitelineissä tai oven koloissa on pölyä, vaikka ne pitäisi olla puhdistettu.

Tämä renkaidenvaihto, mistä tässä ketjussa puhutaan, on kyllä varmaan jonkinlainen jatkoaikalaisten sisäpiirin juttu. Olen sentään about 35v, enkä ole ennen Jatkoaikaa koskaan kuullut jonkun vaihtaneen renkaita tai sen olleen edes mahdollista. Kun on kitkarenkaat niin ei tarvitse niin tarkkaan jännittää sitä päivämäärää. Kunhan ei aja pitkiä matkoja liian pehmeillä renkailla, etteivät "sula alle". En itse ainakaan ole koskaan kokenut, että sen vaihtoajan saaminen olisi liian hankalaa. Pesetän auton juuri ennen vaihtoa ja rengasliikkeessä "pistoolimiehet" laittavat renkaat sitten pusseihin. Sitten ne haetaan erikseen isolla autolla. Parempi pitää omassa hallissa säilytyksessä, jottei ole mahdollisesti sen yhden rengasliikkeen varassa. Silloin kun olin nuori joku 18 vuotias niin joku mulkku jossain rengasliikkeessä yritti tunkea niitä vaihdettuja renkaita autooni. Eli kannattaa olla kyllä tarkkana ja ohjeistaa niitä kovalla kädellä etukäteen, että kaikki menee kuten pitää.

En oikein ymmärrä, miten ne tasapainotukset tehdään kotikonstein. Itselläni renkaanvaihtoshowhun ei mene koskaan paljon aikaa, kun jampat on ohjeistettu niin, että ovat tasapainottaneet renkaat valmiiksi kun ajan sinne. Eli himasta ajoaikaa reilu minuutti, sitten renkaanvaihdot ja ulos. Taas himaan ajoa ehkä 1-2min riippuen meneekö aikaa parkkipaikan kattomiseen.

Muista huoltohommista sanoisin, että mites huoltokirjamerkinnät.

Veemäisin autohomma on lasinpesunesteen lisääminen. Kyllähän sen teknisesti osaa suorittaa, mutta se konepellin avaaminen on joka kerta tuskaa. Äksässä on muistaakseni siinä ulkopuolella vipu ja aukeaa helpommin, mutta monissa autoissa pitää tunkea tassuja sinne väliin ja kokeilla. Kiva sitten saada sormet likaisiksi siinä puuhassa. Pitäisi olla sellaisia valkoisia kankaisia kertakäyttölasinpesunesteenvaihtohansikkaita.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
jossei yhtään ole kiinnostunut niistä ja niiden huollosta


Autojen huoltoja voi verrata ihmisen huoltoon. Meneekö mielummin lääkäriin vai alkaako kenties veitsen kanssa harjoittelemaan. Ei ole tarve tietää, miten asiat toimivat, pääasia, että toimivat. Autoa voi olla kiva ajaa, vaikkei olisi lainkaan kiva tietää, miten ne huolletaan tai mitä siellä sisällä tarkemmin on. Sen vuoksi joka vuosi syntyy järkyttävän paljon huoltojamppoja, joilla se on geeneissä se roplaus. Ihmiskuntahan keksi jo ajat sitten sen, että jokainen erikoistuu ja keskittyy siihen, mitä osaa. Sitten niitä palveluksia tai tuotteita vaihdetaan. Jossain vaiheessa raha tuli mukaan kuvioihin. Eli siis ei kannata edes opetella tekemään sellaista, minkä joku tekee tehokkaammin, paremmin tai suuremmassa mittakaavassa. Ellei sitten tosiaan pidä harrastuksenaan sitä. Tosin sanoisin, että on huomattavasti normaalimpaa harrastaa vaikkapa viulunsoittoa kuin renkaidenvaihtamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös