Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 161 291
  • 1 345

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nyt en enää tiedä kenelle tässä vastaisi @Turha Kaukalo @Walrus21 @Eikka86 @Tuen Vety

Joo, lesbotkin marsii. Jos ehdin, niin marssin myös lesbojen kera. He itse asiassa ovat näkyvin osa marssia.

Ja kyllä, osalla homoista on tarve tuoda esille liian paljon omaa identitenttiään sen sijaan että olisi vain oma itsensä. Tuolla kun ei ole mitään merkitystä - tai ainakaan pitäisi olla. Jos joku on homo, niin entä sitten? Toki jotkut kokevat ilmiselvän "neitihomon" itsessään homouden "mainostamisena", mitä se ei ole, hän on mitä on.

Mulla on sitten päin vastainen ongelma, kun käytännössä kukaan minut ekaa kertaa tapaava ei tajua että satun olemaan homo. Miten meni viikonloppu, joko vaimo on katsottuna tms. kyselyt kyllästyttää kun joutuu korjaamaan. Aina joutuu tulla kaapista, en edes useimmiten jaksa korjata. Luulkoon mitä haluavat.

Luulen (en toki tiedä) meikäläisten itsemurhariskin liittyvän juurikin tuohon, eli aina on oletus vaimosta/miehestä ja ei uskalleta olla mitä on. Heteronormatiivisuus kun on vallalla, mikä sinällään ei ole yllättävää. Usein käy vain niin että ihmistä ei oteta ihmisenä, vaan nähdään seksuaalisuus ensin, ja sitten ihminen. Ja

se vituttaa, miksi me olemme ensin seksuaalisia ja sitten ihmisiä? Ekaksi kuulemma käydään panemassa/kuolaamassa ja sitten sen jälkeen ihmisiä? Ihan kuin kaikki heterot ensin ajattelee seksiä ja sen jälkeen ovat vain ihmisiä? Prkle. Ttu mä olen ihminen, joka sattuu olemaan hintti.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kyllä, osalla homoista on tarve tuoda esille liian paljon omaa identitenttiään sen sijaan että olisi vain oma itsenstä. Tuolla kun ei ole mitään merkitystä - tai ainakaan pitäisi olla. Jos joku on homo, niin entä sitten? Toki jotkut kokevat ilmiselvän "neitihomon" itsessään homouden "mainostamisena", mitä se ei ole, hän on mitä on.

Tätä tuodaan usein paljon esiin, että osa homoista tuo sitä paljon esiin. Joo, niin tuo, mutta niin tuo moni heterokin omaa heterouttaan. Moni esimerkiksi haluaa nostatella omaa naistenmiesmielikuvaa. Jos homo kertoisi samanlaisia juttuja, niin on juurikin sitä, miten hän tuo esiin, miten on homo. Olemme vain tottuneet siihen, miten jutut, mihin liittyy heterous olennaisesti, ovat ihan normaaleja ja arkipäiväisiä. Mutta samat jutut sen normin ulkopuolella yhtäkkiä korostavatkin sitä, että kuuluu normin ulkopuolelle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esimerkiksi näin jääkiekon ympärille rakentuneena palstana voisi mainita, että urheilussa siihen on matkaa, vaikka edistystä on viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut.
Niin mutta kun jääkiekossa ei ole homoja. Kysykää vaikka Tamilta. Ei siinä mitään tasa-arvoakaan silloin tarvita kun ei ole.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Enemmän ainakin omassa kuplassani on näitä tosiäijiä, kenen on pakko tuoda joka käänteessä esiin kuinka paljon viikonloppuna on saatu pillua ja jotka ovat kovaan ääneen kommentoimassa naisen nähdessään, että kuinka kovaa tuotakin laittaisi. Ainakin itse ymmärrän vähän vähemmästäkin että heteroitahan tässä on kyseessä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta asia ei ole ollut pikkuhiljaa murtumassa, vaan asiassa, niin yleisen mielipiteen kuin lainsäädännön osalta, on otettu tässä 2000-luvulla isoja harppauksia. Seksuaalivähemmistöjen syrjimisestä on tullut junttia ja moitittavaa, vähän kuin tupakoinnistakin, samassa aikaikkunassa. Lisäksi näkisin, että koulutuksen ja sivistyksen kautta fundamentaalit aavikkouskonnot, kristinusko ja islam, tulevat vähenemään ja samalla näistä uskonnoista kumpuavat konservatiiviset mielipiteet vähenemään kohti marginaalia.
Lainsäädännöllisesti edistystä on tapahtunut. Toisaalta Suomi on jatkuvasti ollut EIT:n hampaissa ihmisoikeusrikkomuksista. Translaki on näistä ehkä merkittävin ja ilmiselvin epäkohta, jota ei jostain kumman syystä saada muutettua.

Minä olen tässä vuosien varrella ollut osallisena kaikenlaisissa urheiluseurojen saunailloissa, sukutapaamisissa, armeijan metsäreissuilla ja tupailloissa. Aika helppoa on ollut, kun on kuulunut enemmistöön. Sen sijaan sen olen jo varhaisessa vaiheessa oppinut, että homous on sellainen maskuliinisen hegemonian kipupiste, joka määrittelee tosiäijät nynnyistä. Vaikka homoja (tai muita vähemmistöjä) ei suoraan vainottaisikaan, heistä heitetään sivulauseessa vähätelevää läppää ja ajatellaan, että ei se nyt varmaan vitsistä pahastu. Vaikea kuvitella, etteikö niiden samojen vitsien kuuntelu päivästä toiseen vaikuttaisi omanarvontuntoon.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Onhan siinä aika suuri ero mennä sukujuhliin hörökorvaisena kuin samaa sukupuolta olevan puolison kanssa.
Onneksi mulla on tarpeeksi munaa mennä samaa sukupuolta olevan puolison kanssa. Ihan sama mitä ajattelevat.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
@vetti tämmösenä ei niin vakavana huomiona tuli mieleen, että sun noi suosikkijoukkueetkin on vähän heteroita (Jokerien KHL-juttu ja onko toi sitten Argentiina, kenties sen futisjoukkue, nehän on stereotyyppisesti aika hetskuja ja koko valtio). Joo, ei mulla muuta eikä asiaa ollenkaan. Tulis toi parempi puolisko himaan, niin pääsisin kysymään ollaanko me lähdössä marssimaan. Ja onhan niitä kaikkia tilaisuuksia. Jos näen siellä Jokerien kannattajan niin tervehdin. Sehän on vähän kuin toi hörökorvaisuus, Jokerien kannattaminen.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Toivon yleisen asenteen muuttuvan nopeasti sukupuolivähemmistöjen suhteen, nyt asiaa kuitenkin ajetaan/markkinoidaan aktiivisesti. Vertaukseksi yleinen suhtautuminen vammaisiin oli keskiaikaisella tasolla vielä 60-70-luvuilla, poikkeavat lapset pidettiin tehokkaasti poissa katukuvasta. Omassa lapsuudessa aihe normalisoitui ilman isompaa mediarummutusta.
Ihmisten lokeroiminen kokonaisuudessaan on perseestä, mutta pienenä nyanssina: koskeeko nelinkertainen itsemurhariski homoseksuaaleja kokonaisuudessaan vai erottuuko transsukupuoliset korkeammalla riskillä @Walrus21?
Muistan 90-luvulta tutkimuksen missä transsukupuolisilla oli vieläkin korkeampi riskikerroin tämän suhteen.
Toisaalta on pakko myöntää etten tiedä onko yllä oleva lokerointi korrektia, nämäkin skenet ovat mulle suh’t vieraita...
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivon yleisen asenteen muuttuvan nopeasti sukupuolivähemmistöjen suhteen, nyt asiaa kuitenkin ajetaan/markkinoidaan aktiivisesti. Vertaukseksi yleinen suhtautuminen vammaisiin oli keskiaikaisella tasolla vielä 60-70-luvuilla, poikkeavat lapset pidettiin tehokkaasti poissa katukuvasta. Omassa lapsuudessa aihe normalisoitui ilman isompaa mediarummutusta.
Ihmisten lokeroiminen kokonaisuudessaan on perseestä, mutta pienenä nyanssina: koskeeko nelinkertainen itsemurhariski homoseksuaaleja kokonaisuudessaan vai erottuuko transsukupuoliset korkeammalla riskillä @Walrus21?
Muistan 90-luvulta tutkimuksen missä transsukupuolisilla oli vieläkin korkeampi riskikerroin tämän suhteen.
Toisaalta on pakko myöntää etten tiedä onko yllä oleva lokerointi korrektia, nämäkin skenet ovat mulle suh’t vieraita...
Juu heillä esiintyy vielä enemmän masentuneisuutta, itsetuhoisuutta yms. Tänä päivänä ihmiset ymmärtävät jo homouden olevan itsestä riippumaton asia, mutta transsukupuolisia herjataan surutta ja heidän identiteettiään kyseenalaistetaan toistuvasti.

Täällä Turussa oli viime kesänä jonkinasteinen kohu, kun pride-tapahtumaa kritisoitiin transasian liiallisesta esiinnostamisesta. Paikallinen homobaari sitten liittyi tuohon kritiikkiin ja julkaisi sivuillaan melko transvihamielisiä näkemyksiä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@vetti tämmösenä ei niin vakavana huomiona tuli mieleen, että sun noi suosikkijoukkueetkin on vähän heteroita (Jokerien KHL-juttu ja onko toi sitten Argentiina, kenties sen futisjoukkue, nehän on stereotyyppisesti aika hetskuja ja koko valtio). Joo, ei mulla muuta eikä asiaa ollenkaan. Tulis toi parempi puolisko himaan, niin pääsisin kysymään ollaanko me lähdössä marssimaan. Ja onhan niitä kaikkia tilaisuuksia. Jos näen siellä Jokerien kannattajan niin tervehdin. Sehän on vähän kuin toi hörökorvaisuus, Jokerien kannattaminen.
Odotinkin tuota kommenttia. Narrit on jo -79 alkaen (olin paikalla kun Pepe teki -83) , ei siitä pääse eroon (KHL-kaudella on ollut kova yritys) ja Argentiinassa kun on tullut asuttua vuoden,siitäkin on vaikea päästä eroon.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ohessa Pride-liitännäistä pohdintaa Woody Allenin elokuvasta Sota ja rakkaus....

A. Socrates is a man. B. All men are mortal. C. All men are Socrates. That means all men are homosexuals. Oh, well, I'm not a homosexual. I - I - Once, some - some Cossacks whistled at me. I - I - I happen to have the kind of body that excites both uh persuasions, but uh you know some men are - are heterosexual, and - and - s-some bisexual, and some men don't think about sex at all, you know, they're - They become lawyers. My problem is that I - I see both sides of every issue.

Mutta: elämme 2020-luvun loppua. Olisiko mahdollista vihdoin herätä hyväksymään kaikki sukupuolisesta suuntauksesta riippumatta?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Vertaukseksi yleinen suhtautuminen vammaisiin oli keskiaikaisella tasolla vielä 60-70-luvuilla, poikkeavat lapset pidettiin tehokkaasti poissa katukuvasta. Omassa lapsuudessa aihe normalisoitui ilman isompaa mediarummutusta.
Lainsäädännön osalta varmastikin. Käytäntö tahtoo silti olla eri: Espoolaisäidin tyttärestä tuli epätoivottu naapuri – valitukset kehitysvammaisten kodeista johtivat lopulta tappouhkauksiin ja suruun - Kaupunki | HS.fi (jos tulee maksumuuri vastaan, niin Esbålaiset eivät millään olisi halunneet vammaisia naapureikseen - surullista luettavaa kaiken kaikkiaan).

Samalla tavalla myös sukupuolivähemmistöjen suhteen on vielä työnsarkaa tässäkin maassa asenneilmapiirin kanssa, vaikka lainsäädäntö alkaakin olemaan melkein ajan tasalla. Kunnes tilanne saadaan korjattua, Pridelle on ehdottomasti tilausta.

Ja jos joskus päästään tilanteeseen, jossa sikäli yhteiskunnallista tarvetta tapahtumalle ei enää ole, miksei silti jatkaa? Kyseessä on kumminkin vain viikonlopun karnevaali kerran vuodessa. Enemmän itseä vituttaa teekkarit + muut haalaripellet (kerta joka oppilaitoksella ilmeisesti pitää olla nykyään omansa), niitä joutuu katselemaan ympäri vuoden ja ehdottomasti aiheuttavat enemmän järjestyshäiriöitä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tuollainen ylikorostunut epätasa-arvon korostelu kääntyy aina lopultaan itseään vasten.

Tällainen viesti on kirjoitettu tähän ketjuun kahdeksan vuotta sitten. Tämän jälkeen homot ovat saaneet oikeuden mennä naimisiin, ja adoptoida lapsia. Lisäksi eräs jatkoajan nimimerkki lopetti kannattamasta suomalaista jääkiekkoseuraa, kun se otti osaa pride kulkueeseen. Jostain syystä edelleen aktiivisesti kannattaa englantilaista jalkapalloseuraa, mikä toimii pride kulkueiden osalta täysin samoin.

Eli eteenpäin on menty, mutta paljon on vielä tekemistä. Syitä on tässä jo tuotu esiin kosolti.
 

Undrafted

Jäsen
Tuo nelinkertainen itsemurhariski saattaa mennä osin samaan kuin vähemmistöjen osuus raiskaustilastoissa. Kun käsiteltävä joukko on riittävän pieni niin vertailu koko kansaan menee äkkiä eri linjalle. Toki täytyy tunnustaa, että monelle heterolle homot on arka paikka jostain syystä, Mitä se muita hetkauttaa, onko toinen homo vai hetero ellei ole kiinnostusta toista kohtaan?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
se vituttaa, miksi me olemme ensin seksuaalisia ja sitten ihmisiä? Ekaksi kuulemma käydään panemassa/kuolaamassa ja sitten sen jälkeen ihmisiä? Ihan kuin kaikki heterot ensin ajattelee seksiä ja sen jälkeen ovat vain ihmisiä? Prkle. Ttu mä olen ihminen, joka sattuu olemaan hintti.

En tiedä mitä hinttarit tekevät, mutta kyllä ainakin heterot esimerkiksi kauppaan mennessä katsovat onko myyjätytöllä sormusta. Ja muutenkin arvioivat tilannetta ja vähintään haaveilevat.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
En tiedä mitä hinttarit tekevät, mutta kyllä ainakin heterot esimerkiksi kauppaan mennessä katsovat onko myyjätytöllä sormusta. Ja muutenkin arvioivat tilannetta ja vähintään haaveilevat.
En mä kauppaan mennessä katso myyjäpoikaa. Lähtiessä ehkä. Liian nuoria nuo tuppaa olevan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä mitä hinttarit tekevät, mutta kyllä ainakin heterot esimerkiksi kauppaan mennessä katsovat onko myyjätytöllä sormusta.
Minun mielestäni tällaiset viestit ovat ikävän leimaavia, enkä usko että voidaan yleistää kaikkien heteromiesten toimivan samoin.
En minä ainakaan kauppaan mennessä katso onko myyjätytöllä sormusta, vaan sen tissejä.
 
Minun mielestäni tällaiset viestit ovat ikävän leimaavia, enkä usko että voidaan yleistää kaikkien heteromiesten toimivan samoin.
En minä ainakaan kauppaan mennessä katso onko myyjätytöllä sormusta, vaan sen tissejä.

Ja sitten kuitenkin purnaat sitä, että naiset eivät hakeudu kovaliksaisiin hommiin. Miksi hitossa hakeutuisivat, kun sinuakin kiinnostaa jopa kaupan kassatyttö?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä mitä hinttarit tekevät, mutta kyllä ainakin heterot esimerkiksi kauppaan mennessä katsovat onko myyjätytöllä sormusta. Ja muutenkin arvioivat tilannetta ja vähintään haaveilevat.
Naimisiinko muka kaikki hinkuavat, olet tainnut olla liian kauan siellä paavi-maassa. Aikuisemmassa ikäluokassa varatuilta lohkeaa helpommin/varmemmin pesää ilman ylimääräisiä kukkotansseja, saatoit tietysti tarkoittaa tuotakin...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ohessa Pride-liitännäistä pohdintaa Woody Allenin elokuvasta Sota ja rakkaus....

A. Socrates is a man. B. All men are mortal. C. All men are Socrates. That means all men are homosexuals. Oh, well, I'm not a homosexual. I - I - Once, some - some Cossacks whistled at me. I - I - I happen to have the kind of body that excites both uh persuasions, but uh you know some men are - are heterosexual, and - and - s-some bisexual, and some men don't think about sex at all, you know, they're - They become lawyers. My problem is that I - I see both sides of every issue.

Mutta: elämme 2020-luvun loppua. Olisiko mahdollista vihdoin herätä hyväksymään kaikki sukupuolisesta suuntauksesta riippumatta?
Oletko tullut tulevaisuudesta meitä valistamaan?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Naimisiinko muka kaikki hinkuavat, olet tainnut olla liian kauan siellä paavi-maassa. Aikuisemmassa ikäluokassa varatuilta lohkeaa helpommin/varmemmin pesää ilman ylimääräisiä kukkotansseja, saatoit tietysti tarkoittaa tuotakin...

En tarkoittanut, perheen rikkomiseen en lähde, oli paavi vallassa tai ei.

Varmasti lohkeaakin, ainakin isot pojat jotain sellaista kertoili.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Minun mielestäni tällaiset viestit ovat ikävän leimaavia, enkä usko että voidaan yleistää kaikkien heteromiesten toimivan samoin.
En minä ainakaan kauppaan mennessä katso onko myyjätytöllä sormusta, vaan sen tissejä.

Minä en tuijota tissejä, vaan sitä sydäntä siellä takana.

Meitä herrasmiehiä toki on harvassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös